Skulle ge längre produktionsserier och kanske bättre pris och underhållsfördelar. Men det finns säkert nackdelar med det också.
sedan är det ju roligt att komma till en ny ort se något som inte är likadant som hemma!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Faktum är ju att de nordiska spårvägsstäderna försökte göra precis just detta, men sen hoppade de av en efter en. Jag kommer inte ihåg hela historien, men man kan ju konstatera att SL verkar ha dragit det längsta strået i den karusellen. Man hade lite strul med serie III men i övrigt har det gått smärtfritt för SL jämfört med övriga städer! Helsingfors köpte Variotram, dubbelfiasko, Oslo köpte italienskt, superfiasko, Göteborg också, fiasko igen. Jag vet inte om Norrköping nånsin var med i det där samarbetet men de valde i alla fall ett alldeles eget sätt att köpa vagnar på, och fick äta upp det. Men vagnarna verkar bra, så det var nog värt det!LÅ1 skrev:Men de olika spårvägsstäderna/-bolagen skulle kunna gå samman om en enhetlig specifikation och göra en gemensam upphandling. Kanske?
Skulle ge längre produktionsserier och kanske bättre pris och underhållsfördelar. Men det finns säkert nackdelar med det också.
Ovanstående bild måste vara tagen på ungefär samma plats som bilden i denna artikel på E24! (Som jag länkade till i denna tråden.)17AGR skrev:
Stämmer bra det.LÅ1 skrev:Ovanstående bild måste vara tagen på ungefär samma plats som bilden i denna artikel på E24! (Som jag länkade till i denna tråden.)17AGR skrev:
Historien kanske räcker för att skriva en hel bok?daniel_s skrev:Faktum är ju att de nordiska spårvägsstäderna försökte göra precis just detta, men sen hoppade de av en efter en. Jag kommer inte ihåg hela historien, men man kan ju konstatera att SL verkar ha dragit det längsta strået i den karusellen. Man hade lite strul med serie III men i övrigt har det gått smärtfritt för SL jämfört med övriga städer! Helsingfors köpte Variotram, dubbelfiasko, Oslo köpte italienskt, superfiasko, Göteborg också, fiasko igen. Jag vet inte om Norrköping nånsin var med i det där samarbetet men de valde i alla fall ett alldeles eget sätt att köpa vagnar på, och fick äta upp det. Men vagnarna verkar bra, så det var nog värt det!LÅ1 skrev:Men de olika spårvägsstäderna/-bolagen skulle kunna gå samman om en enhetlig specifikation och göra en gemensam upphandling. Kanske?
Skulle ge längre produktionsserier och kanske bättre pris och underhållsfördelar. Men det finns säkert nackdelar med det också.