Grovsnus skrev:Vad är det som är så speciellt med just denna ankomst?
"äntligen" skrevs det i början av tråden? Leveransstrul? Allmän muppning? vagnbrist?
Det finns nog många som befarar att någon ropar "ÄNTLIGEN" i ett årligen återkommande event som i år inträffar i morgon.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Grovsnus skrev:Vad är det som är så speciellt med just denna ankomst?
"äntligen" skrevs det i början av tråden? Leveransstrul? Allmän muppning? vagnbrist?
Sista vagnen i serien... och troligen sista A32 som levereras till Stockholm. Denna delserie skulle väl varit färdiglevererat till augusti 2008 om jag inte minns fel... men så vart det ju inte.
Rykten säger att SL ruttnat på Bombardiers oförmåga att leverera vagnar i tid och därför beslutat att inte lösa ut fler optioner. Istället är det vagntyp A35 som man håller på att handla upp nu.
Grovsnus skrev:Vad är det som är så speciellt med just denna ankomst?
"äntligen" skrevs det i början av tråden? Leveransstrul? Allmän muppning? vagnbrist?
Sista vagnen i serien... och troligen sista A32 som levereras till Stockholm. Denna delserie skulle väl varit färdiglevererat till augusti 2008 om jag inte minns fel... men så vart det ju inte.
Rykten säger att SL ruttnat på Bombardiers oförmåga att leverera vagnar i tid och därför beslutat att inte lösa ut fler optioner. Istället är det vagntyp A35 som man håller på att handla upp nu.
Grovsnus skrev:Vad är det som är så speciellt med just denna ankomst?
"äntligen" skrevs det i början av tråden? Leveransstrul? Allmän muppning? vagnbrist?
Sista vagnen i serien... och troligen sista A32 som levereras till Stockholm. Denna delserie skulle väl varit färdiglevererat till augusti 2008 om jag inte minns fel... men så vart det ju inte.
Rykten säger att SL ruttnat på Bombardiers oförmåga att leverera vagnar i tid och därför beslutat att inte lösa ut fler optioner. Istället är det vagntyp A35 som man håller på att handla upp nu.
Vad hände med A34?
Möjligen den andra ännu ej realiserade spårvagnstyp som SL-styrelsen ursprungligen beslutade om anskaffning av i juni 2007, för ett annat projekt.
Ok, jag förstår.
Precis som andra tillverkare undrar man varför beställare inte lyssnar på andra som redan beställt från de leverantörer som inte gjort ett fullgott jobb och levererat?!
Tänk om Svea rikes alla spårvagnsstäder(samt tillkommande) kunde gå ihop och bygga en egen modell för vårat klimat, våra krav och stadgar?
Det känns som om att man hade kommit billigare undan med det.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Grovsnus skrev:Ok, jag förstår.
Precis som andra tillverkare undrar man varför beställare inte lyssnar på andra som redan beställt från de leverantörer som inte gjort ett fullgott jobb och levererat?!
Tänk om Svea rikes alla spårvagnsstäder(samt tillkommande) kunde gå ihop och bygga en egen modell för vårat klimat, våra krav och stadgar?
Det känns som om att man hade kommit billigare undan med det.
Kan det bero på upphandlingsregler för offentlig verksamhet?
Grovsnus skrev:Ok, jag förstår.
Precis som andra tillverkare undrar man varför beställare inte lyssnar på andra som redan beställt från de leverantörer som inte gjort ett fullgott jobb och levererat?!
Tänk om Svea rikes alla spårvagnsstäder(samt tillkommande) kunde gå ihop och bygga en egen modell för vårat klimat, våra krav och stadgar?
Det känns som om att man hade kommit billigare undan med det.
Kan det bero på upphandlingsregler för offentlig verksamhet?
Precis, men äger man en fabrik får man ju använda varan själv?
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
charmander skrev:Jag tror det inte finns någon Spårvagns/tåg tillverkare i sverige. förr fanns Adtranz, men de köptes upp av Bobardier.
men jag kan ha fel på någon punkt...
Pratar inte om andra tillverkare här, om varje trafikutövare går ihop, startar upp en egen fabrik och sen levererar den produkten man vill ha. Skitenkelt.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Grovsnus skrev:Precis, men äger man en fabrik får man ju använda varan själv?
Det låter väl inte särskilt sannolikt att man skulle köpa fabrikerna. SL har dock provat motsatsen, nämligen att låta leverantören äga en del av underhållsbolaget. Det gick inte heller så bra...
Ett mer sannolikt sätt att komma runt reglerna är att låta ett privat företag sköta trafiken, med egna vagnar och allt. De kan köpa vilka vagnar de vill, utan att känna sig bundna av LOU. Givetvis finns det nackdelar med det också.