daniel_s skrev:Att dra nytta av andras erfarenheter är inte samma sak som att kopiera deras beslut. Paris har antagligen inte exakt samma konstruktion på sina dörrar. Det gör ju att omständigheterna är olika. Några frågor om dörrsystemet i Paris:
- Går det att öppna dörrarna centralt?
- Har de automatisk stängning på tid, och i så fall hur lång tid?
- Har de fotoceller eller motsvarande utrustning?
- Har de alltid haft detta system?
- Om nej, gick det problemfritt att införa det?
Om svaret på dessa frågor är exakt samma som i Stockholm (dvs ja, ja 15 s, nej, nej, ja) så är det sannolikt att erfarenheterna från Paris är applicerbara på Stockholm. För varje fråga som har ett annat svar minskar värdet av de parisiska erfarenheterna under stockholmsförhållanden. Och då har vi ännu inte diskuterat vems erfarenheter det är fråga om. Du påstår att det "funkar bra" men vad har du för underlag för det?
Observera att JAG i stort sett tycker att ju mer passöppna, desto bättre! Men du måste nog medge att du gör det lite väl enkelt för dig i ditt resonemang.
Nu var det väl inte frågan om att köpa in vagnar av Parisisk typ och då faller väl alla ovan krav?
Stockholm är väl inte världsbäst i allting och då kanske man kan plocka russinen ur kakan från andra system och anpassa dom till något bättre?
- Går det att öppna dörrarna centralt?
Det borde det väl gå på alla system?
Sätter man dit kontakter för passöppning så är det ett tillägg och då finns fortfarande centralöppningen kvar - om den skulle behövas.
- Har de automatisk stängning på tid, och i så fall hur lång tid?
Borde dom väl ha. Jag har då aldrig sett någon passagerare stänga dörren efter sig på ett tunneltåg eller spårvagn.
Hur lång tid? I ötstaterna och Japan är det mycket kort tid så det går nog att styra - men vill vi vekligen ha automatisk stängning? Idag är det väl föraren som trycker på stängningsknappen?
- Har de fotoceller eller motsvarande utrustning?
I dom flesta civiliserade länder har man något som känner av om något är i vägen när dörren skall stängas. I vissa länder stängs dörren på tid oavsett om någon är i vägen eller inte och dörren öppnas inte igen. Sitter man fast så gör man och då gäller det att dra kroppsdelen in eller ut beroende på var huvuddelen av kroppen är. (Tåget kör dock inte iväg förrän alla dörrar är stängda).
- Har de alltid haft detta system? - Om nej, gick det problemfritt att införa det?
Nej, förmodligen inte. På hästspårvagnarnas tid fanns det inte och inte heller på de tidigaste tunnelbanorna.
I Europa har väl nästan alla trafiksystem passdörrar - dom som inte har det är lätträknade. I övriga världen förekommer det också väldigt ofta.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!