Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av Stefan Widén »

charmander skrev:var det inte så att förr så var både belysningen och kontaktledningarna hängde på samma lina?
Nej det var inte så. Tittar du på husfasader med rosetter ser du att belysningsinfästningarna är högre och används. Samma stolpar användes som nämndes.

Orsaken förutom de rent elsäkerhetsmässiga är att genom att få upp belysningen högre så sprids ljuset bättre.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av Bobjörk »

bruse skrev:Daniel, det är inte speciellt kundanpassat att öppna 21 dubbeldörrar på varenda station när det är vinter och kallt ute. All värme i vagnen försvinner och in drar kall luft utefter golvet då väggarna vid dörrarna inte går ända ned. Det går åt mycket onödig energi att värma upp vagnarna igen efter varje station. Skulle vara intressant att räkna på hur mycket slöseri detta ger.

Använder sig SL av passöppning av dörrarna, skulle det sparas mycket energi och det skulle bli behagligare klimat inne i vagnarna för kunderna. eller kundernas välbefinnande och energislöseriet är kanske underordnat alla andra principbeslut?

Det är väl dags SL går från ord till handling. Det är många vackra ord om att man är miljövänlig och vill få höga siffror i kundnöjdheten.

Sen kan du inte komma med gamla klyschan "så har vi alltid gjort".... jojo
Tänkte bara lägga mig i och säga att det kommer klagomål av den typen som Daniel S skriver, fast i bussmiljö. "Bussen stannade men föraren öppnade inte dörrarna så jag kom inte av" fast det faktiskt var så att föraren gjorde precis som han skulle, dvs han öppnade framdörren för att släppa på folk och då aktiverades dörröppningsknapparna, men kunden stod bara och glodde och pga stor mängd människor så ser inte föraren att han inte gått av kör vidare. Så, nej, folk vet inte hur man öppnar dörrar med knappar.

Angående spårvägen så kommer det bli väldigt intressant. Framförallt är jag intresserad av vagnarna.
Bantekniker
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av bruse »

Där är lite av min poäng. Det blir sådana problem när SL inte är konsekventa med vem som ska öppna dörren. Gör som ute i det det där farliga Ävropa, ha passöppning på alla fordon, alltid hela tiden. Till slut lär sig även en hund att öppna dörrarna.

Och sluta idiotförklara era kunder! Det är de som ser till att ni har ett arbete och får lön.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Och sluta idiotförklara era kunder! Det är de som ser till att ni har ett arbete och får lön.
Nja, det är inte säkert. En hel del av tjänsteekonomin består snarare av tjänstemän som ser till att hålla varandra med arbete och lön, utan att några slutkunder egentligen är inblandade. Det finns alla möjliga tricks som en egentligen rätt onödig befattningshavare kan ta till för att behålla jobbet ett tag till, och kanske till och med få utökade befogenheter.

Att göra realistiska bedömningar av hur kunderna kan förväntas bete sig är inte att idiotförklara dem. I själva verket är det väl precis det som allt företagande går ut på. Sen kan det ju hända att man fattar lite väl fega beslut. När X60 kom införde man ju faktiskt passöppning redan från början. Varken tillverkaren eller operatören hade väl ens en tanke på annat. Men när det kom klagomål ingrep SL. Om det är någon som har ägnat sig åt att idiotförklara någon så är det väl i så fall de klagande som har idiotförklarat sig själva?
bruse skrev:Där är lite av min poäng. Det blir sådana problem när SL inte är konsekventa med vem som ska öppna dörren.
Det kan man ju inte vara ändå. På T-banans innerstadssträckor vore det rena vansinnet att konsekvent använda pass-öppna. Uppehållen blir garanterat inte kortare på det sättet. Dessutom stängs ju dörrarna på tid, och den funktionen kan man förstås ta bort (som man gjort på dörrombyggda Cx) men då blir ju tåget utkylt vid ändstationerna i stället, vilket gör att resultatet i slutänden blir ännu värre i stället för bättre.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev: Det kan man ju inte vara ändå. På T-banans innerstadssträckor vore det rena vansinnet att konsekvent använda pass-öppna. Uppehållen blir garanterat inte kortare på det sättet. Dessutom stängs ju dörrarna på tid, och den funktionen kan man förstås ta bort (som man gjort på dörrombyggda Cx) men då blir ju tåget utkylt vid ändstationerna i stället, vilket gör att resultatet i slutänden blir ännu värre i stället för bättre.
De funkar bra i Paris, men en hel del fler invånare och resenärer. Och Paris har ändå inte våra vintrar.
Men nej, varför se hur andra gör? Det vore ju för enkelt att dra nytta av andras erfarenheter.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:
daniel_s skrev: Det kan man ju inte vara ändå. På T-banans innerstadssträckor vore det rena vansinnet att konsekvent använda pass-öppna. Uppehållen blir garanterat inte kortare på det sättet. Dessutom stängs ju dörrarna på tid, och den funktionen kan man förstås ta bort (som man gjort på dörrombyggda Cx) men då blir ju tåget utkylt vid ändstationerna i stället, vilket gör att resultatet i slutänden blir ännu värre i stället för bättre.
De funkar bra i Paris, men en hel del fler invånare och resenärer. Och Paris har ändå inte våra vintrar.
Men nej, varför se hur andra gör? Det vore ju för enkelt att dra nytta av andras erfarenheter.
Att dra nytta av andras erfarenheter är inte samma sak som att kopiera deras beslut. Paris har antagligen inte exakt samma konstruktion på sina dörrar. Det gör ju att omständigheterna är olika. Några frågor om dörrsystemet i Paris:

- Går det att öppna dörrarna centralt?
- Har de automatisk stängning på tid, och i så fall hur lång tid?
- Har de fotoceller eller motsvarande utrustning?
- Har de alltid haft detta system?
- Om nej, gick det problemfritt att införa det?

Om svaret på dessa frågor är exakt samma som i Stockholm (dvs ja, ja 15 s, nej, nej, ja) så är det sannolikt att erfarenheterna från Paris är applicerbara på Stockholm. För varje fråga som har ett annat svar minskar värdet av de parisiska erfarenheterna under stockholmsförhållanden. Och då har vi ännu inte diskuterat vems erfarenheter det är fråga om. Du påstår att det "funkar bra" men vad har du för underlag för det?

Observera att JAG i stort sett tycker att ju mer passöppna, desto bättre! Men du måste nog medge att du gör det lite väl enkelt för dig i ditt resonemang.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2546
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:Att dra nytta av andras erfarenheter är inte samma sak som att kopiera deras beslut. Paris har antagligen inte exakt samma konstruktion på sina dörrar. Det gör ju att omständigheterna är olika. Några frågor om dörrsystemet i Paris:

- Går det att öppna dörrarna centralt?
- Har de automatisk stängning på tid, och i så fall hur lång tid?
- Har de fotoceller eller motsvarande utrustning?
- Har de alltid haft detta system?
- Om nej, gick det problemfritt att införa det?

Om svaret på dessa frågor är exakt samma som i Stockholm (dvs ja, ja 15 s, nej, nej, ja) så är det sannolikt att erfarenheterna från Paris är applicerbara på Stockholm. För varje fråga som har ett annat svar minskar värdet av de parisiska erfarenheterna under stockholmsförhållanden. Och då har vi ännu inte diskuterat vems erfarenheter det är fråga om. Du påstår att det "funkar bra" men vad har du för underlag för det?

Observera att JAG i stort sett tycker att ju mer passöppna, desto bättre! Men du måste nog medge att du gör det lite väl enkelt för dig i ditt resonemang.
Nu var det väl inte frågan om att köpa in vagnar av Parisisk typ och då faller väl alla ovan krav?
Stockholm är väl inte världsbäst i allting och då kanske man kan plocka russinen ur kakan från andra system och anpassa dom till något bättre?
- Går det att öppna dörrarna centralt?
Det borde det väl gå på alla system?
Sätter man dit kontakter för passöppning så är det ett tillägg och då finns fortfarande centralöppningen kvar - om den skulle behövas.
- Har de automatisk stängning på tid, och i så fall hur lång tid?
Borde dom väl ha. Jag har då aldrig sett någon passagerare stänga dörren efter sig på ett tunneltåg eller spårvagn.
Hur lång tid? I ötstaterna och Japan är det mycket kort tid så det går nog att styra - men vill vi vekligen ha automatisk stängning? Idag är det väl föraren som trycker på stängningsknappen?
- Har de fotoceller eller motsvarande utrustning?
I dom flesta civiliserade länder har man något som känner av om något är i vägen när dörren skall stängas. I vissa länder stängs dörren på tid oavsett om någon är i vägen eller inte och dörren öppnas inte igen. Sitter man fast så gör man och då gäller det att dra kroppsdelen in eller ut beroende på var huvuddelen av kroppen är. (Tåget kör dock inte iväg förrän alla dörrar är stängda).
- Har de alltid haft detta system? - Om nej, gick det problemfritt att införa det?
Nej, förmodligen inte. På hästspårvagnarnas tid fanns det inte och inte heller på de tidigaste tunnelbanorna.

I Europa har väl nästan alla trafiksystem passdörrar - dom som inte har det är lätträknade. I övriga världen förekommer det också väldigt ofta.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
gek
Inlägg: 1262
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Dörrfunktion på Paris Métro Urbain

Inlägg av gek »

- Har de alltid haft detta system? - Om nej, gick det problemfritt att införa det?
Nej, förmodligen inte. På hästspårvagnarnas tid fanns det inte och inte heller på de tidigaste tunnelbanorna.
Fram tills nya tåg sattes in under 1970-talet gällde alltid att passageraren öppnade men tågvakten stängde. Varningssignal, fotoceller och kännande kanter saknades.

Och i den andra kontinentala storstaden Berlin hade de äldre "Kleinprofil"-vagnarna (= smal konstruktionsprofil) både pass-öppna och pass-stäng-funktion. D v s dörrstängningsanordningen bestod av en skylt med texten "Bitte die Türen während des Fahrts geschlossen halten" eller liknande formulering. Synnerligen driftsäkert, och bra för vagnsventilationen sommartid, eftersom det inte fanns något direkt krav på att passagerarna skulle åtlyda den skriftliga uppmaningen.
Senast redigerad av gek den fredag 18 september 2009 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
/Gunnar Ekeving
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Nu var det väl inte frågan om att köpa in vagnar av Parisisk typ och då faller väl alla ovan krav?
Stockholm är väl inte världsbäst i allting och då kanske man kan plocka russinen ur kakan från andra system och anpassa dom till något bättre?
Det är ju det man gör hela tiden. Stockholm är en stad med en lång tradition av att haka på utländska trender. En gång i tiden införde man spårväg, efter utländskt exempel. Senare lade man ned den, efter utländskt exempel. Och så vidare, och så vidare. Vad är detta om inte att plocka russinen ur kakan?

Passöppning på T-banan har man dock hittills inte bedömt som något russin, utan det har man lämnat kvar i kakan. Det kräver ett beslut och det beslutet kräver något som liknar en vilja, och något som liknar en vilja uppstår sannolikt inte så länge frågan inte får någon uppmärksamhet.

I stället för att hålla på så här och slå in öppna dörrar (!) genom att gång på gång upprepa det alla redan vet, så borde ni väl diskutera hur man ska bära sig åt för att skapa uppmärksamhet för den här frågan så att någon ändring kan inträffa!
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av august »

daniel_s skrev:I stället för att hålla på så här och slå in öppna dörrar (!) genom att gång på gång upprepa det alla redan vet, så borde ni väl diskutera hur man ska bära sig åt för att skapa uppmärksamhet för den här frågan så att någon ändring kan inträffa!
Tja, SL annonserar och affischerar ju friskt (just nu för att berätta att spårtrafiken drivs med "grön el"). Att använda stortavlor och övrigt annonsmaterial för att säga "På stationer ovan jord öppnar du dörren själv" känns rimligt. Det lär inte ta lång tid innan majoriteten av pendlarna vet hur det funkar. Dessa kommer så klart att ropa "tryck på knappen (eventuellt kraftuttryck)" då någon i systemet mindre bevandrad blockerar utgången...
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av daniel_s »

august skrev:
daniel_s skrev:I stället för att hålla på så här och slå in öppna dörrar (!) genom att gång på gång upprepa det alla redan vet, så borde ni väl diskutera hur man ska bära sig åt för att skapa uppmärksamhet för den här frågan så att någon ändring kan inträffa!
Tja, SL annonserar och affischerar ju friskt (just nu för att berätta att spårtrafiken drivs med "grön el"). Att använda stortavlor och övrigt annonsmaterial för att säga "På stationer ovan jord öppnar du dörren själv" känns rimligt. Det lär inte ta lång tid innan majoriteten av pendlarna vet hur det funkar. Dessa kommer så klart att ropa "tryck på knappen (eventuellt kraftuttryck)" då någon i systemet mindre bevandrad blockerar utgången...
Jamen det där är ju lösningar på hur man gör när man redan har bestämt sig, det jag talar om är att man måste få någon att bestämma sig. Fattar ni hur många BRA idéer som dör varje år på stora företag runt om i världen, för att det inte är någon som bryr sig? (Och omvänt...) Om Bruse och Per grävde lite mer så skulle de upptäcka att utländska städer gör ungefär samma sorts idiotiska fel som Stockholm, i stort och smått. Men man åker inte på en utlandsresa för att bli besviken på mänsklig otillräcklighet, utan för att ha roligt och då ser man till att ta med sig de positiva erfarenheterna hem. Sen tycker man att allting här hemma är kass och ser inte det som vi faktiskt gör bättre. Ni får leva som ni vill, men faktum kvarstår i den här frågan: Inget händer så länge inte de rätta personerna får upp ögonen för idén!
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2546
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:[Om Bruse och Per grävde lite mer så skulle de upptäcka att utländska städer gör ungefär samma sorts idiotiska fel som Stockholm, i stort och smått. Men man åker inte på en utlandsresa för att bli besviken på mänsklig otillräcklighet, utan för att ha roligt och då ser man till att ta med sig de positiva erfarenheterna hem. Sen tycker man att allting här hemma är kass och ser inte det som vi faktiskt gör bättre. Ni får leva som ni vill, men faktum kvarstår i den här frågan: Inget händer så länge inte de rätta personerna får upp ögonen för idén!
Åtminstone jag är nog ganska kritisk när jag ser olika lösningar och jämför med hur vi har det hemma.
Det är inte alltid gräset är grönare "där ute" men ofta ligger man långt före i tänket.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:Det är inte alltid gräset är grönare "där ute" men ofta ligger man långt före i tänket.
Vem är det som avgör vad som är att ligga före? Om något införs i London först och i Stockholm sen, så kan man säga att London ligger före med den saken. Så går det väl också till ganska ofta. Mycket av det som införs här är något som man har hittat någon annanstans. Idén att ta bort linjenumren i T-banan var av allt att döma något man "införde" efter att ha "upptäckt" det i London. Man kan alltså säga att London låg "före" med att ha en T-bana utan linjenummer. Men man kan lika gärna säga att Stockholm låg före med att ha en T-bana MED linjenummer, eftersom London aldrig hade några. I London växte T-banan fram ur järnvägen, i Stockholm växte den fram ur spårvägen. Perspektivet är det som avgör vad som är "först" i det här fallet.

Om jag påstår att Stockholm ligger långt före Paris med att införa central dörröppning i T-banan, har jag då en poäng?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:Ni får leva som ni vill, men faktum kvarstår i den här frågan: Inget händer så länge inte de rätta personerna får upp ögonen för idén!
Och det är inte det vi försöker säga då?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:
daniel_s skrev:Ni får leva som ni vill, men faktum kvarstår i den här frågan: Inget händer så länge inte de rätta personerna får upp ögonen för idén!
Och det är inte det vi försöker säga då?
Vad du försöker säga vet du väl bäst själv? Dina inlägg handlar om idéer. Jag hittar dock inget i dina inlägg som påminner om ett försök att hantera problemet med att ingen tycks bry sig om dessa idéer.
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Underlag på Stockholms stads webbplats

Inlägg av Jörgen_G »

Nu finns det underlag på Stockholms Stads webbplats inför Trafik- och renhållningsnämndens beslut i frågan: http://insyn.stockholm.se/trn/insyn.asp ... eid=358839

I bilaga 2 finns spårplan och lite annat smått och gott som jag tror intresserar många som följer denna tråd.

mvh/ Jörgen G
Senast redigerad av Jörgen_G den onsdag 23 september 2009 18:50, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Underlag på Stockholms stads webbplats

Inlägg av LÅ1 »

Jörgen_G skrev:Nu finns det underlag på Stockholms Stads webbplats inför Trafik- och renhållningsbeslut i frågan: http://insyn.stockholm.se/trn/insyn.asp ... eid=358839

I bilaga 2 finns spårplan och lite annat smått och gott som jag tror intresserar många som följer denna tråd.

mvh/ Jörgen G
Tack för det!
Har inte tittat så mycket på det än, men har ändå en fråga, som säkert någon här har svar på. Varför har man två parallella spår från Nybroplan till Norrmalmstorg? (Två spår för färd i samma riktning.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Underlag på Stockholms stads webbplats

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
Jörgen_G skrev:Nu finns det underlag på Stockholms Stads webbplats inför Trafik- och renhållningsbeslut i frågan: http://insyn.stockholm.se/trn/insyn.asp ... eid=358839

I bilaga 2 finns spårplan och lite annat smått och gott som jag tror intresserar många som följer denna tråd.

mvh/ Jörgen G
Tack för det!
Har inte tittat så mycket på det än, men har ändå en fråga, som säkert någon här har svar på. Varför har man två parallella spår från Nybroplan till Norrmalmstorg? (Två spår för färd i samma riktning.)
Främsta orsaken är att när man skall in på Nmt så slipper man korsa högerfilen som vid rusning är och kommer att vara fylld med bilar. Det blir lite som idag att man flyter med strömmen och bara svänger av. Studerar man vidare så är kurvan in flyttat och lite rätad vilket gör att vi inte får problem med utsvängande bakvagn.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
duga
Inlägg: 448
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av duga »

http://svt.se/svttext/tvu/pages/108.html

Spårvagnar igen i Stockholm

Efter 42 års uppehåll kommer spår-
vagnar att trafikera Stockholms
innerstad igen.

Trafik- och renhållningsnämnden
i Stockholm har godkänt Spårväg City
etapp ett.

Det innebär att den befintliga Djur-
gårdslinjen rustas upp och spåren
längs Hamngatan förlängs mellan Norr-
malmstorg och Malmskillnadsgatan.

Den nya spårvägen ska invigas under
miljöhuvudstadsåret 2010.

SL står för produktion och kostnader.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av LÅ1 »

"Spårväg förlängs i City trots protest"

Kollar man kommentarerna så är de första inläggen negativa och en del raljerade. Men sedan kommer sakliga motargument. (Motargument mot de negativa inläggen alltså, inte mot spårvägsbeslutet.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar