Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Re: Spårväg till Sergels torg nästa sommar [DN]

Inlägg av bruse »

TKO skrev:
Stefan Widén skrev:Nu har ju sthlmarna ända sen det började med spårvagnar lärt sig att det till sist kommer en konduktör och där för kan man gå in överallt. Det var bara under perioden med mustanger som det vart annat beteende. Men nu är vi som sagt tillbaka till det ursprungliga med springkondisar. (så länge det nu varar)

/Stefan
Ska det vara springkondisar på den "nya Djurgårdslinjen"?
Ja då hoppas jag att inte den blivande operatören skriver på något kontrakt som innehåller:

a) Krav på att alla biljetter skall viseras.

b) Innehåller någon form av rörlig ersättning baserat på antalet viserade biljetter!

(Jag tycker alltså att speciellt denna linje är synnerligen olämplig för denna form av biljettkontroll...)

/TKO
Den är ännu mer olämplig att alla ska gå på fram hos föraren som på en buss.

Varför inte göra som om gör därute i det där farliga Ävråpa? Ingång genom alla dörrarna och stenhårda och många kontroller. När jag är i Paris eller Berlin, blir jag kontrollerad av kontrollanter flera gånger per dag. I Stockholm händer det i bästa fall en gång per år.

SL måste börja lita på sina kunder, MEN sätt dit dom som fuskar stenhårt. Det går inte att som SL inleda ett affärsförhållande med att misstro sin kund. Då har dom lagt en väldigt dålig grund.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Problemet ligger hos SL som inte tror att kund A kan öppna dörr när han åker tunnelbana, men kan det när han åker buss. En äcklig von oben attityd tycker jag. Dessutom, VAR står det på bussar exempelvis var du går på respektive av? Information är inte SL:s grej.
Det nuvarande upplägget med central dörröppning på T-bana och pendeltåg, och en påstigningskultur på bussarna som är så utbredd att det inte behövs någon information om den, är ju baserat på lång erfarenhet. Det är svårt att ändra invanda mönster hos folk - det är snarast tron på att man lätt kan göra det som vore en von oben-attityd!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:
bruse skrev:Problemet ligger hos SL som inte tror att kund A kan öppna dörr när han åker tunnelbana, men kan det när han åker buss. En äcklig von oben attityd tycker jag. Dessutom, VAR står det på bussar exempelvis var du går på respektive av? Information är inte SL:s grej.
Det nuvarande upplägget med central dörröppning på T-bana och pendeltåg, och en påstigningskultur på bussarna som är så utbredd att det inte behövs någon information om den, är ju baserat på lång erfarenhet. Det är svårt att ändra invanda mönster hos folk - det är snarast tron på att man lätt kan göra det som vore en von oben-attityd!
Ser dagligen hur folk förtvivlat trycker på öppna knapparna för att försöka öppna stängda dörrar. De enklaste är väl att vara konsekvent, samma tankesätt och regler oavsett trafikslag. har ju hört från SL och anställda inom trafiken säga just att det inte går att ha passöppning, för folk inte förstår det. Snygg inställning till sina kunder.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Vi är i mitten av september. Det är visserligen ingen lång bit som ska byggas, men det känns spontant som en lite mer komplex miljö att bygga spårväg i än det reservat som funnits i Hageby, Norrköping sedan det området var åkrar.

Borde man inte börja se grävskopor på Hamngatan snart? Eller tänker de köra krypspår över asfalten?

/signatur Skeptikern.
TKO

Inlägg av TKO »

bruse skrev:
TKO skrev:
Stefan Widén skrev:Nu har ju sthlmarna ända sen det började med spårvagnar lärt sig att det till sist kommer en konduktör och där för kan man gå in överallt. Det var bara under perioden med mustanger som det vart annat beteende. Men nu är vi som sagt tillbaka till det ursprungliga med springkondisar. (så länge det nu varar)

/Stefan
Ja då hoppas jag att inte den blivande operatören skriver på något kontrakt som innehåller:

b) Innehåller någon form av rörlig ersättning baserat på antalet viserade biljetter!

(Jag tycker alltså att speciellt denna linje är synnerligen olämplig för denna form av biljettkontroll...)

/TKO

Varför inte göra som om gör därute i det där farliga Ävråpa? Ingång genom alla dörrarna och stenhårda och många kontroller. När jag är i Paris eller Berlin, blir jag kontrollerad av kontrollanter flera gånger per dag. I Stockholm händer det i bästa fall en gång per år.

SL måste börja lita på sina kunder, MEN sätt dit dom som fuskar stenhårt. Det går inte att som SL inleda ett affärsförhållande med att misstro sin kund. Då har dom lagt en väldigt dålig grund.
Jag tycker också att SL borde införa "öppna spärrlinjer" och motsvarande på bussar/spårvagnar. Men det finns inget som tyder på att man tänker göra det...

Modellen med "vandrande konduktör" passar inte så bra på en linje där man vid maxbelastning inte kan gå geom vagnen...
I den avbrutna "koncessionsupphandlingen" skulle koncessiojnsinnehavaren få ersättning från SL i förhållande till antalet resenärer. De flesta (alla?) hugade anbudsgivare var mycket tveksamma till detta, bland annat därför att det är svårt att räkna in fåren.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

Stefan Widén skrev:
Sven Blomberg skrev:Jag har inte varit inne på detta forum tidigare och skrivit. Det är visserligen roligt med "pajkastning", men lite mer allvarliga tycker jag man skall vara. Man kunde tro att det är en samling politiker från olika läger som distuterar. Men så till min fråga: Kommer de nya vagnarna att använda vändslingan vid Waldermarsudde eller bara ändra färdriktning?

När det gäller fyndigheterna så tror jag vi ibland måste få kommentera det som sägs i pressen. Glädjande är att forumdebatörerna oftast har en mycket hög nivå på inläggen och blir det fel någon gång så kommer moderatorena och gör en insats.

Ja slingan i Waldermarsudde kommer att användas. Nuvarande hållplatser kommer att nyttjas och kanske kommer man att räta ut refugen i Wau för att få en säkrare hållplats.

Stefan
Slingan runt udden har ju några skymda lägen. En tanke - som jag tänkt och nu delger er - skulle man inte kunna korsa spåret vid Ryssviksvägen-Djurgårdsvägen och köra medsols? då får man lättar sikt uppför och minimerar risken att möta cyklister mot färdriktningen nere vid nuvarande ändhållplats. Principen finns ju redan på 12: an mellan Alléparken och Alvik. Med döörar på ömse sidor så kan ju även nuvarande hpl vara kvar om man inte vill ha dem "inne mot muren".
Ge spårtrafik företräde!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Ser dagligen hur folk förtvivlat trycker på öppna knapparna för att försöka öppna stängda dörrar. De enklaste är väl att vara konsekvent, samma tankesätt och regler oavsett trafikslag. har ju hört från SL och anställda inom trafiken säga just att det inte går att ha passöppning, för folk inte förstår det. Snygg inställning till sina kunder.
Sanningen är inte alltid behaglig! Men i det här fallet vet jag inte ens om den är sann.

Att folk har stått och tryckt på knapparna förgäves ända sedan T-banan öppnade för 60 år sedan är knappast okänt. Men det säger ju ingenting om hur mycket de skulle förmå att trycka på knapparna vid rätt tillfälle om de vore inkopplade!

Jag tror nog att det hade gått att lära folk att använda "passöppna" om man hade passat på när de nya vagnarna, C20 resp X60, kom, så i grund och botten tycker jag nog som du. Men du borde kanske skruva ned tonläget en smula tills du är någorlunda förvissad om att du har hittat orsaken till att man idag kör med central dörröppning året runt på dessa fordon!

Större delen av förklaringen är nog, åtminstone vad gäller T-banan, att man alltid har öppnat centralt och inte ser någon anledning att ändra. Detta brukar kompletteras med stödförklaringar av typen "det finns inga fotoceller så folk kan fastna", "det skulle ta längre tid" och att det blir för mycket klagomål av typen "tåget stannade, men dörrarna öppnades inte så jag kom inte av" (d v s det du är inne på ovan).

När det gäller pendeltågen (X60) så började man ju faktiskt med att tillämpa "spårvagnssystemet", men återgick såvitt jag förstått till central dörröppning efter fåtaliga men högljudda krav från organisationer för funktionshindrade av ett eller annat slag. Detta har rimligen inte annat än ett ytterst vagt samband med eventuella skillnader mellan pendeltåg och bussar, utan bör nog mer ses som en politisk maktdemonstration.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Daniel, det är inte speciellt kundanpassat att öppna 21 dubbeldörrar på varenda station när det är vinter och kallt ute. All värme i vagnen försvinner och in drar kall luft utefter golvet då väggarna vid dörrarna inte går ända ned. Det går åt mycket onödig energi att värma upp vagnarna igen efter varje station. Skulle vara intressant att räkna på hur mycket slöseri detta ger.

Använder sig SL av passöppning av dörrarna, skulle det sparas mycket energi och det skulle bli behagligare klimat inne i vagnarna för kunderna. eller kundernas välbefinnande och energislöseriet är kanske underordnat alla andra principbeslut?

Det är väl dags SL går från ord till handling. Det är många vackra ord om att man är miljövänlig och vill få höga siffror i kundnöjdheten.

Sen kan du inte komma med gamla klyschan "så har vi alltid gjort".... jojo
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:eller kundernas välbefinnande och energislöseriet är kanske underordnat alla andra principbeslut?
ALLA vore väl att ta i, men visst är det så att man ibland väljer att göra 1000 kunder nöjda på bekostnad av att en miljon andra blir missnöjda. Men de viktigaste besluten i sammanhanget är de som aldrig blir fattade - så länge man inte låter det här vara "en fråga", så kan du vara säker på att ingen förändring kommer att inträffa!
bruse skrev:Förklara och frösvara gärna det positiva i detta. Ska bli intressant att få en rimlig förklaring till det.
Positivt vet jag väl inte om det är, men det är i alla fall så. En rimlig förklaring är att SL styrs av människor. Människor orsakar finanskriser, svår miljöförstöring och en masa annan olycka genom sitt sätt att rikta uppmärksamheten mot det som verkar viktigast för tillfället och glömma bort resten (en förmåga som vi för övrigt skulle ha mycket svårt att klara oss utan!). Det positiva i det här sammanhanget är väl snarast att man trots detta har lyckats introducera passöppning på alla andra banor, nu även på Nockebybanan efter 40 år av konstant central dörröppning! Var glad åt detta, och gå gärna ut och fotografera lite i naturen medan den fortfarande finns kvar!

Men nu kom vi visst bort från ämnet en smula...
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

[

/TKO[/quote]

SL måste börja lita på sina kunder, MEN sätt dit dom som fuskar stenhårt. Det går inte att som SL inleda ett affärsförhållande med att misstro sin kund. Då har dom lagt en väldigt dålig grund.[/quote]

Jag tycker också att SL borde införa "öppna spärrlinjer" och motsvarande på bussar/spårvagnar. Men det finns inget som tyder på att man tänker göra det...

Modellen med "vandrande konduktör" passar inte så bra på en linje där man vid maxbelastning inte kan gå geom vagnen...
I den avbrutna "koncessionsupphandlingen" skulle koncessiojnsinnehavaren få ersättning från SL i förhållande till antalet resenärer. De flesta (alla?) hugade anbudsgivare var mycket tveksamma till detta, bland annat därför att det är svårt att räkna in fåren.

/TKO[/quote]

Nu är det så att kondisarna på Djl skiljer sig från andra såtillvida att de genom sitt intresse gör allt för att vara museala i det avseendet att man inte undgår att visera någon resenär. Vid de tillfällen vi haft gästvagnar har detta fungerat utmärkt även på dessa vagnar. Jag hoppas och utgår från att de som kommer att jobba på vagnarna får med sig den traditionen och yrkesstoltheten det innebär att vara konduktör.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
PeO

Inlägg av PeO »

Jag undrar hur man tänkt sig installera kontaktledningen på Sergels Torg. Spåren skall ju följa vägbanans kurvatur och således måste kontaktledningen förses med ett stort antal brytpunkter. Detta innebär ju att ett stort antal spännkablar måste installeras och sannolikt även att ett större antal upphängningsstolpar måste finnas längs med vägbanans ytterkant. Om inte hela installationen utförs på rätt sätt finns en risk att hela Sergel torg förfulas.

En idé är att upphängningsstolparna görs som små konstverk med ornamenteringar och annat och därmed blir en del av torgets konstnärliga utsmyckning. En konstnärstävling om vackraste stolpen kanske vore på sin plats. Det allra bästa vore dock om spårvagnarna kan passera torget utan behov av kontaktledning. Vid den kommande upphandlingen av spårvagnar finns därför kanske anledning att anskaffa spårvagnar försedda med någon form av superkondensator eller ackumulator. Ett Segels torg helt utan kontaktledningar vore ju det allra bästa.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

PeO skrev:Jag undrar hur man tänkt sig installera kontaktledningen på Sergels Torg. /.../
Det går i och för sig att göra som man gjort på till exempel Place Masséna i Nice. Skippa kontaktledingen över torget och låta spårvagnarna kör på batteri över Sergels torg, då slipper man alla kontaktledningar, bärlinor och stolpar. Har emellertid inte sett eller hört någon om att det är aktuellt i Stockholm.

Länk till bild från PLace Masséna i Nice: http://farm3.static.flickr.com/2607/374 ... 8dd4b5.jpg

:) /Jörgen G
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

PeO skrev:Jag undrar hur man tänkt sig installera kontaktledningen på Sergels Torg. Spåren skall ju följa vägbanans kurvatur och således måste kontaktledningen förses med ett stort antal brytpunkter. Detta innebär ju att ett stort antal spännkablar måste installeras och sannolikt även att ett större antal upphängningsstolpar måste finnas längs med vägbanans ytterkant. Om inte hela installationen utförs på rätt sätt finns en risk att hela Sergel torg förfulas.

En idé är att upphängningsstolparna görs som små konstverk med ornamenteringar och annat och därmed blir en del av torgets konstnärliga utsmyckning. En konstnärstävling om vackraste stolpen kanske vore på sin plats. Det allra bästa vore dock om spårvagnarna kan passera torget utan behov av kontaktledning. Vid den kommande upphandlingen av spårvagnar finns därför kanske anledning att anskaffa spårvagnar försedda med någon form av superkondensator eller ackumulator. Ett Segels torg helt utan kontaktledningar vore ju det allra bästa.
Man kan se saker och ting på olika sätt.

Själv tycker jag att Sergels Torg hade varit betydligt mer stadsmässigt med lite snygg kontaktledning upphängd över torget.
Öppna ytor och rymder skapar bara otrygghet och isolation.

Masterna skall självklart vara av sådan art att de smälter in i området. Om det innebär att man gör allt för att få dem att smälta in i bakgrunden eller utformar dem som konstverk är två olika möjligheter.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Jag tycker man skulle bygga om fontänen när man ändå håller på, till att bara vara några centimeter djup med bräddavlopp istället för kanter, och lägga spåren rakt över, med rälen precis under vattenytan. Det blir snyggt och speciellt i sig, kontaktledningen kan också spännas upp väldigt minimalistiskt om man vill. Dessutom kan det vara en snygg stenläggning istället för ett betongtråg och oanat många rör som visas upp för turisterna när fontänen av en eller annan anledning tömts.

För mindre överraskningsväta kan fontänerna strypas vid överfart :)
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

mickeb skrev:Jag tycker man skulle bygga om fontänen när man ändå håller på, till att bara vara några centimeter djup med bräddavlopp istället för kanter, och lägga spåren rakt över, med rälen precis under vattenytan. Det blir snyggt och speciellt i sig, kontaktledningen kan också spännas upp väldigt minimalistiskt om man vill. Dessutom kan det vara en snygg stenläggning istället för ett betongtråg och oanat många rör som visas upp för turisterna när fontänen av en eller annan anledning tömts.

För mindre överraskningsväta kan fontänerna strypas vid överfart :)

Ja den ideen med spårväg i vatten öpnnar för stadsarkitekterna att skapa en nydaning av hela Sergels Torg. Då kanske vi kan få det lyftet som city verkligen behöver. Själv önskar jag gågata ända från kungsan och upp mot centralen. (kanske har nämt det tidigare) men det är ju det en förnyelse som verkligen behövs och då kommer verkligen spårvägen till sin fulla rätt. Och för den som nu undrar vad "pinnen" skall användas till så är det givetvis för att hänga upp kontaktledningen i. :D

F ö så är det tänkt att K-ledningen på Hamngatan skall hängas upp i husfasaderna.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Stefan Widén skrev:
Nu är det så att kondisarna på Djl skiljer sig från andra såtillvida att de genom sitt intresse gör allt för att vara museala i det avseendet att man inte undgår att visera någon resenär. Vid de tillfällen vi haft gästvagnar har detta fungerat utmärkt även på dessa vagnar. Jag hoppas och utgår från att de som kommer att jobba på vagnarna får med sig den traditionen och yrkesstoltheten det innebär att vara konduktör.

Stefan
Vänta nu Stefan! Man kan inte bygga en verksamhet så stor som blivande DjL, som kräver uppskattningsvis 20-25 heltidsanställda konuktörer, på ett sånt resonemang. Trafiken på DjL ska självklart ske på samma villkor som för alla trafikutövare, att den nuvarande personalen är speciella innebär inte att man kan kräva att den framtida personalen ska vara lika speciell. Visst kan man föra vidare en tradition av noggrannhet och yrkesstolthet (i alla fall de positiva delarna av såna egenskaper) i utbildningen av den personal som ska tjänstgöra på vagnarna, men man kan egentligen inte räkna med ett annat tvärsnitt av personalen än på Tvärbanan eller Roslagsbanan.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

1. Visering. man borde installera Access-läsare vid dörrarna, och stämpelautomat vid hållplaterna för de som har remsor eller ostämplade enkelbiljetter. sedan kan man utföra strängare kontroller och så. speciellt under rusningstid. så skulle det passa på alla trafikslag egentligen. och då utgår jag förvisso att systemet är fullt utbyggt och tar tillbaka det där med stämpelautomater.

2. Kontaktledning. man hänger väl upp dom på lampledningarna som man gjorde förr. sånt finns ju utmed sträckan. och sånt är ju rest ifrån det gamla spårvagnstiden.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

charmander skrev:1. Visering. man borde installera Access-läsare vid dörrarna, och stämpelautomat vid hållplaterna för de som har remsor eller ostämplade enkelbiljetter. sedan kan man utföra strängare kontroller och så. speciellt under rusningstid. så skulle det passa på alla trafikslag egentligen. och då utgår jag förvisso att systemet är fullt utbyggt och tar tillbaka det där med stämpelautomater.

2. Kontaktledning. man hänger väl upp dom på lampledningarna som man gjorde förr. sånt finns ju utmed sträckan. och sånt är ju rest ifrån det gamla spårvagnstiden.
Nej man använder inte samma bärlinor som till belysningen. Beslysningen hänger en bit över kontkatledningen. Jämför hur det ser ut idag runt Norrmalmstorg , Smålandsgatan osv.

Stefan
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

Stefan Widén skrev:
charmander skrev:2. Kontaktledning. man hänger väl upp dom på lampledningarna som man gjorde förr. sånt finns ju utmed sträckan. och sånt är ju rest ifrån det gamla spårvagnstiden.
Nej man använder inte samma bärlinor som till belysningen. Beslysningen hänger en bit över kontkatledningen. Jämför hur det ser ut idag runt Norrmalmstorg , Smålandsgatan osv.
Det kan ju kanske bli lite jobbigt ibland om belysningen skulle råka hamna under höjden på kontaktledningen. Fast man kan ju använda samma stolpar. Är man lite observant så kan man idag på sina håll se hur belysning är upphängd i bärlinor från stolpar, som kom till när man hängde upp kontaktledningar. Kontaktledningen är sedan länge borta, men belysningen är kvar.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

var det inte så att förr så var både belysningen och kontaktledningarna hängde på samma lina?
Skriv svar