Norrköping: Bygget i Hageby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Är det tänkt att man i denna etapp bygger huvudspårets dubbelspår förbi vändslingan med växlar och hela paketet, eller anläggs vändslingan utan växlar i änden på spåret?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Om man tittar på informationsbroschyren så verkar det som man lägger växlar och spår vidare över Kungsängsleden. Vilket är mycket smart, då de slipper störa den gatan mer än det man gör nu.Martin skrev:Är det tänkt att man i denna etapp bygger huvudspårets dubbelspår förbi vändslingan med växlar och hela paketet, eller anläggs vändslingan utan växlar i änden på spåret?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Så blir det nog ja, för i någon artikel skrevs att den yttre etappen ska byggas omedelbart efter att trafiken startat på nuvarande bygge. Då vore det synnerligen osmart att inte lägga växlar och korsningar direkt. Dessutom ser vi ju denna utrustning på bild, där den levererats i delar, om vi följer Bark:s länk och klickar vidare, växlar på bildbark skrev:Om man tittar på informationsbroschyren så verkar det som man lägger växlar och spår vidare över Kungsängsleden. Vilket är mycket smart, då de slipper störa den gatan mer än det man gör nu.Martin skrev:Är det tänkt att man i denna etapp bygger huvudspårets dubbelspår förbi vändslingan med växlar och hela paketet, eller anläggs vändslingan utan växlar i änden på spåret?
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Inga bilder, men väl en liten rapport:
Utbyggnaden verkar gå i snigelfart just nu. Mest jobb sker i vändslingan.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Kul att se att arbetena kommit igång igen efter den så kallade sommaren.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Jag promenerade längs bygget igår och när jag kom till vändslingans början reagerade jag på spårtypen: gaturäler på träslipers! Charmigt kanske, men är inte det en väldigt ovanlig variant? Dessutom var det avståndsjärn mellan rälerna; varför både och? Bara tillfälligt för att få rätt avstånd vid monteringen?
I andra delar av vändslingan lång gaturäler på grusbädd, med avståndsjärn mellan sig. Finns det även där träslipers, fast de täcks av gruset? Det såg emellertid inte så ut, för då borde befästningarna ha stuckit upp ovan grusytan.
När kan man tänka sig att spåvägsbygget börjar synas även på Ljurafältet, där det idag inte syns ett spår av att något sådant är på gång?
/A
I andra delar av vändslingan lång gaturäler på grusbädd, med avståndsjärn mellan sig. Finns det även där träslipers, fast de täcks av gruset? Det såg emellertid inte så ut, för då borde befästningarna ha stuckit upp ovan grusytan.
När kan man tänka sig att spåvägsbygget börjar synas även på Ljurafältet, där det idag inte syns ett spår av att något sådant är på gång?
/A
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Så +26 grader är inte sommar?Martin skrev:Kul att se att arbetena kommit igång igen efter den så kallade sommaren.

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Man skulle lätt kunna påstå att man nog använder alla de olika sätt att förlägga spår på som du räknar upp. Men vid olika tillfällen och på olika platser. Det är helt enkelt så att yttre omständigheter, som markförhållanden t.ex. avgör.20581000184197 skrev:Jag promenerade längs bygget igår och när jag kom till vändslingans början reagerade jag på spårtypen: gaturäler på träslipers! Charmigt kanske, men är inte det en väldigt ovanlig variant? Dessutom var det avståndsjärn mellan rälerna; varför både och? Bara tillfälligt för att få rätt avstånd vid monteringen?
I andra delar av vändslingan lång gaturäler på grusbädd, med avståndsjärn mellan sig. Finns det även där träslipers, fast de täcks av gruset? Det såg emellertid inte så ut, för då borde befästningarna ha stuckit upp ovan grusytan.
När kan man tänka sig att spåvägsbygget börjar synas även på Ljurafältet, där det idag inte syns ett spår av att något sådant är på gång?
/A
Växelsystem levereras ju i byggsatser, då är ju avståndsjärnen en del av konstruktionen för att få rätt avstånd på ett enkelt sätt. Att sedan lägga på slipers, gör ju att man får stadigare underlag just på platser där det ofta skakar och hoppar lite, vilket då ställer lite större bärighetskrav. Just att använda avståtndsjärn, är annars ett väldigt bra sätt att få rätt spårvidd på ett säkert och snabbt sätt.
Ljurafältet, ja framåt vårkanten skulle jag tro man kan börja se arbete även där.
-
- Inlägg: 292
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
- Ort: Köln
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Östnytt gjorde för några veckor sedan ett reportage om utbyggnaden, det kan beskådas på följande länk: http://svtplay.se/v/1624991/ostnytt/nu_ ... 19,17,f,-1
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
En grov tidplan hämtad från kommunens folder om utbyggnaden:
Etapp I utanför Hageby C maj 09-oktober 09.
Etapp II Hageby Centrum september 09 -december 09
Etapp III Hageby C-Söderleden oktober 09 -februari 10
Etapp IV Ljurafältet februari 10 -november 10
Klassisk spårväg byggs med spårhållare direkt på makadam. I vissa lägen förbättrar man läget med träslipers. Detta framförallt där du har urspåringsrisker. Träslipers klarar urspåringar betydligt bättre än betongslipers. Jag kan också tänka mig att De har större bullerdämpande effekt än betong.
Träslipers är utmärkta i grässpår, eftersom den miljö som bildas kring dem har en förmåga att bevara trä. Tänk bara på alla träredskap från förhistorisk tid som klarar sig bra i jorden, till våra museers fromma framvisning. De är dessutom sällan eller aldrig impregnerade.
//Tony
Etapp I utanför Hageby C maj 09-oktober 09.
Etapp II Hageby Centrum september 09 -december 09
Etapp III Hageby C-Söderleden oktober 09 -februari 10
Etapp IV Ljurafältet februari 10 -november 10
Klassisk spårväg byggs med spårhållare direkt på makadam. I vissa lägen förbättrar man läget med träslipers. Detta framförallt där du har urspåringsrisker. Träslipers klarar urspåringar betydligt bättre än betongslipers. Jag kan också tänka mig att De har större bullerdämpande effekt än betong.
Träslipers är utmärkta i grässpår, eftersom den miljö som bildas kring dem har en förmåga att bevara trä. Tänk bara på alla träredskap från förhistorisk tid som klarar sig bra i jorden, till våra museers fromma framvisning. De är dessutom sällan eller aldrig impregnerade.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Jag förbi en kort stund i söndags, men först nu har bilderna blivit klara.

Vad hade gjorts då? Betongslipers har lagts ut från Pressaregatan till Hageby Centrum. Spår har lagts över Pressaregatan fram till infarten OKQ8. Mer spår har lagts ut i vändslingan, växlarna och kryssen är klara.
4 bilder till hittas på min hemsida.

Vad hade gjorts då? Betongslipers har lagts ut från Pressaregatan till Hageby Centrum. Spår har lagts över Pressaregatan fram till infarten OKQ8. Mer spår har lagts ut i vändslingan, växlarna och kryssen är klara.
4 bilder till hittas på min hemsida.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Vilken underbar tråd Bark!
Tack för att vi får följa med på resan!
/Jörgen G
PS
Den här bilden tyckte jag särskilt mycket om:
Vem kan säga att spårvägsutbyggnader inte är vackra? Hojta om du inte vill att bilden ska synas här i tråden Bark/DS
Tack för att vi får följa med på resan!

PS
Den här bilden tyckte jag särskilt mycket om:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Inga problem, jag tar ju bilderna för er (tack för berömmet). De där gummi-bitarna kommer att på något sätt användas för den vägkorsning som kommer att ligga ungefär mitt emellan gamla OKQ8-utfarten och Pressaregatan och ersätta båda (eller kommer Pressaregatan att återöppnas? Informationsbroschyren och bygget ser lite olika ut just nu).Jörgen_G skrev: Hojta om du inte vill att bilden ska synas här i tråden Bark/DS
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Jag har promenerat längs bygget idag. Trots att det var vardag och arbetstid syntes inte spår av arbete med spårvägsutbyggnaden. Jag tänkte i alla fall på att rälsen i den östra delen av nya vändslingan är gaturäler utan slipers direkt på makadam. Ligger sådan räls fast ordentligt? I den västra delen av slingan ligger gaturälerna på slipers. Ska möjligen den sliperlösa delen asfalteras som vändsligan i Fridvalla (eller är det Vidablick?), så att även bussar kan åka och vända där?
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Ja. Det gör den. Det är så man bygger spårväg.20581000184197 skrev:Ligger sådan räls fast ordentligt?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
- Ort: Linköping
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Jaså du. Jag tyckte mig ha konstaterat att det finns många sätt att bygga spårväg, av vilka alla de övriga på något sätt förankrar spåret i marken, antingen genom slipers eller genom beläggning.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Det har du nog helt rätt i "20581000184197", men en sak som betyder väldigt mycket i sammanhanget, är vad som finns under spåret, eller kanske snarare under det som är under spåret.20581000184197 skrev:Jaså du. Jag tyckte mig ha konstaterat att det finns många sätt att bygga spårväg, av vilka alla de övriga på något sätt förankrar spåret i marken, antingen genom slipers eller genom beläggning.
Ligger det som på den aktuella platsen, rent fint gråberg under, då går det att göra en ganska enkel och billig bädd fär rälen. Medan man på platser där det är mjuk och kanske tjocka lerlager under, behöver både makadam och slipers.
Ibland väljer man ju att gjuta fast fästen för rälen i betongplatta, det blir ju då ännu mycket stadigare, men prislapparna blir ju dyrare och dyrare.
Ärligt talat tror jag inte du behöver oroa dig för att man väljer onödigt dyra eller kanske dåliga lösningar, för man har faktiskt ganska bra koll på sånt här, vilket jag då säger med en viss kännedom om vilka människor som finns bakom spårvägasutbyggnaden.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Det har varit många infrastrukturintresserade fotografer i Norrköping senaste veckorna, men ingen som orkat ta â€tretton†ut och kolla bygget. Nå, något ska ni ha mig till också.


Några fler bilder på min hemsida.


Några fler bilder på min hemsida.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Bygget i Hageby
Flotte bilder! Og ikke bare spårvagar eller jernbane, men gøy å se bilder fra IFK Norrköping også - følger litt med på svensk fotball fra langt til bake i tid da vi hadde tre tv-kanaler (SVT1 og 2 samt den ene norske kanalen NRK) og utvalget av program på tv'en ikke var så stort ble det litt svensk fotball. Men det er litt off-topic... Hovedsaken er at jeg synes bildene var flotte!bark skrev:Några fler bilder på min hemsida.