Norrköping: Bygget i Hageby

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Martin »

Är det tänkt att man i denna etapp bygger huvudspårets dubbelspår förbi vändslingan med växlar och hela paketet, eller anläggs vändslingan utan växlar i änden på spåret?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Martin skrev:Är det tänkt att man i denna etapp bygger huvudspårets dubbelspår förbi vändslingan med växlar och hela paketet, eller anläggs vändslingan utan växlar i änden på spåret?
Om man tittar på informationsbroschyren så verkar det som man lägger växlar och spår vidare över Kungsängsleden. Vilket är mycket smart, då de slipper störa den gatan mer än det man gör nu.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

bark skrev:
Martin skrev:Är det tänkt att man i denna etapp bygger huvudspårets dubbelspår förbi vändslingan med växlar och hela paketet, eller anläggs vändslingan utan växlar i änden på spåret?
Om man tittar på informationsbroschyren så verkar det som man lägger växlar och spår vidare över Kungsängsleden. Vilket är mycket smart, då de slipper störa den gatan mer än det man gör nu.
Så blir det nog ja, för i någon artikel skrevs att den yttre etappen ska byggas omedelbart efter att trafiken startat på nuvarande bygge. Då vore det synnerligen osmart att inte lägga växlar och korsningar direkt. Dessutom ser vi ju denna utrustning på bild, där den levererats i delar, om vi följer Bark:s länk och klickar vidare, växlar på bild
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Inga bilder, men väl en liten rapport:
Utbyggnaden verkar gå i snigelfart just nu. Mest jobb sker i vändslingan.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Bild

Dags igen. Mer bilder finns på min hemsida.
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Martin »

Kul att se att arbetena kommit igång igen efter den så kallade sommaren.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 20581000184197 »

Jag promenerade längs bygget igår och när jag kom till vändslingans början reagerade jag på spårtypen: gaturäler på träslipers! Charmigt kanske, men är inte det en väldigt ovanlig variant? Dessutom var det avståndsjärn mellan rälerna; varför både och? Bara tillfälligt för att få rätt avstånd vid monteringen?

I andra delar av vändslingan lång gaturäler på grusbädd, med avståndsjärn mellan sig. Finns det även där träslipers, fast de täcks av gruset? Det såg emellertid inte så ut, för då borde befästningarna ha stuckit upp ovan grusytan.

När kan man tänka sig att spåvägsbygget börjar synas även på Ljurafältet, där det idag inte syns ett spår av att något sådant är på gång?

/A
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bruse »

Martin skrev:Kul att se att arbetena kommit igång igen efter den så kallade sommaren.
Så +26 grader är inte sommar? :lol:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

20581000184197 skrev:Jag promenerade längs bygget igår och när jag kom till vändslingans början reagerade jag på spårtypen: gaturäler på träslipers! Charmigt kanske, men är inte det en väldigt ovanlig variant? Dessutom var det avståndsjärn mellan rälerna; varför både och? Bara tillfälligt för att få rätt avstånd vid monteringen?

I andra delar av vändslingan lång gaturäler på grusbädd, med avståndsjärn mellan sig. Finns det även där träslipers, fast de täcks av gruset? Det såg emellertid inte så ut, för då borde befästningarna ha stuckit upp ovan grusytan.

När kan man tänka sig att spåvägsbygget börjar synas även på Ljurafältet, där det idag inte syns ett spår av att något sådant är på gång?

/A
Man skulle lätt kunna påstå att man nog använder alla de olika sätt att förlägga spår på som du räknar upp. Men vid olika tillfällen och på olika platser. Det är helt enkelt så att yttre omständigheter, som markförhållanden t.ex. avgör.
Växelsystem levereras ju i byggsatser, då är ju avståndsjärnen en del av konstruktionen för att få rätt avstånd på ett enkelt sätt. Att sedan lägga på slipers, gör ju att man får stadigare underlag just på platser där det ofta skakar och hoppar lite, vilket då ställer lite större bärighetskrav. Just att använda avståtndsjärn, är annars ett väldigt bra sätt att få rätt spårvidd på ett säkert och snabbt sätt.
Ljurafältet, ja framåt vårkanten skulle jag tro man kan börja se arbete även där.
Martin Bernandersson
Inlägg: 292
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:51
Ort: Köln

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Martin Bernandersson »

Östnytt gjorde för några veckor sedan ett reportage om utbyggnaden, det kan beskådas på följande länk: http://svtplay.se/v/1624991/ostnytt/nu_ ... 19,17,f,-1
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 2763 »

En grov tidplan hämtad från kommunens folder om utbyggnaden:

Etapp I utanför Hageby C maj 09-oktober 09.
Etapp II Hageby Centrum september 09 -december 09
Etapp III Hageby C-Söderleden oktober 09 -februari 10
Etapp IV Ljurafältet februari 10 -november 10

Klassisk spårväg byggs med spårhållare direkt på makadam. I vissa lägen förbättrar man läget med träslipers. Detta framförallt där du har urspåringsrisker. Träslipers klarar urspåringar betydligt bättre än betongslipers. Jag kan också tänka mig att De har större bullerdämpande effekt än betong.

Träslipers är utmärkta i grässpår, eftersom den miljö som bildas kring dem har en förmåga att bevara trä. Tänk bara på alla träredskap från förhistorisk tid som klarar sig bra i jorden, till våra museers fromma framvisning. De är dessutom sällan eller aldrig impregnerade.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Jag förbi en kort stund i söndags, men först nu har bilderna blivit klara.

Bild

Vad hade gjorts då? Betongslipers har lagts ut från Pressaregatan till Hageby Centrum. Spår har lagts över Pressaregatan fram till infarten OKQ8. Mer spår har lagts ut i vändslingan, växlarna och kryssen är klara.

4 bilder till hittas på min hemsida.
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Jörgen_G »

Vilken underbar tråd Bark!

Tack för att vi får följa med på resan!

:D /Jörgen G

PS
Den här bilden tyckte jag särskilt mycket om: Bild Vem kan säga att spårvägsutbyggnader inte är vackra? Hojta om du inte vill att bilden ska synas här i tråden Bark/DS
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Jörgen_G skrev: Hojta om du inte vill att bilden ska synas här i tråden Bark/DS
Inga problem, jag tar ju bilderna för er (tack för berömmet). De där gummi-bitarna kommer att på något sätt användas för den vägkorsning som kommer att ligga ungefär mitt emellan gamla OKQ8-utfarten och Pressaregatan och ersätta båda (eller kommer Pressaregatan att återöppnas? Informationsbroschyren och bygget ser lite olika ut just nu).
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 20581000184197 »

Jag har promenerat längs bygget idag. Trots att det var vardag och arbetstid syntes inte spår av arbete med spårvägsutbyggnaden. Jag tänkte i alla fall på att rälsen i den östra delen av nya vändslingan är gaturäler utan slipers direkt på makadam. Ligger sådan räls fast ordentligt? I den västra delen av slingan ligger gaturälerna på slipers. Ska möjligen den sliperlösa delen asfalteras som vändsligan i Fridvalla (eller är det Vidablick?), så att även bussar kan åka och vända där?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 2763 »

20581000184197 skrev:Ligger sådan räls fast ordentligt?
Ja. Det gör den. Det är så man bygger spårväg.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
20581000184197
Inlägg: 414
Blev medlem: fredag 14 september 2007 22:41
Ort: Linköping

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av 20581000184197 »

Jaså du. Jag tyckte mig ha konstaterat att det finns många sätt att bygga spårväg, av vilka alla de övriga på något sätt förankrar spåret i marken, antingen genom slipers eller genom beläggning.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av leifd »

20581000184197 skrev:Jaså du. Jag tyckte mig ha konstaterat att det finns många sätt att bygga spårväg, av vilka alla de övriga på något sätt förankrar spåret i marken, antingen genom slipers eller genom beläggning.
Det har du nog helt rätt i "20581000184197", men en sak som betyder väldigt mycket i sammanhanget, är vad som finns under spåret, eller kanske snarare under det som är under spåret.
Ligger det som på den aktuella platsen, rent fint gråberg under, då går det att göra en ganska enkel och billig bädd fär rälen. Medan man på platser där det är mjuk och kanske tjocka lerlager under, behöver både makadam och slipers.
Ibland väljer man ju att gjuta fast fästen för rälen i betongplatta, det blir ju då ännu mycket stadigare, men prislapparna blir ju dyrare och dyrare.
Ärligt talat tror jag inte du behöver oroa dig för att man väljer onödigt dyra eller kanske dåliga lösningar, för man har faktiskt ganska bra koll på sånt här, vilket jag då säger med en viss kännedom om vilka människor som finns bakom spårvägasutbyggnaden.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av bark »

Det har varit många infrastrukturintresserade fotografer i Norrköping senaste veckorna, men ingen som orkat ta ”tretton” ut och kolla bygget. Nå, något ska ni ha mig till också.

Bild

Bild

Några fler bilder på min hemsida.
Msport
Inlägg: 45
Blev medlem: måndag 04 augusti 2008 11:04

Re: Norrköping: Bygget i Hageby

Inlägg av Msport »

bark skrev:Några fler bilder på min hemsida.
Flotte bilder! Og ikke bare spårvagar eller jernbane, men gøy å se bilder fra IFK Norrköping også - følger litt med på svensk fotball fra langt til bake i tid da vi hadde tre tv-kanaler (SVT1 og 2 samt den ene norske kanalen NRK) og utvalget av program på tv'en ikke var så stort ble det litt svensk fotball. Men det er litt off-topic... Hovedsaken er at jeg synes bildene var flotte!
Skriv svar