Nya tvärbanan tar fart
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Nya tvärbanan tar fart
Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt enligt Daniel den dagen då Nockebybanan får ATC?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ja det är en bra fråga, de får kanske ATC den dagen eller vad tror du? Det är ju ganska onödigt att ha ATC på banan om man inte har utrustning på fordonen. (Vilket iofs under flera år var en realitet på en annan lokalbana i Stockholmstrakten, vars ATC-projekt rann ut i sanden...)Sparkfot skrev:Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt enligt Daniel den dagen då Nockebybanan får ATC?
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Nya tvärbanan tar fart
Förstår inte riktigt frågan ovan. SL och Stockholms stad har ju kommit överens att en mindre depå för NB:s 7 vagnar ska uppföras på kv. Akka 4:
Mvh.
Björn
Den som vill följa hela den politiska hanteringen i Stockholms stad om detta kan följa den här länken.Stockholms stad och SL skrev: § 5 Depåfunktion för Nockebybanan
SL skall på sin bekostnad utföra depån, enligt bilaga 1, så att den är möjlig att överdäcka med bostäder. Mark för denna depå skall överlåtas som en tredimensionell fastighet till SL för marknadspris enligt särskilt avtal. För tiden efter Avflyttningsdagen och fram till dess att förutsättningar finns för överlåtelse, får SL disponera marken med nyttjanderätt på marknadsmässiga villkor enligt särskilt avtal.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ja, vad tror Du själv, kamrat? Tycker Du det verkar särskilt sannolikt att NB kommer att förses med ATC? Första förutsättningen är väl i så fall att hela banan huvudsignalregleras (jag säger med avsikt inte linjeblockeras för då få jag väl smäll på fingrarna igen av DanielSparkfot skrev:Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt enligt Daniel den dagen då Nockebybanan får ATC?

Iofs. har jag hört att SL en gång planerade att enbart lägga ut baliser på NB som gav telegrammet "sikt, sth. 50 km/tim". På så sätt skulle man slippa bryta ATC:n när någon av vagnarna 401 - 424 lånades in till NB (och följaktligen kunna plombera ATC-brytaren på alla dessa vagnar). Som tur var blev det ingenting av med den saken.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Nya tvärbanan tar fart
I framtiden tror jag absolut att nockebybanan kan få ATC! Inse att saker och ting kan hända på sikt och lev inte bara i nu:et!Björn Ehnberg skrev:Ja, vad tror Du själv, kamrat? Tycker Du det verkar särskilt sannolikt att NB kommer att förses med ATC? Första förutsättningen är väl i så fall att hela banan huvudsignalregleras (jag säger med avsikt inte linjeblockeras för då få jag väl smäll på fingrarna igen av DanielSparkfot skrev:Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt enligt Daniel den dagen då Nockebybanan får ATC?).
Iofs. har jag hört att SL en gång planerade att enbart lägga ut baliser på NB som gav telegrammet "sikt, sth. 50 km/tim". På så sätt skulle man slippa bryta ATC:n när någon av vagnarna 401 - 424 lånades in till NB (och följaktligen kunna plombera ATC-brytaren på alla dessa vagnar). Som tur var blev det ingenting av med den saken.
Mvh.
Björn
Re: Nya tvärbanan tar fart
Överens? Villkoren är ju knappast att betrakta som fördelaktiga för SL...Björn Ehnberg skrev:Förstår inte riktigt frågan ovan. SL och Stockholms stad har ju kommit överens att en mindre depå för NB:s 7 vagnar ska uppföras på kv. Akka 4:
Stockholms stad och SL skrev: § 5 Depåfunktion för Nockebybanan
SL skall på sin bekostnad utföra depån, enligt bilaga 1, så att den är möjlig att överdäcka med bostäder. Mark för denna depå skall överlåtas som en tredimensionell fastighet till SL för marknadspris enligt särskilt avtal. För tiden efter Avflyttningsdagen och fram till dess att förutsättningar finns för överlåtelse, får SL disponera marken med nyttjanderätt på marknadsmässiga villkor enligt särskilt avtal.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Jag tar väl och fortsätter på min tråd med några bilder från Norrbyvägen och Godsstationen vid Johannesfredsvägen tagna idag.
Man har nu rensat all vegetation utmed den gamla banvallen mellan Johannesfredsvägen och Norrbyvägen, och lagt stora upplag med virke vid vägarna.

Bilden är tagen mot Norrbyvägen och här kommer banan att dyka ner under den korsande vägen

Bilden tagen mot Alvik (Johannesfredsvägen) vid Mornington Hotel och deras Boulebana som numera får anses nedlagd

Bilden tagen mot Alvik (Johannesfredsvägen) ungefär halvvägs mellan Norrbyv och Johannesfredv, man ser det stora Voltahuset t.v och rakt fram ser man Godsmagasinet och Godsstationen där den nya hållplatsen kommer att ligga bredvid.
Man kan också se hur den gamla banan delade sig åt höger om Godstationen, det spår som förövrigt borde ha varit sammankopplat med spårvägens linjenät och vid Ulvsundahallen en gång i tiden
Jag hoppas man tar beslut om att rädda Godsstationen för framtiden och att man kanske placerar den någonstans utmed banan för att minnas den verksamhet som en gång bedrevs här.
/a32
Man har nu rensat all vegetation utmed den gamla banvallen mellan Johannesfredsvägen och Norrbyvägen, och lagt stora upplag med virke vid vägarna.

Bilden är tagen mot Norrbyvägen och här kommer banan att dyka ner under den korsande vägen

Bilden tagen mot Alvik (Johannesfredsvägen) vid Mornington Hotel och deras Boulebana som numera får anses nedlagd

Bilden tagen mot Alvik (Johannesfredsvägen) ungefär halvvägs mellan Norrbyv och Johannesfredv, man ser det stora Voltahuset t.v och rakt fram ser man Godsmagasinet och Godsstationen där den nya hållplatsen kommer att ligga bredvid.
Man kan också se hur den gamla banan delade sig åt höger om Godstationen, det spår som förövrigt borde ha varit sammankopplat med spårvägens linjenät och vid Ulvsundahallen en gång i tiden
Jag hoppas man tar beslut om att rädda Godsstationen för framtiden och att man kanske placerar den någonstans utmed banan för att minnas den verksamhet som en gång bedrevs här.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Re: Nya tvärbanan tar fart
Alltid kul med bilder när det händer saker. Tack!
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Nya tvärbanan tar fart
Nänä, SL verkar ju inte precis ha dragit det längsta strået, det har jag också framhållit åtskilliga gånger. Likväl har man ingått detta avtal med Stockholms stad.daniel_s skrev:Överens? Villkoren är ju knappast att betrakta som fördelaktiga för SL...Björn Ehnberg skrev:Förstår inte riktigt frågan ovan. SL och Stockholms stad har ju kommit överens att en mindre depå för NB:s 7 vagnar ska uppföras på kv. Akka 4:
Stockholms stad och SL skrev: § 5 Depåfunktion för Nockebybanan
SL skall på sin bekostnad utföra depån, enligt bilaga 1, så att den är möjlig att överdäcka med bostäder. Mark för denna depå skall överlåtas som en tredimensionell fastighet till SL för marknadspris enligt särskilt avtal. För tiden efter Avflyttningsdagen och fram till dess att förutsättningar finns för överlåtelse, får SL disponera marken med nyttjanderätt på marknadsmässiga villkor enligt särskilt avtal.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Nya tvärbanan tar fart
Jaså du, unge man. Ja, på sikt (hehe) kan ju vad som helst hända. Det kanske du får uppleva. Nu var emellertid din fråga följande: "Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt .... den dagen då Nockebybanan får ATC?". På det kan jag svara att det troligaste (ingen av oss vet, eller hur?) är att befintliga A32 425 - 431 hinner utrangeras innan det kan tänkas att man överväger att huvudsignalreglera hela NB. Det finns liksom inget omedelbart behov! Möjligen skulle man ha gjort det när man renoverade banan i slutet av 90-talet, nu finns det andra investeringar som är betydligt mer angelägna.Sparkfot skrev:I framtiden tror jag absolut att nockebybanan kan få ATC! Inse att saker och ting kan hända på sikt och lev inte bara i nu:et!Björn Ehnberg skrev:Ja, vad tror Du själv, kamrat? Tycker Du det verkar särskilt sannolikt att NB kommer att förses med ATC? Första förutsättningen är väl i så fall att hela banan huvudsignalregleras (jag säger med avsikt inte linjeblockeras för då få jag väl smäll på fingrarna igen av DanielSparkfot skrev:Frågan är vad som händer med de vagnar från 425 och uppåt enligt Daniel den dagen då Nockebybanan får ATC?).
Iofs. har jag hört att SL en gång planerade att enbart lägga ut baliser på NB som gav telegrammet "sikt, sth. 50 km/tim". På så sätt skulle man slippa bryta ATC:n när någon av vagnarna 401 - 424 lånades in till NB (och följaktligen kunna plombera ATC-brytaren på alla dessa vagnar). Som tur var blev det ingenting av med den saken.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Nya tvärbanan tar fart
Då har jag en ny fråga till herrarna Daniel eller Björn:
Kommer A35 driftsättas på TVB/NB? Eller kommer tvb/nb bli benådade från dem? Och vid en ev spårväg i city kommer den banan att ha ATC?
Kommer A35 driftsättas på TVB/NB? Eller kommer tvb/nb bli benådade från dem? Och vid en ev spårväg i city kommer den banan att ha ATC?
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Nya tvärbanan tar fart
Min högst personliga uppfattning, iofs. baserad på de allmänna handlingar som jag läst, är att A35 är avsedd som en ren efterträdare till A32. A32 är, genom att optionsavtalet från 1997 inte utnyttjades som tänkt var, inte längre någon modern vagn. Dessutom har vagnens brister, i huvudsak beroende på specifikationsmissar (vill jag påstå), blivit allt mer uppenbara med åren. Så enligt min mening är A35 avsedd att bli huvudfordonet på TvB i framtiden. Eftersom SL vill att A35 ska kunna trafikera hela TvB och hållplatserna på Solnagrenen får i stort sett samma utförande som befintliga hållplatser, kommer A35 att få ungefär samma modul 2,65 X 30 m. Och, hoppas jag, samma motorisering (i spannet 12,5 - 13 kW/ton), toppfart och accelerationsförmåga som A32. Dvs. ingen innerstadsspårvagn!Sparkfot skrev:Då har jag en ny fråga till herrarna Daniel eller Björn:
Kommer A35 driftsättas på TVB/NB? Eller kommer tvb/nb bli benådade från dem? Och vid en ev spårväg i city kommer den banan att ha ATC?
I själva verket borde SL anskaffa fler A35-or än det omedelbara behovet som tillkommer när Solnagrenen öppnar och frigöra i storleksordningen 10 A32-or, som efter rekonditionering kan överföras till Lidingöbanan. Detta är ett alternativ som jag vet att SL åtminstone har diskuterat.
För min enkla del verkar det inte troligt att innerstadsspårvägen får ATC. Den kommer troligen att framföras på sikt, som Norrköpingsspårvägen idag. Den vill vill läsa mer kan t.ex. studera VTI-rapporten "System för hastighetsövervakning av spårväg".
Vänligen
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Nya tvärbanan tar fart
Broder!
Du kanske får starta en ny tråd om enbart A35 , eftersom intresset för den nya Tvärbanevagnen verkar vara stort och det kommer väl att öka senare när specifikationerna för vagnen blir kända.
/a32
Du kanske får starta en ny tråd om enbart A35 , eftersom intresset för den nya Tvärbanevagnen verkar vara stort och det kommer väl att öka senare när specifikationerna för vagnen blir kända.
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Nya tvärbanan tar fart
Ja, jag får väl det. Eller också gör någon annan det! Jag gjorde faktiskt ett försök i tråden Vilka egenskaper bör nästa vagngeneration på Tvärbanan ha men inläggen spretade så mycket att jag själv tappade intresset. Ämnet har berörts också i andra Tvärbanetrådar. Själv gjorde jag ju krampaktiga försök att inte göra denna bildtråd till en diskussionstråd, men kunde förstås inte hålla mig till mina egna principer ens.A32 skrev:Broder!
Du kanske får starta en ny tråd om enbart A35 , eftersom intresset för den nya Tvärbanevagnen verkar vara stort och det kommer väl att öka senare när specifikationerna för vagnen blir kända.
/a32
Nåja, det var intressant att se att "djungeln" i Johannesfred är avröjd nu. Det var bara några veckor sedan jag senast gick där. I mitt bildarkiv finns tyvärr bara bilder från februari den egendomliga mörka vintern 2008, då jag provgick hela den (då) tänkta bansträckningen. Vinterbilder ger ju inte samma intryck av växligheten.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Nya tvärbanan tar fart
Anders efternamn kommer sig av Gustavs församling i Säters kommun, varifrån familjen härstammar. Detta sätt att anta namn är inte ovanligt och inte särskilt märkvärdigt i mitt tycke, bästa forumvänner! Hans bror är fö verksam därstädes.
Ge spårtrafik företräde!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Vad är det för djungel herren talar om? Lägg gärna upp bilderna iallafall trots att det var vinter..Björn Ehnberg skrev:Ja, jag får väl det. Eller också gör någon annan det! Jag gjorde faktiskt ett försök i tråden Vilka egenskaper bör nästa vagngeneration på Tvärbanan ha men inläggen spretade så mycket att jag själv tappade intresset. Ämnet har berörts också i andra Tvärbanetrådar. Själv gjorde jag ju krampaktiga försök att inte göra denna bildtråd till en diskussionstråd, men kunde förstås inte hålla mig till mina egna principer ens.A32 skrev:Broder!
Du kanske får starta en ny tråd om enbart A35 , eftersom intresset för den nya Tvärbanevagnen verkar vara stort och det kommer väl att öka senare när specifikationerna för vagnen blir kända.
/a32
Nåja, det var intressant att se att "djungeln" i Johannesfred är avröjd nu. Det var bara några veckor sedan jag senast gick där. I mitt bildarkiv finns tyvärr bara bilder från februari den egendomliga mörka vintern 2008, då jag provgick hela den (då) tänkta bansträckningen. Vinterbilder ger ju inte samma intryck av växligheten.
Mvh.
Björn
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Nya tvärbanan tar fart
Jag säger som Hasse Alfredsson i "Äppelkriget": Ja, jag vet inte - jag måste nog tala med pappa först....


Har någon sett om det börjar hända något norr om Norrbyvägen?




Har någon sett om det börjar hända något norr om Norrbyvägen?


Senast redigerad av Björn Ehnberg den lördag 01 augusti 2009 21:47, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Nya tvärbanan tar fart
Bra bilder Björn
Norr om Norrbyvägen är det också röjt delvis, när man åker Masugnsvägen från lokalgatan Ulvsundavägen in mot Willys så har man röjt ordentligt och stakat ut med pinnar och där i området skall det även bli en hållplats mitt mellan Norrbyvägen och Ulvsundavägen.
I dag såg det ut så här vid förberedelsarbetet för drivningen av tunneln till Alvik.

Det här blir en bekant vy i framtiden för de som kör Tvärbanan, här fortsätter banan ut mot bron över Ulvsundet

Och där på andra sidan Ulvsundet kommer bron att ta mark vid Johannesfredsvägen och Ulvsundahallen

Lite spårarkeologi i området i Margretelund avslöjar att det finns räls

Jag såg denna rostiga "skylt" i någons trädgård, vet nån på forumet om det har varit en skylt i ett tidigare liv för spårvägen eller järnvägen?
/a32

Norr om Norrbyvägen är det också röjt delvis, när man åker Masugnsvägen från lokalgatan Ulvsundavägen in mot Willys så har man röjt ordentligt och stakat ut med pinnar och där i området skall det även bli en hållplats mitt mellan Norrbyvägen och Ulvsundavägen.
I dag såg det ut så här vid förberedelsarbetet för drivningen av tunneln till Alvik.

Det här blir en bekant vy i framtiden för de som kör Tvärbanan, här fortsätter banan ut mot bron över Ulvsundet

Och där på andra sidan Ulvsundet kommer bron att ta mark vid Johannesfredsvägen och Ulvsundahallen

Lite spårarkeologi i området i Margretelund avslöjar att det finns räls

Jag såg denna rostiga "skylt" i någons trädgård, vet nån på forumet om det har varit en skylt i ett tidigare liv för spårvägen eller järnvägen?
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: Nya tvärbanan tar fart
Sedan har vi ju arbetena längs Karlsbodavägen, där SL:s vision av hållplatsen där ska jämföras med dagens utseemde.
http://www.sl.se/Upload/tvarbanan_utbyg ... avagen.png
eftersom SL hävdar upphovsrätt till bilderna av hållplatserna och vår perversa upphovsrättslagstiftning tyvärr tillåter det har jag istället lagt in en länk till den aktuella bilden av Karlsbodavägens hpl från SL:s website

Det har i annan tråd framförts synpunkter på att ingen som varit i Bromma handelsplats kommer att vilja släpa sina kassar till denna hållplats och något ligger det väl i detta. Själv kånkar jag gladeligen mina kassar 50 m. längre, jämfört med hållplatsen för buss 112/509 (se nedan) eftersom jag med Tvärbanan enkelt och bekvämt kommer direkt till Gullmarsplan, för byte till TUB1/L18.

http://www.sl.se/Upload/tvarbanan_utbyg ... avagen.png
eftersom SL hävdar upphovsrätt till bilderna av hållplatserna och vår perversa upphovsrättslagstiftning tyvärr tillåter det har jag istället lagt in en länk till den aktuella bilden av Karlsbodavägens hpl från SL:s website

Det har i annan tråd framförts synpunkter på att ingen som varit i Bromma handelsplats kommer att vilja släpa sina kassar till denna hållplats och något ligger det väl i detta. Själv kånkar jag gladeligen mina kassar 50 m. längre, jämfört med hållplatsen för buss 112/509 (se nedan) eftersom jag med Tvärbanan enkelt och bekvämt kommer direkt till Gullmarsplan, för byte till TUB1/L18.

Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: Nya tvärbanan tar fart
Några bilder från idag i Alvik depåtunneln.
Man kan se den lilla "tunnelmynningen" i tunneln som gjordes när man sprängde för Alvik/BM och som snart ska gå vidare mot Solna.


/a32
Man kan se den lilla "tunnelmynningen" i tunneln som gjordes när man sprängde för Alvik/BM och som snart ska gå vidare mot Solna.


/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול