Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av TS »

Jo, det var Gustâv med ett sånt där tak på a:et.
Man ska ju inte tala illa om de döda, men nu gör jag det ändå. Han hade precis som Elwe Nilsson en förmåga att vara ganska arrogant mot sina meningsmotståndare. När någon föreslog att man skulle bygga om Roslagsbanans gamla bro över Stocksundet till cykelbana blev han intevjuad av ABC och hade väldigt svårt att dölja att han nog tyckte att det var den dummaste idé han hört de senaste 25 åren, ungefär.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Patrick »

Jag var lite tveksam när jag skrev inlägget hur hans efternamn stavades, troligtvis var det som ni påpekar Gustavs, jag har inget minne av några accenter e dyl eftersom namnet härstammar från Dalarna (?) och där hade dom inte mycket sånt "tjafs" eftersom efternamnen oftast var ortsnamn e dyl.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1517
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Kristofer »

Nej, det var Gustâv, uttalat Gustáv.
Min personliga, av fördomar präglade uppfattning är att det är en namnförändring av samma typ som Svenzon eller Ian (i st f Jan). Alltså ett försök att få ett, som man tycker, banalt namn att låta lite finare.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Kantorn »

Kristofer skrev:Nej, det var Gustâv, uttalat Gustáv.
Min personliga, av fördomar präglade uppfattning är att det är en namnförändring av samma typ som Svenzon eller Ian (i st f Jan). Alltså ett försök att få ett, som man tycker, banalt namn att låta lite finare.
Före detta Gustavsson menar du?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6877
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Odd »

M_M mfl skrev: Hur är det, kan A32 runda Brommahallen (eller finns det nåt hinder och/eller ljuger flygfotot på eniro.se)?
Jag tycker det är vansinnigt att riva Brommahallen.

Själva uppställningshallsdelen verkar rätt rutten och borde göras något åt men man borde då istället bygga en ny uppställningshall på samma plats, där man får plats med 56st 30m-vagnar och man skulle kunna anlägga parkeringsplatser på taket på hallen, kanske för bussar, så slipper Brommabussarna åka till och från Lunda.

Men spårvägen behöver väl fler uppställningsplatser och då skulle man kunna tänka sig att anlägga en ny vagnhall med lättservice i industriområdet i Västberga, med anslutning till spårvägen via de båda järnvägstunnlarna som redan finns vid Nyboda.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Erland »

Odd skrev:
Jag tycker det är vansinnigt att riva Brommahallen.

Själva uppställningshallsdelen verkar rätt rutten och borde göras något åt men man borde då istället bygga en ny uppställningshall på samma plats, där man får plats med 56st 30m-vagnar och man skulle kunna anlägga parkeringsplatser på taket på hallen, kanske för bussar, så slipper Brommabussarna åka till och från Lunda.

Men spårvägen behöver väl fler uppställningsplatser och då skulle man kunna tänka sig att anlägga en ny vagnhall med lättservice i industriområdet i Västberga, med anslutning till spårvägen via de båda järnvägstunnlarna som redan finns vid Nyboda.

Nu är jag inte med. Varför tycker du att det skulle det vara vansinnigt att riva Brommahalen och flytta till Ulvsunda industriområde i anslutning till tvärbanan, när ditt eget förslag är att riva Brommahallen och bygga upp en ny hall på samma ställe samt att flytta en del av verksamheten till andra sidan stan?

(Inom parentes, det finns i praktiken bara en Nybodatunnel, den andra är sedan närmare 50 år tillbaka blockerad av Essingeledens bropelare.)
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2123
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av ADDE »

om man fortsätter åt detta håll, en ombyggnad av BM kan vara en bra Idé. och en mindre servicehall vid ulvsunda låter också bra. en hall i Västberga passar finnt till den planerade "Södra tvärbanan" som passerar i området.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Kantorn »

Jag tror inte en ombyggnad av Brommahallen är en bra idé eftersom inte spårvägen kommer att kunna nyttja marken i framtiden. Marken ska ju tas i anspråk för att det ska bli plats för bostäder. Nej, bygg en fullt funktionsduglig hall i Ulvsunda i stället.
Frågan är: kommer man att kunna byta spår från Nockebybanan till Tvärbanan även i framtiden? Detta måste ju vara nödvändigt, för annars får ju inte tolvans vagnar någon hall.

Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Patrick »

Kantorn skrev: Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?
Svårt att räta ut Vinkelboda så länge som företagen utefter Drottningholmsvägen inte vill flytta - förra gången det var uppe sa samtliga företag blankt nej till förslaget.

Undrar hur Tolvan ska komma till nya vagnhallen om Brommahallen rivs - måste nog behålla en slinga (under husen?). Dessutom vill ju T-banan ha kvar vändbryggan för att kunna vända linje 18. Vad händer dessutom med vagnslipen som utnyttjas av T-banan idag som finns i Brommahallen om hela rasken rivs? Många frågor men troligtvis lika många svar.
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Sparkfot »

Patrick skrev:
Kantorn skrev: Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?
Svårt att räta ut Vinkelboda så länge som företagen utefter Drottningholmsvägen inte vill flytta - förra gången det var uppe sa samtliga företag blankt nej till förslaget.

Undrar hur Tolvan ska komma till nya vagnhallen om Brommahallen rivs - måste nog behålla en slinga (under husen?). Dessutom vill ju T-banan ha kvar vändbryggan för att kunna vända linje 18. Vad händer dessutom med vagnslipen som utnyttjas av T-banan idag som finns i Brommahallen om hela rasken rivs? Många frågor men troligtvis lika många svar.
Vagnslipen kan ju alternativt flyttas till Högdalen, man skulle låta 17 eller 18 få köra hela vägen till Vällingby om vändbryggan i Bromma rivs och låta 17/18 vända i Åkeshov eller Vällingby.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Kantorn »

Sparkfot skrev:
Patrick skrev:
Kantorn skrev: Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?
Svårt att räta ut Vinkelboda så länge som företagen utefter Drottningholmsvägen inte vill flytta - förra gången det var uppe sa samtliga företag blankt nej till förslaget.

Undrar hur Tolvan ska komma till nya vagnhallen om Brommahallen rivs - måste nog behålla en slinga (under husen?). Dessutom vill ju T-banan ha kvar vändbryggan för att kunna vända linje 18. Vad händer dessutom med vagnslipen som utnyttjas av T-banan idag som finns i Brommahallen om hela rasken rivs? Många frågor men troligtvis lika många svar.
Vagnslipen kan ju alternativt flyttas till Högdalen, man skulle låta 17 eller 18 få köra hela vägen till Vällingby om vändbryggan i Bromma rivs och låta 17/18 vända i Åkeshov eller Vällingby.
Fint. Bara tolvans lösning kvar.
Professionell tyckare
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Sparkfot »

Kantorn skrev:
Patrick skrev:
Kantorn skrev: Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?
Svårt att räta ut Vinkelboda så länge som företagen utefter Drottningholmsvägen inte vill flytta - förra gången det var uppe sa samtliga företag blankt nej till förslaget.

Undrar hur Tolvan ska komma till nya vagnhallen om Brommahallen rivs - måste nog behålla en slinga (under husen?). Dessutom vill ju T-banan ha kvar vändbryggan för att kunna vända linje 18. Vad händer dessutom med vagnslipen som utnyttjas av T-banan idag som finns i Brommahallen om hela rasken rivs? Många frågor men troligtvis lika många svar.
Vagnslipen kan ju alternativt flyttas till Högdalen, man skulle låta 17 eller 18 få köra hela vägen till Vällingby om vändbryggan i Bromma rivs och låta 17/18 vända i Åkeshov eller Vällingby.
Fint. Bara tolvans lösning kvar.[/quote]
Lägg ner banan kort å gott sagt. :wink:
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av M_M »

Patrick skrev:
Kantorn skrev: Men om nu Brommahallen rivs och Drottningholmsvägen flyttar aningen norrut för att det ska få plats bostäder söder om Drottningholmsvägen - borde inte Vinkelboda kunna rätas ut bara lite lite grand i samband med detta?
Svårt att räta ut Vinkelboda så länge som företagen utefter Drottningholmsvägen inte vill flytta - förra gången det var uppe sa samtliga företag blankt nej till förslaget.
Rakast blir det väl om man bygger en "flyover" ovanför motorvägen, då lär man väl dessutom inte störa de här företagen?
Patrick skrev:Undrar hur Tolvan ska komma till nya vagnhallen om Brommahallen rivs - måste nog behålla en slinga (under husen?).
En rätt dum grej med att riva hallen är att man då tar bort funktionen att ha en vanghall i vad som blir en trevägskorsning för spårvägen. Med dagens placering kan man från samma vagnhall nå valfri banan av Nockebybanan, nuvarande Tvärbanan eller fortsättningen på Tvärbanan oavsett om alla utom den banan man vill till/från är avstängda/trasiga. Med en flyttad vagnhall så tappar man detta. (Sorry att jag upprepar mig).

När man tittar på "Utsikt"-bilderna på eniro.se så ser man en stoppbock precis vid tunnelmynningen på den tunneln som inte är spåransluten uppe vid depåområdet. Kan man gissa att det är tänkt att i framtiden kan man dra ut ett spår här fram mot motorvägen som via en växel också når "alvik övre"?
Patrick skrev:Dessutom vill ju T-banan ha kvar vändbryggan för att kunna vända linje 18.
Det kanske man kan lösa i samband med en eventuell rätning av "vinkelboda"? Annars får det väl bli nån av resenärerna hatad lösning med ett sidospår med ytterligare plattform (som vore skitdåligt i Alvik med tanke på Nockebybanan).

En variant vore väl annars att vända vid nästa station, och bygga om den stationen så att man får en sidoplattform för tåg som går västerut och använda den befintliga ö-plattformen dels för tåg som kommer västerifrån och går österut och dels för vändande tåg. De som ska kliva av kommer då att få gå av vid olika plattform beroende på om tåget ska vända eller inte, men det spelar väl ingen roll när man kliver av (om man nu inte ska bli mött av någon). De som kliver på får däremot alltid samma plattform att kliva på från.

Det är trots allt rätt kort avstånd mellan Alvik och vad-nu-nästa-station-västerut-heter. Hur mycket kostar det extra per tåg att vända där? (Jag inser att det beror på omlopp o.s.v.).
Patrick skrev:Vad händer dessutom med vagnslipen som utnyttjas av T-banan idag som finns i Brommahallen om hela rasken rivs? Många frågor men troligtvis lika många svar.
Den borde iofs vara ett av de minsta problemen i sammanhanget. Om man behöver slipa så akut att man inte tycker sig kunna köra till någon annan plats så får man väl lasta upp felaktigt hjul på tralla? *spekulerar*
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7517
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Kantorn »

Sparkfot skrev:
Kantorn skrev:
Sparkfot skrev:Vagnslipen kan ju alternativt flyttas till Högdalen, man skulle låta 17 eller 18 få köra hela vägen till Vällingby om vändbryggan i Bromma rivs och låta 17/18 vända i Åkeshov eller Vällingby.
Fint. Bara tolvans lösning kvar.
Lägg ner banan kort å gott sagt. :wink:
Ja just det, ett tiotal år efter en grundlig renovering, samt efter inköp av vagnar som inte får trafikera tvärbanan. Tror inte det.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2123
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av ADDE »

NEj för :twisted: . tolvan ska vara kvar. jag hade för mig att SL skulle lägga upp en mindre enklare vagnhall för NB i samma område. och spekulerar att man anlägger ett spår till tvärbanan så att NB-vagnarna kan nå ulvsunda för service.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev: ... samt efter inköp av vagnar som inte får trafikera tvärbanan.
Va, är det skilnad på A32 och A32?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Johan A
Inlägg: 462
Blev medlem: fredag 03 augusti 2007 20:10

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Johan A »

När kommer denna spårväg att öppnas ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev: ... samt efter inköp av vagnar som inte får trafikera tvärbanan.
Va, är det skilnad på A32 och A32?
Ja, 401-422 får gå på både Tvärbanan och Nockebybanan medan 423 och uppåt saknar ATC och därför bara får gå på Nockebybanan. (Möjligen kan de gå på Tvärbanan i mitten av ett trevagnståg eller som hjälptåg e d, men det är knappast aktuellt i praktiken annat än någon enstaka gång.)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Va, är det skilnad på A32 och A32?
Ja, 401-422 får gå på både Tvärbanan och Nockebybanan medan 423 och uppåt saknar ATC och därför bara får gå på Nockebybanan. (Möjligen kan de gå på Tvärbanan i mitten av ett trevagnståg eller som hjälptåg e d, men det är knappast aktuellt i praktiken annat än någon enstaka gång.)
Aj då, ATC har man inte installerat i alla vagnar. Det betyder att man låser dessa vagnar till Nockebybanan. Kan tyckas tokigt, eftersom man förlorar i flexibilitet. Men det är kanske ekonomiskt försvarbart!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Va, är det skilnad på A32 och A32?
Ja, 401-422 får gå på både Tvärbanan och Nockebybanan medan 423 och uppåt saknar ATC och därför bara får gå på Nockebybanan. (Möjligen kan de gå på Tvärbanan i mitten av ett trevagnståg eller som hjälptåg e d, men det är knappast aktuellt i praktiken annat än någon enstaka gång.)
Aj då, ATC har man inte installerat i alla vagnar. Det betyder att man låser dessa vagnar till Nockebybanan. Kan tyckas tokigt, eftersom man förlorar i flexibilitet. Men det är kanske ekonomiskt försvarbart!
Nja, jag vet inte. Samma fordonsägare har ju för enhetlighetens skull nyligen utrustat 35 C20 som inte hade det med Siemens ATP, som om inte de 236 vagnarna som redan hade det skulle räcka för tursättningen på T-bana 1 som är 153 vagnar. Men om jag förstått saken rätt skulle Bombardier ha hutlöst betalt för ATC-utrustningarna, så man gjorde det enda vettiga och beställde vagnarna utan det. Men jag måste korrigera mig: Det är 425 och uppåt som saknar ATC. Sorry...
Skriv svar