C30 skrev:Upphandlingarna borde vara avslutade nu, så SL kommer kanske snart med ett pressrelease om anbudsgivarna.
Hmm, jag har inte koll, men det är ju en rätt stor affär, som det varit förhållandevis tyst om jämfört med upphandlingen av tunnelbanetrafiken, och det borde väl vara ett styrelseärende först, och MTR bör väl få börja först och kanske säga sitt... några funderingar bara.
Annars hoppas jag ju att stor betydelse läggs vid komfort, för att attrahera bilister i sina moderna bilar. "Boskapsvagnar" med färre sittplatser har ju provats och diskuterats, men det kan ju faktiskt vara en komfortdetalj att ha färre sittplatser just vid första och sista dörrparet för att en aning minska på trycket där (det är ju redan EN borttagen sittplats i C20 i ändarna). "Tryck" är ju också en komfortdetalj. Men f d bilister vill nog ha sittplats, och inte åka i sidled vid start och broms, så jag hoppas man tänker till lite där.
Låg och behaglig ljudnivå är en viktig komfortdetalj. Boggier som inte gnisslar i kurvorna lär det bli. Och icke öppningsbara fönster bidrar förstås också till en lägre ljudnivå.
Men om fönstren nu inte kan öppnas, så måste det ju finnas ett konkurrenskraftigt alternativ som bilister gillar, och det stavas AC. Den fåniga och okunniga argumenteringen när C20 upphandlades om att vi bor i ett "kallt nordiskt klimat" vill vi slippa se igen. Kan solen värma bilar som lämnats med barn och hundar i så det blir livsfarligt varmt även i vårt "kalla nordiska klimat" så kan solen värma även tunnelbanevagnar ovan jord. Hoppas att det inte pratas för mycket om att det är Cx på röda och blå linjen som ska ersättas och att det "finns så mycket tunnlar där". Nya tunnelvagnar med luftkonditionering bör förstås sättas in på gröna linjen solstrålande dagar (OBS! jag skriver "solstrålande" och inte "varma" för det är solstrålningen som är avgörande). Att det ska kännas någorlunda drägligt alla dagar på året att åka, är en viktig komfortdetalj.
Hur breda dörrar det blir och hur stor "vestibulen" blir och var "hållstolpar" placeras får förstås betydelse för hur snabb trafikantcirkulationen vid stationer blir. C20 fick ju bredare dörrar än Cx vilket underlättade, men på Cx har man större möjligheter att "smita åt sidan" från dörren för att inte stå i vägen, om man ska vara kvar på tåget. Om en eller annan sittplats offras för att göra lite större vestibuler så att stående har någonstans att ta vägen då det är lite mer folk på tåget, kan också vara en komfortdetalj.
Så har vi längden på vagnarna. Att de blev längre både på tunnelbanan och pendeltåget så att folk kan förflytta sig i tåget och leta upp sittplatser, kan nog upplevas som en komfortdetalj. Att det känns tryggare att inte vara "instängd" i en alltför liten vagn om det är lite stökigt, kan nog också upplevas som mer komfortabelt. Redan inför C20 funderade man på vagnar i halv fulltågslängd, och med tanke på kopplingsproblemen på gröna linjens ändstationer för att dela tåg, så talar det också för att vagnslängden bör bli ett halvt fullängdståg och placerade på gröna linjen.
C20 är lite runda om midjan, vilket förbättrar armbågsutrymmet jämfört med Cx med sina raka sidor. Måtte nya tunnelvagnar få samma fina komfortdetalj.
Att största möjliga ansträngning görs för att få en god och komfortabel förarmiljö, anser jag som självklart.
God belysning över sittplatser upplevs säkert som positivt för den som vill läsa under resan.
Om arbetet kring upphandlingen är avslutat, så ska väl styrelsen ändå säga sitt, i valet mellan olika alternativ och kostnader. Priset är inte det enda avgörande, åtminstone inte för bilister, eftersom de gärna lägger extra pengar på komforthöjande detaljer. Om de inte avstår från komfort för att få "sport". Men det har räckt så bra med Cx om man vill uppleva "sport" med uppstyvad fjädring, hög ljudnivå o s v. T o m omlackade i nya läckra färger och med stripes på sidorna. Jag tror inte riktigt de vardagsbilister som sitter i sina bilar och i sina köer är så sportigt lagda, utan det är nog komfort som gäller...