SL har nu inlett upphandling av tunnelbanevagnar typ C30 och spårvagnar av typ A35

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Bra fråga! Nyligen lärde jag mig att den korrekta termen tydligen är allmän handling, denna terminologi används i Tryckfrihetsförordningen. Alla handlingar som inlämnats till en myndighet och diarieförts där, vilket är ett krav för alla inkommande handlingar, är allmänna handlingar så vida de inte försetts med sekretesstämpel och det kan tydligen inte ske hur som helst.Björn Ehnberg skrev:Tråkigt bara att vi skattebetalare, som förväntas finansiera kalaset, inte har rätt att läsa SL:s specifikationer för de vagnar som ska anskaffas. Är inte uppgifterna offentliga handlingar?
Mvh.
Björn
Har jag föstått något fel om jag säger att C20 heter C20 för att den är en helt ny vagngeneration med ett nytt utseende mm?Lars Stegenius skrev: Man kan ju också fundera över littrabeteckningen som borde vara C21 för tunnelvagnar och A34 för spårvagnar
//Lars S
Den nu annonserade upphandlingen för A35 torde avse nästa generation spv för Tvärbanan med leverans framåt 2013. Dessförinnan förbereds just nu för hyrda innerstadsvagnar att komma redan 2010, varför A34 kan vara reserverade för dem.Lars Stegenius skrev: Man kan ju också fundera över littrabeteckningen som borde vara C21 för tunnelvagnar och A34 för spårvagnar ...
//Lars S
Råkar du ha lite information om hur det går med det projektet just nu? Är det fortfarande 2010 som gäller?Thomas Lange skrev: Den nu annonserade upphandlingen för A35 torde avse nästa generation spv för Tvärbanan med leverans framåt 2013. Dessförinnan förbereds just nu för hyrda innerstadsvagnar att komma redan 2010, varför A34 kan vara reserverade för dem.
Antagligen inte. Att C17-19 skulle ha "reserverats" för något slags ombyggnadsprojekt håller jag för en efterhandskonstruktion, åtminstone tills jag sett tillräckligt tidiga dokument på motsatsen.C30 skrev:Har jag föstått något fel om jag säger att C20 heter C20 för att den är en helt ny vagngeneration med ett nytt utseende mm?
Med det resonemanget kan man ju säga att A31 låter som en A30 med några små ändringar, och det håller ju inte. Men visst, så kan man uppfatta det. Faktum är att typ C21 åtminstone inofficiellt har förekommit som typbeteckning på C20 serie IV, eller vad man nu ska kalla dem (2201-2270).C30 skrev:(För mig) låter C21 som en C20 med några små ändringar.
Tror nog du får veta när såna uppgifter är officiella, vilket de inte är f.n. men årtalet du nämner är nog det som gäller f.n. så mycket går nog att säga.C30 skrev:Råkar du ha lite information om hur det går med det projektet just nu? Är det fortfarande 2010 som gäller?Thomas Lange skrev: Den nu annonserade upphandlingen för A35 torde avse nästa generation spv för Tvärbanan med leverans framåt 2013. Dessförinnan förbereds just nu för hyrda innerstadsvagnar att komma redan 2010, varför A34 kan vara reserverade för dem.
Om du grottar lite hos Tågia så lär du hitta dokumentation kring C17-, C18- och C19-projekten. Där är de väl kända. Det handlade vad jag förstått bl.a. om att utrusta C13 med tyristorpådrag och boggier av C20-typ. När jag jobbade där 2005 var de lokaler som användes för uppfräschningen av C14/C15 benämnda som vikta för C19-projektet på de planer över lokalerna jag fick för mitt uppdrag. Så nog har projekten funnits, ingen tvekan om det.daniel_s skrev:Antagligen inte. Att C17-19 skulle ha "reserverats" för något slags ombyggnadsprojekt håller jag för en efterhandskonstruktion, åtminstone tills jag sett tillräckligt tidiga dokument på motsatsen.C30 skrev:Har jag föstått något fel om jag säger att C20 heter C20 för att den är en helt ny vagngeneration med ett nytt utseende mm?
Med det resonemanget kan man ju säga att A31 låter som en A30 med några små ändringar, och det håller ju inte. Men visst, så kan man uppfatta det. Faktum är att typ C21 åtminstone inofficiellt har förekommit som typbeteckning på C20 serie IV, eller vad man nu ska kalla dem (2201-2270).C30 skrev:(För mig) låter C21 som en C20 med några små ändringar.
Om du läser vad jag skrivit så fanns det mer eller mindre långt framskridna ombyggnads/moderniseringsprojekt för tunnelvagnar som, om de genomförts, lett till vagnar typ C17, C18 och C19. Sedan blev det ju inte sämre av att C20 stämde bra med "Vagn 2000".C30 skrev:Har jag föstått något fel om jag säger att C20 heter C20 för att den är en helt ny vagngeneration med ett nytt utseende mm?Lars Stegenius skrev: Man kan ju också fundera över littrabeteckningen som borde vara C21 för tunnelvagnar och A34 för spårvagnar
//Lars S
(För mig) låter C21 som en C20 med några små ändringar.
2005 är ju tolv år efter C20-beställningen, hur länge menar du att dessa projekt skulle ha existerat? 1993 var ju SL fortfarande i färd med att förse totalrenoverade spårvagnar med sprillans nytillverkade kamvalspådrag (trots att t o m GTO-tyristorer redan börjat bli omodernt), så det där att förse tio år gamla T-vagnar med tyristorpådrag verkar på något konstigt sätt för tidigt och för sent på samma gång. I och för sig låter det som en rätt bra idé, vilket kanske kan förklara att den aldrig genomfördes. Nåväl: Om någon hade påstått att SS på sin tid förberedde en massiv upprustning av spårvagnar typ A3-A12 med bland annat rullager och kamvalskontrollrar och att man för detta "reserverade" typbeteckningarna A14-A23 så skulle jag knappast sätta kaffet i vrångstrupen för att någon påstod att det kom från säkra källor i Ringvägshallen. Det kan förstås vara sant ändå, men jag är inte beredd att grunda historien på sådana källor...Lars Stegenius skrev:Om du grottar lite hos Tågia så lär du hitta dokumentation kring C17-, C18- och C19-projekten. Där är de väl kända. Det handlade vad jag förstått bl.a. om att utrusta C13 med tyristorpådrag och boggier av C20-typ. När jag jobbade där 2005 var de lokaler som användes för uppfräschningen av C14/C15 benämnda som vikta för C19-projektet på de planer över lokalerna jag fick för mitt uppdrag. Så nog har projekten funnits, ingen tvekan om det.
När du är i köpingen nästa gång och träffar Tågia-anställda kan du ju fråga....daniel_s skrev:2005 är ju tolv år efter C20-beställningen, hur länge menar du att dessa projekt skulle ha existerat? 1993 var ju SL fortfarande i färd med att förse totalrenoverade spårvagnar med sprillans nytillverkade kamvalspådrag (trots att t o m GTO-tyristorer redan börjat bli omodernt), så det där att förse tio år gamla T-vagnar med tyristorpådrag verkar på något konstigt sätt för tidigt och för sent på samma gång. I och för sig låter det som en rätt bra idé, vilket kanske kan förklara att den aldrig genomfördes. Nåväl: Om någon hade påstått att SS på sin tid förberedde en massiv upprustning av spårvagnar typ A3-A12 med bland annat rullager och kamvalskontrollrar och att man för detta "reserverade" typbeteckningarna A14-A23 så skulle jag knappast sätta kaffet i vrångstrupen för att någon påstod att det kom från säkra källor i Ringvägshallen. Det kan förstås vara sant ändå, men jag är inte beredd att grunda historien på sådana källor...Lars Stegenius skrev:Om du grottar lite hos Tågia så lär du hitta dokumentation kring C17-, C18- och C19-projekten. Där är de väl kända. Det handlade vad jag förstått bl.a. om att utrusta C13 med tyristorpådrag och boggier av C20-typ. När jag jobbade där 2005 var de lokaler som användes för uppfräschningen av C14/C15 benämnda som vikta för C19-projektet på de planer över lokalerna jag fick för mitt uppdrag. Så nog har projekten funnits, ingen tvekan om det.
Det är nog inte bara du som är nyfiken på detta.daniel_s skrev:Jag är, av lätt insedda skäl, mest intresserad av sådant som fanns nedskrivet innan C20 fick sin typbeteckning! Att A22-projektet verkligen fanns i öververkmästarens huvud som en god idé, om än inställd tills vidare i brist på resurser, är inte samma sak som att det har "funnits" i historisk mening.
Vad jag förstått finns det lindrigt sagt delade meningar om C20, allt från att den är den perfekta vagnen till att den är ett kapitalt mislyckande.bark skrev:På tal om C20-efterföljaren, jag har för mig att det tidigare här på forumet skrivits om vad som inte blev perfekt på C20 och som borde ändras i nästa vagn. Men nu hittar jag det inte, någon som minns bättre?
Vid en myndighet ska den tjänsteman som expedierar en begäran om att få ut en kopia av en handling först se om den är registerad. Vidare så ska en prövning om den innehåller uppgifter som inte ska lämnas ut ske. Här kan man lämna ut den med vissa uppgifter utelämnade, eller meddela att den inte kan utlämnas och då berätta varför (sekretesslagen). Samtidigt hänvisa till överprövningsinstans (länsrätten) för detta. Är handlingen att betrakta som arbetsmaterial så lämnas den inte ut.Lars Stegenius skrev:Bra fråga! Nyligen lärde jag mig att den korrekta termen tydligen är allmän handling, denna terminologi används i Tryckfrihetsförordningen. Alla handlingar som inlämnats till en myndighet och diarieförts där, vilket är ett krav för alla inkommande handlingar, är allmänna handlingar så vida de inte försetts med sekretesstämpel och det kan tydligen inte ske hur som helst.Björn Ehnberg skrev:Tråkigt bara att vi skattebetalare, som förväntas finansiera kalaset, inte har rätt att läsa SL:s specifikationer för de vagnar som ska anskaffas. Är inte uppgifterna offentliga handlingar?
Mvh.
Björn
Nu är ju inte AB SL en myndighet men är ett offentligägt bolag. Här får nog någon juridsikt kunnig kommentera/förklara.
Man kan ju också fundera över littrabeteckningen som borde vara C21 för tunnelvagnar och A34 för spårvagnar (så vida det inte funnits något ombyggnadsprojekt på spårvagnssidan jämförbart med C17-, C18- och C19-projekten på tunnelvagnssidan som ju är ursäkten för att C20 heter C20).
Visste ni förresten att det för många år sedan fanns ett A30-projekt som inte hade ett dugg med ombyggda A24/B24 att göra? Det handlade om en ny vagn för innerstadstrafiken.
//Lars S
Men.... Är det inte så att ALLT som kommer in till en myndighet MÅSTE diarieföras - att inte göra det är ett lagbrott? Likaså måste väl handlingar som upprättas inom en myndighet som följd av ett inkommet ärende diarieföras? Upphandlingen av sjukhusmat inom Stockholms Läns Landsting har ju varit föremål får granskning av SvD på senare tid och där har ju tydligen tjänstemännen avsiktligt underlåtit att diarieföra väsentliga handlingar. Vilket leder till att sjukhuspatienterna får oätlig mat, fel mat, osv. från den, tydligen i strid med LOU, utsedde privata leverantören.Cyclocop skrev: Vid en myndighet ska den tjänsteman som expedierar en begäran om att få ut en kopia av en handling först se om den är registerad. Vidare så ska en prövning om den innehåller uppgifter som inte ska lämnas ut ske. Här kan man lämna ut den med vissa uppgifter utelämnade, eller meddela att den inte kan utlämnas och då berätta varför (sekretesslagen). Samtidigt hänvisa till överprövningsinstans (länsrätten) för detta. Är handlingen att betrakta som arbetsmaterial så lämnas den inte ut.
Ja det verkar inte riktigt rätt om det nu förhåller sej så?Björn Ehnberg skrev:Tråkigt bara att vi skattebetalare, som förväntas finansiera kalaset, inte har rätt att läsa SL:s specifikationer för de vagnar som ska anskaffas. Är inte uppgifterna offentliga handlingar?
Mvh.
Björn