Citybanans södermalmsstation blir Stockholms södra

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Hjelmqvist
Kontakt:

Citybanans södermalmsstation blir Stockholms södra

Inlägg av Lars Hjelmqvist »

Nu har Banverket bestämt sig om Citybanans i Stockholm Södermalmstation:

Citat från Banverkets hemsida:

"Pendeltågsstationen Stockholms södra på Södermalm i Stockholm går vidare i den fortsatta planeringen för bygget av pendeltågstunneln Citybanan genom Stockholm. Därmed avförs alternativet Slussen i det förslag till utformning som ska prövas av regeringen.
- Båda förslagen har fördelar och nackdelar, men att bygga en ny station vid Slussen skulle ge en merkostnad på 1,2 miljarder. En sådan kostnadsökning kan inte motiveras, säger Kjell-Åke Averstad, regionchef i Östra banregionen."

Nedanstående länk går till pressmeddelandet:

http://www.banverket.se/templates/Press ... __4562.asp

I mitt tycke det vettigaste alternativet (Jo, jag bor 200 meter från Rosenlundsgatans uppgång...... Dessutom slipper jag sprängningar 20 meter från mitt sovrumsfönster :-)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Själv tycker jag lätt det hade varit värt den extra miljarden att välja Slussen. Orsak: Nu bygger man fast sig än mer i en knutpunkt - Centralen. Å andra sidan vill väl SL undvika att Slusssen blir alltför kaotiskt kan tänka :roll:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Ulrik Berggren skrev:Själv tycker jag lätt det hade varit värt den extra miljarden att välja Slussen. Orsak: Nu bygger man fast sig än mer i en knutpunkt - Centralen. Å andra sidan vill väl SL undvika att Slusssen blir alltför kaotiskt kan tänka :roll:
Inget hindrar ju att man om trettio år tänker om och drar en avstickare via Slussen. Visserligen då till större kostnad än 1,2 mdr.

Dessa pengar kan idag antagligen användas till bättre projekt. Huvudsyftet med Citybanan är ju att avlasta dagens banor. De nya resmöjligheterna med Odenplan (och tidigare även Slussen) är av sekundärt intresse.

/Michael
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Slussenkarusellen

Inlägg av Reimersholme71 »

Spårvagnsmicke skrev:
Ulrik Berggren skrev:Själv tycker jag lätt det hade varit värt den extra miljarden att välja Slussen. Orsak: Nu bygger man fast sig än mer i en knutpunkt - Centralen. Å andra sidan vill väl SL undvika att Slusssen blir alltför kaotiskt kan tänka :roll:
Inget hindrar ju att man om trettio år tänker om och drar en avstickare via Slussen. Visserligen då till större kostnad än 1,2 mdr.

Dessa pengar kan idag antagligen användas till bättre projekt. Huvudsyftet med Citybanan är ju att avlasta dagens banor. De nya resmöjligheterna med Odenplan (och tidigare även Slussen) är av sekundärt intresse.

/Michael
Fanns det inte planer på att dra en gren av den blå linjen via Slussen? Kanske har dom tänkt på att spara lite berg att borra i till det projektet? :)
Fast det är klart, troligast är väl att Banverket inte har tänkt ett spår på framtida utbyggnad av T-banan... :roll:

Det projektet vore rätt ball förresten... Strömmen mellan Djurgården och Slussen är ju uppåt tretti meter djup och sen skall man ner i berget också... och sen upp i nivå med markytan under nuvarande T-station Slussen för att kunna ha bekväma byten. Undrar vad det blir för stigning på den tunneln? :lol:

Apropå att borra i berg, har ni sett skisserna på pendeltågsstationen mellan Spår 3-4 och 5-6 på T-centralen? Tåget skall gå nå'n meter ner ur taket på den blå linjens grottstion. Tredimensionellt pussel... :wink:

Martin
GN

Södra Station

Inlägg av GN »

Helt klart ett bra val, av två goda alternativ. Lite partisk är jag dock av orsaker liknande "larshj" ovan.

Själva beslutet:
http://www.banverket.se/upload/pdf/jarn ... _sep03.pdf
Reimersholme71 skrev: Fanns det inte planer på att dra en gren av den blå linjen via Slussen?
Det är ett av alternativen. När man förlänger blå linjen kommer man att komma i lite av samma valsituation som med citybanan fast från sydöst. Dvs en förmodligen något snabbare diagonal väg med möjlighet att försörja ytterliggare en statsdel med spårtrafik kontra en extra bytesmöjlighet vid Slussen. Något egentiligt behov av att stanna vid Slussen kommer då inte att finnas eftersom blå linjen i sig kommer att avlasta Nacka resp. Gullmarsplan/Globen.

Hur som helst det viktiga nu är att pengarna till citybanan verkligen kommer fram, så att problemet med getingmidjan äntligen blir löst!

/GN
Anders Norén

Re: Slussenkarusellen

Inlägg av Anders Norén »

Reimersholme71 skrev:Fanns det inte planer på att dra en gren av den blå linjen via Slussen? Kanske har dom tänkt på att spara lite berg att borra i till det projektet? :)
Fast det är klart, troligast är väl att Banverket inte har tänkt ett spår på framtida utbyggnad av T-banan... :roll:

Det projektet vore rätt ball förresten... Strömmen mellan Djurgården och Slussen är ju uppåt tretti meter djup och sen skall man ner i berget också... och sen upp i nivå med markytan under nuvarande T-station Slussen för att kunna ha bekväma byten. Undrar vad det blir för stigning på den tunneln? :lol:
I de ursprungliga planerna för tub3 gick banan Kungsträdgården-Slussen-Sofia, således inte via Djurgården. (Djurgårdsalternativet har väl aldrig funnits i officiella planer?) Nog för att Skeppsbron inte är byggd på fast mark, men det är inga 30 meter till berg där. Däremot kan man undra vad stigningen mellan Slussen (djupstation) och Sofia (på Söders höjder) skulle vara.

Anders
Kristian

Inlägg av Kristian »

Ett olyckligt val. Enligt min mening är Sthlm Södra en malplacerad station då den inte är till glädje för särskilt många andra än dem som råkar bo just där. Slussen hade varit bättre för den stora majoriteten av alla andra resenärer, precis som att Odenplan är bättre för de flesta än en alternativ budgetstation mellan t ex Tegnérlunden och Sabbatsberg, där endel bor men där få andra har några ärenden. Räcker det att det finns bostäder i området kan ju nästan vilken placering som helst i stan motiveras.

SL har märkligt nog som motivering för sitt remissvar anfört Slussenalternativets placering som något negativt, då dess placering (i stort sett mellan Slussen och Medborgarplatsen) "egentligen inte är vid Slussen" och insinuerat nån sorts falsk marknadsföring i detta, precis som att stationens plattformslängd skulle få plats mellan tunnelbanans Södermalmstorgsuppgång och vattnet eller nåt i den stilen.

Någon notering om att Medborgarplatsen är en ganska välbesökt plats dit många pendeltågsresenärer säkert hade uppskattat en direktanknytning gjordes inte i nämnda SL-kommentar. Jag har t o m för mig att avsnittet Slussen-Medborgarplatsen är det hårdast belastade i hela TUB-systemet (på en enskild bana), något som snarast stöds av mina egna empiriska iakttagelser.

Vid en framtida dragning av TUB3 (aka T-blå) till Nacka via Slussen hade dessutom värdet av anslutningen blivit än tydligare, då ännu en värdefull bytesmöjlighet hade tillkommit. Nu väljer man istället att bygga fast sig i en undermålig struktur.

Om det sedan hade varit värt 1,2 miljarder mer kan givetvis diskuteras. Vad som emellertid enligt min mening är synnerligen inkonsekvent är att man väljer att spara in här, men å andra sidan väljer en dyr tunnel via Odenplan på norra sidan istället för en betydligt kortare och billigare tunnelanslutning från den nya stationen vid T-centralen till pendeltågsunderfarten mellan Karlberg och Sthlm C. Jag ifrågasätter inte värdet av en anknytning till Odenplan, men om man vill hålla hårt i plånboken och inte anser att Slussen är värt de extra slantarna har jag svårt att se hur man kan motivera Odenplan. Det är att anmärka att man inte ens presenterat en riktig utredning av alternativ på norra sidan, bara korta avfärdande kommentarer som delvis förefaller närmast godtyckliga till sin natur.

Jag kan tillägga att jag helst av allt sett en vidare dragning via Liljeholmen (istället för station Årstaberg) vilket skulle gett ännu en värdefull anknytning till T-banan. Detta har man ju emellertid sedan tidigare omöjliggjort genom att bygga fast sig med den nya Årstabron.

Mvh Kristian Andersson
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Nu har jag inte läst de allra senaste publikationerna om Citybanan, men tidigare har det anförts att en station vid Slussen skulle ge alldeles för stor belastning på tunnelbanestationen.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Kristian skrev:Ett olyckligt val. Enligt min mening är Sthlm Södra en malplacerad station då den inte är till glädje för särskilt många andra än dem som råkar bo just där.

-resten klippt-
Jag har svårt att förstå varför så många har så lätt att glömma att det finns ett ganska stort antal ARBETSPLATSER i nära anslutning till Södra station, och då förstås inte minst SöS. Det måste ju finnas någon anledning till att Södra är bland de mest flitigt använda pendeltågsstationerna.

Visst är det många fler än bara de som råkar bo där som har glädje av Södra station.

Tack Banverket för att ni inte rekommenderade att sydvästra Södermalm skulle bli helt utan spårbunden lokaltrafik.

Mvh Tim, som har jobbat på Rosenlundsgatan tidigare.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Jag hoppas att man åtminstone gjort en seriös resvaneundersökning inför valet av alternativ :!: Hur många av de avstigande vis Sst gåt direkt till Mariatorgets t-bana/Medborgarplatsen tunnelbana kontra de som har målpunkter i området runt dagens stationsläge. Visst, 4;an hade måst dras om ifall SLU-alternativet valts, men det är ju en baggis i sammanhanget :!:
/UB
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 17:55, redigerad totalt 1 gånger.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Ulrik Berggren skrev:Jag hoppas att man åtminstone gjort en seriös resvaneundersökning inför valet av alternativ :!: Hur många av de avstigande vis Sst gåt direkt till Mariatorgets t-bana/Medborgarplatsen tunnelbana kontra de som har målpunkter i området runt dagens stationsläge. Visst, 4;an hade måst dras om ifall SLU-alternativet valts, men det är ju en baggis i sammanhanget :!:
Det är inte helt ovidkommande att det är Banverket som ligger bakom projektet. Deras syfte med banan är att lösa getingmidjan och till ett rimligt pris åstadkomma kvalitetsmässiga vinster (som t.ex. smidiga nya bytespunkter). Stockholms Södra förefaller vara ett gott alternativ till Slussen och det är kanske då inte statens uppgift att skjuta till medel för en station vid Slussen. Låt oss nu se vad landstinget och kommunen har att säga om beslutet. Anses station vid Slussen vara så betydelsefull finns möjligheten att finansiera denna separat.

/Michael
Gunnar Eriksson

Slussen ger för långa restider medför att Sst är bästa valet

Inlägg av Gunnar Eriksson »

När jag först hörde korta referat ur utredningen om citybanan genom Stockholm, och inte hade läst den ordentligt, tyckte jag det var naturligt att tycka att det bästa vore om Slussen fick bli pendeltågsstationen på Södermalm, helt enkelt därför att trycket på T-Centralen då skulle minska med de smala plattformar som finns där, i förhållande till antalet resenärer. Dessutom såg jag det som en fördel för pendeltågsresenärer som ska till de delar av Södermalm som inte betjänas av Stockholm S (Sst) eller ännu längre söderut med tunnelbanan att relativt enkelt kunna byta där.

Men när jag sedan läste utredningen lite mer noggrannt, och dels såg att gångsträckorna vid Slussen inte var helt obetydliga vid byte mellan pendeltåg och tunnelbana, och framförallt att ALLA pendeltågsresenärer som fortsatte förbi Stockholm S skulle få ca 1 minuts längre åktid, så omprövade jag den ståndpunkten. Skälen till det var framförallt två:

1. I och med att station Årstaberg öppnas, så förlängs redan åktiden med minimum 1 minut, ytterligare förlängning av åktiden för ett stort antal resenärer anser jag är ogynnsamt för attrahera resenärer. Dessutom medför station Årstaberg en omstigningspunkt som åtminstone några pendeltågsresenärer borde ha nytta av.

2. När man ska värdera olika trafiklösningar mot varandra, så räcker det inte med att bara göra en resvaneundersökning. Man måste också sammanväga alla resenärers vinster och förluster för olika alternativ. Jag insåg raskt att förlusten i restid för alla de resenärer som passerar förbi Stockholm S skulle bli totalt väsentligt mycket större än den restidsvinst som nås för de resenärer som skulle kunna byta vid en pendeltågsstation vid Slussen. Restidsförkortningen för en vinkelresa söderifrån mot söder vid omstigning vid Slussen istället för T-Centralen/Centralen är drygt 5 minuter. En vinst på 5 minuter för ett fåtal kan aldrig väga upp en förlust på 1 minut för ett stort flertal. Enkelt uttryckt kan man multiplicera antalet resenärer som passerar förbi Stockholm S med 1, och sedan multiplicera antalet resenärer som har nytta av bytesstation Slussen med 5 och sedan jämföra. Restidsförlusten blir absolut störst totalt sett vid pendeltågsstation vid Slussen.

Följande två omständigheter, fast av något mindre vikt, bidrar också till att det är lättare att välja Stockholm S:

1. En bytesstation vid Odenplan kommer att bidraga till att minska trycket på T-Centralen, vilket gör behovet av en "avlastande" Slussenstation något mindre.

2. Det går redan idag byta mellan Stockholm S och röda eller gröna linjen, om man tar en stunds promenad. Många gör det redan idag, och det är inte helt fel att låta kroppen få denna lilla stärkande promenad. Många av bytespunkterna utomlands, t ex mellan pendeltåg och tunnelbana i Paris, har mycket långa gångvägar på bytesstationerna, de kan ibland vara längre än de är mellan Stockholm S och Mariatorget respektive Stockholm S och Medborgarplatsen.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Re: Slussen ger för långa restider medför att Sst är bästa v

Inlägg av august »

Gunnar Eriksson skrev:1. En bytesstation vid Odenplan kommer att bidraga till att minska trycket på T-Centralen, vilket gör behovet av en "avlastande" Slussenstation något mindre.
Stämmer. Fast med den utökade trafiken borde belastningen snarare öka än minska på T-Centralen.
2. Det går redan idag byta mellan Stockholm S och röda eller gröna linjen, om man tar en stunds promenad. Många gör det redan idag, och det är inte helt fel att låta kroppen få denna lilla stärkande promenad. Många av bytespunkterna utomlands, t ex mellan pendeltåg och tunnelbana i Paris, har mycket långa gångvägar på bytesstationerna, de kan ibland vara längre än de är mellan Stockholm S och Mariatorget respektive Stockholm S och Medborgarplatsen.
Jag tror att det finns en stor psykologisk skillnad: I Paris (för att följa ditt exempel), ligger de flesta bytesstationernas gångar under mark, med tydlig skyltning, skyddat från väder och vind. Gångvägarna Stockholm S - Mariatorget resp. Medborgarplatsen ligger ovan jord, vintertid ibland med 30 cm snö och temperatur -20° C. Jag tror inte att gångvägen attraherar resenärer. De byter nog hellre i "City" eller vid Årstaberg, där det finns direkt övergång.

Fast om man bygger om 4an till spårväg, är ju allt löst!
Gunnar Eriksson

Varför det är viktigt att bygga fyra spår vid Odenplan

När man nu väljer Stockholm S som pendeltågsstation på Södermalm (vilket man enligt alla förnuftsskäl borde göra) och den stationen är utrustad med fyra spår, liksom Stockholm Central, så måste man se till att även station Odenplan utrustas med fyra spår och två plattformar.

Visserligen är det så att byggandet av fyra spår istället för två spår (två åt vardera riktningen) ökar kapaciteten med ett par tåg i timmen, men det är inte det viktigaste skälet för att bygga station Odenplan med fyra spår. Saken är den att grenarna från Bålsta/Sundbyberg respektive Märsta/Solna idag löper samman vid station Karlberg, som har fyra spår. Då bör även den nya stationen där grenarna löper samma få fyra spår, för att inte försämra kapaciteten/tågföringsmöjligheterna då Citybanan byggs.

Det finns ett helt annat skäl än kapaciteten att bygga Odenplan med fyra spår, och det är att minimera väntetiderna för ankommande tåg från Bålsta/Sundbyberg respektive Märsta/Solna, då det är ett annat tåg som ankommer nästan samtidigt till grenpunkten. Då kan tåget som kommer först köra in till Odenplan och där släppa på och av trafikanter, och tåget som kommer något efter köra in på det andra spåret innan det första tåget lämnat Odenplan. Tåg nummer två slipper vänta tills tåg nummer ett lämnat Odenplan, vilket förbättrar standarden för trafikanterna.

Man kan tydligt se vid station Östermalmstorg på tunnelbanans gröna linje riktning söderut, hur ofta tåg från Mörby Centrum respektive Ropsten får stå stilla i tunneln strax norr om Östermalmstorg och vänta tills det tåg som kom lite före har lämnat Östermalmstorg. På de andra grenstationerna i tunnelbanan, t ex Liljeholmen, Västra Skogen, Gullmarsplan och Skärmarbrink finns inte det här problemet för ankommande tåg från yttergrenarna, eftersom det finns två spår för tågen att komma in på, vilket medför att tåg nummer två kan köra in vid plattformen innan tåg nummer ett lämnat den.

För övrigt kan nämnas att man även börjat fundera över om tunnelbanans station Odenplan behöver två plattformar istället för en, för att kunna svälja det ökade antalet trafikanter, utan att samma trängsel som på station T-Centralen ska behöva uppstå. En ny parallell plattform söder om den nuvarande, är relativt enkel rent tekniskt att bygga, eftersom man redan förberett för var spåren ska avvika från den nuvarande sträckningen. Det syns tydligt i tunneln vid färd norrut med tunnelbanan, både före och efter station Odenplan var man har förberett för att spåret ska kunna ta en annan sydligare riktning. Då den utformades var den påtänkt för en avgrening mot Solna, men dit blev det istället sedan den helt nya blå linjen som drogs istället.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson

Korr i efterhand: Östermalmstorg är naturligtvis på röda linjen
Senast redigerad av Gunnar Eriksson den onsdag 24 september 2003 22:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Varför det är viktigt att bygga fyra spår vid Odenplan

Gunnar skrev:När man nu väljer Stockholm S som pendeltågsstation på Södermalm (vilket man enligt alla förnuftsskäl borde göra) och den stationen är utrustad med fyra spår, liksom Stockholm Central, så måste man se till att även station Odenplan utrustas med fyra spår och två plattformar.
Ett missförstånd. Karlberg har två pendeltågsspår och två fjärrtågsspår vilka också passerar perrongerna, fast på utsidan.
Gunnar skrev:
Det finns ett helt annat skäl än kapaciteten att bygga Odenplan med fyra spår, och det är att minimera väntetiderna för ankommande tåg från Bålsta/Sundbyberg respektive Märsta/Solna, då det är ett annat tåg som ankommer nästan samtidigt till grenpunkten. Då kan tåget som kommer först köra in till Odenplan och där släppa på och av trafikanter, och tåget som kommer något efter köra in på det andra spåret innan det första tåget lämnat Odenplan. Tåg nummer två slipper vänta tills tåg nummer ett lämnat Odenplan, vilket förbättrar standarden för trafikanterna.
Här håller jag fullständig med, och det är också detta som SL framförde som skäl till att man ville ha två plattformar, till skilnad från Banverket.
Johan skrev:Ulrik skrev: Citat:
Visst, 4;an hade måst dras om ifall SLU-alternativet valts, men det är ju en baggis i sammanhanget

Hur då?
Ja, det är väl en baggis att dra om en busslinje jämfört med en underjordisk järnväg? :!: :)
/UB
Mr. Burns

Re: Varför det är viktigt att bygga fyra spår vid Odenplan

Inlägg av Mr. Burns »

Gunnar Eriksson skrev:Det finns ett helt annat skäl än kapaciteten att bygga Odenplan med fyra spår, och det är att minimera väntetiderna för ankommande tåg från Bålsta/Sundbyberg respektive Märsta/Solna, då det är ett annat tåg som ankommer nästan samtidigt till grenpunkten. Då kan tåget som kommer först köra in till Odenplan och där släppa på och av trafikanter, och tåget som kommer något efter köra in på det andra spåret innan det första tåget lämnat Odenplan. Tåg nummer två slipper vänta tills tåg nummer ett lämnat Odenplan, vilket förbättrar standarden för trafikanterna.
I allt publicerat material finns bara en dubbelspårstunnel från Tomteboda mot Odenplan. I alternativet med fyra plattformsspår delar sig denna halvvägs till två dubbelspårstunnlar. Infarten från de båda linjerna till Odenplan kommer alltså inte kunna ske oberoende av varandra. En viktig skillnad mot Östermalmstorg är att turtätheten trots allt kommer att vara lägre i pendeltågstunneln. Med bra tidtabellsläggning borde det gå att fläta ihop tågen norrifrån på ett spår. Sedan kan det ändå finnas en poäng med att Odenplan får två spår per riktning enligt ditt resonemang ovan.

/Michael
Gunnar Eriksson

Bättre att inte från början bygga en flaskhals vid Odenplan

Jag gör ett litet förtydligande av mitt föregående inlägg, så att inte poängen i det jag skrev förloras: Att jag gjorde en jämförelse mellan en pendeltågsstation vid Odenplan, och pendeltågsstationen Karlberg respektive tunnelbanestationen Östermalmstorg, var inte för att de skillnader som finns skulle dissekeras i detalj, utan för att hitta exempel ur verkligheten att jämföra med. Det är ofrånkomligen så att de många spåren vid Karlberg medger en bättre infart av tåg (oavsett vad det nu är för tåg) från de båda grenarna Bålsta/Sundbyberg och Märsta/Solna. Likaså medför avsaknaden av två spår på station Östermalmstorg att när två tåg ankommer ungefär samtidigt norrifrån, får det ena vänta utanför stationen tills det andra lämnat Östermalmstorg helt och hållet. Längre än så vill jag inte sträcka jämförelsen ;-)

Nu kommer några poänger som jag kanske skulle ha ha skrivit på ett klart och tydligt sätt tidigare, men de kommer nu istället:

1. Låt oss tänka oss att ett pendeltåg har släppts iväg från Stockholms Central mot Sundbyberg. När tåget står vid Odenplan, så uppstår något hinder på banan mot Sundbyberg. Man kan också tänka sig att det är tillfällig enkelspårsdrift pga banarbete där, och ett mötande tåg har blivit försenat på något sätt. Då måste pendeltåget stå kvar och vänta vid station Odenplan. Då blockerar det tåget bakomvarande tåg, om det inte finns två spår norrut. Även om sannolikheten för att detta skulle hända kan invändas är låg, så finns det ändå en poäng i detta. Det är avsevärt bättre ur trafikantsynpunkt, att när de sitter i ett tåg som väntar på att spåret framför ska bli klart för att de ska få åka, så är det betydligt bättre om de sitter i ett tåg vid en station, än om de sitter i ett tåg i en tunnel.

2. Låt oss tänka oss att, oavsett hur genial tidtabellsläggningen är, så är ett eller två pendeltåg från vardera grenen norrifrån försenade. De ankommer samtidigt till den punkt där de går ihop för vidare färd mot Odenplan. Det ena tåget måste självklart vänta på det andra. Det första tåget kör in på Odenplan, och där blir det en omfattande trafikantutväxling. Tåg nummer två har ingen möjlighet att komma in till station Odenplan och släppa av och på sina trafikanter förrän tåg nummer ett är helt klart med detta, och har lämnat stationen. Om det finns två spår på Odenplan söderut, så kan först det ena tåget köra på det gemensamma spåret till Odenplan och stanna där. Därefter kan växlar och signaler läggas om så att det andra tåget omedelbart därefter också kan köra in på station Odenplan innan det första tåget är klart med sin trafikantutväxling.

3. Pendeltågstrafiken förutses bli betydligt tätare i "Citybanan" jämfört med idag. Man tänker sig också ta in en del regionaltåg denna väg. Det handlar om att på Citybanan ha avgångar i vardera riktningen med ett par minuters mellanrum. Det är alls ingen osannolik situation att två tåg samtidigt står vid Centralen för vidare färd söderut, samtidigt som yterligare tåg pumpar på norrifrån för att angöra station Odenplan. Det kanske inte är möjligt för det tåg som kommer först till Odenplan att lämna Odenplan förrän framförvarande tåg kört framåt en liten bit till. I så fall kan ett tåg som kommer strax efter inte komma in till Odenplan förrän det strax föregående tåget lämnat Odenplan, som i sin tur inte kan lämna Odenplan förrän framförvarande tåg lämnat Centralen eller sträckan strax bakom Centralen.

4. Ingen kedja blir starkare än sin svagaste länk. Banverket har angivit att om stationerna Stockholm S/Slussen och Odenplan utrustas med fyra spår så ökar kapaciteten med några tåg per timme i vardera riktningen. Om nu alternativet Stockholm S väljs, så har Stockholm S redan från början fyra spår. Om Odenplan bara skulle få två spår, innebär det att bara den ena av de två stationerna som måste förses med fyra spår för att öka kapaciteten, har fått det. Då blir Odenplan den begränsande faktorn för att öka turtätheten om den bara har två spår. Nu kan det i och för sig dröja länge innan den tidtabellslagda turtätheten kommer upp i sådana tal som kräver fyra spår på Odenplan. Men vid förseningar/trafikstörningar kan det finnas behov av att köra ett stort antal tåg väldigt tätt genom tunneln. Då blir Odenplan flaskhalsen i att lösa upp förseningen, om det bara finns totalt två spår där. För att lösa upp störningar är det bättre om Odenplan har fyra spår istället för två!

Det här var några mer eller mindre relevanta argument för (det finns säkert fler) varför det är en fördel att ha fyra spår jämfört med två spår på Odenplan, även om det skulle räcka med två spår enligt tidtabellen. Men det var inte klockren trafik enligt tidtabellen som jag menade var en viktig orsak till att bygga med fyra spår vid Odenplan, utan för att bättre hantera störningar, inte nödvändigtvis för att öka kapaciteten på sträckan (vilket man ändå gör marginellt) utan för att öka smidigheten och kvaliteten för trafikanterna. Om man nu gör en viss besparing genom att inte bygga svängen förbi Slussen, så kan man lägga lite mer pengar på att från början låta Odenplan få fyra spår istället. Det är det jag vill få fram :-)

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Lars Hjelmqvist
Kontakt:

Flaskhals från början i Stockholms södra?

Inlägg av Lars Hjelmqvist »

Gunnar Eriksson skrev:.......
4. Ingen kedja blir starkare än sin svagaste länk. Banverket har angivit att om stationerna Stockholm S/Slussen och Odenplan utrustas med fyra spår så ökar kapaciteten med några tåg per timme i vardera riktningen. Om nu alternativet Stockholm S väljs, så har Stockholm S redan från början fyra spår. ...........
Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Enligt järnvägsutredningen får Stockholms södra bara två spår för pendeltågen till en början!

Orsaken är att de två godstågsspår som finns parallellt med plattformsspåren inte är anslutna norrut mot Centralen! (se sid 90 i järnvägsutredningen). I järvägsutredningen har antagits att dessa spår byggs ut under perioden 2027-2029!!!
Först efter denna utbyggnad kan pendeltågan använda samtliga fyra plattformsspår.

/Lars Hjelmqvist
Gunnar Eriksson

Fyra spår viktigt för Odenplan även om Sst bara har två spår

Enligt järnvägsutredningen får Stockholms södra bara två spår för pendeltågen till en början!

Orsaken är att de två godstågsspår som finns parallellt med plattformsspåren inte är anslutna norrut mot Centralen! (se sid 90 i järnvägsutredningen). I järvägsutredningen har antagits att dessa spår byggs ut under perioden 2027-2029!!!
Först efter denna utbyggnad kan pendeltågan använda samtliga fyra plattformsspår.
I de skisser som presenterats har nuvarande godsspåren på Stockholm S byggts om och reserverats för fjärrtågen och regionaltågen. Det är beklagligt om den här utformningen skjuts så långt framåt i tiden. Dock är inte Stockholm S grenstation för pendeltågen söderifrån. De har redan tvingats in på samma spårpar efter den fyrspåriga grenstationen Älvsjö, och passerat den för pendeltågen tvåspåriga stationen Årstaberg. De väntetider som uppstår om tåg från två olika grenar ankommer samtidigt till grenstationen har redan hanterats söderifrån i Älvsjö. Om det skulle vara trångt på Stockholm S slipper dessutom tågen söder därom klumpa ihop sig i en tunnel, vilket påverkar reseupplevelsen. Argumentationen för att Odenplan ska ha fyra spår faller inte alls ihop för det, även om den när det gäller den totala kapaciteten påverkas av att Stockholm S bara får två spår för pendeltågen inledningsvis. Och med tanke på risk för hopklumpning av tåg på Stockholm C bör förstås även Stockholm S redan från början ha 4 spår tillgängliga för pendeltågen.

Om man måste välja i angelägenhetsgrad mellan att bygga Stockholm S eller Odenplan först med fyra spår för pendeltågen, så är det av de i tidigare inlägget angivna skälen viktigast för Odenplan. Men självklart anser jag att man ska göra den dyrbara satsningen riktig redan från början fullt ut. Det blir billigare och enklare att bygga, och bättre för trafikeringen om både Stockholm S och Odenplan får sina fyra spår med alla de fördelar det medför redan från början, jämfört med att vänta med den utformningen som redan är utredd såsom varande bäst.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Skriv svar