Då och Nu Stockholm Ö

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
AGR
Kontakt:

Då och Nu Stockholm Ö

Inlägg av AGR »

2 st bilder från Stockholm Ö
Först loktåg tidpunkten okänd.
Bild

Så den 9/6 09
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
TS

Re: Då och Nu Stockholm Ö

Inlägg av TS »

Jag tycker att plattformarna ser ut att vara mycket lägre på den gamla bilden (och även på en del andra bilder från Roslagsbanan från 80-talet och bakåt). Har de höjts på senare år eller ser jag fel?
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TS skrev:Jag tycker att plattformarna ser ut att vara mycket lägre på den gamla bilden (och även på en del andra bilder från Roslagsbanan från 80-talet och bakåt). Har de höjts på senare år eller ser jag fel?
Du ser rätt, plattformarna höjdes runt 1990.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Skulle rent tekniskt kunna vara från "min tid" som RB-resenär - dvs 1978-80. Dock med förbehåll att fotografiet i så fall är mycket väl bevarat. Men mig veterligen kunde det se ut så då. I så fall är det ett Rimbo/Lindholmentåg som står till vänster och ett Näsbyparktåg som står till höger. Det tomma spåret användes av Österskärståg.

Men hur katten de bytte sida på loken vet jag inte - det kanske aldrig stod Rimbotåg och Österskärståg inne samtidigt?

De låga spåren längst till vänster tror jag bara användes vid enstaka tillfällen. Minns ej vilka.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Men hur katten de bytte sida på loken vet jag inte - det kanske aldrig stod Rimbotåg och Österskärståg inne samtidigt?
Alla varianter förekom! Det vanligaste var att man skorrade ut med rundgången medan spåret var ledigt, men det hände även att man bytte dragkraft vid vändningen, eller att tåget hade dragkrafter i båda ändarna, eller (mer sällsynt) att hela tågsättet backades ut. Växlingen på Östra var ett sant skådespel fram till cirka 1994, sedan dess har verksamheten mer och mer antagit tunnelbanekaraktär med ensamma "rangerare" som i lugn och ro flyttar omkring mer eller mindre fasta trevagnsenheter.
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

Kantorn skrev:Skulle rent tekniskt kunna vara från "min tid" som RB-resenär - dvs 1978-80. Dock med förbehåll att fotografiet i så fall är mycket väl bevarat. Men mig veterligen kunde det se ut så då. I så fall är det ett Rimbo/Lindholmentåg som står till vänster och ett Näsbyparktåg som står till höger. Det tomma spåret användes av Österskärståg.

Men hur katten de bytte sida på loken vet jag inte - det kanske aldrig stod Rimbotåg och Österskärståg inne samtidigt?

De låga spåren längst till vänster tror jag bara användes vid enstaka tillfällen. Minns ej vilka.
Gick det loktåg till Näsbypark? Har för mig att det bara gick motorvagnar dit.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Tycker fortfarande att det är tragiskt att man rev upp linjen Stockholm Ö - Rimbo - Norrtälje! :cry:
Senast redigerad av Patrick den lördag 13 juni 2009 19:14, redigerad totalt 1 gånger.
Silverpilen

Inlägg av Silverpilen »

Iallafall till Rimbo. Banvallen ligger ju kvar, så det är väl en bra början för återinvigning. Rimbo är ju en ganska stor ort. :D
Leve Spårvägen!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Patrick skrev:Tycker fortfarande att det är tragiskt att man rev upp linjen Stockholm Ö - Rimbo - Norrtälje! :cry:
Nåja, man rev inte upp sträckan Stockholm Ö - Lindholmen. Men nu är jag petig. Och jag vet om att jag är det...
Professionell tyckare
TS

Inlägg av TS »

Kantorn skrev:
Patrick skrev:Tycker fortfarande att det är tragiskt att man rev upp linjen Stockholm Ö - Rimbo - Norrtälje! :cry:
Nåja, man rev inte upp sträckan Stockholm Ö - Lindholmen. Men nu är jag petig. Och jag vet om att jag är det...
Då ska jag vara ännu mer petig och påminna om Lindholmen- Kårsta. :wink:
Fast i det fallet var väl nedläggningen så nära att SL hade satt upp hållplatsskyltar för den ersättande busstrafiken, och tågtidtabeller för att bara köra till Lindholmen var klara för tryckeriet.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TS skrev:
Kantorn skrev:
Då ska jag vara ännu mer petig och påminna om Lindholmen- Kårsta. :wink:
Fast i det fallet var väl nedläggningen så nära att SL hade satt upp hållplatsskyltar för den ersättande busstrafiken, och tågtidtabeller för att bara köra till Lindholmen var klara för tryckeriet.
:oops: :oops: :oops:
Mittåt - Kårsta ska det naturligtvis vara. Men som en av mina klasskamrater sa: skit ska skit ha. (Detta menade jag om mig alltså)
Professionell tyckare
Skriv svar