Jag tycker att plattformarna ser ut att vara mycket lägre på den gamla bilden (och även på en del andra bilder från Roslagsbanan från 80-talet och bakåt). Har de höjts på senare år eller ser jag fel?
TS skrev:Jag tycker att plattformarna ser ut att vara mycket lägre på den gamla bilden (och även på en del andra bilder från Roslagsbanan från 80-talet och bakåt). Har de höjts på senare år eller ser jag fel?
Skulle rent tekniskt kunna vara från "min tid" som RB-resenär - dvs 1978-80. Dock med förbehåll att fotografiet i så fall är mycket väl bevarat. Men mig veterligen kunde det se ut så då. I så fall är det ett Rimbo/Lindholmentåg som står till vänster och ett Näsbyparktåg som står till höger. Det tomma spåret användes av Österskärståg.
Men hur katten de bytte sida på loken vet jag inte - det kanske aldrig stod Rimbotåg och Österskärståg inne samtidigt?
De låga spåren längst till vänster tror jag bara användes vid enstaka tillfällen. Minns ej vilka.
Kantorn skrev:Men hur katten de bytte sida på loken vet jag inte - det kanske aldrig stod Rimbotåg och Österskärståg inne samtidigt?
Alla varianter förekom! Det vanligaste var att man skorrade ut med rundgången medan spåret var ledigt, men det hände även att man bytte dragkraft vid vändningen, eller att tåget hade dragkrafter i båda ändarna, eller (mer sällsynt) att hela tågsättet backades ut. Växlingen på Östra var ett sant skådespel fram till cirka 1994, sedan dess har verksamheten mer och mer antagit tunnelbanekaraktär med ensamma "rangerare" som i lugn och ro flyttar omkring mer eller mindre fasta trevagnsenheter.
Kantorn skrev:Skulle rent tekniskt kunna vara från "min tid" som RB-resenär - dvs 1978-80. Dock med förbehåll att fotografiet i så fall är mycket väl bevarat. Men mig veterligen kunde det se ut så då. I så fall är det ett Rimbo/Lindholmentåg som står till vänster och ett Näsbyparktåg som står till höger. Det tomma spåret användes av Österskärståg.
Men hur katten de bytte sida på loken vet jag inte - det kanske aldrig stod Rimbotåg och Österskärståg inne samtidigt?
De låga spåren längst till vänster tror jag bara användes vid enstaka tillfällen. Minns ej vilka.
Gick det loktåg till Näsbypark? Har för mig att det bara gick motorvagnar dit.
Patrick skrev:Tycker fortfarande att det är tragiskt att man rev upp linjen Stockholm Ö - Rimbo - Norrtälje!
Nåja, man rev inte upp sträckan Stockholm Ö - Lindholmen. Men nu är jag petig. Och jag vet om att jag är det...
Då ska jag vara ännu mer petig och påminna om Lindholmen- Kårsta.
Fast i det fallet var väl nedläggningen så nära att SL hade satt upp hållplatsskyltar för den ersättande busstrafiken, och tågtidtabeller för att bara köra till Lindholmen var klara för tryckeriet.
Patrick skrev:Tycker fortfarande att det är tragiskt att man rev upp linjen Stockholm Ö - Rimbo - Norrtälje!
Nåja, man rev inte upp sträckan Stockholm Ö - Lindholmen. Men nu är jag petig. Och jag vet om att jag är det...
Då ska jag vara ännu mer petig och påminna om Lindholmen- Kårsta.
Fast i det fallet var väl nedläggningen så nära att SL hade satt upp hållplatsskyltar för den ersättande busstrafiken, och tågtidtabeller för att bara köra till Lindholmen var klara för tryckeriet.
Mittåt - Kårsta ska det naturligtvis vara. Men som en av mina klasskamrater sa: skit ska skit ha. (Detta menade jag om mig alltså)