Helsingfors tröttnar på Variotram
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bombardier har ett år på sej att höja driftsäkerheten till från ca 40 till 92%. Manne- och boggievagnarna syns nog till i trafiken under den inkommande vintertidtabellsperioden. På HST är man fortfarande intresserade av de 6 "nya" Mannevagnarna - som reservdelslager. MVV 451, som köptes tidigare i samma ändamål, skulle saneras till trafikvagn. Men i detta nu blir det knappast någon femte 6-ax. Mannevagn.
Måndagens Mannefrånvaro var nog ett undantag, för på tisdagen var det full rulle med hela skalan av vagntyper. Linje 8 saknas på Mannevagnarnas destinationsrullar, så tillsvidare används de på ettan. När rullarna uppgraderas, så blir åttan en Mannelinje (iom samkörningen av linjerna 6 och 8). Inkommande höst kan Mannevagnarna utgöra ett viktigt inslag i trafiken om ombyggandet av NrII-vagnarna tall full fart samt storrevisionen av NrI-vagnarna och driftsäkerheten för kålmaskarna inte blivit bättre.
Det nya kålmaskavtalet innebär att Bombardier står för underhållet av vagnarna. HST har ansvaret för städning, byte av bl a strålkastarlampor och luftfiltrar. Om driftsäkerheten understiger (krockskador undantagna), så sanktioneras Bombardier med böter på 500-1.000 euro (4.600-9.200 SEK) per dygn. Om driftsäkerheten understiger 85% under tre på varandraföljande månader, så har HST rätt att upphäva kontraktet.
EDIT: tillägg av Mannevagnarna dest.rullar + NrI-storrevision.
Piirka
---------------
Språklektion 458 i Mumindalen
hålla - behålla, förvara
Måndagens Mannefrånvaro var nog ett undantag, för på tisdagen var det full rulle med hela skalan av vagntyper. Linje 8 saknas på Mannevagnarnas destinationsrullar, så tillsvidare används de på ettan. När rullarna uppgraderas, så blir åttan en Mannelinje (iom samkörningen av linjerna 6 och 8). Inkommande höst kan Mannevagnarna utgöra ett viktigt inslag i trafiken om ombyggandet av NrII-vagnarna tall full fart samt storrevisionen av NrI-vagnarna och driftsäkerheten för kålmaskarna inte blivit bättre.
Det nya kålmaskavtalet innebär att Bombardier står för underhållet av vagnarna. HST har ansvaret för städning, byte av bl a strålkastarlampor och luftfiltrar. Om driftsäkerheten understiger (krockskador undantagna), så sanktioneras Bombardier med böter på 500-1.000 euro (4.600-9.200 SEK) per dygn. Om driftsäkerheten understiger 85% under tre på varandraföljande månader, så har HST rätt att upphäva kontraktet.
EDIT: tillägg av Mannevagnarna dest.rullar + NrI-storrevision.
Piirka
---------------
Språklektion 458 i Mumindalen
hålla - behålla, förvara
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Och nästa vecka måste väl de flesta komma ut i trafik om inte Bombardier skall skämmas inför hela kollektivtrafikvärlden. Mellan den 20 - 24 maj har UITP sin 57:e världskongress i Helsingfors. Hur skulle det se ut om deras vagnar togs ur trafik en vecka innan kongressen börjar. I samband med kongressen hålls en mycket stor mässa med allt som rör kollektivtrafik - fordon, bana, taxesystem, olika konsulter mm mm.TonyM skrev:En sak tror jag vi kan vara säkra på: Inga vagnar i Helsingfors tas permanent ur trafik förrän det visar sig att Låggolvsvagnarna fungerar som leverantören lovat.
Dit får vi förmoda att det är ett tag.
//Tony
Själv hade jag tänkt åka dit för att kolla in mässan men pengar och andra åtaganden lägger hinder i vägen


Jag hoppas dock att våra finska vänner går dit och kollar in allt läckert som finns i utställningshallarna. Det är gratis bara man fyller i en anmälningsblankett. Alltså mässan är gratis, kongressen kostar multum. Vilket bolag eller organisation man representerar? Tja på de tidigare mässorna jag bevistat (Stockholm 1991, Paris 1993 och London 2001) så har man inte varit så kinkiga på det. Ni är väl med i någon kollektivtrafikintresserad förening eller anställd i något kollektivtrafikbolag eller annat passande?
Nå nu får målet istället bli inställt på den 58:e världskongressen i Wien 7-11 juni 2009


/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
En del av vagnarna "håller semester i Tyskland" dvs. är på ombyggnad hos Bombardier. Man kunde anta att HST lyckades komma överrens med Bomba om vagnarna just pga av UITP-mässan. Det hade säkert varit dålig reklam för firman om vagnarna tagits ur trafik.Christer J skrev: Och nästa vecka måste väl de flesta komma ut i trafik om inte Bombardier skall skämmas inför hela kollektivtrafikvärlden. Mellan den 20 - 24 maj har UITP sin 57:e världskongress i Helsingfors. Hur skulle det se ut om deras vagnar togs ur trafik en vecka innan kongressen börjar.
Jag hoppas dock att våra finska vänner går dit och kollar in allt läckert som finns i utställningshallarna. Det är gratis bara man fyller i en anmälningsblankett. Alltså mässan är gratis, kongressen kostar multum...
Det är gratis entré för alla den sista dagen (den 24 maj), så man behöver inte ens vara lokaltrafiksanställd. Själv har jag inte tillfället att besöka mässcentret under mässdagarna, så rapporteringen får någon annan ta hand om.
Piirka
---------------
Språklektion 459 i Mumindalen
hålla ledigt/semester - ha/ta ledigt/semester
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Man kan gå även de tre första dagarna gratis på mässan. Enda skillnaden är att man då måste registrera sig på så sätt som jag angivit innan. Det är för övrigt inget vidare att gå sista dagen för då har utställarna redan börjat packa ihop och eftermiddagen är rena flyttkalaset - dessutom är alla broschyrer slut (det är inget svårt att få med sig en halv meter broschyrer med sig). Så se till att gå de tre första dagarna för då får ni även de bästa och intressantaste diskussionerna med utställarna.Piirka skrev:Det är gratis entré för alla den sista dagen (den 24 maj), så man behöver inte ens vara lokaltrafiksanställd. Själv har jag inte tillfället att besöka mässcentret under mässdagarna, så rapporteringen får någon annan ta hand om.
Piirka
En sak till. Har ni tur så har någon eller några av utställarna med sig en spårvagn för meterspår. Då kan ni i bästa fall få se den på stadens gator efter kongressen. I Stockholm fick vi två vagnar på spåret (Djurgårdslinjen) efter mässan 1991. Det märkliga är att just dessa två återigen är i Sverige sedan några år - nämligen: "Bremenvagnen" och "Oslo-Tatran"
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
UITP-kongressens påbörjan innebar att alla turer på ringlinjerna 7A och 7B kördes idag med Vario-vagnar. Spåren på de värsta sträckningarna byttes ut i Böle i höstas. Natten mellan den 18 och 19 maj kördes kålmasken 201 på spåren i Böle för trimning av buskage mm. längs med bansträckan. Nordlunds eminenta bildsamling på en åtta och en hel del sjuor från idag finns här.
Vagn 80 (NrII:an med låggolvsmellandelen) bogserades över provisoriska spår till mässcentret i Böle. Vagnen står som utställningsobjekt utanför huvudentrén medan kongressen pågår. Senare under sommaren kommer en del av de provisoriska spåren att användas för spårutbyte på Femte linjen i Berghäll.
Piirka
---------------
Språklektion 460 i Mumindalen
hålla paus - ta paus
Vagn 80 (NrII:an med låggolvsmellandelen) bogserades över provisoriska spår till mässcentret i Böle. Vagnen står som utställningsobjekt utanför huvudentrén medan kongressen pågår. Senare under sommaren kommer en del av de provisoriska spåren att användas för spårutbyte på Femte linjen i Berghäll.
Piirka
---------------
Språklektion 460 i Mumindalen
hålla paus - ta paus
Kommer fler vagnar att byggas om likt Nr II 80?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: onsdag 13 oktober 2004 5:18
- Kontakt:
Re: Helsingfors tröttnar på Variotram
Tack. Hittade intressant information på engelska Wikipedia. Bl a att Bombardier sedan maj 2008 övertog underhållet och har därför egen underhållsverkstad. Böter utgår om man har fler än fyra vagnar ur drift och HST kan tydligen säga upp avtalet om det är mer än 8 vagnar ur drift. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Variotram
Hälsningar
Ragnar
Ragnar
Re: Helsingfors tröttnar på Variotram
Men Bombardier har uppfyllt sin del i avtaletRagnar D skrev:Tack. Hittade intressant information på engelska Wikipedia. Bl a att Bombardier sedan maj 2008 övertog underhållet och har därför egen underhållsverkstad. Böter utgår om man har fler än fyra vagnar ur drift och HST kan tydligen säga upp avtalet om det är mer än 8 vagnar ur drift. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Variotram
