Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.Mr G skrev:
Hans Lindqvist förresten. Den fanatiske EU-motståndaren som tycktes hata allt vad EU innebar innan vi gick med. Nu passar det plötsligt bra att ta emot bidrag från denna förhatliga union.
När spårtaxientusiasten slutade le
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: När spårtaxientusiasten slutade le
"Gratis EU- pengar dyra"Tranquility skrev:Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.Mr G skrev:
Hans Lindqvist förresten. Den fanatiske EU-motståndaren som tycktes hata allt vad EU innebar innan vi gick med. Nu passar det plötsligt bra att ta emot bidrag från denna förhatliga union.
http://www.dn.se/opinion/huvudledare/gr ... a-1.865360
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.Erland skrev:"Gratis EU- pengar dyra"Tranquility skrev:Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.Mr G skrev:
Hans Lindqvist förresten. Den fanatiske EU-motståndaren som tycktes hata allt vad EU innebar innan vi gick med. Nu passar det plötsligt bra att ta emot bidrag från denna förhatliga union.
http://www.dn.se/opinion/huvudledare/gr ... a-1.865360
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Så helt plötsligt blev spårbilsspektaklet nödvändigt?Tranquility skrev: DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
- Ort: Stockholm
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Läste du mitt första inlägg du citerade? Jag har inte uttalat mig spårbilas nödvändighet eller ej utan endast uttalat mig i allmänna ordalag.Erland skrev:Så helt plötsligt blev spårbilsspektaklet nödvändigt?Tranquility skrev: DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner
!
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner

Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Finns bara ett svar på detta....PeO skrev:Hur tänker Nacka kommun ordna tryggheten i detta spårtaxisystem? Ett system som består av ett större antal korta plattformar normalt placerade på en eller två våningars höjd över markytan. Förmodligen med in- och utgång enbart i en ända av plattformen. Vad gör en person som väntar på sin spårtaxi om en eller flera drogade eller berusade individer plötsligt dyker upp på denna plattform och spärrar vägen till in- och utgången och sedan börjar ofreda eller försöker göra än värre saker med personen i fråga. Hoppa från plattformen? En effektiv övervakning för att förhindra sådana incidenter kan bli oerhört kostsam om den ens går att åstadkomma. Risken är stor att hela systemet efter ett tag kommer i vanrykte och blir helt utan passagerare. Således blir en enda gigantisk felinvestering.
- Tänkte inte på det.....
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Nej, det är inte tjänstefel. Tjänstefel är ett brott som är definerat i brottsbalken: "Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år." Observera att det står "vid myndighetsutövning". "Myndighetsutövning" är enkelt uttryckt att utöva den offentliga maktens befogenheter i förhållande till medborgarna. I kommunal förvaltning ingår viss myndighetsutövning (t.ex. parkeringsövervakning, beslut om omhändertagande av barn mm.), men det mesta är inte myndighetsutövning. Att bygga eller inte bygga spårbilsbanor är inte myndighetsutövning och inte heller att söka eller inte söka EU-bidrag till sådana. Följaktligen kan man inte göra sig skyldig till tjänstefel, genom att inte söka EU-bidrag.Tranquility skrev:DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.
Re: När spårtaxientusiasten slutade le
Det var en märklig syn på skattepengar. Inte konstigt att vi har världens näst högsta skatter i det här landet. (Tror att Danmark gick förbi oss härom året)Tranquility skrev: Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.