När spårtaxientusiasten slutade le

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tranquility
Inlägg: 84
Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
Ort: Stockholm

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Inlägg av Tranquility »

Mr G skrev:
Hans Lindqvist förresten. Den fanatiske EU-motståndaren som tycktes hata allt vad EU innebar innan vi gick med. Nu passar det plötsligt bra att ta emot bidrag från denna förhatliga union.
Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Inlägg av Erland »

Tranquility skrev:
Mr G skrev:
Hans Lindqvist förresten. Den fanatiske EU-motståndaren som tycktes hata allt vad EU innebar innan vi gick med. Nu passar det plötsligt bra att ta emot bidrag från denna förhatliga union.
Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.
"Gratis EU- pengar dyra"

http://www.dn.se/opinion/huvudledare/gr ... a-1.865360
Tranquility
Inlägg: 84
Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
Ort: Stockholm

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Inlägg av Tranquility »

Erland skrev:
Tranquility skrev:
Mr G skrev:
Hans Lindqvist förresten. Den fanatiske EU-motståndaren som tycktes hata allt vad EU innebar innan vi gick med. Nu passar det plötsligt bra att ta emot bidrag från denna förhatliga union.
Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.
"Gratis EU- pengar dyra"

http://www.dn.se/opinion/huvudledare/gr ... a-1.865360
DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Inlägg av Erland »

Tranquility skrev: DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.
Så helt plötsligt blev spårbilsspektaklet nödvändigt?
Tranquility
Inlägg: 84
Blev medlem: söndag 09 november 2008 14:21
Ort: Stockholm

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Inlägg av Tranquility »

Erland skrev:
Tranquility skrev: DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.
Så helt plötsligt blev spårbilsspektaklet nödvändigt?
Läste du mitt första inlägg du citerade? Jag har inte uttalat mig spårbilas nödvändighet eller ej utan endast uttalat mig i allmänna ordalag.
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner ;)!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4690
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Inlägg av leifd »

PeO skrev:Hur tänker Nacka kommun ordna tryggheten i detta spårtaxisystem? Ett system som består av ett större antal korta plattformar normalt placerade på en eller två våningars höjd över markytan. Förmodligen med in- och utgång enbart i en ända av plattformen. Vad gör en person som väntar på sin spårtaxi om en eller flera drogade eller berusade individer plötsligt dyker upp på denna plattform och spärrar vägen till in- och utgången och sedan börjar ofreda eller försöker göra än värre saker med personen i fråga. Hoppa från plattformen? En effektiv övervakning för att förhindra sådana incidenter kan bli oerhört kostsam om den ens går att åstadkomma. Risken är stor att hela systemet efter ett tag kommer i vanrykte och blir helt utan passagerare. Således blir en enda gigantisk felinvestering.
Finns bara ett svar på detta....

- Tänkte inte på det.....
Harald
Inlägg: 8832
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Inlägg av Harald »

Tranquility skrev:DN fortsätter slå in öppna dörrar. Självklart är det alltid fel att satsa pengar på onödiga saker. Men att inte söka tillgängliga pengar till nödvändig utbyggnad är tjänstefel.
Nej, det är inte tjänstefel. Tjänstefel är ett brott som är definerat i brottsbalken: "Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år." Observera att det står "vid myndighetsutövning". "Myndighetsutövning" är enkelt uttryckt att utöva den offentliga maktens befogenheter i förhållande till medborgarna. I kommunal förvaltning ingår viss myndighetsutövning (t.ex. parkeringsövervakning, beslut om omhändertagande av barn mm.), men det mesta är inte myndighetsutövning. Att bygga eller inte bygga spårbilsbanor är inte myndighetsutövning och inte heller att söka eller inte söka EU-bidrag till sådana. Följaktligen kan man inte göra sig skyldig till tjänstefel, genom att inte söka EU-bidrag.
Mr G
Inlägg: 196
Blev medlem: onsdag 15 januari 2003 20:06
Ort: Biblioteksgatan 8
Kontakt:

Re: När spårtaxientusiasten slutade le

Inlägg av Mr G »

Tranquility skrev: Skulle vara tjänstefel att inte ta emot/söka pengar som finns tillgängliga. Inte för den saken skull sagt att projektet är något att satsa på.
Det var en märklig syn på skattepengar. Inte konstigt att vi har världens näst högsta skatter i det här landet. (Tror att Danmark gick förbi oss härom året)
Skriv svar