Tåglängder i tunnelbanan (historisk varning)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Re: Tåglängder i tunnelbanan (historisk varning)

Inlägg av ADDE »

Persson skrev:
charmander skrev: Tub2
C20 3vagnarståg till 22, vardagar och helger. annars 2vagnars
C6/C14 8-vagnarståg under rusningarna, väldigt få under dagarna. vardag. kan förekomma ersättningståg.
"Väldigt få" är väl att ta i. Under hela dagarna (mellan rusningarna) går 8-vagnars C6-tåg i 10-minuterstrafik mellan Mörby centrum och Liljeholmen.
okej då, de förekommer endast på 14 mörby C-liljeholmen då under dagarna. även vissa C20 går bara till liljeholmen.
resten är bara C20 isåfall.
Nöjd, Persson?
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

charmander skrev:Tub1
C20 3-vagnarståg under rusningarna vardag, 2-vagnståg kvällar vardag.
3-vagnarståg dagligen helg, 2-vagnarståg tidigt på vällarna, helg
Nej.

TUB1 rullar med tre vagnar hela trafikdygnen måndagar-lördagar och två vagnar hela trafikdygnet söndagar. Natt mot söndag går med tre vagnar, bytet sker vid 6-tiden på söndagmorgonen. Lillpendeln mellan Gullmarsplan och Skarpnäck går med en ensam C20 på helgnätter. Under sommaren samt december är det vissa förändringar i detta upplägg.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag märker jämt på kvällarna att gröna linjen kör tvåvagnars INNAN Röda gör det.
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

charmander skrev:Jag märker jämt på kvällarna att gröna linjen kör tvåvagnars INNAN Röda gör det.
2 Vagnståg C20 går endast på söndagar och hela trafiktiden på bana 1. Koppling förekommer ej på bana 1, utom på linje 17s nattpendel. 2 vagns C20 kan förkomma på bana 1 på insattståg vid vagnbrist .
C14 på bana 3 går endast med 8 vagnståg. 10 vagnståg går numera inte på 3 an, då C14 tågen inte kopplas. Cx på bana 3 består bara av C14/15.
C14 på bana 2 går bara som 8 vagnståg. C6 kan förekomma som 6vagnståg
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jaså, jag visste inte att C15 finns kvar.
Användarens profilbild
Bandit

Inlägg av Bandit »

Sedan Rinkebybranden för snart 4 år sedan får inte C14/15 köras kortade, dvs med mindre än 8 vagnar.
C9 fick gå med 6 vagnar, men de gick i trafik senast den 23 januari 2009, nu är alla skrotade.
10 vagnståg är inte tillåtet i trafik längre, men som transport kan det hända någon enstaka gång. Enligt TRI får man köra 16 vagnar CX och 6 vagnar C20 som max vid transport.

Ett "normalt" trafikdygn på trean ser ut ungefär så här (med reservation för speciella omstädigheter)
-9st 3-vagnars C20 och 9st 8-vagnars CX går ut från depån.
-Strax före kl 9 börjar man koppla C20 till 2-vagnsenheter. Det resulterar i att ett 3-vagnars C20 blir "över" och åker in i depån igen, tillsammans med samtliga CX tåg. Sista tåget in kommer runt 11.
-12:45 börjar CX tågen rulla ut igen och 13:09 går C20 tåget ut igen för att kopplas och bilda 3-vagns enheter igen.
-Kl 18 börjar frånkopplingen av C20 igen och CX tågen börjar rulla in, sista CX brukar gå in före 21.
-Resten av dygnet går 2-vagnars C20.

Det kan variera lite vilka tåg som är C20 resp CX, det enda säkra är att de tåg som ingår i någon form av kopplig är C20. Men ibland kan det gå C20 på tåg som normalt trafikeras av CX.

Ang C15 så finns det i 7 vagnpar, varav 5 körs i trafik, 2 är långtidssjukskrivna.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Bandit skrev:10 vagnståg är inte tillåtet i trafik längre, men som transport kan det hända någon enstaka gång. Enligt TRI får man köra 16 vagnar CX och 6 vagnar C20 som max vid transport.
Det där stämmer inte. Max tåglängd på trafikspår begränsas enligt Tri endast av plattformarnas längd, och det görs inte någon skillnad mellan trafiktåg och transporter. (Tri § 31:2) Maxlängden 16 respektive 6 vagnar gäller inom depåområde, inte för transporter på trafikspår. (Tri § 39:5)

(Vid bogsering gällde före 1993 max 16 vagnar på tub 1+2 och max 20 vagnar på tub 3. Sedan 1993 finns inte längre denna begränsning.)
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Bandit skrev:Ang C15 så finns det i 7 vagnpar, varav 5 körs i trafik, 2 är långtidssjukskrivna.
Nu blir jag riktig nyfiken hära om tekniskt fakta.

C15 kör väl tillsammans med C14?
vad är skillnaden mellan dem två?

Vad var skillnaderna mellan C6,C8 och C9?

EDIT: jag har tagit reda på när C6 avgår från KTH 7.40. hinner precis lagom till Karlaplan.
och tillbaka? C14 kl 15.25.
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

charmander skrev:
Bandit skrev:Ang C15 så finns det i 7 vagnpar, varav 5 körs i trafik, 2 är långtidssjukskrivna.
Nu blir jag riktig nyfiken hära om tekniskt fakta.

EDIT: jag har tagit reda på när C6 avgår från KTH 7.40. hinner precis lagom till Karlaplan.
Var inte för säker på C14 tiden.
C14 återanvänder renoverade motorer från C12/C13 C14 är hyttombyggda. C15 har Nya motorer och har fortfarande 2 st körspakar och vitlampa som visar stängda dörrar. C6 och C8 har GE pådrag. C8 är i princp en senare årsmodell av C6, C8 är nu borta. C9 är tyristorvagnar även C9 är nu borta.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

17AGR skrev:C14 är hyttombyggda. C15 har ... fortfarande 2 st körspakar och vitlampa som visar stängda dörrar.
För att ytterligare krångla till det finns det två vagnpar av vardera typen som det är tvärtom med. 1280+81 och 1298+99 (C14) har kvar originalförarbordet och gamla HS-utrustningen medan 1270-73 (C15) har Siemenssystemet och det för detta lätt ombyggda förarbordet.
17AGR skrev:C14 återanvänder renoverade motorer från C12/C13 ... C15 har Nya motorer
Nu har ju vagnarna rullat i över 20 år och genomgått en del arbeten, inte håller man väl C15- och C14-motorer åtskilda från varandra? (Gjorde man det från början, för den delen?)

Tryckluftbromsen är för övrigt en detalj, som skiljer sig mellan C15 och C14, möjligen den största skillnaden?
Persson

Inlägg av Persson »

charmander skrev:Nu blir jag riktig nyfiken hära om tekniskt fakta.

Finns en del att läsa här på SS hemsida: http://www.sparvagssallskapet.se/typer/ ... tunnelvagn

Även på de här (inte helt uppdaterade) sidorna finns en del fakta:
http://www.t-banan.se
http://hem.passagen.se/larsvall/tunnelbana
Användarens profilbild
Bandit

Inlägg av Bandit »

daniel_s skrev:
17AGR skrev:C14 återanvänder renoverade motorer från C12/C13 ... C15 har Nya motorer
Nu har ju vagnarna rullat i över 20 år och genomgått en del arbeten, inte håller man väl C15- och C14-motorer åtskilda från varandra? (Gjorde man det från början, för den delen?)
Nej man gör ingen skillnad på C14 och C15 när det gäller motorerna. Det var när vagnarna var nya från leverans som C15 fick sprillans nya motorer medan C14 hade renoverade motorer. Men när motorerna byts idag är det enbart renoverade som används.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Tack för all info... men jag undrar fortfarande skillnaden mellan C14 och C15, som båda låter likadana och är inredningsmässigt lika.
17AGR skrev:
charmander skrev:
Var inte för säker på C14 tiden.
C14 återanvänder renoverade motorer från C12/C13 C14 är hyttombyggda. C15 har Nya motorer och har fortfarande 2 st körspakar och vitlampa som visar stängda dörrar. C6 och C8 har GE pådrag. C8 är i princp en senare årsmodell av C6, C8 är nu borta. C9 är tyristorvagnar även C9 är nu borta.
Nä, idag så kom ett C6-tåg till ropsten. används C14 under morgonrusningen också, eller bara under eftermidagen på 13? kör den på 14 någonting? jag har bara åkt C6 vid 7.40-turen. (och vidare ibland med ännu en C6 med 13 mot karlaplan efter tågbytet)
Persson

Inlägg av Persson »

charmander skrev:Tack för all info... men jag undrar fortfarande skillnaden mellan C14 och C15, som båda låter likadana och är inredningsmässigt lika.
Enklaste sättet att skilja dem åt är på ljudet från bromsventilerna ("pyset" som brukar komma några sekunder efter att tåget stannat och öppnat dörrarna). C14 har ett kort, skarpt och föga vackert ljud, medan C15 har ett behagligt suckande ljud som låter mer likt C6 och C9.
Zerous

Inlägg av Zerous »

C14 har nyare We-2B manöveraggregatet, medan C15 har samma som C6, C9, C10 och C11 där heter det E-2.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Okej. Tack alla!

BTW Jag åkte idag ENBART med C14 på röda linjen. (jag åkte två gånger idag.) :D
Skriv svar