Och jag har uppenbarligen världens sämsta läsförmåga.linlars skrev:Och det var ju det jag skrev. 2 plan med en perrong på varje = 2 perronger.

Mvh Tim
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Och jag har uppenbarligen världens sämsta läsförmåga.linlars skrev:Och det var ju det jag skrev. 2 plan med en perrong på varje = 2 perronger.
Nej, tunneldelen av Kymlinge är ingen bergtunnel utan bara en överdäckad bergsskärning. Så den är väl egentligen mest en ytstation. Närmare Kista går banan dock i "riktig" underjordisk tunnel.Anders Norén skrev:Ropsten har nämnts, men Kymlinge är väl om inte yt- och bergstation så åtminstone yt- och underjordsstation? (Kolla gärna Eniros utsiktsbilder över Stockholm.)Ferdinand skrev: Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Anders
Men Blackeberg är väl också en överdäckad bergsskärning?Persson skrev:Nej, tunneldelen av Kymlinge är ingen bergtunnel utan bara en överdäckad bergsskärning. Så den är väl egentligen mest en ytstation. Närmare Kista går banan dock i "riktig" underjordisk tunnel.Anders Norén skrev:Ropsten har nämnts, men Kymlinge är väl om inte yt- och bergstation så åtminstone yt- och underjordsstation? (Kolla gärna Eniros utsiktsbilder över Stockholm.)Ferdinand skrev: Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Anders
Avståndsgränser är luriga. Min åsikt är att för att underlätta miaximalt ska antingen gränser vara satta till noll (vilket hade varit en fördel till exempel i rattonykterhet/fylleribrott) eller till oändligheten - vilket är applicerbart i detta fall. Dvs så fort två plattformsdelar tillhör samma station och inte är avdelade med spår eller dylikt, utan man kommer från den ena plattformen till den andra i ett och samma plan (dvs utan att passera ramper, trappor, hissar el dyl) så bör det räknas som en perrong. Enligt min åsikt. (Men den ska ju inte vara allenarådande...) På nåt underligt sätt innebär detta resonemanget att Alvik har en perrong, vilket jag själv finner märkligt. Men min logik är ju lite luddig ibland...linlars skrev: Frågan återstår dock: hur stort får avståndet (och eventuella hinder som bergväggar) vara i samma plan för att det ska räknas som EN perrong? Fast det är klart, något svar finns nog inte på frågan.
Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Vad menar du med flera plan i Västra skogen?Traesk skrev:Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag?
Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?
Jag hade fått för mig att den stationen var byggd i två plan, men det kanske inte är sant?17AGR skrev:Vad menar du med flera plan i Västra skogen?
Alla tre plattformsspåren i Västra skogen ligger på samma plan, dvs samma utformning som Hallonbergen och Rinkeby. Däremot korsar väl Akallalinjens norrspår Hjulstalinjens söderspår i olika plan (norr om stationen alltså)?Traesk skrev:Jag hade fått för mig att den stationen var byggd i två plan, men det kanske inte är sant?17AGR skrev:Vad menar du med flera plan i Västra skogen?
Svar ja: Gubbängen norra. Om det är den enda kvarvarande är jag emellertid inte säker på.Traesk skrev:På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag?
Aha, tack! Då tar jag tillbaka det jag sa om flera plan i Västra skogen...Persson skrev:Alla tre plattformsspåren i Västra skogen ligger på samma plan, dvs samma utformning som Hallonbergen och Rinkeby. Däremot korsar väl Akallalinjens norrspår Hjulstalinjens söderspår i olika plan (norr om stationen alltså)?Traesk skrev:Jag hade fått för mig att den stationen var byggd i två plan, men det kanske inte är sant?17AGR skrev:Vad menar du med flera plan i Västra skogen?
Jag medger - där hade jag fel. Men i plan är väl endast Alvik?Traesk skrev:Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag?
Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?
Det bör väl stämma!Kantorn skrev:Jag medger - där hade jag fel. Men i plan är väl endast Alvik?Traesk skrev:Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
Spåret går från bryggan norr om Gullmarsplan och genom Gullmarsplan, upp på Pollack och sen slutar den strax norr om Globen station på en egen liten banvall.Persson skrev:När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
Kantorn skrev:Jag medger - där hade jag fel. Men i plan är väl endast Alvik?Traesk skrev:Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Menar förstås ett tåg!Persson skrev:När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
Skulle man då kunna trafikera Globen till Skanstull utan att passera en plattform vid Gullmarsplan och alltså tränga sig före ett väntande tåg i Gullmarsplan? Vet dock inte riktigt varför man skulle vilja göra något sådant, men ändå! Om detta är det enda station man kan förbipassera på detta sätt borde det vara nån form av extrem.Sparkfot skrev:Spåret går från bryggan norr om Gullmarsplan och genom Gullmarsplan, upp på Pollack och sen slutar den strax norr om Globen station på en egen liten banvall.Persson skrev:När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.