Extremer i Stockholms T-bana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av TimK »

linlars skrev:Och det var ju det jag skrev. 2 plan med en perrong på varje = 2 perronger. :)
Och jag har uppenbarligen världens sämsta läsförmåga. :oops: Jag missade ordet "var" förstås. :P

Mvh Tim
There's nothing in the world like Action Park!
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Persson »

Anders Norén skrev:
Ferdinand skrev: Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Ropsten har nämnts, men Kymlinge är väl om inte yt- och bergstation så åtminstone yt- och underjordsstation? (Kolla gärna Eniros utsiktsbilder över Stockholm.)

Anders
Nej, tunneldelen av Kymlinge är ingen bergtunnel utan bara en överdäckad bergsskärning. Så den är väl egentligen mest en ytstation. Närmare Kista går banan dock i "riktig" underjordisk tunnel.
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Anders Norén »

Persson skrev:
Anders Norén skrev:
Ferdinand skrev: Blackeberg: Enda stationen som är både ytstation och bergstation.
Ropsten har nämnts, men Kymlinge är väl om inte yt- och bergstation så åtminstone yt- och underjordsstation? (Kolla gärna Eniros utsiktsbilder över Stockholm.)

Anders
Nej, tunneldelen av Kymlinge är ingen bergtunnel utan bara en överdäckad bergsskärning. Så den är väl egentligen mest en ytstation. Närmare Kista går banan dock i "riktig" underjordisk tunnel.
Men Blackeberg är väl också en överdäckad bergsskärning?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7518
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Kantorn »

linlars skrev: Frågan återstår dock: hur stort får avståndet (och eventuella hinder som bergväggar) vara i samma plan för att det ska räknas som EN perrong? Fast det är klart, något svar finns nog inte på frågan.
Avståndsgränser är luriga. Min åsikt är att för att underlätta miaximalt ska antingen gränser vara satta till noll (vilket hade varit en fördel till exempel i rattonykterhet/fylleribrott) eller till oändligheten - vilket är applicerbart i detta fall. Dvs så fort två plattformsdelar tillhör samma station och inte är avdelade med spår eller dylikt, utan man kommer från den ena plattformen till den andra i ett och samma plan (dvs utan att passera ramper, trappor, hissar el dyl) så bör det räknas som en perrong. Enligt min åsikt. (Men den ska ju inte vara allenarådande...) På nåt underligt sätt innebär detta resonemanget att Alvik har en perrong, vilket jag själv finner märkligt. Men min logik är ju lite luddig ibland...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Jörgen_G
Inlägg: 808
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:37
Ort: Kgl Holmen

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Jörgen_G »

För att inte tala om Slussen där det i södra ändarna är en trappa tvärs perrongen mellan platformen för spåren på T-röd och T-grön, som ligger i olika plan. I norra ändarna är plattformen i ett och samma plan för de båda spåren.

/Jörgen G
Silverpilen
Inlägg: 107
Blev medlem: måndag 05 januari 2009 21:02

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Silverpilen »

Station med flest utgångar (ej biljetthallar) - T-centralen? :D
Leve Spårvägen!
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Traesk »

Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?

På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P

Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av AGR »

Traesk skrev:
Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?

På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P

Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?
Vad menar du med flera plan i Västra skogen?
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Traesk »

17AGR skrev:Vad menar du med flera plan i Västra skogen?
Jag hade fått för mig att den stationen var byggd i två plan, men det kanske inte är sant?
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Persson »

Traesk skrev:
17AGR skrev:Vad menar du med flera plan i Västra skogen?
Jag hade fått för mig att den stationen var byggd i två plan, men det kanske inte är sant?
Alla tre plattformsspåren i Västra skogen ligger på samma plan, dvs samma utformning som Hallonbergen och Rinkeby. Däremot korsar väl Akallalinjens norrspår Hjulstalinjens söderspår i olika plan (norr om stationen alltså)?
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av djth »

Traesk skrev:På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P
Svar ja: Gubbängen norra. Om det är den enda kvarvarande är jag emellertid inte säker på.
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Traesk »

Persson skrev:
Traesk skrev:
17AGR skrev:Vad menar du med flera plan i Västra skogen?
Jag hade fått för mig att den stationen var byggd i två plan, men det kanske inte är sant?
Alla tre plattformsspåren i Västra skogen ligger på samma plan, dvs samma utformning som Hallonbergen och Rinkeby. Däremot korsar väl Akallalinjens norrspår Hjulstalinjens söderspår i olika plan (norr om stationen alltså)?
Aha, tack! Då tar jag tillbaka det jag sa om flera plan i Västra skogen... ;)
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7518
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Kantorn »

Traesk skrev:
Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?

På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P

Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?
Jag medger - där hade jag fel. Men i plan är väl endast Alvik?
Professionell tyckare
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Traesk »

Kantorn skrev:
Traesk skrev:
Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?

På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P

Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?
Jag medger - där hade jag fel. Men i plan är väl endast Alvik?
Det bör väl stämma! :) Jag har visserligen ingen aning om hur det ser ut i Globen.

Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Persson »

Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Sparkfot »

Persson skrev:
Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...
Spåret går från bryggan norr om Gullmarsplan och genom Gullmarsplan, upp på Pollack och sen slutar den strax norr om Globen station på en egen liten banvall.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
Traesk skrev:
Kantorn skrev:Hur är det med "Enda station med byte till spårvagn, (spärrlöst) i plan"=Alvik?
Parentesen är för att det är inte nödvändigt - tror jag - att nämna.
Alternativt blir det två kategorier:
Enda station med byte till spårvagn i plan = Alvik
Enda station med spärrlöst byte till spårvagn = Alvik
Bytet till Lidingöbanan i Ropsten måste väl ändå anses spärrlöst? Nu står (stod?) det visserligen "spärrlinje", men kan det verkligen anses vara en spärr?

På tal om det... finns det numera någon öppen spärrlinje i tunnelbanan? Skulle det kunna vara en extrem av något slag? :P

Förresten, är Västra skogen den enda station som endast betjänar en linjefärg som är i flera plan?
Jag medger - där hade jag fel. Men i plan är väl endast Alvik?
:) Vilken tur jag formulerade det så här då:
Enda stationen med direkt övergång till spårvagn i samma plan och utan spärrpassage: Alvik
(Formuleringen kopierade jag från det jag skrivit om bussar vid Liljeholmen!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14431
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av daniel_s »

Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Traesk »

Persson skrev:
Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...
Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Menar förstås ett tåg!
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Extremer i Stockholms T-bana

Inlägg av Traesk »

Sparkfot skrev:
Persson skrev:
Traesk skrev:Jag funderade på en sak... finns det någonstans i tunnelbanan där man kan "smita förbi" en station? Dvs, passera en station utan att passera en plattform via t.ex. ett extra spår.
När du skriver "man", menar du ett tåg då? Ja, Gullmarsplan har väl ett femte spår mitt i som saknar plattformsanslutning. Vet dock inte om det är genomgående...
Spåret går från bryggan norr om Gullmarsplan och genom Gullmarsplan, upp på Pollack och sen slutar den strax norr om Globen station på en egen liten banvall.
Skulle man då kunna trafikera Globen till Skanstull utan att passera en plattform vid Gullmarsplan och alltså tränga sig före ett väntande tåg i Gullmarsplan? Vet dock inte riktigt varför man skulle vilja göra något sådant, men ändå! Om detta är det enda station man kan förbipassera på detta sätt borde det vara nån form av extrem. ;)
Skriv svar