Äntligen blir SL moderna
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Äntligen blir SL moderna
Kanske SL kan börja lira i samma liga som andra huvudstäder runt om i världen?
http://www.dn.se/sthlm/nya-skyltar-ska- ... r-1.815441
http://www.dn.se/sthlm/nya-skyltar-ska- ... r-1.815441
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Äntligen blir SL moderna
Inte en dag för tidigt!
Från dn.se:
Men man gör beräkningarna "utifrån hur lång tid sträckan brukar ta att köra". Samma tider i juli som i november? Samma tider tisdag som fredag (eller söndag)? Samma tider runt kl 17 som runt kl 23? Jag tror och hoppas man anpassar beräkningarna efter alla de tre parametrarna! (Tid på året, veckodag och tid på dygnet.)
Från dn.se:
Man kan inte förutse olyckor så man kan ta med dem i beräkningarna!- Det kommer att visa en tid som bygger på att systemet vet exakt var bussen är och att körtiden fram till hållplatsen beräknas utifrån hur lång tid sträckan brukar ta att köra. Men det går inte att förutse olyckor eller annat som stoppar trafiken, betonar Ann-Sofie Chudi.


Men man gör beräkningarna "utifrån hur lång tid sträckan brukar ta att köra". Samma tider i juli som i november? Samma tider tisdag som fredag (eller söndag)? Samma tider runt kl 17 som runt kl 23? Jag tror och hoppas man anpassar beräkningarna efter alla de tre parametrarna! (Tid på året, veckodag och tid på dygnet.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Äntligen blir SL moderna
Från Göteborg säger vi "Välkommen i gänget". 

Re: Äntligen blir SL moderna
Varje tur har ju en egen tidtabell med minutangivelse för varje hållplats. Det är utifrån den tidtabellen som busschaufören ser på sin display hur mycket efter (eller före) tidtabellen hen ligger. Sannolikt är det den informationen som ligger till grund för systemet som beskrivs i artikeln.LÅ1 skrev: Men man gör beräkningarna "utifrån hur lång tid sträckan brukar ta att köra". Samma tider i juli som i november? Samma tider tisdag som fredag (eller söndag)? Samma tider runt kl 17 som runt kl 23? Jag tror och hoppas man anpassar beräkningarna efter alla de tre parametrarna! (Tid på året, veckodag och tid på dygnet.)
Exempel:
Klockan är 12:04
Enligt tidtabell ska nästa buss på 12:07
Bussen är enligt tidtabellen 2 minuter försenad.
Skyltningen visar då att nästa buss kommer om 5 minuter, alltså klockan 12:09.
Svagheter: Många tidtabeller är konstruerade för att man ska bli försenad i början och sedan få ikapp tiden i slutet (eller inför en stor knutpunkt). Det innebär att när buss 160 kommer till Årsta torg är den ofta en eller två minuter sen. Om då skylten vid Årsta gård (hållplatsen före Årstaberg) visar att bussen blir två minuter försenad så kanske någon tänker "vad trevligt, då hinner jag gå och kissa i skogen", men missar då bussen som hinner komma ikapp sin tidtabell före Årsta gård.
Men detta är ju bara spekulationer...
Re: Äntligen blir SL moderna
Flumvarning!
Det är samma system som på blåbussarna som nu också sjösätts för övriga bussar. Att man inte bara säger det rakt ut, utan tar till en extremt komplicerad förklaring, är uppenbarligen en manöver för att undvika frågan "Varför först nu?". Som om någon skulle bry sig, är det väl bäst att tillägga...
Det är samma system som på blåbussarna som nu också sjösätts för övriga bussar. Att man inte bara säger det rakt ut, utan tar till en extremt komplicerad förklaring, är uppenbarligen en manöver för att undvika frågan "Varför först nu?". Som om någon skulle bry sig, är det väl bäst att tillägga...
Re: Äntligen blir SL moderna
Så tolkar jag inte DN:s text, att det nya är en utveckling av blåbussarnas:daniel_s skrev:Flumvarning!
Det är exakt samma system som på blåbussarna som nu också sjösätts för övriga bussar. Att man inte bara säger det rakt ut, utan tar till en extremt komplicerad förklaring, är uppenbarligen en manöver för att undvika frågan "Varför först nu?". Som om någon skulle bry sig, är det väl bäst att tillägga...
1500 hållplatser står det i artikeln, hur många hållplatser finns det i Stockholms län totalt? Ungefär iallafall.Informationen till dem som väntar på bussen bygger på samma princip som den information som redan finns för de blå bussarna i Stockholms innerstad. Men blåbussarnas system är att betrakta som en prototyp till det nya systemet som blir mer tillförlitligt
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Äntligen blir SL moderna
Nej, det var nog inte meningen att man skulle tolka den så heller...bruse skrev:Så tolkar jag inte DN:s text

Re: Äntligen blir SL moderna
Men turlistorna som förarna kör efter har väl inte tider för alla hållplatser? Eller?
Men systemet skall ju hela tiden veta var bussen är, så om bussen är precis mitt emellan två hållplatser och det skall ta 46 sekunder att köra sträckan och det redan gått 32 sekunder kan man anta att de 46 sekunderna denna gång blir 64 sekunder. Och då kan man beräkna tiden efter detta. Fast den visade tiden är ju sedan avrundad till hela minuter. Dessutom är det svårt att veta hur det ser ut några hållplatser längre fram.
Vad är föresten vanligast ute i stora världen, att visa hur många minuter det dröjer tills bussen (eller tåget) kommer, eller klockslaget för ankomst eller för nästa avgång?
TILLÄGG:
Detta inlägg var ett svar till "Calipo" fyra inlägg upp!
Men systemet skall ju hela tiden veta var bussen är, så om bussen är precis mitt emellan två hållplatser och det skall ta 46 sekunder att köra sträckan och det redan gått 32 sekunder kan man anta att de 46 sekunderna denna gång blir 64 sekunder. Och då kan man beräkna tiden efter detta. Fast den visade tiden är ju sedan avrundad till hela minuter. Dessutom är det svårt att veta hur det ser ut några hållplatser längre fram.
Vad är föresten vanligast ute i stora världen, att visa hur många minuter det dröjer tills bussen (eller tåget) kommer, eller klockslaget för ankomst eller för nästa avgång?
TILLÄGG:
Detta inlägg var ett svar till "Calipo" fyra inlägg upp!
Senast redigerad av LÅ1 den lördag 07 mars 2009 11:26, redigerad totalt 2 gång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Äntligen blir SL moderna
Jag har hört siffran 10.000 nämnas.bruse skrev:1500 hållplatser står det i artikeln, hur många hållplatser finns det i Stockholms län totalt? Ungefär iallafall.
Re: Äntligen blir SL moderna
Och med det vill du påstå... typ att DN medvetet ljuger, vilseleder eller ändrar verkligheten?daniel_s skrev:Nej, det var nog inte meningen att man skulle tolka den så heller...bruse skrev:Så tolkar jag inte DN:s text
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Äntligen blir SL moderna
Först ett ÄNTLIGEN! Sådana här system finns i vartenda byhåla i landet vid det här laget, så det är ju på tiden att storebror kommer med på tåget.
Sen lite förtydliganden från min horisont (som praktikant på SL under JustNu-konceptets lansering för sex år sedan). Vad jag förstått är det ett helt nytt system man nu inför, och inte en utbyggnad av Stombuss-systemet från -98, som utvecklades av tyska INIT. Vem som tillverkar det nya har jag dock glömt, men det är integrerat med BussPC, vilet inte INITs system var.
Sen lite erfarenheter från Malmö. Systemet funkar på ett ganska likartat sätt som för skyltsystemet för t-banan idag, d v s vissa minuter kan vara v ä l d i g t långa medan andra kan vara jättekorta, allt beroende på hur körtiderna är beräknade och hur trafiksituationen ser ut. Till saken hör att malmös bussar har väldigt väl tilltagna körtider eftersom signalsystemet är såpass långsamt som det är (inga särskilta svängfaser i stort sett och uppemåt 10-15 sekunder långa spärrtider. Dessutom ingen vidare signalprio och nästan alla signaler är tidsstyrda. Det är således ett omöjligt uppdrag att bedöma körtider, den kan variera med 100 procent för en linje på samma avsnitt för samma tidsperiod olika dagar.
Men totalt sett så tycker jag realtidssystemet och dess skyltar fungerar tillfredsställande. Man behöver inte titta i tidtabellerna och turtätheten framgår med önskvärd tydlighet. Sen verkar vissa linjer ha problem med detekteringen och då visas istället fasta klocklsag från tidtabellen, men det finns då ingen garanti att en buss verligen är på väg. Av någon anledning drabbar detta met linje 3 (ringlinjen), vilken f ö har Malmös sämsta regularitet...
Sen lite förtydliganden från min horisont (som praktikant på SL under JustNu-konceptets lansering för sex år sedan). Vad jag förstått är det ett helt nytt system man nu inför, och inte en utbyggnad av Stombuss-systemet från -98, som utvecklades av tyska INIT. Vem som tillverkar det nya har jag dock glömt, men det är integrerat med BussPC, vilet inte INITs system var.
Sen lite erfarenheter från Malmö. Systemet funkar på ett ganska likartat sätt som för skyltsystemet för t-banan idag, d v s vissa minuter kan vara v ä l d i g t långa medan andra kan vara jättekorta, allt beroende på hur körtiderna är beräknade och hur trafiksituationen ser ut. Till saken hör att malmös bussar har väldigt väl tilltagna körtider eftersom signalsystemet är såpass långsamt som det är (inga särskilta svängfaser i stort sett och uppemåt 10-15 sekunder långa spärrtider. Dessutom ingen vidare signalprio och nästan alla signaler är tidsstyrda. Det är således ett omöjligt uppdrag att bedöma körtider, den kan variera med 100 procent för en linje på samma avsnitt för samma tidsperiod olika dagar.
Men totalt sett så tycker jag realtidssystemet och dess skyltar fungerar tillfredsställande. Man behöver inte titta i tidtabellerna och turtätheten framgår med önskvärd tydlighet. Sen verkar vissa linjer ha problem med detekteringen och då visas istället fasta klocklsag från tidtabellen, men det finns då ingen garanti att en buss verligen är på väg. Av någon anledning drabbar detta met linje 3 (ringlinjen), vilken f ö har Malmös sämsta regularitet...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Äntligen blir SL moderna
"Därefter ska systemet installeras i tur och ordning på Tvärbanan, Roslagsbanan, pendeltågen och i tunnelbanan." Tvärbanan, pendeltågen och tunnelbanan har väl redan realtidsinformation?
Re: Äntligen blir SL moderna
Är det bara ett mål eller tror ni att det kommer att komma upp skyltar på så små hållplatser?DN.se skrev:Sammanlagt ska de omkring 1.500 busshållplatser i Stockholms län som har fler än 150 resenärer per dag få informationsskyltar.
Re: Äntligen blir SL moderna
Visa tvärbanehållplatser är ju integrerade med busshållplatser. Då borde även denna information vara integrerade! Dvs information på samma skylt. Men jag vet ju i och för sig inte hur dessa kommer att se ut!AdrianLangemar skrev:"Därefter ska systemet installeras i tur och ordning på Tvärbanan, Roslagsbanan, pendeltågen och i tunnelbanan." Tvärbanan, pendeltågen och tunnelbanan har väl redan realtidsinformation?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Äntligen blir SL moderna
Javisst, det finns ca 7 500 hållplatser i SL området, allt beroende på hur man räknar. Principen om ett visst resandeantal har gällt även för regnskydd, så i princip kommer alla hållplatser med regnskydd få digitala skyltar, samt förmodligen ytterligare några. Man måste komma ihåg att SL har väldigt många hållplatser med färre än 150 resenärer per dag, ex i Roslagen, Mälaröarna och Södertörn. / MelkerZawaq skrev:Är det bara ett mål eller tror ni att det kommer att komma upp skyltar på så små hållplatser?DN.se skrev:Sammanlagt ska de omkring 1.500 busshållplatser i Stockholms län som har fler än 150 resenärer per dag få informationsskyltar.
Re: Äntligen blir SL moderna
Menar du att andra huvudstäder har elektroniska skyltar för alla linjer? På alla hållplatser? Imponerande i så fall.bruse skrev:Kanske SL kan börja lira i samma liga som andra huvudstäder runt om i världen?
http://www.dn.se/sthlm/nya-skyltar-ska- ... r-1.815441
I annat fall är det ju inget nytt, eftersom, som redan konstaterats, blåbussarna har haft det länge.
Jag har för övrigt hört siffran 750 hållplatser.
För övriga ca 6750 hållplatser (eller vad det blir) som inte får elektronisk skylt tror jag dock att vi inom snart kan förvänta oss ett annat alternativ, som redan finns för andra trafikslag, i "en ficka nära dig".
/ragge s
Re: Äntligen blir SL moderna
Ja, det systemet har installerats för väldigt länge sedan.
mobil.sl.se och dess reseplanerare.
mobil.sl.se och dess reseplanerare.
Re: Äntligen blir SL moderna
Nja, i den här tråden snackas det ju realtidsvisning, det finns ännu inte (annat än för blombussarna).charmander skrev:Ja, det systemet har installerats för väldigt länge sedan.
mobil.sl.se och dess reseplanerare.
Re: Äntligen blir SL moderna
ja och nej... (beroende på fråga *S*)
Det kanske ser ut som det gamla men det nya är väl tekniken bakom det, samt att det kommer för samtliga bussar.
vissa av det gamla samlingsskyltarna kommer att kopplas om. Mycket av "det bakom" kommer på de olika trafikledningarna då man skall kunna styra och ändra ut till skyltarna.
antalet dynamiska hållplats skyltar är 600+700 enligt det material jag fick på senaste uppdateringen i Fredags.
Realtidsinformationen kommer för buss även i mobilen och webben. en helt ny mobil tjänst kommer att lanseras, nångång i mitten av april. se sl.se
Det kanske ser ut som det gamla men det nya är väl tekniken bakom det, samt att det kommer för samtliga bussar.
vissa av det gamla samlingsskyltarna kommer att kopplas om. Mycket av "det bakom" kommer på de olika trafikledningarna då man skall kunna styra och ändra ut till skyltarna.
antalet dynamiska hållplats skyltar är 600+700 enligt det material jag fick på senaste uppdateringen i Fredags.
Realtidsinformationen kommer för buss även i mobilen och webben. en helt ny mobil tjänst kommer att lanseras, nångång i mitten av april. se sl.se
Re: Äntligen blir SL moderna
jag hade för mig att mobil.sl.se hade någon form av realtidsinformation likt sl.se, men det gäller troligen fortfarande bara blåbussarna och alla spårbundna trafikslag.