Äntligen blir SL moderna

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Äntligen blir SL moderna

Inlägg av bruse »

Kanske SL kan börja lira i samma liga som andra huvudstäder runt om i världen?

http://www.dn.se/sthlm/nya-skyltar-ska- ... r-1.815441
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Re: Äntligen blir SL moderna

Inlägg av LÅ1 »

Inte en dag för tidigt!

Från dn.se:
- Det kommer att visa en tid som bygger på att systemet vet exakt var bussen är och att körtiden fram till hållplatsen beräknas utifrån hur lång tid sträckan brukar ta att köra. Men det går inte att förutse olyckor eller annat som stoppar trafiken, betonar Ann-Sofie Chudi.
Man kan inte förutse olyckor så man kan ta med dem i beräkningarna! :shock: :)

Men man gör beräkningarna "utifrån hur lång tid sträckan brukar ta att köra". Samma tider i juli som i november? Samma tider tisdag som fredag (eller söndag)? Samma tider runt kl 17 som runt kl 23? Jag tror och hoppas man anpassar beräkningarna efter alla de tre parametrarna! (Tid på året, veckodag och tid på dygnet.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Från Göteborg säger vi "Välkommen i gänget". :)
Calipo
Kontakt:

Inlägg av Calipo »

LÅ1 skrev: Men man gör beräkningarna "utifrån hur lång tid sträckan brukar ta att köra". Samma tider i juli som i november? Samma tider tisdag som fredag (eller söndag)? Samma tider runt kl 17 som runt kl 23? Jag tror och hoppas man anpassar beräkningarna efter alla de tre parametrarna! (Tid på året, veckodag och tid på dygnet.)
Varje tur har ju en egen tidtabell med minutangivelse för varje hållplats. Det är utifrån den tidtabellen som busschaufören ser på sin display hur mycket efter (eller före) tidtabellen hen ligger. Sannolikt är det den informationen som ligger till grund för systemet som beskrivs i artikeln.

Exempel:
Klockan är 12:04
Enligt tidtabell ska nästa buss på 12:07
Bussen är enligt tidtabellen 2 minuter försenad.
Skyltningen visar då att nästa buss kommer om 5 minuter, alltså klockan 12:09.

Svagheter: Många tidtabeller är konstruerade för att man ska bli försenad i början och sedan få ikapp tiden i slutet (eller inför en stor knutpunkt). Det innebär att när buss 160 kommer till Årsta torg är den ofta en eller två minuter sen. Om då skylten vid Årsta gård (hållplatsen före Årstaberg) visar att bussen blir två minuter försenad så kanske någon tänker "vad trevligt, då hinner jag gå och kissa i skogen", men missar då bussen som hinner komma ikapp sin tidtabell före Årsta gård.

Men detta är ju bara spekulationer...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Flumvarning!

Det är samma system som på blåbussarna som nu också sjösätts för övriga bussar. Att man inte bara säger det rakt ut, utan tar till en extremt komplicerad förklaring, är uppenbarligen en manöver för att undvika frågan "Varför först nu?". Som om någon skulle bry sig, är det väl bäst att tillägga...
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:Flumvarning!

Det är exakt samma system som på blåbussarna som nu också sjösätts för övriga bussar. Att man inte bara säger det rakt ut, utan tar till en extremt komplicerad förklaring, är uppenbarligen en manöver för att undvika frågan "Varför först nu?". Som om någon skulle bry sig, är det väl bäst att tillägga...
Så tolkar jag inte DN:s text, att det nya är en utveckling av blåbussarnas:
Informationen till dem som väntar på bussen bygger på samma princip som den information som redan finns för de blå bussarna i Stockholms innerstad. Men blåbussarnas system är att betrakta som en prototyp till det nya systemet som blir mer tillförlitligt
1500 hållplatser står det i artikeln, hur många hållplatser finns det i Stockholms län totalt? Ungefär iallafall.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Så tolkar jag inte DN:s text
Nej, det var nog inte meningen att man skulle tolka den så heller... :cheesygrin:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Men turlistorna som förarna kör efter har väl inte tider för alla hållplatser? Eller?

Men systemet skall ju hela tiden veta var bussen är, så om bussen är precis mitt emellan två hållplatser och det skall ta 46 sekunder att köra sträckan och det redan gått 32 sekunder kan man anta att de 46 sekunderna denna gång blir 64 sekunder. Och då kan man beräkna tiden efter detta. Fast den visade tiden är ju sedan avrundad till hela minuter. Dessutom är det svårt att veta hur det ser ut några hållplatser längre fram.

Vad är föresten vanligast ute i stora världen, att visa hur många minuter det dröjer tills bussen (eller tåget) kommer, eller klockslaget för ankomst eller för nästa avgång?

TILLÄGG:
Detta inlägg var ett svar till "Calipo" fyra inlägg upp!
Senast redigerad av LÅ1 den lördag 07 mars 2009 11:26, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

bruse skrev:1500 hållplatser står det i artikeln, hur många hållplatser finns det i Stockholms län totalt? Ungefär iallafall.
Jag har hört siffran 10.000 nämnas.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:
bruse skrev:Så tolkar jag inte DN:s text
Nej, det var nog inte meningen att man skulle tolka den så heller... :cheesygrin:
Och med det vill du påstå... typ att DN medvetet ljuger, vilseleder eller ändrar verkligheten?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Först ett ÄNTLIGEN! Sådana här system finns i vartenda byhåla i landet vid det här laget, så det är ju på tiden att storebror kommer med på tåget.

Sen lite förtydliganden från min horisont (som praktikant på SL under JustNu-konceptets lansering för sex år sedan). Vad jag förstått är det ett helt nytt system man nu inför, och inte en utbyggnad av Stombuss-systemet från -98, som utvecklades av tyska INIT. Vem som tillverkar det nya har jag dock glömt, men det är integrerat med BussPC, vilet inte INITs system var.

Sen lite erfarenheter från Malmö. Systemet funkar på ett ganska likartat sätt som för skyltsystemet för t-banan idag, d v s vissa minuter kan vara v ä l d i g t långa medan andra kan vara jättekorta, allt beroende på hur körtiderna är beräknade och hur trafiksituationen ser ut. Till saken hör att malmös bussar har väldigt väl tilltagna körtider eftersom signalsystemet är såpass långsamt som det är (inga särskilta svängfaser i stort sett och uppemåt 10-15 sekunder långa spärrtider. Dessutom ingen vidare signalprio och nästan alla signaler är tidsstyrda. Det är således ett omöjligt uppdrag att bedöma körtider, den kan variera med 100 procent för en linje på samma avsnitt för samma tidsperiod olika dagar.

Men totalt sett så tycker jag realtidssystemet och dess skyltar fungerar tillfredsställande. Man behöver inte titta i tidtabellerna och turtätheten framgår med önskvärd tydlighet. Sen verkar vissa linjer ha problem med detekteringen och då visas istället fasta klocklsag från tidtabellen, men det finns då ingen garanti att en buss verligen är på väg. Av någon anledning drabbar detta met linje 3 (ringlinjen), vilken f ö har Malmös sämsta regularitet...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

"Därefter ska systemet installeras i tur och ordning på Tvärbanan, Roslagsbanan, pendeltågen och i tunnelbanan." Tvärbanan, pendeltågen och tunnelbanan har väl redan realtidsinformation?
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

DN.se skrev:Sammanlagt ska de omkring 1.500 busshållplatser i Stockholms län som har fler än 150 resenärer per dag få informationsskyltar.
Är det bara ett mål eller tror ni att det kommer att komma upp skyltar på så små hållplatser?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

AdrianLangemar skrev:"Därefter ska systemet installeras i tur och ordning på Tvärbanan, Roslagsbanan, pendeltågen och i tunnelbanan." Tvärbanan, pendeltågen och tunnelbanan har väl redan realtidsinformation?
Visa tvärbanehållplatser är ju integrerade med busshållplatser. Då borde även denna information vara integrerade! Dvs information på samma skylt. Men jag vet ju i och för sig inte hur dessa kommer att se ut!
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

Inlägg av mela »

Zawaq skrev:
DN.se skrev:Sammanlagt ska de omkring 1.500 busshållplatser i Stockholms län som har fler än 150 resenärer per dag få informationsskyltar.
Är det bara ett mål eller tror ni att det kommer att komma upp skyltar på så små hållplatser?
Javisst, det finns ca 7 500 hållplatser i SL området, allt beroende på hur man räknar. Principen om ett visst resandeantal har gällt även för regnskydd, så i princip kommer alla hållplatser med regnskydd få digitala skyltar, samt förmodligen ytterligare några. Man måste komma ihåg att SL har väldigt många hållplatser med färre än 150 resenärer per dag, ex i Roslagen, Mälaröarna och Södertörn. / Melker
ragge

Inlägg av ragge »

bruse skrev:Kanske SL kan börja lira i samma liga som andra huvudstäder runt om i världen?

http://www.dn.se/sthlm/nya-skyltar-ska- ... r-1.815441
Menar du att andra huvudstäder har elektroniska skyltar för alla linjer? På alla hållplatser? Imponerande i så fall.

I annat fall är det ju inget nytt, eftersom, som redan konstaterats, blåbussarna har haft det länge.

Jag har för övrigt hört siffran 750 hållplatser.

För övriga ca 6750 hållplatser (eller vad det blir) som inte får elektronisk skylt tror jag dock att vi inom snart kan förvänta oss ett annat alternativ, som redan finns för andra trafikslag, i "en ficka nära dig".

/ragge s
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Ja, det systemet har installerats för väldigt länge sedan.

mobil.sl.se och dess reseplanerare.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

charmander skrev:Ja, det systemet har installerats för väldigt länge sedan.

mobil.sl.se och dess reseplanerare.
Nja, i den här tråden snackas det ju realtidsvisning, det finns ännu inte (annat än för blombussarna).
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

ja och nej... (beroende på fråga *S*)

Det kanske ser ut som det gamla men det nya är väl tekniken bakom det, samt att det kommer för samtliga bussar.
vissa av det gamla samlingsskyltarna kommer att kopplas om. Mycket av "det bakom" kommer på de olika trafikledningarna då man skall kunna styra och ändra ut till skyltarna.

antalet dynamiska hållplats skyltar är 600+700 enligt det material jag fick på senaste uppdateringen i Fredags.
Realtidsinformationen kommer för buss även i mobilen och webben. en helt ny mobil tjänst kommer att lanseras, nångång i mitten av april. se sl.se
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

jag hade för mig att mobil.sl.se hade någon form av realtidsinformation likt sl.se, men det gäller troligen fortfarande bara blåbussarna och alla spårbundna trafikslag.
Skriv svar