C13 är snart ett littera blott(Eller på skroten C13 står)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kvarne(i skolan)

C13 är snart ett littera blott(Eller på skroten C13 står)

Inlägg av Kvarne(i skolan) »

Hej!

Idag var jag vid Hammarby. På skrotspåret stod några C8or..men längst bak stod C13H 1218 & 1250. Skrot. De som för inte länge sedan rullade som transportvagnar....

Vi snackade med en på SL-Infra som gav det sorgliga beslutet att C13 kommer att skrotas istället för att användas som transportvagnar...

Dock kommer några att sparas tillfälligt för att ingå i ett snöblåsartåg i vinter..men sen kommer dessa också att skrotas...

Tråkigt...vad tusan hände med det där om att C13 skulle bevaras....Vad jag förstod hade man ju delat in C13vagnarna depåmässigt...vilka som skulle hamna var...

Sprack det eller...?

Närmast (om cirkus 2veckor) kommer C7orna att börja skrotas...

Av cirka 155 C6or ska 90 stycken cirka sparas...

Over 'N Out... :x :cry:
Mikael R (I skolan)

Re: C13 är snart ett littera blott(Eller på skroten C13 står

Inlägg av Mikael R (I skolan) »

Kvarne(i skolan) skrev:Hej!

Idag var jag vid Hammarby. På skrotspåret stod några C8or..men längst bak stod C13H 1218 & 1250. Skrot. De som för inte länge sedan rullade som transportvagnar....

Vi snackade med en på SL-Infra som gav det sorgliga beslutet att C13 kommer att skrotas istället för att användas som transportvagnar...

Dock kommer några att sparas tillfälligt för att ingå i ett snöblåsartåg i vinter..men sen kommer dessa också att skrotas...

Tråkigt...vad tusan hände med det där om att C13 skulle bevaras....Vad jag förstod hade man ju delat in C13vagnarna depåmässigt...vilka som skulle hamna var...

Sprack det eller...?

Närmast (om cirkus 2veckor) kommer C7orna att börja skrotas...

Av cirka 155 C6or ska 90 stycken cirka sparas...

Over 'N Out... :x :cry:
Japp, C7:orna står på tur. Inte helt oväntat. Bäst att foto med andra ord.

C16-vagnrna från Saltsjöbanan stod kvar i Hammarby. Rejält plockade. Försvinner snart till skrot.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Bild

1218 väntar på döden....

1218 var min favoritvagn...minns mycket väl när jag en gång stod vid Skanstull och väntade på tåget mot Gullmarsplan. Det kom och först var C13H 1218. Tycket det var roligt med "den egna kupén"

*sakna* :? :(
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Daniel Wohlin
Kontakt:

Stor saknad...

Inlägg av Daniel Wohlin »

Det är med stor saknad vi ser denna vagn gå en långsam död till mötes...1218 har betytt mycket för Stockholms Tunnelbana men nu finns den snart inte mer.
Må den vila i frid!
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Mikael R (I skolan) skrev:C16-vagnrna från Saltsjöbanan stod kvar i Hammarby. Rejält plockade. Försvinner snart till skrot.
Jaså det blir inga arbetsvagnar av dem? Har kanske missat nån tråd om detta i sommar.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Det är inte mycket kvar av stockholms tunnelvagnar, snart står C14 där oxå! Tro mig...Sverige är ett slit & släng land! Man renoverar vagnar sen skrotar man dom efter 1-2 år...VANSINNE!!! :twisted:
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Daniel skrev:Det är inte mycket kvar av stockholms tunnelvagnar
Och vad kallar du C20 :?:
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Daniel skrev:Det är inte mycket kvar av stockholms tunnelvagnar, snart står C14 där oxå! Tro mig...Sverige är ett slit & släng land! Man renoverar vagnar sen skrotar man dom efter 1-2 år...VANSINNE!!! :twisted:
Oj...det skulle stå...!

Det är inte mycket kvar av stockholms gamla tunnelvagnar!

sorry... :)
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Spårvagnsmicke skrev:
Mikael R (I skolan) skrev:C16-vagnrna från Saltsjöbanan stod kvar i Hammarby. Rejält plockade. Försvinner snart till skrot.
Jaså det blir inga arbetsvagnar av dem? Har kanske missat nån tråd om detta i sommar.
Nej, det blev visst inte det. Skroten nästa... :?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Mikael R skrev:
Spårvagnsmicke skrev:
Var det inte så att man testade att cabba ned en vagn, bara för att upptäcka att korgen var bärande och vagnen alltså började svikta utan korg?

Anders
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Anders Norén skrev:
Mikael R skrev:
Spårvagnsmicke skrev: Jaså det blir inga arbetsvagnar av dem? Har kanske missat nån tråd om detta i sommar.
Var det inte så att man testade att cabba ned en vagn, bara för att upptäcka att korgen var bärande och vagnen alltså började svikta utan korg?

Anders
Det var en C12 eller C13 man bearbetade på detta drastiska sätt.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Spårvagnsmicke skrev: Och vad kallar du C20 :?:

Skrot20 :twisted:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Markus Eisler

Inlägg av Markus Eisler »

Men varför detta ständiga gnäll på C20?? De är fantastiskt bra tunnelvagnar med en standard som vida överstiger de flesta tunnelvagnar runt om i världen. Naturligtvis är ingenting så bra att det inte kan bli bättre, t ex införande av AC, men i stort har ju C20 inneburit en markant standardhöjning för kollektivtrafiken i Stockholm. Att "diggabla" vagnar försvinner hör ju till när en vagnpark förnyas.

På en punkt är jag dock beredd att hålla med om kritiken. Det gäller bristen på samordning mellan revision av äldre Cx-vagnar och utskrotning av dessa. I fallet C13 skrotades vagnarna som reviderades bara ett par-tre år tidigare. Kapitalförstöring! Om det nu även kommer att gälla C14 som är under revision återstår att se...
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Markus Eisler skrev:Men varför detta ständiga gnäll på C20?? De är fantastiskt bra tunnelvagnar med en standard som vida överstiger de flesta tunnelvagnar runt om i världen. Naturligtvis är ingenting så bra att det inte kan bli bättre, t ex införande av AC, men i stort har ju C20 inneburit en markant standardhöjning för kollektivtrafiken i Stockholm. Att "diggabla" vagnar försvinner hör ju till när en vagnpark förnyas.

På en punkt är jag dock beredd att hålla med om kritiken. Det gäller bristen på samordning mellan revision av äldre Cx-vagnar och utskrotning av dessa. I fallet C13 skrotades vagnarna som reviderades bara ett par-tre år tidigare. Kapitalförstöring! Om det nu även kommer att gälla C14 som är under revision återstår att se...
Hej Markus!

Jag håller med dig om att C20 är fina vagnar, det jag har emot C20 är att dom inte längre går att använda tillsammans med övriga Cx vagnar. Varför byggde man inte en vagn som hade en standard liknande C14/C15 fast med modern inredning, modern drivutrustning och där lite fler saker gick att ta från gamla vagnar (idag är det bara lysrören som passar mellan Cx och C20) I 50 år har man kunnat använda delar från utrangarade Cx vagnar till nyare Cx vagnar. Men nu passar inte en enda skruv ihop. Sen undrar man varför C20 är så dyra i underhåll! Konstigt när man nästan har mekat gratis med dom gamla vagnarna i 50år!

Kolla i NYC, deras nya R142 samt R143 ser ungf ut som deras tidgare vagnar, varför ändra allt totalt?
Gunnar Eriksson

Bra vagnar kan bli ännu bättre... med AC

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Naturligtvis är ingenting så bra att det inte kan bli bättre, t ex införande av AC
RÄTT! Låt oss hoppas på att de 70 nya vagnar som nu ska beställas, blir utrustade med AC.

När de första C20-vagnarna beställdes, då begrep man inte :?: att hermetiskt tillslutna plåtlådor utan öppningsbara fönster, skulle bli ett varmt litet h-lv-t- under vissa omständigheter (som t ex många resenärer och/eller varmt och behagligt utomhusklimat).

NU vet man bättre, vilket framgår av SÅÅ många foruminlägg :!:

finns det inte någon som helst orsak att UNDERLÅTA att leverera de 70 sista C20-vagnarna MED AC, lämpligen att gå som mellanvagnar på gröna linjen till att börja med.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Joakim C.

Underhåll av vagnar

Inlägg av Joakim C. »

Daniel skrev:
Hej Markus!

Jag håller med dig om att C20 är fina vagnar, det jag har emot C20 är att dom inte längre går att använda tillsammans med övriga Cx vagnar. Varför byggde man inte en vagn som hade en standard liknande C14/C15 fast med modern inredning, modern drivutrustning och där lite fler saker gick att ta från gamla vagnar (idag är det bara lysrören som passar mellan Cx och C20) I 50 år har man kunnat använda delar från utrangarade Cx vagnar till nyare Cx vagnar. Men nu passar inte en enda skruv ihop. Sen undrar man varför C20 är så dyra i underhåll! Konstigt när man nästan har mekat gratis med dom gamla vagnarna i 50år!

Kolla i NYC, deras nya R142 samt R143 ser ungf ut som deras tidgare vagnar, varför ändra allt totalt?

Men om man nu bygger en vagn med modern inredning och modern drivutrustning, så är det ju ingenting gemensamt med en äldre vagn., så varför bry sig om att försöka få någon sorts kompatibilitet? För övrigt är det rätt så mycket som skiljer sig mellan de olika Cx -littera -det är i stort sett bara lysrör och sittplättar som kan flyttas mellan en C6 och en C14. Det återanvändande av delar från gamla vagnar som skedde till C12-C13 och i viss mån C14 var ett resultat av en ekonomisk kris, där man tvingades till denna lösning för att få några vagnar som rullade överhuvudtaget. Varför skall vi bygga fast oss i mer än 50 år gamla konstruktionslösningar? Varför skall vi inte dra nytta av tekniska och ergonomiska landvinningar? Som förare är jag glad över sådana saker som att jag har normal hörsel när jag slutar ett arbetspass där jag har kört C20, vilket knappast är fallet efter att man har stått och vevat en C4 en hel dag.

Att underhållet av C20 skulle vara dyrare stämmer inte. C20 är nya vagnar, med ett avsevärt mindre underhållsbehov än de gamla Cx-vagnarna, både av konstruktionstekniska skäl och det enkla faktum att eftersom de är nya, är de inte lika nerslitna. Det är ofta problem med att få tag i reservdelar till Cx-vagnarna -reservdelar till trettiofem år gammal halvledareteknik växer inte direkt på träd, och mycket måste specialbeställas eller t o m nytillverkas för hand, vilket är både tidsödande och kostsamt.

Visst känns det litet vemodigt att se "gamla vänner" rulla iväg till skroten, visst hade C12-C13 sina fördelar och goda sidor, men man måste också inse att de vagnarna är nu fullständigt slutkörda och har nått vägs ände.

Vad gäller R142-R143 och R160 i New Yorks tunnelbana är den enda likheten de har med de gamla vagnarna just en vag exteriör likhet. I princip allt det väsentliga -elsystem, motorer, pådragsutrustning o s v är helt nytt, och fullständigt inkompatibelt med de gamla vagnarna. De kan inte multipelkopplas med någon annan vagntyp exempelvis. Med andra ord, de förhåller sig till New Yorks övriga vagnpark ungefär som C20 förhåller sig till Stockholms.

/Joakim C.
Mikael R
Kontakt:

Re: Underhåll av vagnar

Inlägg av Mikael R »

Joakim C. skrev:
Daniel skrev:
Hej Markus!

Men om man nu bygger en vagn med modern inredning och modern drivutrustning, så är det ju ingenting gemensamt med en äldre vagn., så varför bry sig om att försöka få någon sorts kompatibilitet? För övrigt är det rätt så mycket som skiljer sig mellan de olika Cx -littera -det är i stort sett bara lysrör och sittplättar som kan flyttas mellan en C6 och en C14. Det återanvändande av delar från gamla vagnar som skedde till C12-C13 och i viss mån C14 var ett resultat av en ekonomisk kris, där man tvingades till denna lösning för att få några vagnar som rullade överhuvudtaget. Varför skall vi bygga fast oss i mer än 50 år gamla konstruktionslösningar? Varför skall vi inte dra nytta av tekniska och ergonomiska landvinningar? Som förare är jag glad över sådana saker som att jag har normal hörsel när jag slutar ett arbetspass där jag har kört C20, vilket knappast är fallet efter att man har stått och vevat en C4 en hel dag.

Att underhållet av C20 skulle vara dyrare stämmer inte. C20 är nya vagnar, med ett avsevärt mindre underhållsbehov än de gamla Cx-vagnarna, både av konstruktionstekniska skäl och det enkla faktum att eftersom de är nya, är de inte lika nerslitna. Det är ofta problem med att få tag i reservdelar till Cx-vagnarna -reservdelar till trettiofem år gammal halvledareteknik växer inte direkt på träd, och mycket måste specialbeställas eller t o m nytillverkas för hand, vilket är både tidsödande och kostsamt.

Visst känns det litet vemodigt att se "gamla vänner" rulla iväg till skroten, visst hade C12-C13 sina fördelar och goda sidor, men man måste också inse att de vagnarna är nu fullständigt slutkörda och har nått vägs ände.

Vad gäller R142-R143 och R160 i New Yorks tunnelbana är den enda likheten de har med de gamla vagnarna just en vag exteriör likhet. I princip allt det väsentliga -elsystem, motorer, pådragsutrustning o s v är helt nytt, och fullständigt inkompatibelt med de gamla vagnarna. De kan inte multipelkopplas med någon annan vagntyp exempelvis. Med andra ord, de förhåller sig till New Yorks övriga vagnpark ungefär som C20 förhåller sig till Stockholms.

/Joakim C.
En liten invändning bara; det finns faktiskt en hel del som passar i både C6 och C14. Några exempel: inredning, rutor, dörrar, vindrutetorkare, lysen, koppel, räcken m.m, m.m. Man skulle ju kunna kapa hela fronten från en C6:a eller en vägg och placera "på" en C14 vid en eventuell krockskada. Något drastiskt och tidsödande dock :wink:
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Thomas
Kontakt:

Inlägg av Thomas »

Kvarne skrev:

"Den rullande teflonpannan", "sunk 20", "Vagnfel 2000", "den där plast prylen". Vill du höra fler ur verkligheten hämtade namn, diverse mässar på tub 1,2,3? :wink:

Men frågan är ju HUR kan man beställa något som för tungt (axeltrycket), för brett (skrapar i här och där), för långt/kort (se nedan), för högt (jag säger bara Gamla stan). Spåren får grävas om, rör i taken får dras om, spår i depåer får stänga av vissa spår som C20 inte klarar. Vid 6/2 vagnars trafik är tåget 10 meter kortare än Cx. :!:

Det blir bra det här! Det ordnar sig på något sätt.
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Thomas skrev:
Kvarne skrev:

"Den rullande teflonpannan", "sunk 20", "Vagnfel 2000", "den där plast prylen". Vill du höra fler ur verkligheten hämtade namn, diverse mässar på tub 1,2,3? :wink:

Men frågan är ju HUR kan man beställa något som för tungt (axeltrycket), för brett (skrapar i här och där), för långt/kort (se nedan), för högt (jag säger bara Gamla stan). Spåren får grävas om, rör i taken får dras om, spår i depåer får stänga av vissa spår som C20 inte klarar. Vid 6/2 vagnars trafik är tåget 10 meter kortare än Cx. :!:

Ja du, du har så rätt. När man ändå köper in vagnar för miljarder(!) får man väl fasen se till att de passar också. Helt otroligt. Snacka om att kasta pengar i sjön. :? Nä, lite bättre planering tack!
Joakim C.

Inlägg av Joakim C. »

Thomas skrev:
Kvarne skrev:

Det där gamla tjatet om C20 som är för stor/tung/ful/dum/vadsomhelst är faktiskt rätt så enervernade, särskilt eftersom jag tycker att det hindrar en saklig diskussion om de verkliga problem som faktiskt finns med vagnarna.

Att C20 delvis överskrider lastprofilen för de gamla vagnarna är ett mycket medvete val. Dåvarande Adtranz i dialog med dåvarande SL Bansystem ansåg helt enkelt att fördelarna som överskridandet möjliggjorde (utrymme för trafikanter osv) övervägde de olägenheter som skulle uppstå, såsom flytt av en del växelpartier osv. I och med att man fick en ny vagn med nya underhållsrutiner behövdes det nya arbetsplatser i depåerna, och man rustade dessutom upp befintliga gravar osv. En del av de spår som stängdes av i samband med C20 anpassningarna var i sådant skick att det knappast var lämpligt att köra med några vagnar överhuvudtaget i dom.

Det stämmer att M-boggierna på en C20 har högre axellast än en C6 el. liknande, men i och med att C20 har en mjuk flexiboggie där hjulen klan röra sig på ett helt annat sätt, blir de totala spårkraftena trots allt ofta lägre ändå. Jämför med den stela C2-boggien på C2-3 och C12, som verkligen slet på spåret, i synnerhet eftersom de vagnarna också var rejält tunga. Den första delserien av C12, den utan luftfjädring, hade gångegenskaper som kan beskrivas som "berg-och-dal-bana med ångvält".

Problemen med dörrar som tar i plattformskanter beror till största delen på att plattformarna inte befinner sig där de skall befinna sig. Sättningar och rörelser under decenniers trafik har helt enkelt lett till att plattformar har fklyttat sig, i en del fall rätt så rejält. Det här var något som dåvarande SL BA hade ganska dålig koll på, så resultaten av mätningarna för C20 och sedan de incidenter som skedde när trafiken med C20 kom igång var delvis en överraskning. Ett antal C20 har mätts på det kalibrerade mätspåret i Högdalen, och de följer alldeles utmärkt de olika måtten i specen.

Sensmoralen i det hela är väl att man inte skall tro på allt man hör i mässen.
Skriv svar