Daniel skrev:
Hej Markus!
Jag håller med dig om att C20 är fina vagnar, det jag har emot C20 är att dom inte längre går att använda tillsammans med övriga Cx vagnar. Varför byggde man inte en vagn som hade en standard liknande C14/C15 fast med modern inredning, modern drivutrustning och där lite fler saker gick att ta från gamla vagnar (idag är det bara lysrören som passar mellan Cx och C20) I 50 år har man kunnat använda delar från utrangarade Cx vagnar till nyare Cx vagnar. Men nu passar inte en enda skruv ihop. Sen undrar man varför C20 är så dyra i underhåll! Konstigt när man nästan har mekat gratis med dom gamla vagnarna i 50år!
Kolla i NYC, deras nya R142 samt R143 ser ungf ut som deras tidgare vagnar, varför ändra allt totalt?
Men om man nu bygger en vagn med modern inredning och modern drivutrustning, så är det ju ingenting gemensamt med en äldre vagn., så varför bry sig om att försöka få någon sorts kompatibilitet? För övrigt är det rätt så mycket som skiljer sig mellan de olika Cx -littera -det är i stort sett bara lysrör och sittplättar som kan flyttas mellan en C6 och en C14. Det återanvändande av delar från gamla vagnar som skedde till C12-C13 och i viss mån C14 var ett resultat av en ekonomisk kris, där man tvingades till denna lösning för att få några vagnar som rullade överhuvudtaget. Varför skall vi bygga fast oss i mer än 50 år gamla konstruktionslösningar? Varför skall vi inte dra nytta av tekniska och ergonomiska landvinningar? Som förare är jag glad över sådana saker som att jag har normal hörsel när jag slutar ett arbetspass där jag har kört C20, vilket knappast är fallet efter att man har stått och vevat en C4 en hel dag.
Att underhållet av C20 skulle vara dyrare stämmer inte. C20 är nya vagnar, med ett avsevärt mindre underhållsbehov än de gamla Cx-vagnarna, både av konstruktionstekniska skäl och det enkla faktum att eftersom de är nya, är de inte lika nerslitna. Det är ofta problem med att få tag i reservdelar till Cx-vagnarna -reservdelar till trettiofem år gammal halvledareteknik växer inte direkt på träd, och mycket måste specialbeställas eller t o m nytillverkas för hand, vilket är både tidsödande och kostsamt.
Visst känns det litet vemodigt att se "gamla vänner" rulla iväg till skroten, visst hade C12-C13 sina fördelar och goda sidor, men man måste också inse att de vagnarna är nu fullständigt slutkörda och har nått vägs ände.
Vad gäller R142-R143 och R160 i New Yorks tunnelbana är den enda likheten de har med de gamla vagnarna just en vag exteriör likhet. I princip allt det väsentliga -elsystem, motorer, pådragsutrustning o s v är helt nytt, och fullständigt inkompatibelt med de gamla vagnarna. De kan inte multipelkopplas med någon annan vagntyp exempelvis. Med andra ord, de förhåller sig till New Yorks övriga vagnpark ungefär som C20 förhåller sig till Stockholms.
/Joakim C.