M32 tagna ur trafik.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nupski

M32 tagna ur trafik.

Inlägg av Nupski »

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=476819

Hoppas de kommer tillbaka innan måndags rusningen :D
Harald
Kontakt:

Re: M32 tagna ur trafik.

Inlägg av Harald »

Det gick visst inte så bra med det. Jag såg inga M32 men många enkelvagnar på stan idag. Västtrafik meddelar dock att det inte finns några akuta trafikförändringar i Göteborg.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Stämmer bra, man har klarat all utsättning men som ni noterat så går många omlopp med enkelvagn.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Nupski

Inlägg av Nupski »

elvis141

Inlägg av elvis141 »

hoppas den aldrig kommer tillbacka hoppas den dör helt.....
hej

Inlägg av hej »

Såg precis 2 st M32or på Västergatan...
Visserligen som övningsvagnar men de lever... 8)
Användarens profilbild
soer

Inlägg av soer »

elvis141 skrev:hoppas den aldrig kommer tillbacka hoppas den dör helt.....
Finns inte spårväg till Backa så du behöver inte vara orolig.
Johan

Inlägg av Johan »

Finns det chans att t.ex. M25 621 sätts ut i trafik? :D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Johan skrev:Finns det chans att t.ex. M25 621 sätts ut i trafik? :D
Nej.

//T
Med reservation för tyckfel.
Johan

Inlägg av Johan »

TonyM skrev:
Nej.

//T
Det var synd, men tack för svaret.
Jag trodde att vagnen fanns i beredskap just för sådana här situationer. Den har väl till och med fått kortläsare?
AGR
Kontakt:

Re: M32 tagna ur trafik. Frost?

Inlägg av AGR »

Nupski skrev:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=476819

Hoppas de kommer tillbaka innan måndags rusningen :D

Det var möjligen inte frost på kontaktledningen när M32orna lade av? Nya vagnar har oftast problem med ojämn strömtillförsel.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

TonyM skrev:
Nej.
Synd, jag tyckte det var riktigt trevligt att köra 621 i ordinarie trafik våren 2005.

Speciellt minns jag mannen som kom fram och frågade om Spårvägen börjat köpa in nya vagnar; "Den ser ju så ny och fräsch ut". :D
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Msport

Inlägg av Msport »

Daniel R skrev:
TonyM skrev:
Nej.
Synd, jag tyckte det var riktigt trevligt att köra 621 i ordinarie trafik våren 2005.

Speciellt minns jag mannen som kom fram och frågade om Spårvägen börjat köpa in nya vagnar; "Den ser ju så ny och fräsch ut". :D
Er det den som gikk på Djurgårdslinjen i sommer? Den var i veldig fin stand (skikk?) og behagelig å reise med tross sin alder.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Msport skrev:
Daniel R skrev: Synd, jag tyckte det var riktigt trevligt att köra 621 i ordinarie trafik våren 2005.

Er det den som gikk på Djurgårdslinjen i sommer? Den var i veldig fin stand (skikk?) og behagelig å reise med tross sin alder.
Ja, det var M25 621 som var på Djurgårdslinjen i sommeren som var

Andreas
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

Jaha, ja...

Det finns ingen tillstymmelse till kritik här, eller vad är det som gäller?

"Eftersom vi är inblandade så är det otänkbart att kritisera det hela"

Skall jag tolka det så :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det är tur att det finns folk som inte måste hålla inne med sanningen, Jimmy Fredriksson på GT har helt rätt även om han är en krisjagande murvel. Dom här vagnarna är en besvikelse, och det låter inte ändra på sig bara för att JAgr och några andra snubbar försöker fixa dem i efterhand.

Att lite köld i stil med -10 C skulle få M32 ur spel är ju helt sanslöst. Man kanske skulle ha meddelat Ansaldobreda att Sverige ligger i en annan klimatzon än Florens *tar mig för pannan*
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Tror du på fullt allvar att de som jobbar med dessa frågor och sliter har tid att hålla dig informerad här?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Stefan_Brännström skrev:Att lite köld i stil med -10 C skulle få M32 ur spel är ju helt sanslöst. Man kanske skulle ha meddelat Ansaldobreda att Sverige ligger i en annan klimatzon än Florens *tar mig för pannan*
Det har man säkerligen gjort. Specifikationerna säger antagligen att vagnarna ska fungera inom ett visst temperaturintervall. Jag har faktiskt lite svårt att inse vilka geniala ifrågasättanden du skulle kunna komma på som man inte redan har tänkt på (men helt uteslutet är det ju inte!).
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Vagnarna har köldtestats och det nu uppkommna felet framkom inte under köldtesterna.

M21 var inte direkt ett under av driftsäkerhet i början heller.........

Jag vill undvika att få på skallen av Jour/webmaster så det tänkte skriva undviker jag att skriva.............
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Slagpåse skrev:M21 var inte direkt ett under av driftsäkerhet i början heller.........
För bara inte tala om M25. Då var verkligen elände med den skillnaden att de inte tålde värme.

Vad gäller M21 så kan det ju vara intressant för dem som eventuellt tror att svenska vagnar är bättre än italienska att känna till ett par episoder från deras barndom.

När M21 hade gått tvåvagnståg på linje 8 ett tag fick vi en urspåring med andra vagnen i ett tåg på Drottningtorget. Det visade sig att en växel hade lagts om under tåget och att det berodde på att linjeinduktorn gav ett magnetfält som påverkade markreläet för växelomläggning. Då blev det förbud mot tvåvagnståg med M21 tills vi hade monterat skärmande plåtar. Man kan väl tillägga att det stod i specifikationen att vagnarna skulle ha växelomläggningsmagnet så leverantören var inte ovetande om att mangetfält användes för växelomläggning.

När man började installera utrustning för KomFram rapporterade en förare att bromsen hade släppt en ögonblick. Vi plockade in vagnen och började leta efter felet. Efter mycket testande fann vi att det var Mobitexsändaren som var orsaken. Utsignalen från handkontrollern var kopplad så att 0 volt gav full broms och max spänning full fart. När Mobitexsändaren sände störde den handkontrollern så att spänningen steg och bromsverkan alltså minskade. Då var det bara att stänga av Mobitexsändaren till dess att handkontrollerna hade blivit avstörda.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nu ser man en och annan M32 på stan. De är dock skyltade Övningskörning. Jag antar att man inte tar risken att få en vagn stående och blockera spåren bara för att övningsköra. En befogad gissning är att det finns en lösning på problemen och att man vill testa hållbarheten i den innan man släpper ut vagnarna i ordinarie trafik.
Skriv svar