Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det gick visst inte så bra med det. Jag såg inga M32 men många enkelvagnar på stan idag. Västtrafik meddelar dock att det inte finns några akuta trafikförändringar i Göteborg.
Det finns ingen tillstymmelse till kritik här, eller vad är det som gäller?
"Eftersom vi är inblandade så är det otänkbart att kritisera det hela"
Skall jag tolka det så
Det är tur att det finns folk som inte måste hålla inne med sanningen, Jimmy Fredriksson på GT har helt rätt även om han är en krisjagande murvel. Dom här vagnarna är en besvikelse, och det låter inte ändra på sig bara för att JAgr och några andra snubbar försöker fixa dem i efterhand.
Att lite köld i stil med -10 C skulle få M32 ur spel är ju helt sanslöst. Man kanske skulle ha meddelat Ansaldobreda att Sverige ligger i en annan klimatzon än Florens *tar mig för pannan*
Stefan_Brännström skrev:Att lite köld i stil med -10 C skulle få M32 ur spel är ju helt sanslöst. Man kanske skulle ha meddelat Ansaldobreda att Sverige ligger i en annan klimatzon än Florens *tar mig för pannan*
Det har man säkerligen gjort. Specifikationerna säger antagligen att vagnarna ska fungera inom ett visst temperaturintervall. Jag har faktiskt lite svårt att inse vilka geniala ifrågasättanden du skulle kunna komma på som man inte redan har tänkt på (men helt uteslutet är det ju inte!).
Slagpåse skrev:M21 var inte direkt ett under av driftsäkerhet i början heller.........
För bara inte tala om M25. Då var verkligen elände med den skillnaden att de inte tålde värme.
Vad gäller M21 så kan det ju vara intressant för dem som eventuellt tror att svenska vagnar är bättre än italienska att känna till ett par episoder från deras barndom.
När M21 hade gått tvåvagnståg på linje 8 ett tag fick vi en urspåring med andra vagnen i ett tåg på Drottningtorget. Det visade sig att en växel hade lagts om under tåget och att det berodde på att linjeinduktorn gav ett magnetfält som påverkade markreläet för växelomläggning. Då blev det förbud mot tvåvagnståg med M21 tills vi hade monterat skärmande plåtar. Man kan väl tillägga att det stod i specifikationen att vagnarna skulle ha växelomläggningsmagnet så leverantören var inte ovetande om att mangetfält användes för växelomläggning.
När man började installera utrustning för KomFram rapporterade en förare att bromsen hade släppt en ögonblick. Vi plockade in vagnen och började leta efter felet. Efter mycket testande fann vi att det var Mobitexsändaren som var orsaken. Utsignalen från handkontrollern var kopplad så att 0 volt gav full broms och max spänning full fart. När Mobitexsändaren sände störde den handkontrollern så att spänningen steg och bromsverkan alltså minskade. Då var det bara att stänga av Mobitexsändaren till dess att handkontrollerna hade blivit avstörda.
Nu ser man en och annan M32 på stan. De är dock skyltade Övningskörning. Jag antar att man inte tar risken att få en vagn stående och blockera spåren bara för att övningsköra. En befogad gissning är att det finns en lösning på problemen och att man vill testa hållbarheten i den innan man släpper ut vagnarna i ordinarie trafik.