Busslinjer i SL-land, följetong i alldeles för många delar

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Busslinjer i SL-land, följetong i alldeles för många delar

Inlägg av NerdBoy »

I november 2005 mailade jag följande till ett par kompisar:

Dax för en ny sysselsättning för att hålla rastlösheten och tristessen stången: jag ska prova på att bli bussfotograf. Inte en sån som Bussmicke (there can be only one) och inte en sån som kan alla enskilda bussars öden utantill ("...och den har ju som bekant gått i Karlstad tidigare men vad inte många vet är att den gick i Lund innan dess..."). Sånt intresserar mig inte så våldsamt, däremot är det lite kul att se hur hela nätet är uppbyggt (och varför). Utmaningen jag har gett mig själv är därför att jag ska fotografera bussar på samtliga linjer i SL-land. Reglerna är enkla: numret ska stå på någon av "skyltarna" (helst den där fram) och bussen ska köra på linjen. Det är även OK om den står och väntar på att köra linjen eller nyss har kört linjen (stillastående mål är lättare att träffa). Jag beräknar helt hybriskt att vara klar till 90% innan årsskiftet och till 99% innan midsommar.

Sanningen är att jag vid det laget redan hade hållit på ett bra tag, jag ville bara inte säga något förrän jag hade kommit en bit på vägen. Bedömningen "helt hybriskt" visade sig vara helt korrekt, framåt vintern blev soltimmarna alldeles för få för att det skulle vara vettigt att försöka hinna till några avlägsna linjer före eller efter det jag egentligen höll på med på dagarna. Under våren fortsatte jag men jag nådde inte upp till de tänkta 99% innan midsommar. Jag tror att jag vid något tillfälle under hösten 2006 eller våren 2007 hade fixat 97%, men då tog det inte många dagar förrän SL hade uppfunnit ett par nya linjer och bytt nummer på ett par befintliga. Sedan kom annat mellan och projektet blev i stort sett vilande, och nu kommer jag inte ha tid att fortsätta på ett bra tag. Dessutom var en av tankarna från början att det skulle bli någon sorts tidsdokument, t.ex. "så här såg busstrafiken ut runt 2005-2006" och då kan jag ju inte dra ut på det i all oändlighet. Sålunda förklarar jag nu det hela för avslutat! Eftersom jag vet att det fortfarande finns en och annan här som gillar bilder på bussar, och för att försöken till stafetter med bussbilder aldrig riktigt lyfter, kör jag nu igång en helt egen följetong. Den kommer inte att vara komplett på något sätt, och det är nog lika bra att alla bilderna betraktas som strikt dokumentära snarare än konstnärliga. Slutligen har jag tagit mig friheten att efter eget godtycke dra gränserna för vad som är en egen linje. Ja, just det, en sak till: en och annan bild kan nog vara "favorit i repris", dels har jag inte full koll på vilka som kan ha visats tidigare i något sammanhang, dels är det ett par linjer som jag bara har en hyfsad bild på... :oops:

Vi börjar, med viss självklarhet, på linje nummer 1:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
kildor

Re: Busslinjer i SL-land, följetong i alldeles för många delar

Inlägg av kildor »

OMG! :shock: Det är inget litet projekt att fota alla linjer i SL-området. Och jag antar att dom sista procenten tog betydligt längre tid än de första...
Det ska bli kul att följa denna bildserie. :)
Användarens profilbild
NerdBoy

Del 2

Inlägg av NerdBoy »

kildor skrev:OMG! :shock: Det är inget litet projekt att fota alla linjer i SL-området. Och jag antar att dom sista procenten tog betydligt längre tid än de första...
Det ska bli kul att följa denna bildserie. :)
Ett stort projekt, ja, men så blev jag inte klar heller. ;-) Det som framför allt återstår (eller återstod) är de olika nattlinjerna. Dels för att det skulle kräva minst fem hela nätter, dels för att det är krångligare att plåta i mörker, dels för att de bussarna är notoriskt dåliga på följa tidtabeller.

Nåväl, vi fortsätter där vi slutade igår:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Del 3

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av NerdBoy den måndag 09 februari 2009 9:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Något annat än att erkänna att jag imponeras är uteslutet.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Noterade att det blev ett hopp från 77 till 110, och kom då att fundera över varför det inte finns några busslinjer i intervallet 100-109. Slump, historiska skäl, reserverade för framtiden? Eller har det varit servicelinjer där?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

kildor skrev:Noterade att det blev ett hopp från 77 till 110, och kom då att fundera över varför det inte finns några busslinjer i intervallet 100-109. Slump, historiska skäl, reserverade för framtiden? Eller har det varit servicelinjer där?
Slump - njae, inte helt och hållet.

Historiska skäl - ja. Förr var förortsbussarna matarbussar till spårvagnar. Då hette linje 17 (tror jag) 11. Därav alla linjer i Västerort med nr 11X. I sydväst hittar vi några 13X och 14X-linjer (även om de var fler förr) och i söderort hittar vi 18X och 19X (nä visst ja, när nattbussarna fick 9 i tiotalssiffran bytte 19X till 16X). Det fanns ingen spårvägslinje 10, en linje 15 fanns men den gick utanför kommunen, linje 16 och 17 saknades. Eller om de var förstärkningslinjer, jag minns inte riktigt. Nu är ju 15X högtrafikbussar och 17X blåbussar. 12X har - skojigt nog - hamnat runt spårvagn 12, men det är i "modern" tid. Nån spårvagn linje 10 fanns inte i förorten. Då, innan innerstadens nattbussar blev 9X så hette de 10X.
Således har ditt intervall varit nattbussar.

Servicelinjer - ja. I början fanns det så få servicelinjer så de fick numrena 100 - 109. Men rätt snart bytte de nummer så nu har de hamnat på 9XX.

X=vild siffra, dvs kan vara vilken siffra som helst.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Mycket trevligt projekt, det ska bli kul att följa denna tråd!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

kildor skrev:Noterade att det blev ett hopp från 77 till 110
Oj då, det var faktiskt inte meningen. Nu har jag kompletterat inlägget ovan med 91, 94 och 96. De tre bilderna är bland de första jag visade på det här forumet och krävde en del tålamod innan jag kunde förmå (den dåvarande) kameran att fokusera i mörkret... :lol:

I fortsättningen säger jag till när det kommer luckor.
Användarens profilbild
NerdBoy

Del 4

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

(Här kommer en lucka, jag lyckades aldrig få någon bild på 117X som går mellan Kopparbacken och Brommaplan på morgnarna.)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Del 5

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Del 6

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Erland

Inlägg av Erland »

För dina arkivnoteringar: 153:an är plåtad på Liljeholmsbron.

Jag är minst sagt imponerad över ditt projekt. Mitt tålamod hade nog tagit slut nånstan kring linjenr på 40-50-talet...
TKO

Inlägg av TKO »

Bild

Ah.... så vackert!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Fantastiskt projekt. Bara en undran - vilken är linje 154? Hittar inte den bland SL-s tidtabeller. Dessutom verkar den lämna en hållplats där den inte finns med på tavlan?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erland skrev:För dina arkivnoteringar: 153:an är plåtad på Liljeholmsbron.
Tack för påpekandet! Nu är det rättat.
Erland skrev:Jag är minst sagt imponerad över ditt projekt. Mitt tålamod hade nog tagit slut nånstan kring linjenr på 40-50-talet...
När jag satt och grejade med bilderna i måndags blev jag lite sugen på att försöka fylla igen de sista luckorna. Sagt och gjort, jag åkte till Humlegården för att försöka få 624C på bild. Lagom till att jag kom dit stod en buss skyltad "Ej i trafik" beredd att köra iväg - vilket den sedan gjorde. När det närmade sig nästa avgång 20 minuter senare stod en 608 på fel hållplats, men det var inte förrän den skyltade om till "Ej i trafik" och körde iväg som jag insåg att jag var lurad igen. När det var dags för nästa avgång 20 minuter senare stod en 628C och väntade, och en buss skyltad "Ej i trafik" smyg upp bakom. Jag höll mig beredd, och när den framför gled iväg hakade den bakom på - skyltad "Ej i trafik". Vid det laget var jag helt säker på att jag kom ihåg varför jag tröttnade på det här förra gången... :x :lol:

(En eloge till föraren som erbjöd sig att skylta om tillfälligt för att jag skulle få min bild, något som jag dock bedömer som svårt fusk. :wink:)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Fantastiskt projekt. Bara en undran - vilken är linje 154? Hittar inte den bland SL-s tidtabeller. Dessutom verkar den lämna en hållplats där den inte finns med på tavlan?
Det står 154 och 159 med brandgula klisterlappar långt upp på skylten. Linjerna hörde till de som skapades som en panikåtgärd när trängselskatteförsöket skapade vagnbrist, och därmed ett smärre kaos, i tunnelbanan. 154 hade sin ena ändpunkt någonstans i Solna och körde via Sundbybergs station till Centralen på morgnarna, och tillbaka igen på kvällarna. 159 körde mellan Tuletorget i Sundbyberg och Centralen. Resandet blev aldrig särskilt stort så de försvann efter sex veckor eller så.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:Fantastiskt projekt. Bara en undran - vilken är linje 154? Hittar inte den bland SL-s tidtabeller. Dessutom verkar den lämna en hållplats där den inte finns med på tavlan?
Det står 154 och 159 med brandgula klisterlappar långt upp på skylten. Linjerna hörde till de som skapades som en panikåtgärd när trängselskatteförsöket skapade vagnbrist, och därmed ett smärre kaos, i tunnelbanan. 154 hade sin ena ändpunkt någonstans i Solna och körde via Sundbybergs station till Centralen på morgnarna, och tillbaka igen på kvällarna. 159 körde mellan Tuletorget i Sundbyberg och Centralen. Resandet blev aldrig särskilt stort så de försvann efter sex veckor eller så.
OK Fantastiskt kul att du fick med dem på bild också. Och tack för förklaring, då hittar jag dessvärre nog inte 159 heller...
Professionell tyckare
TKO

Inlägg av TKO »

Ja det är både imponerande och lärorikt. Jag hade ingen aning om att det gick förortsbussar till/från Humlegården t ex!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:Ja det är både imponerande och lärorikt. Jag hade ingen aning om att det gick förortsbussar till/från Humlegården t ex!
Det är väl endast linjer som infördes med trängselskatteförsöket. Och som då överlevde när trängselskatten permanentades.
Andra sådana ändhållplatser i innerstaden är Fridhemsplan, Klarbargsgatan (viadukten över Vasagatan) Sveavägen/Sergels Torg och Herkulesgatan? Finns det fler? (Herkulesgatan och Fridhemsplan hade dock förortstrafik även före trängseskatteförsöksbussarna, om jag mins rätt.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar