Dax för en ny sysselsättning för att hålla rastlösheten och tristessen stången: jag ska prova på att bli bussfotograf. Inte en sån som Bussmicke (there can be only one) och inte en sån som kan alla enskilda bussars öden utantill ("...och den har ju som bekant gått i Karlstad tidigare men vad inte många vet är att den gick i Lund innan dess..."). Sånt intresserar mig inte så våldsamt, däremot är det lite kul att se hur hela nätet är uppbyggt (och varför). Utmaningen jag har gett mig själv är därför att jag ska fotografera bussar på samtliga linjer i SL-land. Reglerna är enkla: numret ska stå på någon av "skyltarna" (helst den där fram) och bussen ska köra på linjen. Det är även OK om den står och väntar på att köra linjen eller nyss har kört linjen (stillastående mål är lättare att träffa). Jag beräknar helt hybriskt att vara klar till 90% innan årsskiftet och till 99% innan midsommar.
Sanningen är att jag vid det laget redan hade hållit på ett bra tag, jag ville bara inte säga något förrän jag hade kommit en bit på vägen. Bedömningen "helt hybriskt" visade sig vara helt korrekt, framåt vintern blev soltimmarna alldeles för få för att det skulle vara vettigt att försöka hinna till några avlägsna linjer före eller efter det jag egentligen höll på med på dagarna. Under våren fortsatte jag men jag nådde inte upp till de tänkta 99% innan midsommar. Jag tror att jag vid något tillfälle under hösten 2006 eller våren 2007 hade fixat 97%, men då tog det inte många dagar förrän SL hade uppfunnit ett par nya linjer och bytt nummer på ett par befintliga. Sedan kom annat mellan och projektet blev i stort sett vilande, och nu kommer jag inte ha tid att fortsätta på ett bra tag. Dessutom var en av tankarna från början att det skulle bli någon sorts tidsdokument, t.ex. "så här såg busstrafiken ut runt 2005-2006" och då kan jag ju inte dra ut på det i all oändlighet. Sålunda förklarar jag nu det hela för avslutat! Eftersom jag vet att det fortfarande finns en och annan här som gillar bilder på bussar, och för att försöken till stafetter med bussbilder aldrig riktigt lyfter, kör jag nu igång en helt egen följetong. Den kommer inte att vara komplett på något sätt, och det är nog lika bra att alla bilderna betraktas som strikt dokumentära snarare än konstnärliga. Slutligen har jag tagit mig friheten att efter eget godtycke dra gränserna för vad som är en egen linje. Ja, just det, en sak till: en och annan bild kan nog vara "favorit i repris", dels har jag inte full koll på vilka som kan ha visats tidigare i något sammanhang, dels är det ett par linjer som jag bara har en hyfsad bild på...

Vi börjar, med viss självklarhet, på linje nummer 1: