Nergrävd T-bana vid Söderström

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Nergrävd T-bana vid Söderström

Inlägg av LÅ1 »

gardebring skrev:
LÅ1 skrev: Förvånansvärt få kommentarer kommentarer på båda ställena!
Det beror på att den märkligt nog, som de andra artiklarna i serien, inte är inlänkad från löpsedeln. Man måste ta sig ner i navigationen o hitta till "kulturdebatt" för att hitta den.
Eller som jag gjorde, hitta artikeln i papperstidningen först, och leta reda på den på webbplatsen sedan! :wink:

Det är nu lite fler kommentarer på Yimby, men på SvD är det inte en enda ny kommentar sedan jag skrev om de få kommentarerna tidigare!

Det där om provisorium kanske inte var så bra idé! Ett prvisorium kanske skulle få ett längre liv än dagens slussenanläggning som "bara" är drygt 80 år! :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TS

Inlägg av TS »

Varför inte? Ett nytt och fräscht provisorium måste väl vara bättre än en gammal och sliten permanent lösning?
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

daniel_s skrev:
gardebring skrev:Strömbron anyone? :roll:
Strömbron är inte ett provisorium på riktigt, det fattade väl vem som helst redan 1946 att den skulle bli kvar mycket länge.
Tja, jag föddes ju först 1977 så jag är ju blott en ung spoling ;)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TS skrev:Varför inte? Ett nytt och fräscht provisorium måste väl vara bättre än en gammal och sliten permanent lösning?
Det finns mycket som talar för det, men många föredrar faktiskt gamla invanda lösningar framför fräscha tillfälliga sådana. (Eller vänta nu. Vilket forum är jag i nu?)
Användarens profilbild
GustavS

Inlägg av GustavS »

Tänkte bara hoppa in och tacka för allt jag lärt mig i denna tråd, gett utmärkta argument som går hem hos de allra flesta.

GustavS från Yimby
duga

Inlägg av duga »

oberoende skrev:En tänkbar fördel om man bygger om tunnelbanestationen Slussen skulle vara att man då kan ändra så att resenärer som kommer söderifrån med ena linjen och ska söderut med den andra linjen inte behöver gå upp och ner för trappor utan att detta skulle ske rakt över plattform, precis som sker idag vid T-centralen för motsvarande resenärer som kommer norrifrån och skall norrut. Gamla stans station skulle behålla dagens system, för de resenärer som skall byta linje men fortsätta i samma riktning.
Jag tycker det är perfekt som idag när man vid resa från Slussen norrut har två linjer att välja på från samma plattform (om man ska till Gamla Stan eller T-Centralen).
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

duga skrev:
oberoende skrev:En tänkbar fördel om man bygger om tunnelbanestationen Slussen skulle vara att man då kan ändra så att resenärer som kommer söderifrån med ena linjen och ska söderut med den andra linjen inte behöver gå upp och ner för trappor utan att detta skulle ske rakt över plattform, precis som sker idag vid T-centralen för motsvarande resenärer som kommer norrifrån och skall norrut. Gamla stans station skulle behålla dagens system, för de resenärer som skall byta linje men fortsätta i samma riktning.
Jag tycker det är perfekt som idag när man vid resa från Slussen norrut har två linjer att välja på från samma plattform (om man ska till Gamla Stan eller T-Centralen).
Frågan blir då alltså, är det fler som börjar sin resa med tunnelbana vid Slussen och reser norrut till just Gamla stan eller T-Centralen, eller är det fler som kommer söderifrån med T-Röd och ska vidare söderut med T-Grön eller tvärtom?

Jag misstänker att den senare kategorin är större, men jag har ju inget belägg för detta.
There's nothing in the world like Action Park!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TimK skrev:
duga skrev:Jag tycker det är perfekt som idag när man vid resa från Slussen norrut har två linjer att välja på från samma plattform (om man ska till Gamla Stan eller T-Centralen).
Frågan blir då alltså, är det fler som börjar sin resa med tunnelbana vid Slussen och reser norrut till just Gamla stan eller T-Centralen, eller är det fler som kommer söderifrån med T-Röd och ska vidare söderut med T-Grön eller tvärtom?

Jag misstänker att den senare kategorin är större, men jag har ju inget belägg för detta.
Det spelar ingen större roll då en T-central-liknande lösning antagligen inte är något verkligt alternativ i vilket fall som helst. Själv skulle jag helst se att man behöll i stort sett dagens spårdragning, men flyttade stationen en bit norrut så att den kommer ut på mer plant och rakt spår, samt att plattformarna på något lämpligt sätt exponerades för dagsljuset. Det skulle göra Slussen till en trevligare och trafiksäkrare station och därmed vara en bra lösning för staden.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ett lite lösryckt citat:
Anders Norén skrev:... Om man driver en ny tunnel mellan Medborgarplatsen och Riddarholmen så blir den tämligen brant och väldigt lång och dessutom måste T-Slussen utgå eftersom det knappast går att ha en tunnelbanestation i nedförsbacke. Eller, om T-Slussen får vara kvar i plant läge, så blir backarna desto brantare.
Viss lutning är det redan i dag på Slussens perronger. I Södra änden ligger inte alla spår på samma nivå, men det gör de i den norra.

Är detta den enda station med märkbar lutning?

TimK skrev:
duga skrev:Jag tycker det är perfekt som idag när man vid resa från Slussen norrut har två linjer att välja på från samma plattform (om man ska till Gamla Stan eller T-Centralen).

Fördelen med att från samma perrong ha båda tågen i samma riktning finns ju inte vid T-centralen mot Slussen. Visst har det hänt att man bytt perrong när man sett att det är 7 min till nästa tåg. Men normalt går tågen så ofta att det saknar betydelse. Risken är att de flesta som skall göra dessa korta resor väljer T-grön eftersom den för det mesta har tätare trafik. Tror att den har det i alla fall. Samtidigt är det väl T-grön som har störst problem med trängsel på denna sträcka.

Jag tror dock att en "T-centralen-lösning" vid Slussen skulle vara den bästa ur trafikantsynpunkt. OM man nu skulle bygga om sträckan och OM en sådan spårdragning låter sig göras utan allt för stora problem.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Viss lutning är det redan i dag på Slussens perronger. I Södra änden ligger inte alla spår på samma nivå, men det gör de i den norra.

Är detta den enda station med märkbar lutning?
Nej, men det är möjligen den med störst lutning. Det går naturligtvis lika bra att ha en station i nedförsbacke som att ha en i uppförsbacke, men man brukar försöka att undvika det. Det finns till och med stationer som ligger i vertikalkurva, exempelvis Zinkensdamm, Alvik och just Slussen.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:Det går naturligtvis lika bra att ha en station i nedförsbacke som att ha en i uppförsbacke, men man brukar försöka att undvika det.
Vari ligger skillnaden - i stort sett alla stationer är ju dubbelriktade, dvs har ett spår i vardera riktning på var sida om plattformen. Kommer i nuläget bara på Slussen, Västra skogen, Hallonbergen (osäker där) och möjligen Liljeholmen som inte har det. Minns ej hur det är med Gullmarsplan och Skärmarbrink.
(Jag vet att det finns stationer som är avdelade i mitten av bergvägg, typ Stadion mfl, men de har mellangångar mellan plattformarna med jämna mellanrum.)
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:
daniel_s skrev:Det går naturligtvis lika bra att ha en station i nedförsbacke som att ha en i uppförsbacke, men man brukar försöka att undvika det.
Vari ligger skillnaden
Jag säjer ju att det inte är någon skillnad. Med "man brukar försöka att undvika det" menar jag naturligtvis att man brukar försöka att undvika stationer i lutning överhuvudtaget, inte just nedförsbackar.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
Kantorn skrev:
Vari ligger skillnaden
Jag säjer ju att det inte är någon skillnad. Med "man brukar försöka att undvika det" menar jag naturligtvis att man brukar försöka att undvika stationer i lutning överhuvudtaget, inte just nedförsbackar.
Förlåt, jag misstolkade dig.
Professionell tyckare
duga

Inlägg av duga »

LÅ1 skrev: Fördelen med att från samma perrong ha båda tågen i samma riktning finns ju inte vid T-centralen mot Slussen. Visst har det hänt att man bytt perrong när man sett att det är 7 min till nästa tåg. Men normalt går tågen så ofta att det saknar betydelse. Risken är att de flesta som skall göra dessa korta resor väljer T-grön eftersom den för det mesta har tätare trafik. Tror att den har det i alla fall. Samtidigt är det väl T-grön som har störst problem med trängsel på denna sträcka.
Det är ju så man gör på T-centralen: T-grön går oftast och därför går man till den plattformen, såvida man inte kommit ihåg att kolla på tavlorna och T-röd faktiskt har kortare väntetid. Jag skulle vilja ha tavlor med väntetiden _efter_ spärrarna.

Vid Slussen väljer man helt enkelt den linje som kommer först, just för att de går i samma riktning från samma plattform. Eftersom T-grön går oftare än T-röd borde T-grön således få _färre_ passagerare som kliver på per avgång.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

duga skrev:
LÅ1 skrev: Risken är att de flesta som skall göra dessa korta resor väljer T-grön eftersom den för det mesta har tätare trafik. Tror att den har det i alla fall. Samtidigt är det väl T-grön som har störst problem med trängsel på denna sträcka.
Vid Slussen väljer man helt enkelt den linje som kommer först, just för att de går i samma riktning från samma plattform. Eftersom T-grön går oftare än T-röd borde T-grön således få _färre_ passagerare som kliver på per avgång.
Problemet är väl lite mer komplicerat än så? Antag att såväl tågen som passagerarna kommer med exakt jämna mellanrum, och varje passagerare systematiskt tar det första tåget som anländer, samt att tidtabellen är underbart symmetrisk och följs till punkt och pricka och ser ut så här:

(.00 .00)
.02
.02½
.04
.05
.06
.07½
.08
.10 .10

För enkelhetens skull antar vi att de sista två tågen var 10 minut kommer exakt samtidigt, och att då hälften av passagerarna väljer det ena tåget och hälften det andra.

Här får ettans tåg ta hand om de trafikanter som anländer under 2+1½+1+½ min under de första åtta minuterna, samt hälften av dem som anlände under de sista två minuterna, alltså sammanlagt 6 "minutlass" per tiominutersperiod. Tvåans tåg tar emot ½+1+1½ plus 1 "minutlass" dvs sammanlagt 4 minutlass under samma period. (Summa 10, vilket verkar stämma.)

Alltså skall 6 "minutlass" trafikanter fördelas på 5 tåg på T-bana 1, och 4 "minutlass" trafikanter fördelas på 4 tåg på T-bana 2. Det kommer alltså att hamna 1,2 gånger så många trafikanter per avgång på ettan som på tvåan.

(Det hade jag säkert kunnat räkna ut på ett enklare sätt, någon får gärna visa!)

I praktiken ser ju inte tidtabellerna så här vackra ut, och trafikanterna kommer minst sagt oregelbundet. Dessutom påverkas ju trängseln även av andra faktorer, som exempelvis hur många trafikanter som finns i tågen före Slussen!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Du har naturligtvis helt rätt!
Det finns något som kallas köteori i matematiken. Men jag vet inte om detta kan sorteras in där eftersom tågens ankomster är förbestämda.

Sedan gäller det då hur rationellt passagerare från Slussen till T-centralen skulle välja plattform om dessa tåg gick från olika plattformar. I rusningstid finns det överfulla tåg på båda linjerna (systemen). Har ingen spontan känsla för var man finner mest ledig kapacitet.

Å andra sidan skulle trycket från påstigande vid Slussen minska betydligt om busar och tåg från Nacka o Värmdö hade terminal vid en ny "blå" T-station någonstans i Nacka.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Slussens framtid diskuteras i Eftersnack i ABC-området i kväll!

"Klockan 22.30 i SVT2 på tisdag. Repris i SVT2 på onsdag kl 16.55." (Citat från hemsidan.)

När programmet väl är sänt så kan det ses på hemsidan!
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

LÅ1 skrev:I rusningstid finns det överfulla tåg på båda linjerna (systemen). Har ingen spontan känsla för var man finner mest ledig kapacitet.
För att ytterligare komplicera det hela är trängseln på tågen också lite beroende på varifrån de kommer. Norrgående tåg på linje 17 har mer trängsel i första vagnen, medan tågen på linje 19 har mer trängsel i sista vagnen. På linje 18 är det en mycket tydlig skillnad, trängseln är värst längst bak. Allt förstås beroende på var stationerna på respektive gren har sina ingångar, på Farsta-grenen har många av stationerna med många resenärer ingång i söderänden. Än värre blir det när även Gullmarsplan har ingången i söder.

Visserligen hinner det väl jämna ut sig en del innan tågen når Slussen, men ändå. Ta ett södergående tåg på bana 1 i eftermiddagsrusningen så blir det tydligt. Första vagnen är knökfull fram till Gullmarsplan, men i sista vagnen får du en sittgrupp för dig själv redan vid Slussen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag har märkt att det är skillnad mellan tågen, men har inte analyserat dem. Har en svag aning om att det är hopplöst att få plats i främre halvan av tåg söder ut från Slussen mot Gulmarsplan i eftermidagsrusningen.
Norr ut i morgonrusningen från Slussen är det lättare att få plats, men det varierar mer från tåg till tåg. Ungefär där slutar min analys.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Det kommer alltså att hamna 1,2 gånger så många trafikanter per avgång på ettan som på tvåan.

(Det hade jag säkert kunnat räkna ut på ett enklare sätt, någon får gärna visa!)
Av de 9 tågen kör 5 på gröna linjen och 4 på röda. 5/4 är 1,25. Är det tillräckligt nära din siffra? :wink:
Skriv svar