Nu är de som sagt i trafik och folk börjar förstås gnälla. "Va ere häääär fö nåt? De e ju som New Yååårk! Guuuva dåååliiit!" Byt vagn då! Själv tycker jag det är bra i rusningstrafik när man bara ska ett par stationer, slipper man trängas vid dörrarna.
bruse skrev:Men är det bra med horsontella tvärstolpar mellan varannat säte utmed väggen?
Bra om man har svårt att sätta sig/resa sig, att man har nånstans att hålla sig i.
Det är ju en vertikal stolpe mellan varannan. det borde väl räcka. Nu har jag inte varit där, men jag skulle tycke de var ivägen för armarna. Se hur tanten på sista bilden sitter snett för att armen inte kan vara ledigt vid sidan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Men är det bra med horsontella tvärstolpar mellan varannat säte utmed väggen?
Bra om man har svårt att sätta sig/resa sig, att man har nånstans att hålla sig i.
Det är ju en vertikal stolpe mellan varannan. det borde väl räcka. Nu har jag inte varit där, men jag skulle tycke de var ivägen för armarna. Se hur tanten på sista bilden sitter snett för att armen inte kan vara ledigt vid sidan.
Tror det ser ut så för att hon vänder blad i tidningen. Den horisontella stången skyddar väl även bättre vid häftiga inbromsningar än den vertikala.
MalteR skrev:Tror det ser ut så för att hon vänder blad i tidningen. Den horisontella stången skyddar väl även bättre vid häftiga inbromsningar än den vertikala.
Nåja, får utrusta mig med en bunt tidningar å testa helt enkelt. Det är ju testvagnar!
Jag såg en av dem imorse vid Slussen när jag satt på ett tåg på gröna linjen. Den vagnen var mitt i tåget, inte i änden av tåget så som man läst att den är tänkt att vara.
Relativt låg sannolikhet att jag kommer att råka ut för att åka med dessa vagnar dock, väldigt sällan jag åker med röda linjen. Men jag gillar att man iallafall prövar annorlunda utformningar. Skulle behövas på grönan också, blir lite väl intimt ibland.
dastrike skrev:Jag såg en av dem imorse vid Slussen när jag satt på ett tåg på gröna linjen. Den vagnen var mitt i tåget, inte i änden av tåget så som man läst att den är tänkt att vara.
Relativt låg sannolikhet att jag kommer att råka ut för att åka med dessa vagnar dock, väldigt sällan jag åker med röda linjen. Men jag gillar att man iallafall prövar annorlunda utformningar. Skulle behövas på grönan också, blir lite väl intimt ibland.
Jag skulle till och med vilja påstå att det är på Grönan genom stan den här typen av lösning behövs allra mest.
august skrev:Jag skulle till och med vilja påstå att det är på Grönan genom stan den här typen av lösning behövs allra mest.
Ja, men det skulle trafikanterna där inte gilla. Tvåan är bättre som testbana då den lever lite i skymundan. (Dessutom är det bättre att skära i en C6 än en C20 om man nu ska prova sig fram)
dastrike skrev:Jag såg en av dem imorse vid Slussen när jag satt på ett tåg på gröna linjen. Den vagnen var mitt i tåget, inte i änden av tåget så som man läst att den är tänkt att vara.
Jag skulle till och med vilja påstå att det är på Grönan genom stan den här typen av lösning behövs allra mest.
Det räcker väl om man börjar med att köra fullängdståg på söndagarna, istället för att fåna runt med 2/3 tåg. Det är fullt på togen redan innan Gullmarsplan på väg till stan, sen börjar förseningarna hela dagen pga fulla tåg.
bruse skrev:Det räcker väl om man börjar med att köra fullängdståg på söndagarna, istället för att fåna runt med 2/3 tåg.
En sak är säker: Det ändrar definitivt inte på situationen på vardagarna. Eller menar du att några av dem som idag envisas med att åka i rusningen M-F skulle kunna börja åka på söndagar i stället?
För övrigt är det inte fullt i tågen på söndagarna, bortsett från en timme på eftermiddagen.
Tycker stolparna och ledstängerna skulle fått en behaglig matchande grå färg istället. Den gula skär sig ju kraftigt mot den i övrigt sobra inredningen. Gör om, gör rätt!
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Joakim Runnedal skrev:Tycker stolparna och ledstängerna skulle fått en behaglig matchande grå färg istället. Den gula skär sig ju kraftigt mot den i övrigt sobra inredningen. Gör om, gör rätt!
Ja, naturligtvis ska stolparna målas i kamouflagefärg så att de inte syns så bra!
En harmonisk färgsättning inverkar lugnande på trafikanterna. Det är för övrigt samma problem med de fruktansvärda ljudet som ljuder vid dörrstängning på C20; det skär genom märg och ben och gör reseupplevelsen till en pärs. Vad fyller det för syfte? Räcker det inte med att föraren vid behov annonserar i högtalarsystemet att dörrarna stängs? Sådana här små saker som färg, ljussättning, ljud, och onödigt kraftiga inbromsningar gör kollektivtrafiken oattraktiv. Det är tråkigt.
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba