Boskapsvagnarna!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Boskapsvagnarna!

Inlägg av MalteR »

Nu är de som sagt i trafik och folk börjar förstås gnälla. "Va ere häääär fö nåt? De e ju som New Yååårk! Guuuva dåååliiit!" :evil: Byt vagn då! Själv tycker jag det är bra i rusningstrafik när man bara ska ett par stationer, slipper man trängas vid dörrarna. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Flickr
Senast redigerad av MalteR den torsdag 15 januari 2009 0:14, redigerad totalt 2 gång.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av Kantorn »

Så hejdlöst fulla blev de ju inte. :)

Kul att se dem på "riktigt" även om det bara är på foto.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av MalteR »

Kantorn skrev:Så hejdlöst fulla blev de ju inte. :)
Nej, jag tycker C20-designen funkar bättre här än i C20. :) Ganska så stilrent.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
76
Inlägg: 88
Blev medlem: måndag 27 mars 2006 21:51

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av 76 »

Jag måste säga att versionen med sittplatser utmed väggen verkar vettigare, hur stor är skillnaden i antalet sittplatser?

Och hur går det med vikten när det är fullpackat?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av bruse »

Vilken stolpskog. Men de syns bra.
Men är det bra med horsontella tvärstolpar mellan varannat säte utmed väggen?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av MalteR »

76 skrev:Jag måste säga att versionen med sittplatser utmed väggen verkar vettigare, hur stor är skillnaden i antalet sittplatser?
Det är väl typ 12 platser istället för 32 mellan varje "vestibul".
bruse skrev:Men är det bra med horsontella tvärstolpar mellan varannat säte utmed väggen?
Bra om man har svårt att sätta sig/resa sig, att man har nånstans att hålla sig i. :)
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av august »

MalteR skrev:
76 skrev:Jag måste säga att versionen med sittplatser utmed väggen verkar vettigare, hur stor är skillnaden i antalet sittplatser?
Det är väl typ 12 platser istället för 32 mellan varje "vestibul".
12 istället för 16...

32 totalt i vagnen istället för de vanliga 48.
Senast redigerad av august den onsdag 14 januari 2009 21:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av bruse »

MalteR skrev:
bruse skrev:Men är det bra med horsontella tvärstolpar mellan varannat säte utmed väggen?
Bra om man har svårt att sätta sig/resa sig, att man har nånstans att hålla sig i. :)
Det är ju en vertikal stolpe mellan varannan. det borde väl räcka. Nu har jag inte varit där, men jag skulle tycke de var ivägen för armarna. Se hur tanten på sista bilden sitter snett för att armen inte kan vara ledigt vid sidan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av MalteR »

august skrev:12 istället för 16...
Tänkte visst lite fel... :oops:
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av MalteR »

bruse skrev:
MalteR skrev:
bruse skrev:Men är det bra med horsontella tvärstolpar mellan varannat säte utmed väggen?
Bra om man har svårt att sätta sig/resa sig, att man har nånstans att hålla sig i. :)
Det är ju en vertikal stolpe mellan varannan. det borde väl räcka. Nu har jag inte varit där, men jag skulle tycke de var ivägen för armarna. Se hur tanten på sista bilden sitter snett för att armen inte kan vara ledigt vid sidan.
Tror det ser ut så för att hon vänder blad i tidningen. Den horisontella stången skyddar väl även bättre vid häftiga inbromsningar än den vertikala. :)
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av bruse »

MalteR skrev:Tror det ser ut så för att hon vänder blad i tidningen. Den horisontella stången skyddar väl även bättre vid häftiga inbromsningar än den vertikala. :)
Nåja, får utrusta mig med en bunt tidningar å testa helt enkelt. Det är ju testvagnar!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
dastrike
Inlägg: 77
Blev medlem: torsdag 17 maj 2007 15:01
Ort: Hammarbyhöjden, Stockholm

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av dastrike »

Jag såg en av dem imorse vid Slussen när jag satt på ett tåg på gröna linjen. Den vagnen var mitt i tåget, inte i änden av tåget så som man läst att den är tänkt att vara.

Relativt låg sannolikhet att jag kommer att råka ut för att åka med dessa vagnar dock, väldigt sällan jag åker med röda linjen. Men jag gillar att man iallafall prövar annorlunda utformningar. Skulle behövas på grönan också, blir lite väl intimt ibland.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av august »

dastrike skrev:Jag såg en av dem imorse vid Slussen när jag satt på ett tåg på gröna linjen. Den vagnen var mitt i tåget, inte i änden av tåget så som man läst att den är tänkt att vara.

Relativt låg sannolikhet att jag kommer att råka ut för att åka med dessa vagnar dock, väldigt sällan jag åker med röda linjen. Men jag gillar att man iallafall prövar annorlunda utformningar. Skulle behövas på grönan också, blir lite väl intimt ibland.
Jag skulle till och med vilja påstå att det är på Grönan genom stan den här typen av lösning behövs allra mest.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av daniel_s »

august skrev:Jag skulle till och med vilja påstå att det är på Grönan genom stan den här typen av lösning behövs allra mest.
Ja, men det skulle trafikanterna där inte gilla. Tvåan är bättre som testbana då den lever lite i skymundan. (Dessutom är det bättre att skära i en C6 än en C20 om man nu ska prova sig fram) :P
Persson
Inlägg: 249
Blev medlem: tisdag 27 juni 2006 22:47
Ort: Kista

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av Persson »

august skrev:Jag skulle till och med vilja påstå att det är på Grönan genom stan den här typen av lösning behövs allra mest.
Jag skulle vilja påstå att det behövs minst lika mycket på linje 14 mellan Slussen och Tekniska högskolan i rusningstid.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av bruse »

august skrev:
dastrike skrev:Jag såg en av dem imorse vid Slussen när jag satt på ett tåg på gröna linjen. Den vagnen var mitt i tåget, inte i änden av tåget så som man läst att den är tänkt att vara.

Relativt låg sannolikhet att jag kommer att råka ut för att åka med dessa vagnar dock, väldigt sällan jag åker med röda linjen. Men jag gillar att man iallafall prövar annorlunda utformningar. Skulle behövas på grönan också, blir lite väl intimt ibland.
Jag skulle till och med vilja påstå att det är på Grönan genom stan den här typen av lösning behövs allra mest.
Det räcker väl om man börjar med att köra fullängdståg på söndagarna, istället för att fåna runt med 2/3 tåg. Det är fullt på togen redan innan Gullmarsplan på väg till stan, sen börjar förseningarna hela dagen pga fulla tåg.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Det räcker väl om man börjar med att köra fullängdståg på söndagarna, istället för att fåna runt med 2/3 tåg.
En sak är säker: Det ändrar definitivt inte på situationen på vardagarna. Eller menar du att några av dem som idag envisas med att åka i rusningen M-F skulle kunna börja åka på söndagar i stället?

För övrigt är det inte fullt i tågen på söndagarna, bortsett från en timme på eftermiddagen.
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Inlägg: 139
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
Ort: Stockholm/Norrmalm
Kontakt:

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av Joakim Runnedal »

Tycker stolparna och ledstängerna skulle fått en behaglig matchande grå färg istället. Den gula skär sig ju kraftigt mot den i övrigt sobra inredningen. Gör om, gör rätt!
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av daniel_s »

Joakim Runnedal skrev:Tycker stolparna och ledstängerna skulle fått en behaglig matchande grå färg istället. Den gula skär sig ju kraftigt mot den i övrigt sobra inredningen. Gör om, gör rätt!
Ja, naturligtvis ska stolparna målas i kamouflagefärg så att de inte syns så bra! :wink:
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Inlägg: 139
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
Ort: Stockholm/Norrmalm
Kontakt:

Re: Boskapsvagnarna!

Inlägg av Joakim Runnedal »

En harmonisk färgsättning inverkar lugnande på trafikanterna. Det är för övrigt samma problem med de fruktansvärda ljudet som ljuder vid dörrstängning på C20; det skär genom märg och ben och gör reseupplevelsen till en pärs. Vad fyller det för syfte? Räcker det inte med att föraren vid behov annonserar i högtalarsystemet att dörrarna stängs? Sådana här små saker som färg, ljussättning, ljud, och onödigt kraftiga inbromsningar gör kollektivtrafiken oattraktiv. Det är tråkigt.
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Skriv svar