C20_rules skrev:
Det är så löjligt att betala när dom köper ett jävla biljettsystem för 600+ miljoner och sen får man höra att dom "inte har råd" att tex behålla museivagnarna i tunnelbanan (som kostar kanske 1/100 av det) eller måste sitta och trängas i korta, fulla tåg bara för det är helg (för att dom ska spara några fjantsummor, på att inte behöva köra med långa tåg).
Men då kan du väl sno en bil, slanga bensin och köra så slipper du trängas på pendeltåget....
Det är ändå samma sak som att planka så du gör ju inte nåt vidare värst större brott då...
Firade tolvslaget på berget ovanför huset, det var ett gratis fyrverkeri då vi tittade på alla andras.
Tog med en inköpt mindre champagne, kläderna vi hade på oss är alla betalda.
Nu ska jag stänga ner min betalda dator, stänga av min betalda skärm, sluta kl-ttr- på tangentbordet som ingick, borsta tänderna med betald tandborste och tandkräm samt kasta mig i bingen som är betald.
Gott nytt år(kostar inget att säga) alla konsumenter, det är vi som får hjulen att rulla.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
C20_rules skrev:Jämföra plankning med bilstöld - ni är ju patetiska.
Inte ett dugg. Att stjäla en tjänst är också stöld. Kollektivtrafiken bygger på att alla gör rätt för sig -- annars har inte SL råd att utföra sin verksamhet.
Den som är patetisk är den som inte inser att det fungerar på detta sätt.
C20_rules skrev:Jämföra plankning med bilstöld - ni är ju patetiska.
Inte ett dugg. Att stjäla en tjänst är också stöld. Kollektivtrafiken bygger på att alla gör rätt för sig -- annars har inte SL råd att utföra sin verksamhet.
-Stöld är ändå alltid stöld ovasett vad det är Du stjäl, om det är bilar eller tjänster.
-Tänk vilken bra kollektivtrafik vi skulle ha om alla gjorde rätt för sig då skulle SL till och med ha råd att satsa på lite roliga saker också t.ex. ett eller annat musealt Tunnelbanetåg.
Löfet skrev:-Tänk vilken bra kollektivtrafik vi skulle ha om alla gjorde rätt för sig då skulle SL till och med ha råd att satsa på lite roliga saker också t.ex. ett eller annat musealt Tunnelbanetåg.
Eller ännu mer brun/blå/vit färg att halvhjärtat måla över kl-tt-r med! Eller ännu ett biljettsystem som inte fungerar! Eller ännu fler gulvästar utan befogenheter som bara sprider dålig stämning! Eller...
Löfet skrev:-Tänk vilken bra kollektivtrafik vi skulle ha om alla gjorde rätt för sig då skulle SL till och med ha råd att satsa på lite roliga saker också t.ex. ett eller annat musealt Tunnelbanetåg.
Eller ännu mer brun/blå/vit färg att halvhjärtat måla över kl-tt-r med! Eller ännu ett biljettsystem som inte fungerar! Eller ännu fler gulvästar utan befogenheter som bara sprider dålig stämning! Eller...
Ursäkta att mitt svar dröjt, men jag har haft en del annan för mig de senaste dagarna. Gott Nytt År önskar jag alla som inte tjuvåker.
Min bäste Hemul, är det SL:s fel att buset kl-ttr-ar?
Det är fullt legitimt att ha åsikter om om taxesystemet, t.ex. om vi ska ha nolltaxa (det har berörts bl.a. i denna godstågslånga tråd) eller ej, och i det senare fallet, hur taxesystemet ska vara utformat och hur det ska övervakas. Tjuvåkning däremot är bara värd förakt och de som propagerar för någonting sådant på detta forum kommer att bli ganska hårdhänt bemötta. Planka-gänget har dessutom sina ideologiska rötter i samma träsk som t.ex. AFA, där man anser att brott och våld är tillåtna politiska "kamp"-metoder.
Allt är inte bra i SL-trafiken - den har åtskilliga brister, vilket alla som läser mina inlägg vet att även jag tycker. Men det är aldrig någon ursäkt för tjuvåkning.
Björn Ehnberg skrev:
Det är fullt legitimt att ha åsikter om om taxesystemet, t.ex. om vi ska ha nolltaxa (det har berörts bl.a. i denna godstågslånga tråd) eller ej, och i det senare fallet, hur taxesystemet ska vara utformat och hur det ska övervakas. Tjuvåkning däremot är bara värd förakt och de som propagerar för någonting sådant på detta forum kommer att bli ganska hårdhänt bemötta.
Björn. Det här uttryckte du verkligen på ett alldeles utmärkt sätt.
HemuleN skrev:Eller ännu mer brun/blå/vit färg att halvhjärtat måla över kl-tt-r med! Eller ännu ett biljettsystem som inte fungerar! Eller ännu fler gulvästar utan befogenheter som bara sprider dålig stämning! Eller...
Håller fullständigt med - det är ju dessutom mycket större del som går till detta än vad SL själva påstår att plankarna kostar
HemuleN skrev:Eller ännu mer brun/blå/vit färg att halvhjärtat måla över kl-tt-r med! Eller ännu ett biljettsystem som inte fungerar! Eller ännu fler gulvästar utan befogenheter som bara sprider dålig stämning! Eller...
Håller fullständigt med - det är ju dessutom mycket större del som går till detta än vad SL själva påstår att plankarna kostar
Är du dum på riktigt eller har du bara problem med att räkna? Om du och dina polare gav f-n i att stjäla av oss andra så skulle de pengarna kunna användas till vettiga saker, det är DITT fel att det inte är så. Hur stora kostnaderna är i förhållandena till plankningen är helt oväsentligt, det som spelar roll är hur stora kostnaderna skulle vara utan de "bortkastade" pengarna.
Det är lustigt att det måste påpekas gång på gång att utan ett system för att motverka plankning, skulle inkomstbortfallet bli oerhört mycket större än vad plankningen orsakar i dag.
NerdBoy skrev:Om du och dina polare gav f-n i att stjäla av oss andra så skulle de pengarna kunna användas till vettiga saker, det är DITT fel att det inte är så
Om jag och min polare som plankar mest (och inte heller har råd med bil) fortsätter att planka får vi snabbare råd att färdas anständigt (med bil eller mc). Diskussionen om körstil och moralpaniken (jämföra plankning med bilstöld etc.) här, visar vilka jävla muppar som ansvarar för och jobbar i kollektivtrafiken (tråkigt eftersom jag gillar tåg annars).
Bara drömmer om känslan att t ex när man tränat att gå till sin parkerade bil precis vid dörren till gymmet och blåsa hem (Högbergsgatan-Kungsängen centrum) på 15-20 min en sommarkväll med lite trafik.
Stöder dock planka.nu då kollektivtrafiken fortfarande är ett bra alternativ när man vill komma billigt/gratis från a till b, när vägkapaciteten inte räcker till t ex i rusning, underlättar för oss som inte har råd med bil att komma från a till b etc. - samt inte minst avlasta vägnätet från det stora antal som bara vill komma från a till b, som gillar eller inte bryr sig om att det går sakta och ändå kanske inte vill eller är ointresserade av att köra bil.
TonyM skrev:Om du nu absolut vill åka (som du säger) anständigt så kan du väl stjäla en bil så att du inte stjäl från oss som betalar för oss......
Ok du fortsätter med din förbannade "planka är lika illa som att stjäla en bil", då säger jag bara att - ni har verkligen bevisat varför man ska planka (förutom dom vanliga argumenten med sänka priser då). Dessutom varför stjäla från någon schysst person som haft råd att slippa er?
Meddela gärna registreringsnummer och var bilen står sen när du skaffat den, behöver eventuellt ha den till IKEA en dag.
Olåst gärna så slipper du brytmärken.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Grovsnus skrev:Meddela gärna registreringsnummer och var bilen står sen när du skaffat den, behöver eventuellt ha den till IKEA en dag. Olåst gärna så slipper du brytmärken.
Tror du jag skule va så dum
Du kan väl ta ditt ikeagods på bussen - om dom kör så som ni vill kan du t o m ställa kartongerna på högkant så tar dom inte så mycket plats för andra passgerare
Senast redigerad av C20_rules den lördag 03 januari 2009 9:35, redigerad totalt 2 gång.
TonyM skrev:Om du nu absolut vill åka (som du säger) anständigt så kan du väl stjäla en bil så att du inte stjäl från oss som betalar för oss......
Ok du fortsätter med din förbannade "planka är lika illa som att stjäla en bil", då säger jag bara att - ni har verkligen bevisat varför man ska planka (förutom dom vanliga argumenten med sänka priser då). Dessutom varför stjäla från någon schysst person som haft råd att slippa er?
Om det nu är som du säger, varför kan du då få en fängelsedom för att tjuvåka?
Tjuvåkning är förvisso inte stöld, det är bedrägligt beteende men trots detta finns alltså fängelse med på straffskalan.
Samhället ser alltså inte den skillnad som du vill se.
C20_rules skrev:
Du kan väl ta ditt ikeagods på bussen eftersom kollektivtrafiken nu är så fantastisk - om dom kör så som ni vill kan du t o m ställa katongerna på högkant utan att luta dom mot väggen
Nej, det kan man inte. Läs de allmänna villkor som gäller för befodran.
Jag tycker faktiskt också att det är lite löjligt att jämföra tjuvåkning med bilstöld. Om man nu vill jämföra med bilar så är det jag kan komma på - på rak arm - springtaxi.