Planka

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
C20_rules

Planka

Inlägg av C20_rules »

Finns en enkel lösning på problemet med svindyra biljetter - planka! :wink:
Jag gör det på dom flesta turer http://www.planka.nu/
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: Åter dyrare åka kollektivt

Inlägg av NerdBoy »

C20_rules skrev:Finns en enkel lösning på problemet med svindyra biljetter - planka! :wink:
Det är idioter som du som driver upp priserna för oss övriga.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

C20_rules skrev:Finns en enkel lösning på problemet med svindyra biljetter - planka! :wink:
Sluta med det, det kommer att sluta surt för dig själv. Du kan på sikt komma att bli åtalad för bedrägligt beteende.
Oaktat vad planka.nu säger så finns det prejudikat i den frågan och de kan intet göra när du väl åkt dit.

Lösningen på att det finns svindyra biljetter är precis tvärt om - betala och gör rätt för dig så har huvudmannen möjlighet att
sänka priset eftersom svinnet minskar.

/T
Med reservation för tyckfel.
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Om man ska betala dyrt vill man ju iallafall att pengarna används till trafiken - jag har ingen lust att betala massa pengar för skitsaker som SL access, när dom ändå inte ens "har råd" att t ex behålla museivagnarna som diskuteras i en annan tråd

Dessutom slösar dom mycket mer än vad plankningen kostar på att försöka stoppa den.
http://www.planka.nu/press/pressmeddela ... s-miljoner

...och så ofta åker man inte fast, att man blir åtalad för bedrägligt beteende - jag har inte åkt dit en ända gång än.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Delad tråd

Inlägg av Jourmaster »

Om det nu finns behov att diskutera plankning igen så får det bli i en egen tråd (dessa inlägg har brutits ut från tråden "Åter dyrare åka kollektivt"). Eller varför inte prova sökfunktionen? 8)

mvh
:arrow: Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
HemuleN

Re: Planka

Inlägg av HemuleN »

Eller så försöker man debattera emot sakligt istället för att bara kasta ur sig "Det är olagligt!".

Personligen kör jag bil och fick dessutom SL-kortet gratis genom skolan så mig rör det inte nämnvärt, men i dagsläget skulle nog inte jag heller vara så pigg på att betala för den så kallade "service" som SL med entreprenörer erbjuder .
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

HemuleN skrev:Eller så försöker man debattera emot sakligt istället för att bara kasta ur sig "Det är olagligt!".

Personligen kör jag bil och fick dessutom SL-kortet gratis genom skolan så mig rör det inte nämnvärt, men i dagsläget skulle nog inte jag heller vara så pigg på att betala för den så kallade "service" som SL med entreprenörer erbjuder .
Det är trist för dig.

Jag för min del betalar gladeligen för den förmån det är att slippa gå från en plats till en annan i Stockholm. Och jag betalar hellre några futtiga kronor för buss/tåg/spårvagn än jag betalar för taxi - eller för den delen bil, med därtill kommande trängseltaxa och p-avgift.

Att inte betala för sig i tunnelbanan och liknande ställen är
a) snålt
b) oschysst gentemot dem som betalar
c) snylteri
d) de facto olagligt.

Må alla plankare bli fasttagna av elakartade kontrollanter! Jag har inget till övers för er syn på vad som är "rättvist" eller "dyrt" eller "dålig service". Tycker ni inte ni vill betala för servicen, om den nu är så undermålig, låt bli att nyttja den då. Det finns nåt som heter gå.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

HemuleN skrev:Eller så försöker man debattera emot sakligt istället för att bara kasta ur sig "Det är olagligt!".

Det är inte för att få service man betalar, utan för att man är skyldig att göra det. Färdigtänkt och klart, bara att foga sig i! :D
Användarens profilbild
HemuleN

Inlägg av HemuleN »

Kantorn skrev:

Det finns nåt som heter gå.
Absolut, hade jag inte haft bil eller gratis SL-kort hade jag nog gjort det också! Har vid ett flertal tillfällen föredragit en promenad från hem stan till "min" ändstation över att ta tåget om jag inte haft någon tidspress. :D
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Kantorn skrev:Det finns nåt som heter gå
Skulle vilja se dig gå t ex Kungsängen-Stockholms södra och tillbaka, som jag t ex åker ofta när jag åker och tränar - det är 28,8 km enkel väg längs spåret och längre längs småvägar och gångvägar. Gärna en dag med "äkta stockholmsvinter" (sådär 1-3°C och ösregn - gärna blåsigt och slaskigt) också.

Jag har inte råd med bil och har inte möjligheten att åka bil istället - om jag får det senare, har jag ju iallafall den möjligheten.
Senast redigerad av C20_rules den onsdag 31 december 2008 1:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
HemuleN

Inlägg av HemuleN »

C20_rules skrev:
HemuleN skrev:Det finns nåt som heter gå
Skulle vilja se dig gå t ex Kungsängen-Stockholms södra och tillbaka, som jag t ex åker ofta när jag åker och tränar - det är 28,8 km enkel väg längs spåret och längre längs småvägar och gångvägar. Gärna en dag med "äkta stockholmsvinter" (sådär 1-3°C och ösregn - gärna blåsigt och slaskigt) också.

Jag har inte råd med bil och har inte möjligheten att åka bil istället - om jag får det senare, har jag ju iallafall den möjligheten.
Nej visst, det är en bra bit... Men Sergels torg -> Kungsträdgården -> Slussen-> Gullmarsplan -> Enskede gård -> Östberga -> Älvsjö -> Västberga -> Fruängen -> Segeltorp en blåsig och regning eftermiddag var inga större problem.

Men nu var det iofs inte jag som föreslog att du skulle gå heller. För min del får du göra precis hur du vill. :D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

C20_rules skrev:
HemuleN skrev:Det finns nåt som heter gå

Om problemet är att du inte har råd att betala för dig, varför väljer du då att betala ett dyrt träningskort, det finns billigare och bättre sätt att träna på.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Om jag inte har råd att betala för maten på Ica, är det ok att sno den då?
Om jag inte har råd att köpa bil, är det ok att sno en då?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Har man inte råd med SL-kort, så brukar väl socialen stå för det?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

MartinW skrev:Har man inte råd med SL-kort, så brukar väl socialen stå för det?
Nja, socialbidragstagare kan få SL-kort vid behov, dock tror jag inte att "jag måste åka tre mil för att träna" uppfyller kraven.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

NerdBoy skrev:
MartinW skrev:Har man inte råd med SL-kort, så brukar väl socialen stå för det?
Nja, socialbidragstagare kan få SL-kort vid behov, dock tror jag inte att "jag måste åka tre mil för att träna" uppfyller kraven.
Cyklar eller springer du den sträckan, behöver du varken träningskort eller SL-kort.
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

HemuleN skrev:Men nu var det iofs inte jag som föreslog att du skulle gå heller. För min del får du göra precis hur du vi
Det blev visst fel namn i citaten - ska ändra det... Var naturligtvis menat till kantorns kommentar
TonyM skrev:Om problemet är att du inte har råd att betala för dig, varför väljer du då att betala ett dyrt träningskort, det finns billigare och bättre sätt att träna på.
Vad skulle det vara för alternativ - det finns inga bra gym inom minst 6-7 km här ute i kungsängen (möjligtvis att det skulle kunna finnas något i Kallhäll), så även om jag tog ett närmare gym så skulle man ändå måsta åka SL en bit. Alternativet vore att köpa egen gymutrustning (bänk, vikter, skivstång etc.) - vilket skulle vara ännu dyrare och jag tror inte grannarna under, skulle bli så glada när man t ex tränar marklyft med 200 kg på vardagsrumsgolvet i en lägenhet (dessutom riskerar man förstöra golvet också) :lol:

Gymkort är dessutom betydligt billigare än SL-kort om man inte vill träna på Balance på Östermalm eller liknande.
Kan glädja dig med att jag även plankade till Jakobsberg från Kungsängen och tillbaka och köpte fyrverkerier för 613 spänn idag också :cheesygrin:

Det är så löjligt att betala när dom köper ett jävla biljettsystem för 600+ miljoner och sen får man höra att dom "inte har råd" att tex behålla museivagnarna i tunnelbanan (som kostar kanske 1/100 av det) eller måste sitta och trängas i korta, fulla tåg bara för det är helg (för att dom ska spara några fjantsummor, på att inte behöva köra med långa tåg).
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

C20_rules skrev:Vad skulle det vara för alternativ - det finns inga bra gym inom minst 6-7 km här ute i kungsängen (möjligtvis att det skulle kunna finnas något i Kallhäll), så även om jag tog ett närmare gym så skulle man ändå måsta åka SL en bit. Alternativet vore att köpa egen gymutrustning (bänk, vikter, skivstång etc.) - vilket skulle vara ännu dyrare och jag tror inte grannarna under, skulle bli så glada när man t ex tränar marklyft med 200 kg på vardagsrumsgolvet i en lägenhet (dessutom riskerar man förstöra golvet också) :lol:

Och? Jag har 8 km till jobbet, cyklar dit på morgonen och sen på hemvägen svänger jag förbi gymet med cykeln. Varje dag. Så kan jag cykla 16 km för att gymma, kan du det också.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

C20_rules skrev:
HemuleN skrev:Men nu var det iofs inte jag som föreslog att du skulle gå heller. För min del får du göra precis hur du vi
Det blev visst fel namn i citaten - ska ändra det... Var naturligtvis menat till kantorns kommentar
TonyM skrev:Om problemet är att du inte har råd att betala för dig, varför väljer du då att betala ett dyrt träningskort, det finns billigare och bättre sätt att träna på.
Vad skulle det vara för alternativ - det finns inga bra gym inom minst 6-7 km här ute i kungsängen (möjligtvis att det skulle kunna finnas något i Kallhäll), så även om jag tog ett närmare gym så skulle man ändå måsta åka SL en bit. Alternativet vore att köpa egen gymutrustning (bänk, vikter, skivstång etc.) - vilket skulle vara ännu dyrare och jag tror inte grannarna under, skulle bli så glada när man t ex tränar marklyft med 200 kg på vardagsrumsgolvet i en lägenhet (dessutom riskerar man förstöra golvet också) :lol:

Gymkort är dessutom betydligt billigare än SL-kort om man inte vill träna på Balance på Östermalm eller liknande.
Kan glädja dig med att jag även plankade till Jakobsberg från Kungsängen och tillbaka och köpte fyrverkerier för 613 spänn idag också :cheesygrin:

Det är så löjligt att betala när dom köper ett jävla biljettsystem för 600+ miljoner och sen får man höra att dom "inte har råd" att tex behålla museivagnarna i tunnelbanan (som kostar kanske 1/100 av det) eller måste sitta och trängas i korta, fulla tåg bara för det är helg (för att dom ska spara några fjantsummor, på att inte behöva köra med långa tåg).
Unge man, det här var ett av de mest ynkliga inlägg jag läst. Din åsikter är ju tyvärr väl kända men det finns överhuvud taget inga som helst ursäkter för tjuvåkning. Du förstår att det här är ett seriöst forum och ingen av de hatbloggar där Du brukar agera. Ibland dyker det upp förespråkare för tjuvåkning här, men vi brukar få bukt med dem rätt snart. Att Du har vänligheten att berätta att Du istället lagt Dina pengar på fyrverkerier visar ju bara vilken parasit Du är, eftersom kassan inte verkar så skral.

PS. Museitunneltåget har ingenting med med detta att göra. Du har f.ö. inte lagt ett endaste strå i kors för att det ska bevaras.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

C20_rules skrev:Det är så löjligt att betala när dom köper ett jävla biljettsystem för 600+ miljoner och sen får man höra att dom "inte har råd" att tex behålla museivagnarna i tunnelbanan
Med samma logik är löjligt att betala lön till en som köper ett djävla fyrverkeri för 600+ kronor och sen säger att han inte har råd att betala på pendeltåget. Är du beredd att jobba gratis?
Låst