Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av TKO »

Har de senaste inläggen nåt som helst med denna tråd att göra?

undrar Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Slagpåse skrev:Det är väl precis det förarna lärs, att bromsa optimalt så slipper man bromsknyckar och får ett stopp på rätt ställe och dessutom mjukt.
Släppa långsamt på slutet är INTE tidsoptimalt - eftersom man rör sig väldigt sakta under släppningen så tar bromsningen längre tid utan att man kommer någon betydande sträcka på denna tid - speciellt då man inte öppnar dörrarna förrän man står helt still heller så slösar det mycket tid. Är man skicklig förare behöver man dessutom inte krypköra på slutet för att stanna rätt.

daniel_s skrev:Fel. Hjulen bromsas lätt fast precis på slutet med ett sådant körsätt vilket leder till små, små skador på hjulbanan, som med tiden blir anlöpt och spröd. Dessutom finns det små, små spel i varenda ledpunkt, och där utövar vagnskorgens rörelseenergi ett moment som strävar efter att rycka boggin framåt vilket dock inte går eftersom hjulen sitter fast. Det innebär att enstaka delar får ta upp en energi som motsvarar att köra in vagnen i en vägg.
Det är sant, om man nitar kraftigt precis innan man stannar så slirar man lätt lite på slutet, men då är det inte knycken som är problemet - idealt är naturligtvis att bromsa med en så konstant och kraftig retardation som möjligt, väl timat så man kan stanna rätt utan att behöva krypköra eller nita till hjullåsning på slutet. Men det är bättre att bromsa med en ökande retadation mot slutet än tvärt om - hastighets/tidskurvor där hela inbromsningen eller större delen av den, ser ut som omvänt J, ger lägst snittfart.

Detsamma gäller naturligtvis vid acceleration som ser ut som en J-kurva i början - vilket många förare gör, då dom inte gillar när accelerationskraften kommer plötsligt i starten.

Knycken eller "rock back" är ju ingen egentligen ingen kraft som uppstår i inbromsningen, utan effekten då bromskraften plötsligt upphör när man stannar - ingen kraft strävar efter att trycka vagnen framåt där. Under inbromsningen är framänden på vagnen nertyngd av "stegringseffekten" (endel av vagnens tyngd har förts över från dom bakre till dom främre boggierna) - i det ögonblick man stannar upphör denna omdelbart och vagnen tiltar snabbt tillbaka till "normalläge" av kraften från fjädringen.
Senast redigerad av C20_rules den fredag 02 januari 2009 6:39, redigerad totalt 2 gång.
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

TKO skrev:Har de senaste inläggen nåt som helst med denna tråd att göra?
Egenligen inget - men man måste ju tjafsa lite med dom som tycker man ska köra mesigt (dom bidrar ju inte till att snabba upp trafiken direkt och skulle det inte vara för dom så skulle trafiken hålla tiden bättre) :lol:
Tror iallafall orginalfrågan besvarats ganska väl - dåligt acc, det beror allt som oftast på föraren.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Vagnarnas tidpassning hade varit bättre om inte folks arrogans hade varit såpass stor som den är idag.
Spelar ju ingen roll om man tjänar 3-4 sekunder i början på stoppen när man förlorar dom lika fort för att folk håller dörrarna öppna för eftersläntrare som skiter högaktsningsfullt i dom andra 99% av passagerarna som var i tid.

Så lär folk att vara ute i tid och släppa igen dörrarna när dom kommit ombord och inte hålla dörrar så hade liksom problemet varit ur världen.
Men det är ju klart en som kör simmulatorkörning vet ju bättre än den sammanlagda erfarenheten i GS förarkår......
Samma person vägrar uppenbarligen också lyssna på erfarenheten med, censur censur censur!!
LÅS

Inlägg av LÅS »

Haha det här var ju allt en lustig debatt. Nu har precis alla gått emot C20_rules. Jag måste säga att jag till vissa delar faktiskt stödjer honom!

Självklart tycker jag inte att man borde tvärnita alldeles innan hållplatsläget men samtidigt inte heller segköra något otroligt så som jag har sett att vissa gör.

När det gäller stoppljus och liknande kan man ju inte lägga hela skulden på förarna om de bromsar hårt. Våran signalprioritering borde göras om på så sätt att vagnarna får grönt ett par 4 5 sekunder tidigare. Då kan de behålla farten genom korsninge, ganska idiotiskt att det inte är så idag. Som det ser ut idag vet jag inte hur många ggr det händer att en vagn "tvärnitar" framför ett stoppljus för att alldeles efter få grönt och då börja accelera igen.

Om vagnarna upplevs som sega genom centrum - jag kan hålla med till viss del - så beror det nog till viss del på detta men främst på de idiotiska hållplatserna. Nä vissa måste faktiskt bort! Fast jämfört med andra system kan det säkert vara som vissa säger, att vi ligger bra till.

Tänkte berätta en sak. En natt åkte jag spårvagn utåt Kungsten. Från Järntorget och bortåt på Karl Johansgatan gasade förarn på jättemycket. Skulle uppskatta det till säkert 40 - 50 km /h, kändes som otroligt snabbt. Det var ju natt och säkert mycket av den anledningen så klickade signalprioriteringen in perfekt. Och nej, han körde inte det minsta rycket. Visst brommsade han väl rätt hårt och så men jag upplevde det som perfekt. Så ska det se ut!

På dagen fungerar det ju tyvärr inte såhär bra. För mycket folk, mycket annan trafik, många vagnar på banan.
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Ha ha ha ha! :lol:
Alltid lika lustigt med matematiska teoretiker som inte vill inse att verkligheten inte alltid stämmer med deras siffror.
Om allt i verkligheten gick att förutese med logiska, matematiska teorier så skulle alla vagnar och bussar aldrig vara sena enligt tidtabell, fred skulle råda i mellanöstern, jag skulle ha en betydligt större "..." :roll: och vi kunde samtliga beställa tid till våran egen begravning.

Master i himmelen eller vad han nu befinner sig har en tendens att förändra förutsättningarna för körningen dag efter dag, timme efter timme, minut efter minut, sekund eft.... och det kan inte någon eller SMHI förutse.

Det är klart att man kan se hur man skall köra en spårvagn på bästa sätt om man bortser ifrån verkligheten. Tyvärr är verkligheten i högsta grad inblandad. Fanns det ingen verklighet skulle heller inga förare behövas. Sedan måste jag då skriva att det naturligtvis skiljer sig från förare till förare. Erfarenhet är någonting som bygger skickligheten med tiden och att framföra spårvagn i stadstrafik på bästa sätt är ingenting du gör med perfektion ens efter många års erfarenhet. :mrgreen:
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Från Stigbergstorget fram till Jaegerdorffsplatsen har man bra prioritering i korsningar med Djurgårdsgatan, Såggatan samt Kustgatan.
Det blir fatala olyckor i dessa korningar när sådana sker dock, ett annat trafikslag mot vagnen ger ojämna odds.

Detta är dock ett annat ämne...
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag orkar inte diskutera vidare med någon som förnekar fysikens lagar. Låt mig bara konstatera att yrkeskunskapen vinner över betraktarens förenklade bild av världen - som vanligt, höll jag på att säga!
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Slagpåse skrev:Spelar ju ingen roll om man tjänar 3-4 sekunder i början på stoppen när man förlorar dom lika fort för att folk håller dörrarna öppna för eftersläntrare som skiter högaktsningsfullt i dom andra 99% av passagerarna som var i tid
Skillnaden är mer än 3-4 sek om man jämför hur dom brukar köar med och att köra tidsoptimalt (dessutom blir det dubbla tiden om man räknar både broms och acceleration) - sedan blandar ni ihop maxretardation med genomsnittsretardation - det är det som är förarskicklighet att kunna bromsa med en hög genomsnittsretardation, inte t ex kunna "fis-stanna" så man inte känner att man stannar. Man sparar självklart inte nödvändigtvis tid genom hög maxretardation.

När jag var i Gbg var dom förjäkligt dåliga på just det - det var mycket broms i början alldeles för tidigt sedan fick dom rulla en bit i låg fart (och slösa tid) innan dom bromsade ner till stopp eller ibland t o m ner till ännu lägre hastighet och rullade igen, då kanske 10 m i 5 på sista biten. Kör man på det sättet vinner man ingen tid mot en som kör mesigt men vältimat.
daniel_s skrev:Jag orkar inte diskutera vidare med någon som förnekar fysikens lagar. Låt mig bara konstatera att yrkeskunskapen vinner över betraktarens förenklade bild av världen - som vanligt, höll jag på att säga!
Vem är det som förnekar fysikens lagar - när du säger att man inte kan spara någon tid eller t o m förlorar tid på att bromsa senare/snabbare. Testa och kör t ex ett race och bromsa mjukt - får du se hur bra det går.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

C20_rules skrev:Vem är det som förnekar fysikens lagar - när du säger att man inte kan spara någon tid eller t o m förlorar tid på att bromsa senare/snabbare. Testa och kör t ex ett race och bromsa mjukt - får du se hur bra det går.
Du tycks ha lite svårt att skilja mellan tävlingskörning och trafik, samt att läsa vad jag skriver. Om några år lär du rodna när du läser vad du själv har skrivit... så här :oops:
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

daniel_s skrev:Du tycks ha lite svårt att skilja mellan tävlingskörning och trafik, samt att läsa vad jag skriver. Om några år lär du rodna när du läser vad du själv har skrivit... så här
Om några år har man råd att åka skönare, när man kan skaffa bil själv. Jag gillar dock tåg - men man får åka dom som en "glidar-tur" ibland och filma/fota lite (ungefär av samma anledning som man åker ångtåg - det gör man ju inte för farten).

Såhär skönt är det dock inte fysiskt möjligt att åka med kollektivtrafik :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=eRZuFFd4 ... age&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=iJiwZMUd ... age&fmt=18
Senast redigerad av C20_rules den fredag 02 januari 2009 9:46, redigerad totalt 3 gång.
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Bara en sån sak som att Tvärbanan är byggd för minst 80 men vagnarna får bara köra 50 (och så har det varit sedan banan byggdes), att maxfarten är 60 på egen banvall i Göteborg, att man kör 30 stopp utan att ha direkturer som passerar några (som därmed kan dra på rejält på dom längre sträckorna mellan uppehållen - iallfall där det går på egen banvall), att saltsjöbanan bara får köra 70 etc. etc säger ju också en hel del. Det skulle vara möjligt att fixa med enkla åtgärder.
Att tunnelbanans maxfart är 78 km/h mellan Hallonbergen och Kista är också löjligt (C20 kunde gott och väl få "varva ut" där och köra sig toppfart utan spärr - kanske 110 km/h med några anpassningar av signalsystemet).

Det skulle inte vara svårt att bygga en snabbare kollektivtrafik (utan att det behöver kosta enorma pengar) om viljan finns och det skulle vara kul att åka - men ni bevisar verkligen varför "det inte går".
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

niklas_ skrev:Haha det här var ju allt en lustig debatt. Nu har precis alla gått emot C20_rules. Jag måste säga att jag till vissa delar faktiskt stödjer honom
Riktigt så illa är det nog inte - det är kanske 5-6 pers (det är ju samma som kommenterar flera ggr) - varav minst 2 verkar vara gamla "stofiler" också som t ex skriver du och dig med stort D :wink:
niklas_ skrev:En natt åkte jag spårvagn utåt Kungsten. Från Järntorget och bortåt på Karl Johansgatan gasade förarn på jättemycket. Skulle uppskatta det till säkert 40 - 50 km /h, kändes som otroligt snabbt. Det var ju natt och säkert mycket av den anledningen så klickade signalprioriteringen in perfekt. Och nej, han körde inte det minsta rycket. Visst brommsade han väl rätt hårt och så men jag upplevde det som perfekt
Verkar ju som att det skulle kunna vara någon som körde hyggligt iallafall. Jag menade inte nödvändigtvis att man ska köra så knyckigt som möjligt (även om det kan vara kul) - det bästa är snabba inbromsningar med konstant retardation eller lätt ökande mot slutet. Den knyck jag snackade om var "rock back-effekten" när man stannar efter en kraftig inbromsning utan att släppa bromsarna långsamt på slutet.

Konstigt att Slagpåse inte nämner signalprioriteringen i sina argument om att köra ekonomiskt - då stanna i onödan slösar mycket energi. Dessutom sänker det snittfarten så jag håller med om att dom borde slå om i tid, så man hålla fullt ös genom korningarna (bromsningar får man rätt många vid hållplatserna ändå) :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Är det här någon sorts tävling i baksäteskörning? Eller typ SM i torrsim? :o :shock:
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

NerdBoy skrev:Är det här någon sorts tävling i baksäteskörning? Eller typ SM i torrsim?
Nej, men köra spårvagn är inget som särskilt många har tillgång till (skulle jag ha det, skulle jag t ex visa en video på "bra körning") men det ända som skiljer spårvagn/tåg från t ex bil eller cykel vid inbromsning är bromskapaciteten, fördröjning och ansättnings-/lossningstider i bromsarna (f ö bromsar t ex många bilförare lika illa som spårvagnsförarna).

Bromskapaciteten för rälsfordon är låg, men den kan ju jämföras t ex med att bromsa på halt väglag. I simulatorer kan man känna på effekten av fördröjningarna rätt bra - och det är ju bara lättare i verkligheten där man hr lättare att bedömma avstånd än på skärmen och kan känna kraften och "hur bromsarna tar".

Acceleration kräver dock inte lika mycket förarskicklighet - där är det är bara trycka "spaken i botten" eller så långt man kan utan att hjulen spinner.
Senast redigerad av C20_rules den fredag 02 januari 2009 8:59, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

C20_rules skrev:
NerdBoy skrev:Är det här någon sorts tävling i baksäteskörning? Eller typ SM i torrsim?
Nej, men köra spårvagn är inget som särskilt många har tillgång till (skulle jag ha det, skulle jag t ex visa en video på "bra körning") men det ända som skiljer spårvagn/tåg från t ex bil eller cykel vid inbromsning är bromskapaciteten, fördröjning och ansättnings-/lossningstider i bromsarna (f ö bromsar t ex många bilförare lika illa som spårvagnsförarna).

Bromskapaciteten för rälsfordon är låg, men den kan ju jämföras t ex med att bromsa på halt väglag. I simulatorer kan man känna på effekten av fördröjningarna rätt bra - och det är ju bara lättare i verkligheten där man hr lättare att bedömma avstånd än på skärmen och kan känna kraften och "hur bromsarna tar".

Acceleration kräver dock inte lika mycket förarskicklighet - där är det är bara trycka "spaken i botten" eller så långt man kan utan att hjulen spinner.
Inser du att de flesta som du diskuterar med här (dock inte jag själv) har flerårig erfarenhet av att köra spårvagn, tunnelbanetåg och/eller pendeltåg, och tycker att dina teoretiska resonemang är skrattretande?
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

NerdBoy skrev:Inser du att de flesta som du diskuterar med här (dock inte jag själv) har flerårig erfarenhet av att köra spårvagn, tunnelbanetåg och/eller pendeltåg, och tycker att dina teoretiska resonemang är skrattretande?
Med tanke på hur många bilförare med flerårig erfarenhet kan köra - så tror jag inte ett dugg på att dom är skickliga. Det ända dom är "skickliga" på är att köra mjukt.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

C20_rules skrev:
NerdBoy skrev:Inser du att de flesta som du diskuterar med här (dock inte jag själv) har flerårig erfarenhet av att köra spårvagn, tunnelbanetåg och/eller pendeltåg, och tycker att dina teoretiska resonemang är skrattretande?
Med tanke på hur många bilförare med flerårig erfarenhet kan köra - så tror jag inte ett dugg på att dom är skickliga. Det ända dom är "skickliga" på är att köra mjukt.
Jag tolkar det som ett "nej".
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:
Björn Ehnberg skrev:Det finns inget som helst behov av en så stor driftsbromsförmåga hos ett spårfordon som rör sig i gatumiljö (som jämförelse har både A32 och M06 1,2 m/s2 enligt Bombardiers datablad).
Ställer du dig upp och försvarar det uttalandet efter att en person som annars vore oskadad ligger på botten av en kista efter att ha blivit påkörd?

Vi kör i gatutrafik, det förutsätter en sak - att man fort kan få stopp på sina fordon. Att bromsa hårt innebär dock också andra faror, såsom fall i vagn - något som man verkligen skulle tänka på i Stockholms Tunnelbana, men vill ni diskutera det så tar vi en annan tråd.
Mjukkörning är A och O av många skäl.

//Tony
Observera också att de data som nämns som regel gäller ett slags medelretardation. Vid låga hastigheter kan retardationsvärdena vara avsevärt högre. För övrigt anser jag att A32 har en tämligen dålig driftbroms, som inte är så mycket att jämföra med.
Hej alla.

Jag diskuterar helst med dem som jag vet kan något. :)

Vi kanske ska vara överens om vad som menas med driftbroms - på ett modernt spårvagnsfordon är det i regel elbromsen ned till en ganska låg hatighet, 5 - 7 km/tim., därefter tar den mekaniska, oftast hydrauliska bromsen över. Styrningen av detta brukar bara delvis kunna påverkas av föraren. För just A32 verkar bromsförmågan variera en hel del från vagnindivid till vagnindivid. Faktum är att jag undrar om alla vagnar i trafik ens når upp till specifikationen. Jag lämnar f.ö. fler jämförelseuppgifter i mitt tidigare inlägg: M06 och de flesta Sirio-implementationer (Brysselvagnen - Bombardier Flexity Outlook - som var i Stockholm 2006 har t.ex. 1,2 m/s2). Daniel har säkert rätt i att uppgifterna är någon slags medelvärden- exakt hur traktionssystemen är programmerade vet jag förstås inte. Vad jag ville komma åt var att med en för kraftig driftbroms riskerar man bara att kana vid halt "väglag" och kanske dra på sig hjulplattor - jag inbillar mig att det är bl.a. därför spårvagnar har skenbroms. Enligt SL:s förre fordonschef Ragnar T. hade man i Tvärbanans barndom ganska mycket problem med plattor, vilket han anså bero på förarnas ovana vid A32:an kraftigare driftbroms (jämfört med de gamla trötta A30-orna).

Mvh.

Björn
Senast redigerad av Björn Ehnberg den fredag 02 januari 2009 11:06, redigerad totalt 1 gånger.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Denna kanske ger lite idé om vad ja menar med riktigt bra körning (det går ju dock inte riktigt att köra så här bra i här pga våra hastighetsrestriktioner i tunnelbanan)

http://www.youtube.com/watch?v=1DvhVdyk ... annel_page
Senast redigerad av C20_rules den fredag 02 januari 2009 10:45, redigerad totalt 2 gång.
Låst