Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius skrev:
Och så var det fram tills dess jag under hösten nåddes av ett rykte att vagnarn skulle skrotas. Då ilsknade jag till och började lyssna runt igen och fick då reda på att Tågia skulle "utvärdera" tåget för att åter få det driftsdubligt. När det var klart fick jag beskedet att SL avböjt kostnadsförslaget från Tågia (detta är ingen andrahandsuppgift men jag vill vara lite försiktig med att uppge vem som informerade mig). Då steg blodtrycket igen - det får inte bli så att vagnarna skrotas!!!
Till årsskiftet hade jag tänkt att, av olika anledningar, inte förnya mitt medlemsskap i SSS efter att ha varit medlem i nära 50 år. I 20 år, 1986-2006, har jag haft olika ledningsfunktioner inom MUMA men tyckte nu att det var dag för en föryngring i organisationen (varvid min efterträdare blev en person äldre än jag....) Men nu är jag beredd att ompröva det beslutet - bara det händer något konkret! Det som kan hålla mig kvar är just tunnelvagnarna, MUMA är ett avslutat kapitel.
//Lars S
Det låter ju bra. Du är väl en av de bästa personerna vi har här i den den frågan. Framförallt mot Tågia. Det är säkert många som väntat på upprop för T-sektionen men som tröttnat i längden när den aldrig kommer igång. Intresset brukar ju svalna när inget händer. Nu gäller det att få igång T-sektionen, hålla igång den och visa SL att vi vill ha veterantåg. Hade SL bara skött om tåget hela tiden hade det ju varit enklare och säkert billigare att få igång det igen. Nu väntar jag & säkert många andra bara på att någon ska komma med ett upprop om ett startmöte för T-sektionen och då också hoppas den samlar många intresserade. Det är ju också bra om övriga allmänheten får mer info om tåget för mer stöd behövs ju. Undrar hur mycket vanligt folk som ens känner till tåget, är nog inga större mängder skulle jag gissa. Vagnarna får inte skrotas.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
NÅGON har nu ett förslag på att alla intresserade av att jobba med T-banesektionen kommer ut till Alkärrshallen den 6 januari. Då är det "öppethus" i vagnhallen och vad vore bättre än att ha ett första möte i samma veva. Jag föreslår att den offisiella tiden blir kl 14.00.
Om det inte kommer så många så får vi ta ett möte till och då göra mer marknadsföring kring frågan.
Till alla som läser detta och känner nån annan som bör veta det sprid datumet så kommer det flera.
GOD JUL alla
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:NÅGON har nu ett förslag på att alla intresserade av att jobba med T-banesektionen kommer ut till Alkärrshallen den 6 januari. Då är det "öppethus" i vagnhallen och vad vore bättre än att ha ett första möte i samma veva. Jag föreslår att den offisiella tiden blir kl 14.00.
Om det inte kommer så många så får vi ta ett möte till och då göra mer marknadsföring kring frågan.
Till alla som läser detta och känner nån annan som bör veta det sprid datumet så kommer det flera.
GOD JUL alla
Stefan
Lysande idé!! Kan du boka en lämplig lokal i Akh och skylta den "T-banegruppen" så att alla intressrade hittar dit?
Jocke - är du med på noterna och sitter ordförande??
När det gäller underhållet av tåget vet jag att det finns Tågia-anställda som är beredda att göra åtminstone delar av jobbet på sin fritid. Vi har också, om vi så önskar, tillgång till folk som kan vagntyperna sedan länge, är beredda att ställa upp som rådgivare i fordonstekniska frågor och som har fullständig teknisk dokumentation för vagntyperna.
Stefan Widén skrev:NÅGON har nu ett förslag på att alla intresserade av att jobba med T-banesektionen kommer ut till Alkärrshallen den 6 januari. Då är det "öppethus" i vagnhallen och vad vore bättre än att ha ett första möte i samma veva. Jag föreslår att den offisiella tiden blir kl 14.00.
GOD JUL alla
Stefan
Lysande idé!! Kan du boka en lämplig lokal i Akh och skylta den "T-banegruppen" så att alla intressrade hittar dit?
Jocke - är du med på noterna och sitter ordförande??
När det gäller underhållet av tåget vet jag att det finns Tågia-anställda som är beredda att göra åtminstone delar av jobbet på sin fritid. Vi har också, om vi så önskar, tillgång till folk som kan vagntyperna sedan länge, är beredda att ställa upp som rådgivare i fordonstekniska frågor och som har fullständig teknisk dokumentation för vagntyperna.
//Lars S
Allt detta låter bra. Att Tågiafolk skulle jobba ideelt för tåget trodde jag aldrig. Det är hedrande. Gäller det bara att få SL att förstå detta. Kommer det bara igång med t-banegruppen så hoppas jag, och säkert många andra, att vi kan få ut tåget igen någon gång. Det är väl målsättningen i alla fall.
MJTÅG skrev:
Allt detta låter bra. Att Tågiafolk skulle jobba ideelt för tåget trodde jag aldrig. Det är hedrande. Gäller det bara att få SL att förstå detta. Kommer det bara igång med t-banegruppen så hoppas jag, och säkert många andra, att vi kan få ut tåget igen någon gång. Det är väl målsättningen i alla fall.
Det finns folk bland Tågias reparatörer som är så unga att dom inte fått uppleva 50-talsgenerationen av vagnar men som är intresserade av att få lära sig den tekniken. Säkert kan man också övertala några av "gubbarna" i HY att bidra med sina kunskaper men dom försvinner ju efterhand till pension.
Jag tror dock att det skulle kunna vara fullt möjligt att genomföra vagntypsutbildning på C2/C3/C4 för intresserade unga reparatörer. Kunskapen finns tillgänglig liksom dokumentationen.
Under ett långt liv har jag lärt mig att man inte bara kan komma och skrika högt och kräva saker - man måste också ha något att bidra med själv. Alltså har jag givetvis arbetat på flera plan inför vad som eventuellt komma skall.
MJTÅG skrev:
Det finns folk bland Tågias reparatörer som är så unga att dom inte fått uppleva 50-talsgenerationen av vagnar men som är intresserade av att få lära sig den tekniken. Säkert kan man också övertala några av "gubbarna" i HY att bidra med sina kunskaper men dom försvinner ju efterhand till pension.
Jag tror dock att det skulle kunna vara fullt möjligt att genomföra vagntypsutbildning på C2/C3/C4 för intresserade unga reparatörer. Kunskapen finns tillgänglig liksom dokumentationen.
Under ett långt liv har jag lärt mig att man inte bara kan komma och skrika högt och kräva saker - man måste också ha något att bidra med själv. Alltså har jag givetvis arbetat på flera plan inför vad som eventuellt komma skall.
//Lars S
Det låter bra. Enda tråkiga är ju att SL knappt visat intresse för det arbete du gjort på denna punkt. Men vi entusiaster är tacksamma för detta. Nu är det bara att hoppas att arbetet med t-banegruppen och veterantåget går som det ska.
/Martin
TonyM skrev:[
Jag ser att du använder skamgrepp och använder knep som inte hör hemma i en sån här diskussion, det säger tyvärr ganska mycket om dig som person.
Vi har ett gemensamt intresse och det är att tunnelvagnarna bevaras för eftervärlden, helst i körbart skick. Skall vi hålla oss från den här sortens trams och inse att vi är EN förening för spårvagnar, bussar och tunnelbanetåg?
//Tony
Och det "gemensamma intresset" består då i att det finns två olika grupperingar inom föreningen som vill samma sak varav den ena dolt sig för SSS-S styrelse och den officiellt utsedda kontaktmannen för den blivande officiella gruppen?
Vad det säger om min person förstår jag inte, däremot säger det en hel del om en del andra pesoner, eller hur?