Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Varför bli sur över att en vagn är ombyggd som har bättre (snabbare) acc/bromsar
Förövrigt verkar det som M32:orna bromsar automatiskt till stopp under ca 5 km/h (av vad jag har sett i dom ggr jag åkt till göteborg - har tyvärr bara åkt dom en gång) - kan ju vara opraktiskt ibland, men jag tycker ioförsej det är bra, för då slipper man irriterande krypkörning i slutet av inbromsningarna vid hållplatserna (som många förare brukar hålla på med)
Nästa gång jag åker till Gbg så måste jag åka lite mer M32 - helt klart en schysst vagn. Dom ombyggda M31
- är det samma motorer i dom fast ombyggd styrelektronik?
Q skrev:
Vagn 342 är ombyggd av Cegelec i Prag ja, Kraftelektronik och styrdator är bytta till modernare prylar.
Under testkörningarna var bromsen väl hård på slutet, men efter en intrimmning i november så går det att stanna (och starta) väldigt mjukt med den vagnen. Men, visst den är lite annorlunda än övriga M31att köra, så det tar några hållplatser för en förare som inte kört den förr att lära sig hur den är.
Höll på att ramla i 342 när jag åkte den ikväll grymt skön gång men saknade knycken vid sista inbromsningen som finns i M31 överlag. Ljudet var väldigt Östeeuropa lät som en Tatra vid pådrag tills ventilatorerna och motorerna började varva upp.
Intressant detta... Tänker man bygga om/modernisera samtliga M31or?
Angående min fråga om ryckningarna i M32. Jag menade ryckningarna som främst upplevs i bak- och framdel i kurvor, alltså ryckningarna i sidled. Inte accelerationen...
niklas_ skrev:Intressant detta... Tänker man bygga om/modernisera samtliga M31or?
Angående min fråga om ryckningarna i M32. Jag menade ryckningarna som främst upplevs i bak- och framdel i kurvor, alltså ryckningarna i sidled. Inte accelerationen...
Slår detta väl ut blir nog varje M31 begåvad med denna nya styrning, ett steg i rätt riktning då vagnmodellen för länge sedan behöver en ny styrdator, m.m.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.