M32 leveranser
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M32 leveranser
Hur går det med leveransen av M32:or?
Det var längesedan det skrevs något om dessa, kanske dags för en statusrapport om leveransläget?
Det var längesedan det skrevs något om dessa, kanske dags för en statusrapport om leveransläget?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
-
Re: M32 leveranser
Hmm...vete fan om jag inte har sett vagn nr. 432 i trafik iaf...har inte tänkt så mycket på numreringen det senaste...
Satsa på Spårvägarna
Ja, vagn 432 är i trafik.
Hur många är kvar att leverera?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
I första skedet var det 40 vagnar, sedan har man option på ytterligare 25st har jag för mig.
------------------------------------
Martin skrev:I första skedet var det 40 vagnar, sedan har man option på ytterligare 25st har jag för mig.
Det vet jag, jag var nyfiken på återstående antal.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Vagn 433 skall vara på väg till Sverige.
Vagnar 434 - 440 skall enligt plan vara levererade i Mars 2009 och vagnar 401 och 402 skall, fortfarande enligt nu gällande plan, vara levererade Juni 2009.
Enligt planen skall vagn 435 vara i Göteborg mitten December (2008). Vi får se.
Detta är vad som nu gäller, hoppas att det är ett tillräckligt svar.
/JAgr
Vagnar 434 - 440 skall enligt plan vara levererade i Mars 2009 och vagnar 401 och 402 skall, fortfarande enligt nu gällande plan, vara levererade Juni 2009.
/JAgr
Helt ok, var nyfiken på hur långt man hade kommit med lev.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
TK köpte 40 vagnar, med option på ytterligare 80 vagnar. Man har diskuterat att lösa ut 25 av vagnarna ur optionen, som ett första steg.Martin skrev:I första skedet var det 40 vagnar, sedan har man option på ytterligare 25st har jag för mig.
Vilka av de övriga vagnarna är i reguljär trafik? Det har ju varit en del rapportering (fr. t.ex. GP) att bara ett fåtal vagnar går i daglig trafik. Ska alla vagnar byggas om med den nya upphängningen/dämpningen och de som återstående som levereras från Italien, är de redan "ombyggda" från början?jesper skrev:Ja, vagn 432 är i trafik.
/Daniel
-
Uppskattningsvis är det väl kanske 25-27 Sirios som rullar runt i reguljär trafik just nu.
Satsa på Spårvägarna
Hur kan vagn 435 komma före 434 och de andra som kommer i Mars 2009 ?JAgr skrev:Vagn 433 skall vara på väg till Sverige.
/JAgr
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Liten uppdatering:dalrok skrev:Vilka av de övriga vagnarna är i reguljär trafik? Det har ju varit en del rapportering (fr. t.ex. GP) att bara ett fåtal vagnar går i daglig trafik. Ska alla vagnar byggas om med den nya upphängningen/dämpningen och de som återstående som levereras från Italien, är de redan "ombyggda" från början?jesper skrev:Ja, vagn 432 är i trafik.
/Daniel
Vad jag vet så är läget som följer..
Vagn 403(Syn), 404(Syn),406(REP), 415 och 420 (datum 12/11) står inne på Rantorget. Varav 420 nyss hade ett bygelhaveri och 406 krockade allvarligt i aug i vagnhallen majorna. Så av 30 vagnar är det uppskattningsvis 25 vagnar som är ute i trafik...minus andra vagnar som inte går av nån anlendning..så tippar på runt 22 vagnar i trafik. Men jag kan ha fel!
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Även om det inte uttryckligen står så, läs det som ett intervall under vilket vagnarna levereras.alex87 skrev:Hur kan vagn 435 komma före 434 och de andra som kommer i Mars 2009 ?
Dvs 433 - 440 skall levereras fördelade från nu November 2008 till slutet Mars 2009. 401 och 402 under perioden Mars - Juni 2009.
"Inom parantes" (så skall 433 anlända under nästa vecka).
/JAgr
Nu handlar det här inlägget inte om just M32, men det här är inte konstigare än att M21 206 (II) levererades mellan 259 och 261 och 260 levererades efter 279. Eller för all del att M1 22 och 28 (tror jag det var) var de två första elspårvagnarna att anlända från leverantören i Västerås.alex87 skrev: Hur kan vagn 435 komma före 434 och de andra som kommer i Mars 2009 ?
Har för mig att det finns en liknande anomali på M28 men där har jag inte numerologin klar för mig.
//T
Med reservation för tyckfel.
Har man något hopp om att nånsin få ner "ryckningarna" till M31ans nivå?
För er som inte vet så ankom vagn 433 i Fredags till rantorget...
Vi har ju faktiskt en M31 som är som en M32 vad gäller accet...vagn 342 har fått nytt styrning från Prag om jag inte har helt fel. Dock vad jag har hört så är den inte så skön att köra..den är som en M32 när det gäller inbromsningar.niklas_ skrev:Har man något hopp om att nånsin få ner "ryckningarna" till M31ans nivå?
Vagn 342 är ombyggd av Cegelec i Prag ja, Kraftelektronik och styrdator är bytta till modernare prylar.alex87 skrev: Vi har ju faktiskt en M31 som är som en M32 vad gäller accet...vagn 342 har fått nytt styrning från Prag om jag inte har helt fel. Dock vad jag har hört så är den inte så skön att köra..den är som en M32 när det gäller inbromsningar.
Under testkörningarna var bromsen väl hård på slutet, men efter en intrimmning i november så går det att stanna (och starta) väldigt mjukt med den vagnen. Men, visst den är lite annorlunda än övriga M31att köra, så det tar några hållplatser för en förare som inte kört den förr att lära sig hur den är.
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Hört från de förare som kört den att de är fly förbannade att det inte står något i hytten att vagnen är ombyggd..