Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
De flesta motståndarna till spårvägen, bosatta i Göteborgs Kommun har ofta vardagsresor som inte effektivt går att utföra med spårvagn (t.ex. Frölunda Torg - Mölndal), och därför anser de (lite patetiskt) att spårvägarna inte är effektiva, att det "blir massa byten när man skall åka spårvagn", och så vidare precis som om deras situation var representativ för hela Göteborgs behov.
Satsa på Spårvägarna
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Har du någon demografisk undersökning som stödjer den tankegången eller är det lösa idéer som du själv står för?Stefan_Brännström skrev:De flesta motståndarna till spårvägen, bosatta i Göteborgs Kommun har ofta vardagsresor som inte effektivt går att utföra med spårvagn (t.ex. Frölunda Torg - Mölndal), och därför anser de (lite patetiskt) att spårvägarna inte är effektiva, att det "blir massa byten när man skall åka spårvagn", och så vidare precis som om deras situation var representativ för hela Göteborgs behov.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Ni och era undersökningar...eller vill du kanske påstå att det är tvärtom?
Det skall väl räcka med att man fått dom anti-spårvägsåsikterna åsikterna presenterade av c:a 15 bekanta, eller tycker du jag skall fråga runt halva stan?
Det skall väl räcka med att man fått dom anti-spårvägsåsikterna åsikterna presenterade av c:a 15 bekanta, eller tycker du jag skall fråga runt halva stan?
Satsa på Spårvägarna
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Jag efterlyser lite bättre källkritik eftersom det inte stämmer med den uppfattning som jag får från dem jag pratar med. Ditt urval kanske är lite snävt.Stefan_Brännström skrev:Ni och era undersökningar...eller vill du kanske påstå att det är tvärtom?
Det skall väl räcka med att man fått dom anti-spårvägsåsikterna åsikterna presenterade av c:a 15 bekanta, eller tycker du jag skall fråga runt halva stan?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
TonyM skrev:Jag efterlyser lite bättre källkritik eftersom det inte stämmer med den uppfattning som jag får från dem jag pratar med. Ditt urval kanske är lite snävt.Stefan_Brännström skrev:Ni och era undersökningar...eller vill du kanske påstå att det är tvärtom?
Det skall väl räcka med att man fått dom anti-spårvägsåsikterna åsikterna presenterade av c:a 15 bekanta, eller tycker du jag skall fråga runt halva stan?
Ens egen bekantskapskrets är självklart inget representativt urval, och det gäller såväl Tonys bekantskapskrets som Stefans och min.
Med det sagt har jag gjort samma observation som Stefan. Människor som inte har erfarenhet av hur väl det kan fungera med spårvagnar, tåg eller t o m cykel vill gärna tro att det är otroligt krångligt, massa problem, farligt och riskfyllt för sig själv och andra, osv. Det är nog fortfarande så för gemene man att bilen är norm och allt annat är mer eller mindre onormalt.
Som konkret exempel kan jag nämna att 50% av alla resor i Göteborg sker med bil, källa Resvanor i Göteborgsregionen 2005. När så många resor sker med bil så påverkar det människors sätt att tänka. Bilen blir för många det självklara, oreflekterade valet.
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Du får ursäkta Erik, men jag tycker inte att du och Stefan skriver samma sak;
Däremot ställer jag upp på din argumentation i detta fall. Eventuellt motstånd mot "spårvägen" har inte med en persons resebehov att göra.
//Tony
Stefan Brännström skrev: De flesta motståndarna till spårvägen, bosatta i Göteborgs Kommun har ofta vardagsresor som inte effektivt går att utföra med spårvagn (t.ex. Frölunda Torg - Mölndal),
Jag köper inte att "de flesta motståndarna till spårvägen, bosatta i Göteborgs kommun" har vardagsresor som inte kan genomföras på ett rimligt sätt.Erik Sandblom skrev: Människor som inte har erfarenhet av hur väl det kan fungera med spårvagnar, tåg eller t o m cykel vill gärna tro att det är otroligt krångligt, massa problem, farligt och riskfyllt för sig själv och andra, osv.
Däremot ställer jag upp på din argumentation i detta fall. Eventuellt motstånd mot "spårvägen" har inte med en persons resebehov att göra.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Konsulterna föreslår att man _börjar_ med ett drygt 9 kilometer spårbilsnät med 16 stationer.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=lasMer
Jag borde vara väldigt positiv men jag vill ju hellre se riktig spårväg.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=lasMer
Jag borde vara väldigt positiv men jag vill ju hellre se riktig spårväg.

- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Spårtaxi har vært morgendagens transport i innpå 50 år, men ingen har hittil bygd et slikt system. Personlig tror jeg heller aldri at spårtaxi noen gang kommer å få et gjennombrudd. Kanskje fremtiden heller vil ligge i økt bruk av hybridbiler, som kan kjøre automatisk gjennom et spårsystem i sentrum og dermed kjøre elektrisk i sentrale strøk. Spårtaxi er ideelt sett et genialt system, men investeringene vil være for høye hvis man skal ha tilstrekkelig flatedeknning.
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
SVT´s billede viser en sportaxibane på baggrund af en ualmindelig grim betonbygning. Banen skulle jo gå gennem centrum, og skal derfor vises med en anden baggrund. Universitetet og domkirken har jo stået i mange år, så det er sikkert solide bygninger, der sagtens kan bære ophængning af en sportaxibane i murerne
.
Der kommer nok aldrig nogen sportaxi, når det for alvor går op for beslutningstagerne, hvad det indebærer. Det ville nok bedre gå i et industriområde, for hvem i et beboelsesområde vil have en sådan monstrøs konstruktion lige forbi huset med frit indsyn i soverummet?
Der er sikkert en forklaring på, at der - i den tid hvor sportaxi i princippet har været opfindet - ikke er bygget et eneste system, men derimod måske 100 eller flere nye sporvejssystemer.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København

Der kommer nok aldrig nogen sportaxi, når det for alvor går op for beslutningstagerne, hvad det indebærer. Det ville nok bedre gå i et industriområde, for hvem i et beboelsesområde vil have en sådan monstrøs konstruktion lige forbi huset med frit indsyn i soverummet?
Der er sikkert en forklaring på, at der - i den tid hvor sportaxi i princippet har været opfindet - ikke er bygget et eneste system, men derimod måske 100 eller flere nye sporvejssystemer.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
København
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Men snälla allihop.
Låt dom få bygga den där förvuxna trädgårdsjärnvägen och låt dom själva dra slutsatser om alla fördelar och nackdelar? Och om det är någonstans man skall bygga den så är det väl ändå på Arlanda flygplats med stick till Märsta. Arlanda borde ju vara den typ plats som det faktiskt skulle kunna fungera på och då kanske man skulle klara av att minska på CO2-utsläppen som man så desperat är ute efter.
Låt dom få bygga den där förvuxna trädgårdsjärnvägen och låt dom själva dra slutsatser om alla fördelar och nackdelar? Och om det är någonstans man skall bygga den så är det väl ändå på Arlanda flygplats med stick till Märsta. Arlanda borde ju vara den typ plats som det faktiskt skulle kunna fungera på och då kanske man skulle klara av att minska på CO2-utsläppen som man så desperat är ute efter.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Usch, som skattebetalare i Uppsala är jag klart rädd för ett positivt besked! Uppsalapolitikerna (av alla kulörer) verkar förtrollade av utsikten att "sätta Uppsala på kartan" med världens första spårbilssystem.Odd skrev:Men snälla allihop.
Låt dom få bygga den där förvuxna trädgårdsjärnvägen och låt dom själva dra slutsatser om alla fördelar och nackdelar?
/TÅ
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Banan ska inte gå genom centrum. Den ska gå från Resecentrum (d.v.s. järnvägsstationen) ut i Boländerna, som är ett industriområde sydost om stationen.Svend Christensen skrev:Banen skulle jo gå gennem centrum, ...
...Det ville nok bedre gå i et industriområde,
Karta på Eniro
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Fast intressantast med Boländerna är att det är ett område motsvarande Kungens Kurva i Stockholm, dvs med IKEA, Coop, On-Off etc, etc. Plus att man ser möjligheterna för infartsparkering och transport vidare in till centrum.Harald skrev:Banan ska inte gå genom centrum. Den ska gå från Resecentrum (d.v.s. järnvägsstationen) ut i Boländerna, som är ett industriområde sydost om stationen.Svend Christensen skrev:Banen skulle jo gå gennem centrum, ...
...Det ville nok bedre gå i et industriområde,
Karta på Eniro
/TÅ
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Det talades om 16 stationer, så jag skulle ju vilja veta var de skulle placeras. Gissar på en vid Resecentrum och minst en på Bergsbrunnagatan.Harald skrev:Banan ska inte gå genom centrum. Den ska gå från Resecentrum (d.v.s. järnvägsstationen) ut i Boländerna, som är ett industriområde sydost om stationen.Svend Christensen skrev:Banen skulle jo gå gennem centrum, ...
...Det ville nok bedre gå i et industriområde,
Karta på Eniro
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Inte vet jag om detta är gammalt, men här är en karta:duga skrev:Det talades om 16 stationer, så jag skulle ju vilja veta var de skulle placeras. Gissar på en vid Resecentrum och minst en på Bergsbrunnagatan.Harald skrev:Banan ska inte gå genom centrum. Den ska gå från Resecentrum (d.v.s. järnvägsstationen) ut i Boländerna, som är ett industriområde sydost om stationen.Svend Christensen skrev:Banen skulle jo gå gennem centrum, ...
...Det ville nok bedre gå i et industriområde,
Karta på Eniro
http://data.s-info.se/data_page/1484/im ... nderna.jpg
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Lite mer sifferexcercis:
Jag tittade på den nya tidtabellen som börjar gälla i januari 2009. Enligt denna går tre linjer till Boländerna från centrala Uppsala: linje 11, 12 och 13. Av dem har linje 11 och 13 femtonminuterstrafik i rusningen, medan linje 12 har 30-minuterstrafik. Som mest 10 turer per timme från centrum alltså, med reservation för att jag missat nån linje. Jag har bara tagit med de som går från centrum, och inte sådana som kommer från andra håll som linje 28 eller 127.
Om det kommer att köras ledbussar eller normalbussar på de här linjerna vet jag inte, men när jag bodde i Uppsala kördes normalbussar på föregångaren linje 14 som teoretiskt ska ha plats för 80 passagerare, varav ungefär 35 sittande, alltså 8x10= 800 passagerare i timmen. Om vi fortsätter anta att det sitter i genomsnitt två personer i varje spårtaxi så behövs alltså 400 sådana per timme till Boländerna för att komma upp i dagens möjliga kapacitet med bussarna. Detta blir (60x60)/400 = 3600/400= en vagn var nionde sekund.
SVT:s text talar om fem gångers ökning av kollektivresandet till Boländerna med spårtaxi, och om dagens teoretiska busskapacitet ska räcka för att täcka in den ökningen skulle inte mer än 20 % av den utnyttjas, med andra ord i snitt 16 passagerare per buss av möjliga 80. Antagligen ligger dagens nyttjandegrad i spannet mellan 20 och 100 %. Troligen räcker alltså inte dagens kapacitet för fem gångers ökning.
Antag att nyttjandegraden idag 150 % av sittplatskapaciteten, vilket med 35 sittplatser per buss blir 52½ passagerare per buss i snitt, alltså 525 resande per timme. Fem gångers ökning blir 2625, för enkelhetens skull avrundat till 2600 och 1300 spårtaxivagnar per timme med två passagerare per vagn. Alltså 3600/1300= strax under tre sekunder mellan vagnarna.
Med samma beräkningar som vid Universitetet, där varje perrong klarar en vagn var 3:e minut, så behövs då 1300/20=
65 startperronger vid Resecentrum, för i det här fallet rör det sig ju om trafik från en central, välutnyttjad bytespunkt ut till ett industriområde. Antar vi en jämn fördelning av resandet till övriga femton stationer måste dessa klara ungefär 87 avgångar/ankomster i timmen och ha 4 angöringsperronger per hållplats.
Jag tittade på den nya tidtabellen som börjar gälla i januari 2009. Enligt denna går tre linjer till Boländerna från centrala Uppsala: linje 11, 12 och 13. Av dem har linje 11 och 13 femtonminuterstrafik i rusningen, medan linje 12 har 30-minuterstrafik. Som mest 10 turer per timme från centrum alltså, med reservation för att jag missat nån linje. Jag har bara tagit med de som går från centrum, och inte sådana som kommer från andra håll som linje 28 eller 127.
Om det kommer att köras ledbussar eller normalbussar på de här linjerna vet jag inte, men när jag bodde i Uppsala kördes normalbussar på föregångaren linje 14 som teoretiskt ska ha plats för 80 passagerare, varav ungefär 35 sittande, alltså 8x10= 800 passagerare i timmen. Om vi fortsätter anta att det sitter i genomsnitt två personer i varje spårtaxi så behövs alltså 400 sådana per timme till Boländerna för att komma upp i dagens möjliga kapacitet med bussarna. Detta blir (60x60)/400 = 3600/400= en vagn var nionde sekund.
SVT:s text talar om fem gångers ökning av kollektivresandet till Boländerna med spårtaxi, och om dagens teoretiska busskapacitet ska räcka för att täcka in den ökningen skulle inte mer än 20 % av den utnyttjas, med andra ord i snitt 16 passagerare per buss av möjliga 80. Antagligen ligger dagens nyttjandegrad i spannet mellan 20 och 100 %. Troligen räcker alltså inte dagens kapacitet för fem gångers ökning.
Antag att nyttjandegraden idag 150 % av sittplatskapaciteten, vilket med 35 sittplatser per buss blir 52½ passagerare per buss i snitt, alltså 525 resande per timme. Fem gångers ökning blir 2625, för enkelhetens skull avrundat till 2600 och 1300 spårtaxivagnar per timme med två passagerare per vagn. Alltså 3600/1300= strax under tre sekunder mellan vagnarna.
Med samma beräkningar som vid Universitetet, där varje perrong klarar en vagn var 3:e minut, så behövs då 1300/20=
65 startperronger vid Resecentrum, för i det här fallet rör det sig ju om trafik från en central, välutnyttjad bytespunkt ut till ett industriområde. Antar vi en jämn fördelning av resandet till övriga femton stationer måste dessa klara ungefär 87 avgångar/ankomster i timmen och ha 4 angöringsperronger per hållplats.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Inte för att jag är någon fantast av spårtaxi, men jämförelsen du gör är ju inte rättvis, när du beräknar på max antal platser i bussar (80pers/buss) och endast halvfulla spårtaxibilar (2pers/bil). Inte för att jag tror att fler än 2 pers i genomsnitt kommer åka i en spårtaxi, så måste ju ändå en sån här uträkning basera sig på likadana fakta. Dvs fullsatta bussar och fullsatta spårtaxibilar, alternativ så gör man en undersökning hur många som verkligen åker i bussarna idag, då kan man jämföra med en beräknad beläggning av t.ex. 2 personer/ spårtaxi.TS skrev:Lite mer sifferexcercis:
Om det kommer att köras ledbussar eller normalbussar på de här linjerna vet jag inte, men när jag bodde i Uppsala kördes normalbussar på föregångaren linje 14 som teoretiskt ska ha plats för 80 passagerare, varav ungefär 35 sittande, alltså 8x10= 800 passagerare i timmen. Om vi fortsätter anta att det sitter i genomsnitt två personer i varje spårtaxi så behövs alltså 400 sådana per timme till Boländerna för att komma upp i dagens möjliga kapacitet med bussarna. Detta blir (60x60)/400 = 3600/400= en vagn var nionde sekund.
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Nja, jag håller inte riktigt med. Jag försökte visa på hur många spårtaxivagnar som med rimligt antal passagerare per vagn som behövs för att täcka in dagens teoretiska kapacitet i bussystemet. När man använder "traditionell" kollektivtrafik som buss, spårvagn, tåg osv är folk mer eller mindre tvungna att samåka med andra, så skulle det vara i betydligt mindre grad i ett spårtaxisystem. Om inte annat blir det mycket krångligare att fråga runt efter någon/några som ska till samma hållplats som man själv än att bara kliva på en buss som stannar vid alla hållplatser, så sannolikheten för att man som ensam resenär ska strunta i det och ta en "egen" vagn tror jag är ganska stor.
Men OK, utnyttjar man varje spårtaxivagns kapacitet fullt ut så håller inte jämförelsen i del ett. Fast jag räknade även på ett slags förmodat genomsnittligt antal passagerare per buss, nämligen runt 50 för en normalbuss som tar 80 passagerare. Förutsatt att den gissningen är någorlunda riktig tycker jag att jämförelsen i del två har ett visst värde.
Men OK, utnyttjar man varje spårtaxivagns kapacitet fullt ut så håller inte jämförelsen i del ett. Fast jag räknade även på ett slags förmodat genomsnittligt antal passagerare per buss, nämligen runt 50 för en normalbuss som tar 80 passagerare. Förutsatt att den gissningen är någorlunda riktig tycker jag att jämförelsen i del två har ett visst värde.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala
Medhåll!NerdBoy skrev:När jag ser de idylliska filmerna och bilderna med leende människor, som utan besvär susar fram ovanför huvudet på de köande bilisterna, kan jag inte låta bli att fundera på var reklamen för spårväg finns. Missförstå mig rätt, jag vill inte ha en massa flummigt båg med påhittade fördelar gentemot andra trafikslag, men var finns visionerna? Senast jag såg en animerad film med spårvagnar var den ryckigt, oinspirerande och rent ut sagt fult gjord. Är det så konstigt att gemene man är avigt inställd mot spårvagnar men tycker att ett spårtaxisystem låter lovande?
Finns det ingen som är tillräckligt mycket "blandmupp" för att både ha lite koll på spårtrafik OCH på att framställa fräck grafik?
På postvagnen var det någon (sorry, jag har glömt vem) som gjorde lite fräcka grafiska grejer till ett alternativ till Västlänken, typ järnvägsbro över till Hjalmar Brantingsplatsen/Backaplan o.s.v., men det är väl ungefär det enda jag sett på många år...
Extra dumt är väl att just här har man ju redan industrispår som väl vore rätt lämpliga för konvertering till samtrafik med spårvagnar (fast nu har man ju redan kommit så långt med centralen att man lär få bygga en ny bro för att komma över biltrafiken som går under järnvägen precis söder om centralen)...Harald skrev:Banan ska inte gå genom centrum. Den ska gå från Resecentrum (d.v.s. järnvägsstationen) ut i Boländerna, som är ett industriområde sydost om stationen.Svend Christensen skrev:Banen skulle jo gå gennem centrum, ...
...Det ville nok bedre gå i et industriområde,
Karta på Eniro