Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Finns det något botemedel mot denna sjukdom. Kommunpolitiker av alla de kulörer verkar vara rejält smittade.

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=833523,00.html

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=833518,00.html

Film med provåkning:
http://www2.unt.se/UNT_TV/?MC=0&ID=1408&CAT=1408

Mvh/Thomas Å
B Thomas
Inlägg: 389
Blev medlem: torsdag 19 oktober 2006 16:18

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av B Thomas »

Spårbilsbluffen- på gränsen till kriminellt!

Gång efter gång hör vi om spårbilar - varför?

Enkelt - det rör sig om business. Men det handlar inte om att transportnäringen utvecklar nya transportsystem, det är inte den sortens business det handlar om, det handlar om att sälja forskning, utredning och testbanor och liknande. Och medlet är marknadsföring av - nej inte fungerande transportsystem - utan DRÖMMAR om nya transportsystem. Allt snyggt förpackat och fint marknadsfört i syfte att berika sig på skattemedel. Hade detta varit vanlig affärsverksamhet hade dom konkat hela bunten vid det här laget.

Alla, ingen nämnd, ingen glömd, vill ha sin beskärda del av gottepåsen, vare sin man kommer från forskarsidan, konsultsidan eller från någon anslagsmyndighet. Alla involverade saknar antingen skrupler eller kompetens. Med andra ord, detta är en bluff, ett bedrägeri, ja det är brottsligt rent ut sagt.

Tyvärr har man lyckats dupera ett antal tjänstemän, politiker och andra lycksökare/drömmare att bli villiga verktyg i dessa giriga bedragares händer. Allt går att sälja med mördande reklam...

Den här sockersöta propagandan har ni säkert sett förut:


Men det är intressant att jämföra den med den mer realistiska (verkliga) filmen här:
http://www2.unt.se/UNT_TV/?MC=0&ID=1408&CAT=1408

Lyssna på ljudet i filmen och jämför med propagandan.

Glädjande nog finns det personer som inte stillatigande låter bluffmakarna stå oemotsagda:
http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/L ... 82544.aspx
http://ljungbergsblogg.blogspot.com/200 ... again.html
http://ljungbergsblogg.blogspot.com/200 ... rtaxi.html
http://ljungbergsblogg.blogspot.com/200 ... ellen.html
Läs särskilt den sista och se på kommentarerna från de som sitter med fingrarna i spårbilssyltburken. .... härskarteknik... Det är så att man undrar om inte dessa personer borde ägna sig åt något annat, t ex lära sig att flytta människor med tankekraft eller någon annan hokus pokus.

Ett exempel på hur man vilseleder är det som tas upp i detta inlägg (som jag nämnde ovan och som varit uppe här förut)
http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/L ... 82544.aspx
När man hävdar att spårbilar skulle kunna användas som anslutning (ja rent av ersättning) till pendeltåg så visar detta den totala okunnigheten (eller föraktet för sanningen) om hur samspelet mellan två i grunden olika system kommer att verka. Det ena (pendeltåg) med många resande som kommer punktvis ska byta till ett system som bygger på ett homogent flöde av resande i små enheter. Räkna på det och det blir långa väntetider för den siste resenären. För att inte tala om problemet i andra riktningen. Hur dags ska du gå till din spårtaxistation för att komma med ditt pendeltåg, vilken marginal behöver du när alla vill ankomma så optimalt som möjligt.

Allt detta mörkar spårbilsbedragarna, inte för att dom inte förstår, utan att för att det är dåligt för affärerna.
Jag tror att det börjar bli dags att avslöja den här sjuka och giriga verksamheten.

Kanske dags för en motpol till detta:
http://www.beamways.com/
http://www.vectus.se/
http://www.sika-institute.se/
http://www.podcar.org/kompass/

Är det dags att bilda KOMBORT (KOMpisar mot Bluffen Om pRT) :mrgreen:

Till slut (har ni orkat hänga med ända hit?) så får ni en realistisk simulering av PRT
http://www.roadkillbill.com/PRTSim.html
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av spårsnoken »

Thomas Åkerblad skrev:Finns det något botemedel mot denna sjukdom. Kommunpolitiker av alla de kulörer verkar vara rejält smittade.

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=833523,00.html

http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=833518,00.html

Film med provåkning:
http://www2.unt.se/UNT_TV/?MC=0&ID=1408&CAT=1408

Mvh/Thomas Å
-----------------------------
Ja, men det är väl inget att bry sig om.

Det blir ändå inget av det. Spårtaxifebern var hög i Göteborg 1967, men det har gått 40 år nu och ännu har vi inte sett någon spårtaxi i Göteborg.

Problemet med diskussionen i Uppsala är att den fördröjer satsningar på mer realistisk kollektivtrafik, såsom spårvagn eller trådbuss.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av kildor »

Det nämndes ju faktiskt ett testsystem i Tyskland i den där bloggen som jag inte hört talats om förut: Cabinentaxi. Om detta finns det en riktigt gullig film:



Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Cabinentaxi
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av MartinW »

Jag ser ingen fördel med spårtaxi framför vanlig taxi
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av 2763 »

MartinW skrev:Jag ser ingen fördel med spårtaxi framför vanlig taxi
Nej, absolut inte.

Enkelt sagt kombinerar spårtaxi det sämsta i spårvagnen med det sämsta i taxin.

Förhållandevis dyr infrastruktur med förhållandevis låg kapacitet.

Att tömma Ullevi med "spårtaxi" tar 5-8 timmar (det räknades på detta i samband med FriidrottsVM 1995) hur många vill vänta på sin "cab" så länge?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av MartinW »

TonyM skrev:
MartinW skrev:Jag ser ingen fördel med spårtaxi framför vanlig taxi
Nej, absolut inte.

Enkelt sagt kombinerar spårtaxi det sämsta i spårvagnen med det sämsta i taxin.

Förhållandevis dyr infrastruktur med förhållandevis låg kapacitet.

Att tömma Ullevi med "spårtaxi" tar 5-8 timmar (det räknades på detta i samband med FriidrottsVM 1995) hur många vill vänta på sin "cab" så länge?

//Tony
Jag tror ärligt talat inte man gör särskilt stor miljövinst, om ens någon, heller. Konstruktionen av anläggningen är nog tillräckligt skitig för att man istället skulle kunna köra vanlig taxi, på t.ex. diesel eller naturgas och det är renare.
flanders
Inlägg: 36
Blev medlem: söndag 19 december 2004 11:20
Ort: Varberg/Göteborg

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av flanders »

Allra bäst tyckte jag nog om exemplet eskilstuna - västerås i filmen; 33 km på 10 minuter!
Det blir en medelhastighet på 200 knyck det, och då får vi väl anta (?) att dom räknat med start, stopp, inväxling på rätt spår osv.
Där gäller det nog att hålla i hatten.
Snacka om glädjekalkyl...
Användarens profilbild
Löfet
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 11 oktober 2004 17:57
Ort: Solna

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av Löfet »

Finns det något botemedel mot denna sjukdom. Kommunpolitiker av alla de kulörer verkar vara rejält smittade.
Ja, det finns det ett enkelt räkneexempel, jämför kapacitet med den här "leksaken" med vad man får in i en spårvagn.
Ta exempet med Ullevi och räkna om det till hur lång tid det skulle ta om man skulle tömma Ullevi med Spårvagnar istället, hur många tåg skulle behövas och hur lång tid skulle det ta?
Bygg mera spårväg - Nu!!!
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av TS »

Jag funderade på det där med stationernas kapacitet, och delger er funderingarna här:

Tag en hyfsat tung tunnelbanestation som Universitetet här i Stockholm. Spårtaxiförespråkarnas argument är ju ofta att färre bytespunkter behövs eftersom man kan åka direkt, så Danderyds sjukhus eller Gullmarsplan är diskvalificerade, om vi antar att det där med frånvaron av bytespunkter stämmer (men det lär väl dessvärre inte stämma så bra, i alla fall inte i början). Till Universitetet går visserligen ett par busslinjer, 540 har slutstation och många från Lappis byter från/till buss 40, men de allra flesta ska nog just till Universitetet eller Naturhistoriska. Stationen har nästan 25000 resande per dygn enligt Stockholm under, jubileumsboken från tunnelbanans 50-årsjubileum. Detta är i sin tur 8 år sen, så inte heller detta är alldeles tillförlitligt. Med en jämn ström av 1250 resande per timme under 20 timmar (för enkelhetens skull. Detta motsvarar trafik 05:00- 01:00, eller lite mer än tiden då SL:s daglinjer trafikeras) och förutsatt att två personer åker i varje "cab" så får vi i så fall 625 vagnar i timmen, eller en var femte sekund.

Inte heller den siffran lär stämma, för säkert skulle många ha en vagn för sig själv, kanske till och med så många att vi får färre än två passagerare per vagn i genomsnitt (detta vågar jag inte sia om). Helt klart finns det ett par trafiktoppar där betydligt fler anländer till stationen/reser från, jag tror de allra flesta föreläsningar börjar runt 9-10 på morgonen, och de sista slutar väl vid 15-16 på eftermiddagen, kvällsföreläsningar undantagna. Men vi håller oss till ovan nämnda 625 vagnar i timmen. Hur många "perronger" behövs då?
Antar vi varje perrong klarar en vagn per minut så räcker det ju med 10-12 perronger. Frågan är hur det förhåller sig med den saken. Nog för att automatiska system kanske kan klara av fler enheter i omlopp än manuella, men en vagn per minut låter mycket. Framför allt förutsätter det tysk Ordnung på steroider från passagerarnas sida. Kliv på, knappa in destination. Ha inga velande ungar eller tunga väskor med dig. Ha järnkoll på eventuella stationskoder eller adress dit du ska. Var för allt i världen inte alkoholpåverkad. Ha betalkort i beredskap (Lite av det här kan man kanske lösa med att ha betalstationen och "beställningscentralen" innan själva perrongen, i och för sig). Lite tid krävs ju för en vagn att köra ut, och för nästa att köra in. En per minut låter väl optimistiskt med andra ord. Säg en var tredje minut istället, det borde gå. 30-36 perronger således. Nu kan ju dessa perronger göras ganska små, men det blir ändå en väldigt mycket trafik på spåret som leder in till dem på sidan av "huvudspåret". En vagn var femte sekund närmre bestämt, och vagnarna måste backa ut från sina små "perrongspår" och åka iväg.

Antagligen tar det mer än fem sekunder, men nu bortser jag från att folk åker åt två håll (in till och ut från stan i det här fallet), och man kan ju ha flera avledda "sidospår" från huvudspåret. Säg tre sådana per riktning, men perrongspår in till 5 perronger per sidospår. Sammanlagt 30 perronger. För enkelhetens skull drar vi ner antalet vagnar per minut till 600. Varje perrong måste då klara 20 vagnar i timmen, eller en var tredje minut. I respektive riktning avgår 300 vagnar i timmen eller en var 12:e sekund. En var 36:e sekund från varje sidospår. Lägg till en perrong i vardera riktning så får vi 720 avgångar per timme, 360 per riktning eller en var tionde sekund och en var 30:e från varje sidospår. Eller strunt i det förresten. Vi håller oss till ovan nämnda siffra, med en vagn var 12:e sekund i vardera riktningen från Universitetet. Dessa ska sedan ut på ett "huvudspår", ut mot Roslagen och in mot stan. Där åker redan ett gäng människor från och till andra platser. Kan man komma ner till en vagn var tredje sekund så står Universitetets vagnar för 25 % av den tillgängliga kapaciteten. Förutsatt, som sagt, att passagerarna kommer i en jämn ström utspridda över 20 av dygnets timmar och att antalet resande med kollektivtrafiken inte ökar, utan tvärtom minskar litegrann: Det var ju egentligen 625 vagnar i timmen från början. Vidare förutsätter det att i snitt två personer reser i varje vagn. Nu är ju Stockholms universitets studentkår ganska vänsterorienterad och vi kanske därmed kan dra slutsatsen att studenterna är mer kollektivistiska än länsinvånaren i allmänhet och boende i de nordöstra förorterna i synnerhet. Så kanske stämmer detta, vad vet jag. Vad som med nästan 100 procents sannolikhet inte stämmer är antagandet om en jämn passagerarström från fem på morgonen till ett på natten. Hur stora trafiktopparna respektive dalarna är vet jag däremot inte.

I rättvisans namn skulle väl ett renodlat och fullt utbyggt spårtaxisystem även innehålla en öst-västlig länk, och då får vi naturligtvis lite lägre belastning på den nord-sydliga. Man skulle dessutom kunna dela upp Universitetet på ett par stycken mindre stationer, kanske en vid Naturhistoriska, en i närheten av Allhuset och en vid nuvarande T-station. Kanske en vid Kräftriket också.

Är det nåt jag inte tänkt på? (Antagligen)
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av 2763 »

Löfet skrev:
Finns det något botemedel mot denna sjukdom. Kommunpolitiker av alla de kulörer verkar vara rejält smittade.
Ja, det finns det ett enkelt räkneexempel, jämför kapacitet med den här "leksaken" med vad man får in i en spårvagn.
Ta exempet med Ullevi och räkna om det till hur lång tid det skulle ta om man skulle tömma Ullevi med Spårvagnar istället, hur många tåg skulle behövas och hur lång tid skulle det ta?
Om man maximerar och tar en lika teoretisk beräkning som den på 5-8 timmar för spårtaxi så blir det c:a 45 minuter. Frågan är om man kan tömma arenan så fort. Dvs Arenans infrastruktur har lägre kapacitet än spårvägen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7515
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av Kantorn »

TKO, jag tycker din beräkning säger att spårtaxi inte är för Stockholm. Kul att få siffror på det.

Min personliga tanke var den filmen på UNT, han sa att kurvorna togs väldigt fint i 35-metersslingan (jag tror nog att det var radien som var 35 meter) men jag tyckte det ryckte i sidled mest hela tiden. Då går det bort för mig, jag blir åksjuk av bara tanken. Dessutom har jag känslig rygg, så jag kommer få ont i den typ varje resa. Mina öron är väl kanske inte känsliga, men att åka i det bullret är inte vad jag önskar. Den lät bra mycket mer än min bil.

En av ovanstående saker är väl ok, men tre, njae. (Jag vet, två orsaker, men tre "verkan".)

(Trots detta utsätter jag mig frivilligt för det när jag är i Stockholm, då jag åker Djurgårdslinjens gamla vagnar. Men då är det nostalgi, och då är obehagströskeln mycket högre.)

Ska det vara ett modernt system så måste det väl för hela friden vara bekvämt och tyst! Jag menar - tex på pendeltåg låter det en del (mindre på X60 dock), men det är ju gamla vagnar (utom då nämnda X60 - ja ni förstår vart jag vill komma...).

blarrar Kantorn
Professionell tyckare
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Spårtaxiprogram 1 dec 19.30 på SVT2

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Bläddrade just igenom nästa veckas TV-bilaga när jag såg en bild på en VECTUS-vagn från Uppsala som illustration till:

1 dec 19.30 på SVT2

2020 Miljöprogram
Del 4 av 8. Bilen. Programledaren Anders Nord funderar på om vi kommer köra så mycket b1l 2020 som vi gör nu. Men finns det alternativ till bilen i framtiden? Även Kunskapskanalen 2/12 och 7/12. [4468]


Mvh/Thomas Å
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av MartinW »

TonyM skrev:
Löfet skrev:
Finns det något botemedel mot denna sjukdom. Kommunpolitiker av alla de kulörer verkar vara rejält smittade.
Ja, det finns det ett enkelt räkneexempel, jämför kapacitet med den här "leksaken" med vad man får in i en spårvagn.
Ta exempet med Ullevi och räkna om det till hur lång tid det skulle ta om man skulle tömma Ullevi med Spårvagnar istället, hur många tåg skulle behövas och hur lång tid skulle det ta?
Om man maximerar och tar en lika teoretisk beräkning som den på 5-8 timmar för spårtaxi så blir det c:a 45 minuter. Frågan är om man kan tömma arenan så fort. Dvs Arenans infrastruktur har lägre kapacitet än spårvägen.

//Tony
Det skulle nog gå snabbare också om inte folk envisades med att försöka pressa in sig i vagnarna när de redan är fulla. Såg det när jag skulle lämna Ullevi efter Bruce Springsteen. Förarna kunde inte åka för folk försökte tränga sig på. Sen verkade det inte vara någon extratrafik ute, i alla fall inte i den mängd som skulle behövts.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårtaxiprogram 1 dec 19.30 på SVT2

Inlägg av 2763 »

Thomas Åkerblad skrev:Bläddrade just igenom nästa veckas TV-bilaga när jag såg en bild på en VECTUS-vagn från Uppsala som illustration till:

1 dec 19.30 på SVT2

2020 Miljöprogram
Del 4 av 8. Bilen. Programledaren Anders Nord funderar på om vi kommer köra så mycket b1l 2020 som vi gör nu. Men finns det alternativ till bilen i framtiden? Även Kunskapskanalen 2/12 och 7/12. [4468]
Notera mina herrar, notera, "Men finns det alternativ till bilen i framtiden"

Tänk så träffande!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av NerdBoy »

TS skrev:Tag en hyfsat tung tunnelbanestation som Universitetet här i Stockholm. Spårtaxiförespråkarnas argument är ju ofta att färre bytespunkter behövs eftersom man kan åka direkt, så Danderyds sjukhus eller Gullmarsplan är diskvalificerade, om vi antar att det där med frånvaron av bytespunkter stämmer (men det lär väl dessvärre inte stämma så bra, i alla fall inte i början). Till Universitetet går visserligen ett par busslinjer, 540 har slutstation och många från Lappis byter från/till buss 40, men de allra flesta ska nog just till Universitetet eller Naturhistoriska. Stationen har nästan 25000 resande per dygn enligt Stockholm under, jubileumsboken från tunnelbanans 50-årsjubileum. Detta är i sin tur 8 år sen, så inte heller detta är alldeles tillförlitligt. Med en jämn ström av 1250 resande per timme under 20 timmar (för enkelhetens skull. Detta motsvarar trafik 05:00- 01:00, eller lite mer än tiden då SL:s daglinjer trafikeras) och förutsatt att två personer åker i varje "cab" så får vi i så fall 625 vagnar i timmen, eller en var femte sekund.
"Fakta om SL och länet" för 2007 säger att stationen har 10.000 påstigande en vintervardag 2007, varav 600 på morgonen (06:00-09:00). Bussarna vid intilliggande hållplatser har 2000 påstigande, varav 200 på morgonen. Roslagsbanans stationer Frescati och Universitetet har 700 påstigande, varav 60 på morgonen. Den stora strömmen går alltså till Universitet på morgonen och därifrån på kvällen. Detta syns rätt tydligt i det faktum att det inte räckte med att två av tre rulltrappor rullade uppåt på morgnarna, trots skyltar om max en person per steg blev de överbelastade och stannade. Rulltrapporna byttes mot smalare så nu är det tre av fyra som körs uppåt på morgonen (och motsatt på kvällen, antar jag).

Jag skulle, sådär på en höft, vilja fyrdubbla dina 625 vagnar de "tunga" timmarna.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av NerdBoy »

TonyM skrev:
Löfet skrev:
Finns det något botemedel mot denna sjukdom. Kommunpolitiker av alla de kulörer verkar vara rejält smittade.
Ja, det finns det ett enkelt räkneexempel, jämför kapacitet med den här "leksaken" med vad man får in i en spårvagn.
Ta exempet med Ullevi och räkna om det till hur lång tid det skulle ta om man skulle tömma Ullevi med Spårvagnar istället, hur många tåg skulle behövas och hur lång tid skulle det ta?
Om man maximerar och tar en lika teoretisk beräkning som den på 5-8 timmar för spårtaxi så blir det c:a 45 minuter. Frågan är om man kan tömma arenan så fort. Dvs Arenans infrastruktur har lägre kapacitet än spårvägen.

//Tony
Jag tror inte att det stora problemet med spårtaxi är att tömma arenan utan att fylla den. Hur förmår man människor att påbörja resan dit 5-8 timmar innan matchen/konserten börjar? Och vad händer när människor i glasbubblor fem meter över marken får panik för att "trafiken" står helt still och matchen/konserten börjar alldeles snart? Och den som bara vill åka hem från jobbet, ska han/hon behöva sitta ett par timmar i samma kö?
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av Harald »

NerdBoy skrev:Jag tror inte att det stora problemet med spårtaxi är att tömma arenan utan att fylla den. Hur förmår man människor att påbörja resan dit 5-8 timmar innan matchen/konserten börjar? Och vad händer när människor i glasbubblor fem meter över marken får panik för att "trafiken" står helt still och matchen/konserten börjar alldeles snart? Och den som bara vill åka hem från jobbet, ska han/hon behöva sitta ett par timmar i samma kö?
VI får väl citera planeringsdirektören i Uppsala: "Det finns lösningar". Svaret gällde risken att hamna i samma vagn som en våldsman, men det är säkert giltigt för alla problem som de elaka spårbilsmotståndarna kan tänkas dra fram. Tyvärr glömde journalisten att ställa den kritiska och och självklara följdfrågan. "Hur ser lösningarna ut?"
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av NerdBoy »

När jag ser de idylliska filmerna och bilderna med leende människor, som utan besvär susar fram ovanför huvudet på de köande bilisterna, kan jag inte låta bli att fundera på var reklamen för spårväg finns. Missförstå mig rätt, jag vill inte ha en massa flummigt båg med påhittade fördelar gentemot andra trafikslag, men var finns visionerna? Senast jag såg en animerad film med spårvagnar var den ryckigt, oinspirerande och rent ut sagt fult gjord. Är det så konstigt att gemene man är avigt inställd mot spårvagnar men tycker att ett spårtaxisystem låter lovande?
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Spårtaxifebern blossar upp i Uppsala

Inlägg av TS »

NerdBoy skrev:När jag ser de idylliska filmerna och bilderna med leende människor, som utan besvär susar fram ovanför huvudet på de köande bilisterna, kan jag inte låta bli att fundera på var reklamen för spårväg finns. Missförstå mig rätt, jag vill inte ha en massa flummigt båg med påhittade fördelar gentemot andra trafikslag, men var finns visionerna? Senast jag såg en animerad film med spårvagnar var den ryckigt, oinspirerande och rent ut sagt fult gjord. Är det så konstigt att gemene man är avigt inställd mot spårvagnar men tycker att ett spårtaxisystem låter lovande?
Gemene man har väl inte så bra koll (det kan man nog inte begära heller), och spårtaxi låter onekligen lockande och framtidsinriktat. Angående spårvagnar ser väl många det som något som fanns förut, men blivit omodernt nu. Speciellt många äldre som minns 1940- och 50- talen i städer som Jönköping, Sundsvall, Gävle och andra som hade spårväg associerar säkert det ordet med små vagnar med träbänkar från förra seklets början. Nån gång läste jag en kommentar på GP som löd ungefär "spårvagnar var gårdagens trafiksystem, tunnelbana är dagens, spårtaxi är morgondagens".
Bortsett från detta är det väl bara att konstatera att spårtaxins vänner lobbar framgångsrikt för sin sak, men jag vet inte om folk i allmänhet verkligen är så avogt inställda till spårväg. Man behöver ju inte resa långt från Sverige för att hitta allehanda exempel på hur den tekniken fått en renässans. Frågar man stockholmarna tror jag ganska få ifrågasätter att tvärbanan borde byggas vidare på, eller för den delen innerstadsspårväg. I Göteborg och Norrköping tror jag snarast det är en liten men högljudd minoritet som vill ha bort spårvagnarna.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Skriv svar