Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen
Inlägg: 240
Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Det här med att vagnen inte dubbelstannar på en hållplats har diskuterats förut och jag hävdar fortfarande att vagnen tjänar tid på att inte öppna dörrarna förrän det främre läget på hållplatsen är fritt. Naturligtvis så varierar händelseförloppet och i vissa situationer så kan vagnen öppna dörrarna i sekundärläget, men i det stora hela tjänar man på att vänta in i det sista på att få komma fram till främre läge på hållplatsen. Det har ingenting att göra med matematiska beräkningar att göra utan är en ren praktisk lärdom för förare att fort ta till sig för en möjligheten att i lugn och ro hålla tidtabellen och pinka i lugn och ro på ändhållplats.

Vad gäller vagnmodeller??????
M32 är överlägsen i acceleration och kommer att bli en (killer) vagn när de får bukt med de problem som existerar och de är under positiva förändringar. För närvarande måste jag säga att en fin M31 är som ett fint gammalt vin. Mjuk i första träffen, men visar sitt rätta ansikte vid en djupare smak sensation. Annars så måste jag ge kredit till de äldre årgångarna av Göteborgs spårvagnar och då speciellt M28 som jag finner brilliant tillfredställende och då speciellt om de får gå i par med varandra.

Vad gäller Mölndals sträckan så är det en hopplös sträcka med otaliga hastighetsnedsättningar och oberäkneliga kollektivtrafiksignaler.
Är du i tid med en vagn där ute så har du tur som borde räcka ända ned till casinot :D
Perra-Spårvagnsförare!
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av Bobjörk »

Harald skrev:
daniel_s skrev:
TonyM skrev:Av framkomlighetsskäl måste vagnen alltid stanna i "läge 1" eftersom det annars blir svårt för handikappade att hitta rätt vagn.

Därför måste man stanna två gånger om man stannar i bakre läget.
Åtminstone om det är någon kvar vid hållplatsen efter att man stannat första gången, kan jag tänka mig? Föraren måste väl fortfarande ha förmåga att se.
Det är alltid någon kvar eftersom det är frågan om centrala hållplatser med många resande och som trafikeras av flera linjer. Vi har ännu inte lyckats få fram förare som är förmögna att se vilken linje väntande resenärer väntar på.
Jag tolkar det som att han menar att om vagnen stannar bakom en annan vagn och denna vagn kör iväg och hållplatsen är tom, då skall ju uppenbarligen ingen mer med hans vagn och han kan dra iväg. Borde fungera på samma sätt om det står folk på hållplatsen och han själv står där och ingen går på.
Oftast är det så med buss när jag kör. En del står dock inne i kuren och glor på bussen som står med öppna dörrar och börjar sen skrika och vifta när den startar och kör iväg utan att stanna igen och släppa på dom.
Bantekniker
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av Harald »

Bobjörk skrev:Jag tolkar det som att han menar att om vagnen stannar bakom en annan vagn och denna vagn kör iväg och hållplatsen är tom
Så tolkade jag det också och jag menade att chansen att hållplatsen är tom är i stort sett obefintlig.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
Bobjörk skrev:Jag tolkar det som att han menar att om vagnen stannar bakom en annan vagn och denna vagn kör iväg och hållplatsen är tom
Så tolkade jag det också och jag menade att chansen att hållplatsen är tom är i stort sett obefintlig.
Nu ska jag inte vara tjurig, men ute i stora vida världen så fungerar det på det sätt som jag beskriver... Det är upp till passagerarna att hålla koll på var vagnarna stannar. Det kanske leder till att någon blir lämnad kvar, vad vet jag? Men att man inte gör så i Göteborg har jag förstått vid det här laget!

Ja man behöver egentligen inte bege sej längre än 5 meter från min balkong. Där vid busshållplatsen "Årstaskolan" händer det ofta att 2 bussar stannar efter varandra - och inte tror ni att den bakre vagnen stannar en gång till framme vid stolpen? Nej de pigga och raska årstaborna håller ögonen öppna och pilar fram och tillbaka och kommer i de allra flesta fall med rätt buss! :D
(Och då måste vi ändå gå på genom den främre dörren...)

Så vi kan avsluta den delen av debatten med att det är olika tycker jag. Eller vill någon fortsätta att hävda att det inte fungerar?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av Stefan_Brännström »

Det har väl hänt ett otal gånger att man haft bråttom för att hinna med ett tåg, passerat Brunnsparken österut och blivit arg för att spårvagnen släpper på folk två gånger innan den äntligen åker vidare mot Centralen...
Satsa på Spårvägarna
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av Harald »

TKO skrev:och inte tror ni att den bakre vagnen stannar en gång till framme vid stolpen?
Det gör inte den bakre vagnen i Göteborg heller. Den följer med den första vagnen eftersom de är hopkopplade.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
TKO skrev:och inte tror ni att den bakre vagnen stannar en gång till framme vid stolpen?
Det gör inte den bakre vagnen i Göteborg heller. Den följer med den första vagnen eftersom de är hopkopplade.
Jag trodde det framgick att JAG talade om bussar!
(Läs annars om: busshållplats, bussar markerar tydligt vad det handlar om)
Fast i Göteborg kallas även dessa för tåg har jag läst nånstans?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av Harald »

Du har ju själv startat tråden och skrivit "Spårvagnar i Göteborg" i rubriken, så därför trodde jag att du ville jämföra bussar i Årsta med spårvagnar i Göteborg. Nu tycks vi ju vara överens om att man inte ska göra det, så då är allt frid och fröjd. :)
TKO skrev:Fast i Göteborg kallas även dessa för tåg har jag läst nånstans?
En gång i tiden gjorde man det, men det är länge sedan.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av 2763 »

Harald skrev: En gång i tiden gjorde man det, men det är länge sedan.
Det gör man fortfarande, även om kursnumret på tåget numera benämns omlopp.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Vardon
Inlägg: 241
Blev medlem: fredag 31 mars 2006 0:44

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av Vardon »

TKO skrev: Nu ska jag inte vara tjurig, men ute i stora vida världen så fungerar det på det sätt som jag beskriver... Det är upp till passagerarna att hålla koll på var vagnarna stannar. Det kanske leder till att någon blir lämnad kvar, vad vet jag? Men att man inte gör så i Göteborg har jag förstått vid det här laget!
/TKO
Nej istället investerar man i spårvagnar med 100 % låggolv (och egensinniga konstruktioner), iTid system som gastar ut linjenummer och riktning till synskadade , höjjer hållplatser för att få lägre insteg mot låggovlsvagnarna. Man kan tycka vad vill om dessa investeringar men jag tycker att det vore ganska korkat att satsa på att köra ifrån handikappade redan på hållplatsen... Som fullt frisk och inga rörelsehinder har jag problem att röra mig längs hållplatserna på trånga och hårda trafikerade hållplatser (tex brunnsparken, valand (glöm inte cykelbanorna där) när man ska flytta sig 15-30 meter.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
daniel_s
Inlägg: 14410
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av daniel_s »

Vardon skrev:
TKO skrev: Nu ska jag inte vara tjurig, men ute i stora vida världen så fungerar det på det sätt som jag beskriver... Det är upp till passagerarna att hålla koll på var vagnarna stannar. Det kanske leder till att någon blir lämnad kvar, vad vet jag? Men att man inte gör så i Göteborg har jag förstått vid det här laget!
/TKO
Nej istället investerar man i spårvagnar med 100 % låggolv (och egensinniga konstruktioner), iTid system som gastar ut linjenummer och riktning till synskadade , höjjer hållplatser för att få lägre insteg mot låggovlsvagnarna. Man kan tycka vad vill om dessa investeringar men jag tycker att det vore ganska korkat att satsa på att köra ifrån handikappade redan på hållplatsen... Som fullt frisk och inga rörelsehinder har jag problem att röra mig längs hållplatserna på trånga och hårda trafikerade hållplatser (tex brunnsparken, valand (glöm inte cykelbanorna där) när man ska flytta sig 15-30 meter.
Jag tycker att argumenten låter lite fyrkantiga. Antingen eller, tycks vara det som gäller: Antingen så har man vild anarki och kör ifrån folk stup i kvarten, eller så står man ALLTID buttert med dörrarna stängda och väntar på att få köra fram trots att hela tåget ryms vid plattformen, för att det är en enkelvagn framför. Jag inser att refugerna är smala och att det faktiskt kan vara omöjligt att ta sig fram, men lite situationsanpassning lär väl inte skada?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Jag tycker att argumenten låter lite fyrkantiga. Antingen eller, tycks vara det som gäller: Antingen så har man vild anarki och kör ifrån folk stup i kvarten, eller så står man ALLTID buttert med dörrarna stängda och väntar på att få köra fram trots att hela tåget ryms vid plattformen, för att det är en enkelvagn framför. Jag inser att refugerna är smala och att det faktiskt kan vara omöjligt att ta sig fram, men lite situationsanpassning lär väl inte skada?
Du läser in för mycket.
Följande gäller: Vagnen stannar (med tillgänglighetsskäl som är anförda) alltid i främre hållplatsläget, om den stannar vill säga.
Detta är en klar och tydlig kommunikation till passagerarna.

Eventuellt stopp i bakre läget är en bonus och det är upp till föraren att bedöma om det är en lönsam åtgärd.

Detta är minst lika svårt att ändra på som att faktiskt köra passöppna på tunnelbanan, vi funkar och tänker olika i olika städer.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14410
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Detta är minst lika svårt att ändra på som att faktiskt köra passöppna på tunnelbanan, vi funkar och tänker olika i olika städer.
Intressant liknelse! Jag tycker att tänkandet i den här staden är ganska traditionsbundet och fyrkantigt, samt att man är överdrivet rädd för klagomål. Huruvida det är så även i din stad har jag förstås ingen aning om :wink:
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av 2763 »

läget "Tillåter öppning" fungerar utmärkt och folk begriper att själv öppna dörrarna. Men det kanske är för att det står "Tillåter Öppning" och inte "Passöppna" på förarbordet, vad vet jag.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14410
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:läget "Tillåter öppning" fungerar utmärkt och folk begriper att själv öppna dörrarna. Men det kanske är för att det står "Tillåter Öppning" och inte "Passöppna" på förarbordet, vad vet jag.
Lustigt nog fungerar det utmärkt även på Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och en uppsjö av olika bussmodeller. Men så fort det handlar om pendeltågen och tunnelbanan är det tvärstopp, utom möjligtvis vid ändstationerna...
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:Men det kanske är för att det står "Tillåter Öppning" och inte "Passöppna" på förarbordet, vad vet jag.

//Tony
Det kan det ju inte vara för det tycks inte fungera på M31 heller fast det väl står "Tillåter öppning" där också. Men det kanske beror på att det är andra resenärer på M31 än på M29 och M32. :?: :?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av TKO »

Vardon skrev:
TKO skrev: Nu ska jag inte vara tjurig, men ute i stora vida världen så fungerar det på det sätt som jag beskriver... Det är upp till passagerarna att hålla koll på var vagnarna stannar. Det kanske leder till att någon blir lämnad kvar, vad vet jag? Men att man inte gör så i Göteborg har jag förstått vid det här laget!
/TKO
Nej istället investerar man i spårvagnar med 100 % låggolv (och egensinniga konstruktioner), iTid system som gastar ut linjenummer och riktning till synskadade , höjjer hållplatser för att få lägre insteg mot låggovlsvagnarna. Man kan tycka vad vill om dessa investeringar men jag tycker att det vore ganska korkat att satsa på att köra ifrån handikappade redan på hållplatsen... Som fullt frisk och inga rörelsehinder har jag problem att röra mig längs hållplatserna på trånga och hårda trafikerade hållplatser (tex brunnsparken, valand (glöm inte cykelbanorna där) när man ska flytta sig 15-30 meter.
Jag trodde det framgick av mitt ursprungliga inlägg, men jag kan ta det igen:
- Anledningen till alla mina funderingar var att jag tyckte det gick o e r h ö r t l å n g s a m t att åka spårvagn i Göteborg, speciellt i innerstan. Om man inte tycker att det är ett problem är ju allt frid och fröjd! Eftersom jag bara nöjesåkte så var det ju snarast en fördel - men är verkligen den som tvingas genomlida detta två gånger varje arbetsdag lika nöjd?

Men som vanligt kan jag konstatera att allt alltid är precis så bra som det kan vara - tänk att vi alltid lever i den bästa av världar!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8800
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av Harald »

Allting är så som man har valt att det ska vara. Man kan naturligtvis bygga ett högpresterande samhälle genom att anpassa det till de raskaste och lämna de mindre raska efter sig, men det är väl inte det samhällsideal du sympatiserar med. Vill man ha de mindre raska med sig, så får man acceptera att saker tar lite längre tid.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av TKO »

Harald skrev:Allting är så som man har valt att det ska vara. Man kan naturligtvis bygga ett högpresterande samhälle genom att anpassa det till de raskaste och lämna de mindre raska efter sig, men det är väl inte det samhällsideal du sympatiserar med. Vill man ha de mindre raska med sig, så får man acceptera att saker tar lite längre tid.
De val man gjort i Göteborg avspeglar sej bland annat i den låga andelen kollektivtrafikresor.
"Man" accepterar inte att det tar så lång tid - utan kör bil istället...

Men jag har ju egentligen fått svar på min fråga ett antal gånger: Ja man har funderat (kanske till och med provat) att göra som man gör på de flesta ställen i världen, men det var inte bra just i Göteborg! Jag förmodar att man vet vad man gör.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvagnar i Göteborg - hur är det med accet?

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:
Harald skrev:Allting är så som man har valt att det ska vara. Man kan naturligtvis bygga ett högpresterande samhälle genom att anpassa det till de raskaste och lämna de mindre raska efter sig, men det är väl inte det samhällsideal du sympatiserar med. Vill man ha de mindre raska med sig, så får man acceptera att saker tar lite längre tid.
De val man gjort i Göteborg avspeglar sej bland annat i den låga andelen kollektivtrafikresor.
"Man" accepterar inte att det tar så lång tid - utan kör bil istället...

Men jag har ju egentligen fått svar på min fråga ett antal gånger: Ja man har funderat (kanske till och med provat) att göra som man gör på de flesta ställen i världen, men det var inte bra just i Göteborg! Jag förmodar att man vet vad man gör.

/TKO
Det är nog en tolkning som är lätt att göra, men icke destomindre fel. "De val" "man" gjort i Göteborg leder till att vi har sveriges säkraste stadskärna för oskyddade trafikanter, i förhållande till trafikmängden. Den relativt låga andelen kollektivresenärer beror mer på att förbindelserna mellan kranskommun och innerstad är otydliga och alldeles för "flexibla" än på de "åtgärder som gjorts i centrum".

//Tony
Senast redigerad av 2763 den torsdag 04 december 2008 18:33, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Låst