Ungefär så, ja. Vi har ju berört det här många gånger, under många år. Själv önskar jag mig inte bara ett bättre förargränssnitt än vad dagens ombordutrustning erbjuder, utan även ett stabilare system. Populärt just är felkod "1C04" (hoppas jag inte minns fel nu, jag orkar inte sträcka mig efter ATC-manualen) som är någon form av kommunikationsfel mellan funktionsblocken i ombordutrustningen. Det inträffar nästa dagligen och kräver i regel omaktivering av tåget.Odd skrev:Ja, för min del skulle det nog funka lika bra under förutsättning att man faktiskt koncentrerar sig på att uppgradera det så att det blir användbart för vår typ av trafik.Björn Ehnberg skrev: Som en pendang (eller vad det heter) till detta har jag hört att SL också börjar svaja i planerna på att byta ut Tvärbanans ATC-system. Nu heter det, enligt uppgift, att man överväger att "uppgradera" systemet istället!?
Björn
Jag kan tänka mig att med tätare signaler (tex "infartssignaler" till hållplatserna) och intelligentare styrsystem för plankorsningarna med tillhörande förtätning av balisgrupper tillsammans med ett helt nytänk vid programmering av dataställverket (varför inte stv59 på tvärbanan, förresten?) skulle kunna göra systemet användbart. Utrustningen på vagnen måste naturligtvis bytas ut i sin helhet mot ett enklare och smartare system för föraren.
Komplettering på vissa platser med spårledningar som klarar av att bära datasignaler skulle underlätta en hel del.
Betänk att nuvarande system funktionsmässigt nästan helt består av programvara. Alltså kan man göra nästan vad som helst om man bara har insikt om problematiken och kunskaper om systemet.
Helt klart är att nuvarande projektledning inte kan hålla i ett sådant projekt eftersom de är alldeles för färgade av det som har varit.
Äh, vad i helsike.. det blir nog billigare att skaffa ett nytt signalsystem och atc-system iallafall om man skall få något bra. Och jag lovar, om man köper något som man vet har fungerat i 20 år, så kan man vara helt säker på att det kommer att fungera i hundra år om man bara underhåller det. Systemet i sig blir ju inte sämre med tiden...
Likaså har vi många gånger gendrivit dem som påstår att varken ATC eller linjeblockering (OBS! begreppsmissbruk) behövs på Tvärbanan. Jag skulle vilja framföra ett önskemål att de som i sammanhanget vill förfäkta den åsikten i så fall startar en egen tråd i ämnet.
Mvh.
Björn