"Brister i skötseln av tvärbanan"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tisdag 08 april 2008 14:41
"Brister i skötseln av tvärbanan"
"Ett 60tal förare slår larm"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=848088
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1302126
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=848088
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1302126
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Bra av förarna att våga stå upp och säga vad de tycker och tänker så de inte blir helt överkörda.
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Jag har läst brevet och kan konstera att det innehåller en del riktig information men även faktafel och andra felaktigheter, vilket riskerar att minska trovärdigheten i brevet. Sen var brevet svårläst eftersom det var dålig meningsuppbyggnad och all text var centrerad.
Sen var det så att ingen vågade skriva under brevet och den enda hänvisning som finns var till en anonym yahoo-adress. Det ökar ju inte trovärdigheten, direkt.
Personligen tycker jag att detta är något som egentligen borde skötas genom vår fackförening.
Man kan ju spekulera i varför ett sådant här "desperat rop på hjälp" överhuvudtaget sker genom ett anonymt brev. Personligen anser jag att det hela handlar om att arbetsledningen är oförmögen att följa upp verksamheten, identifiera och åtgärda de problem som finns. Brist på information till personalkåren skapar dessutom utrymme för spekulationer som sedan blir "sanningar" eftersom arbetsledningen inte klarar av att fånga upp och bemöta dessa. Mer skriver jag inte här eftersom jag själv jobbar på bolaget i fråga.
Sen var det så att ingen vågade skriva under brevet och den enda hänvisning som finns var till en anonym yahoo-adress. Det ökar ju inte trovärdigheten, direkt.
Personligen tycker jag att detta är något som egentligen borde skötas genom vår fackförening.
Man kan ju spekulera i varför ett sådant här "desperat rop på hjälp" överhuvudtaget sker genom ett anonymt brev. Personligen anser jag att det hela handlar om att arbetsledningen är oförmögen att följa upp verksamheten, identifiera och åtgärda de problem som finns. Brist på information till personalkåren skapar dessutom utrymme för spekulationer som sedan blir "sanningar" eftersom arbetsledningen inte klarar av att fånga upp och bemöta dessa. Mer skriver jag inte här eftersom jag själv jobbar på bolaget i fråga.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Det skulle onekligen vara intressant att läsa brevet. Och om det nu är ett anonymt brev - hur ska man då kunna veta att det är ett 60-tal förare som står bakom?
- Karsten
- Inlägg: 1482
- Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
- Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Hur många förare är det förresten sammanlagt på spårvägen? I klass med RB borde det vara, alltså knappt 100? I så fall är det nog ganska allvarligt om 60 av "knappt 100" är missnöjda, hur anonyma de än är.kildor skrev:Det skulle onekligen vara intressant att läsa brevet. Och om det nu är ett anonymt brev - hur ska man då kunna veta att det är ett 60-tal förare som står bakom?
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Ja, om det nu är 60 förare som står bakom så ska man nog ta det på allvar. Min poäng var dock att man knappast kan veta det om det är så många när det rör sig om ett anonymt brev. I praktiken kan det vara en enda missnöjd förare som ligger bakom.
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Ring till SLs växel och be att få bli kopplad till registrator!kildor skrev:Det skulle onekligen vara intressant att läsa brevet.
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Nu är väl SL knappast en offentlig myndighet. Men det är Järnvägsstyrelsen däremot. Ska se om man kan få tag på det den vägen...
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Kommunala bolag lyder under samma offentlighetsprinciper som annan kommunal verksamhet...kildor skrev:Nu är väl SL knappast en offentlig myndighet. Men det är Järnvägsstyrelsen däremot. Ska se om man kan få tag på det den vägen...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3539
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
SL är inte kommunalt utan landstingsägt.
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Spelar i detta sammanhang ingen roll. Det är samma lagstiftning som gäller om allmänna handlingar.Hechtwagen skrev:SL är inte kommunalt utan landstingsägt.
/Jörgen G
- Kristofer
- Inlägg: 1516
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Landstinget är en kommun. En landstingskommun, att skilja från en primärkommun. SL är alltså landstingskommunalt, vilket är kommunalt.Hechtwagen skrev:SL är inte kommunalt utan landstingsägt.
Vi får väl ta en titt i en av våra fyra grundlagar:
Regeringsformen, 1 kap §7 skrev:7 § I riket finns primärkommuner och landstingskommuner. Beslutanderätten i kommunerna utövas av valda församlingar.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Brevet har tydligen gått till Järnvägsstyrelsen också, ifall SL krånglar.
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Värt att diskutera i detta sammanhang är vilka faktiskta påföljder någon kan riskera om denne öppet står för vad som nu står i brevet.kildor skrev:Det skulle onekligen vara intressant att läsa brevet. Och om det nu är ett anonymt brev - hur ska man då kunna veta att det är ett 60-tal förare som står bakom?
I dagens samhällsklimat kan det väl faktiskt vara rätt farligt att våga vara något annat än den där simpla medelmåttan som inte tycker nåt speciellt om nåt alls?
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Varför skulle SL krångla mer än Järnvägsstyrelsen då båda i det här sammanhanget är offentligrättsliga subjekt som har att rätta sig efter samma lagrum?NerdBoy skrev:Brevet har tydligen gått till Järnvägsstyrelsen också, ifall SL krånglar.
Landstingsrevisorernas projektrapport 4/2007 om "Offentlighet och sekretess inom landstinget" förklarar grunderna kring offentlig dokumenthantering samt hur det tillämpas i praktiken.Sekretesslagen (1980:100) skrev: 9 § Vad som föreskrivs i tryckfrihetsförordningen om rätt att ta del av handlingar hos myndighet skall i tillämpliga delar också gälla handlingar hos aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar och stiftelser där kommuner eller landsting utövar ett rättsligt bestämmande inflytande. Sådana bolag, föreningar och stiftelser skall vid tillämpningen av denna lag jämställas med myndighet.
Kommuner och landsting skall anses utöva ett rättsligt bestämmande inflytande om de ensamma eller tillsammans
1. äger aktier i ett aktiebolag eller andelar i en ekonomisk förening med mer än hälften av samtliga röster i bolaget eller föreningen eller på något annat sätt förfogar över så många röster i bolaget eller föreningen,
2. har rätt att utse eller avsätta mer än hälften av ledamöterna i styrelsen för ett aktiebolag, en ekonomisk förening eller en stiftelse, eller
3. utgör samtliga obegränsat ansvariga bolagsmän i ett handelsbolag. Vid tillämpningen av 1--3 skall inflytande som utövas av en juridisk person över vilken en kommun eller ett landsting bestämmer på det sätt som anges i de nämnda punkterna anses utövat av kommunen eller landstinget.
Första stycket gäller också beträffande handlingar som efter medgivande av en kommun eller ett landsting för viss bestämd tid förvaras hos aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar eller stiftelser där kommuner eller landsting har utövat ett rättsligt bestämmande inflytande.
Vad som sägs om kommuner och landsting i första--tredje styckena tillämpas också på kommunalförbund. Lag (1993:1298).
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Tja, bra fråga. Faktum är dock att det ÄR lite krångligt att begära ut handlingar från SL, dels på grund av organisationen (med en kundtjänst med svag koppling till företaget den representerar), dels på grund av en företagskultur med inslag av överdriven misstänksamhet.Richard Jacobsson skrev:Varför skulle SL krångla mer än Järnvägsstyrelsen då båda i det här sammanhanget är offentligrättsliga subjekt som har att rätta sig efter samma lagrum?
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Det är inte kundtjänsten - utan bolagets registrator - som man vänder sig till för att begära ut offenliga handlingar! Sen är det en annan femma vad som är att betrakta som en offentlig handling, i det här fallet är det en öppet brev riktat till styrelsen varför jag svårligen kan se varför det skulle vara sekretessbelagt...daniel_s skrev:Tja, bra fråga. Faktum är dock att det ÄR lite krångligt att begära ut handlingar från SL, dels på grund av organisationen (med en kundtjänst med svag koppling till företaget den representerar), dels på grund av en företagskultur med inslag av överdriven misstänksamhet.Richard Jacobsson skrev:Varför skulle SL krångla mer än Järnvägsstyrelsen då båda i det här sammanhanget är offentligrättsliga subjekt som har att rätta sig efter samma lagrum?
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Äh, kom in i matchen nu! SL gör sitt bästa för att försvåra för folk att begära ut allmänna handlingar. Testa att söka på t ex "allmän handling", "offentlighetsprincip" eller "registrator" på http://www.sl.se , eller försök hitta ett sätt att komma i kontakt med någon som helst namngiven person på hela företaget: Totalt hopplöst! Med google e d kan man ju genom en ren slump hitta adressen registrator@sl.se , om man inte listar ut den själv på något magiskt sätt. Men den kompakta avsaknaden av officiella kontaktvägar kan inte tolkas på något annat sätt än att man helst slipper insyn så långt det går...Richard Jacobsson skrev:Det är inte kundtjänsten - utan bolagets registrator - som man vänder sig till för att begära ut offenliga handlingar!
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
I den projektrapport från landstingsrevisorerna som jag länkat till ovan finns namnen på berörda personer inom SL. Myndigheter och kommunala bolag har ingen skyldighet att på sin hemsida skriva en vägledning för den genomsnittlige medborgaren om innebörden i Tryckfrihetförordningens 2 kap., sekretesslagen, förvaltningslagen mfl.daniel_s skrev:Äh, kom in i matchen nu! SL gör sitt bästa för att försvåra för folk att begära ut allmänna handlingar. Testa att söka på t ex "allmän handling", "offentlighetsprincip" eller "registrator" på http://www.sl.se , eller försök hitta ett sätt att komma i kontakt med någon som helst namngiven person på hela företaget: Totalt hopplöst!Richard Jacobsson skrev:Det är inte kundtjänsten - utan bolagets registrator - som man vänder sig till för att begära ut offenliga handlingar!
När det gäller specifikt SL så vill nog majoriteten av privatpersoner faktiskt komma i kontakt med SL i form av just kundtjänsten för svar på vardagliga spörsmål om taxa och färdväg - inte diariet.
Senast redigerad av RVR den torsdag 06 november 2008 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
Re: "Brister i skötseln av tvärbanan"
Jamen, dokumentet du länkar till visar ju just hur ILLA offentligheten fungerar i landstinget, det räcker i princip med att läsa första sidan för att förstå vad problemet är (däremot måste man läsa resten för att förstå dess omfattning). Helt uppenbart är att JvS har bättre service än SL i det här avseendet, vilket var vad som antyddes från början men som du inte utan vidare ville acceptera.Richard Jacobsson skrev:I den projektrapport från landstingsrevisorerna som jag länkat till ovan finns namnen på berörda personer inom SL. Myndigheter och kommunala bolag har ingen skyldighet att på sin hemsida skriva en vägledning för den genomsnittlige medborgaren om innebörden i Tryckfrihetförordningens 2 kap., sekretesslagen, förvaltningslagen mfl.