en vagnhall är en single point of failure i eldriven spårtrafik och problemen vidlåter troligen (på ett eller annat sätt, skillnader i elsektioneringen finns naturligtvis) också t-banan och de övriga lokalbanorna
I den tidigare debatten om problem med isbeläggning på SL:s spårvägar föreslogs ju att ett diesellok skulle förses med kontaktledningsskrapa i form av en strömavtagare. Detta lok kunde ju i så fall stationeras vid Brommahallen och vara användbart även för att dra ut vagnar när kontaktledningen just i och vid hallen är strömlös. Tunnelbanan har väl haft liknande problem vid flera tillfällen under senaste åren, t ex att Högdalshallen varit strömlös på morgonen så att ett stort antal tåg inte kunnat rulla ut.
Ett extra problem i dag var att skyltsystemet vid Tvärbanans hållplatser tydligen hakat upp sig och ännu kl 7.45 informerade om stopp i trafiken och ersättningsbussar. Dock rullade spårvagnarna, och några ersättningsbussar syntes inte till. När jag åkte hem vid 19-tiden hade informationen på skyltarna uppdaterats till "skyltsystemet ur funktion, spårvagnarna går enligt tidtabell". Egentligen menar man väl "spårvagnarna går förhoppningsvis i bästa fall ungefär enligt tidtabell". Det är ju inte precis första gången som systemet är ur funktion, och på vissa platser tycks skyltarna konsekvent visa fel, t ex vid Gullmarsplan riktning Sickla, där "1 minut" antingen betyder att tåget kommer om ca fyra minuter _eller_ att tåget står inne på hållplatsen och är på väg att stänga dörrarna. Ser man denna tidsangivelse uppe i biljetthallen är man antingen väldigt tidigt ute, eller - om det är andra visningstillfället för "1 min" - så är det lika bra att ta en fika eller besöka kiosken - man kommer sannolikt ändå att missa spårvagnen. Och för SL är det omöjligt att rätta till felet; jag fick följande svar när jag frågade:
"Jag förstår att du undrar över tidsangivelserna på Tvärbanan och har varit i kontakt med SLs IT-avdelning för att få svar:
Felet är känt att tidsangivelserna inte alltid stämmer för Tvärbanans prognossystem. Man har vid olika observationer konstaterat att tåget inte anländer när skylten säger att det borde göra det.
Felet beror på olika faktorer i systemet t.ex. exakthet i tidtabellen eller om tåget blir stående mellan två stationer av olika anledningar. Tyvärr går det inte i dagens system att få detta att bli 100% rätt, men man ska påbörja en analys som kanske kan komma tillrätta med en del av problemen.
Systemet är gammalt och kommer att bytas ut tidigast under nästa år."
Nu hade jag i och för sig inte explicit varit i kontakt med SL:s IT-avdelning, förutom att jag skickat in frågan via SL:s webbplats, så i någon mån hade väl IT-avdelningen varit inblandad