Era spårtrafikvisioner.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av TS »

Jag tycker det var länge sen någon kom med spännande/galna idéer om spårutbyggnader här, så jag startar en tråd om det. Alla bidrag är välkomna, hur konstiga/orealistiska de än är. Kort sagt vad ni skulle vilja bygga om ni hade obegränsat med resurser och envälde över trafikplaneringen i valfri stad.

Jag har flera idéer, men bidrar med två till att börja med: Dels en ordentligt upprustad Roslagsbana kompletterade med en nordvästgren från Ormsta eller Lindholmen till Arlanda och dragen i tunnel in till Stockholm C. I norr kan den förlängas från Kårsta till Rimbo, framför allt Österskärsgrenen kan rätas ut en del och banan anpassas för höjd hastighet till 120 km/ tim.

Den andra är att Köpenhamn skrotar metroringen, och istället satsar på en S-tågstunnel Dybbölsbro- Hovedbanegården- Rådhuspladsen- Kgs Nytorv- Österport- Rigshospitalet- Vibenshus Runddel- Bispebjerg med anslutning även till ringbanan. Sen kan man komplettera med spårvägar ungefär som letbaner.dk har föreslagit. Plus en linje till Buddinge via Emdrup Torv.

Det är väl egentligen inga renodlade visioner utan mera önskningar utifrån förslag som andra lagt, men ändå.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
dastrike
Inlägg: 77
Blev medlem: torsdag 17 maj 2007 15:01
Ort: Hammarbyhöjden, Stockholm

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av dastrike »

Dessa visioner/önskemål gäller Stockholm:

1. Utbyggande och uppdelning av Gröna tunnelbanelinjerna
  • Fyrspår Odenplan — Gullmarsplan. Låt de två nya spåren vara anslutet till något nytt som vi kallar till exempel för "Gula linjen".
  • Lägg den planerade Karolinskagrenen på den nya "Gula linjen"
  • Lägg om Hagsätragrenen på den nya "Gula linjen"
  • Bygg ut Hagsätragrenen så det blir tvågrenat, t ex en ny gren väster om den befintliga, t ex Globen — Årsta — ... — Älvsjö. Eller något sådant.
  • Bygg ut Karolinskagrenen så det blir tvågrenat. Någonstans lämpligt.
  • Bygg ut Gröna linjens Hässelbygren så det blir tvågrenat, t ex, t ex bygg tvåhundratusen bostäder på marken som Bromma flygplats ligger på och dra tbanegren ditåt.
  • Låt Hagsätragrenen gå från Rågsved till Stuvsta. Anslut istället Hagsätra till "Gula linjens" nya gren via Årsta/Älvsjö.
  • Förläng Gröna linjens Skarpnäcksgren: Skarpnäck — Sköndal — ... — Trångsund.
2. Utbyggande och omdragande av Röda tunnelbanelinjerna
  • Bygg två nya spår Liljeholmen — ... — Fridhemsplan — ... — T-Centralen — Östermalmstorg
  • Låt Fruängengrenen och Ropstengrenen använda denna nya dragning
  • Bygg ut Mörbygrenen så det blir tvågrenat.
  • Bygg ut Norsborgsgrenen så det blir tvågrenat.
3. Utbyggande av Blå tunnelbanelinjerna
  • Bygg ut från Kungsträdgården mot Nacka på lämpligt sätt, och ha en förgrening någonstans i Nacka, med en gren t ex till Orminge och en andra till... ja något söder om det?
  • Bygg ut från Hjulsta mot Barkarby.
  • Bygg ut från Akalla mot Jakobsberg.
4. Sammankoppling Roslagsbanan med Saltsjöbanan
  • Antingen normalspårifiera Roslagsbanan, eller smalspårifiera Saltsjöbanan
  • En ny gren till Gustavsberg.
  • Tunnel: Stockholm Ö â€” Stockholm C — Slussen — Henriksdal
5. Snabbspårväg Gullmarsplan — Tyresö/Bollmora
  • Ersätt dagens blåbusslinjer med snabbspårväg istället.
  • Antingen approximera dagens busslinjedragning med spår parallellt med Nynäsvägen och Tyresövägen, eller något mer storslaget, t ex tunnel för att undvika omvägen via Gubbängens Trafikplats.

Och för alla ovan idéer: Om trafikantunderlaget är för lågt, då är lösningen att bygga rejält med bostäder inom berörda områden. :D
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Stefan Widén »

Den mest attraktiva och spektakulära linjen är den nya spårvägen från Älvsjö-Hagsätra(slipper man förlännga tuben)-Esplundagränd-Stuvsta-Segeltorp-Kungenskurva och en sväng över till Skärholmen.

Jag tror den blir väldans bra. Iaf vet jag två som definitvt tycker det.

/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Stefan Widén »

ÅÅÅ glömde stickspåret vid Esplundagränd ....samt att linjen från Älvsjö förlängs till Valla torg enligt snabbens ursprungsplaner. Från Sickla byggs det mot Slussen och vidare mot Norrmalmstorg.

Tänk vad livet skulle bli bra då.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Kristofer »

Ny pendeltågsring som lämnar Nynäsbanan vid Skogås, och sedan går via Trollbäcken - Bollmora (den plats de svaga kallar Tyresö C) - Saltsjöbaden - Gustavsberg - Vaxholm - Åkersberga - Arninge - Täby C - Edsberg - Sollentuna och så på befintliga spår till Solna, sedan via Kungsholmsbanan med stationer vid Fridhemsplan och Hornstull åter till befintliga spår i höjd med Årstaberg, och så tillbaka till Skogås.

Roslagsbanans gren till Österskär ersätts naturligtvis, men å andra sidan förlängs Näsbyparksgrenen via Viggbyholms gård - Viggbyholm - Hägernäs till Arninge.

I Åkersberga anläggs spårväg i en åtta, delvis ersättande stationer på RB; stationen - Österskär - (tunnel under Rödbosund) - Margretelund - Tråsättra - stationen - centrum - Runö - Åkerstorp - Sjökarby - Skånsta- Hacksta - centrum - stationen. Eftersom resurserna är obegränsade byggs också en linje från Margretelund via Lervik och Flaxenvik till Skärgårdsstad.

Eftersom det inte råder någon trängsel på Citybanan nu när jag byggt Kungsholmsbanan i första stycket, så passar det bra med en ny gren från Huddinge via Glömsta - Fittja - Alby - Hallunda - Norsborg - Träkvista till Tappström (ibland under öknamnet Ekerö C). T-banans röda linje kortas till Fittja.

Tillräckligt visionärt? I alla fall för stunden. Nästa gång inspirationen kommer ska jag bygga spårväg i Södertälje, tror jag.

/ Kristofer
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Stefan N
Inlägg: 619
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:41
Ort: Lidingö
Kontakt:

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Stefan N »

"I have a dream..."

...och det är att man ser till att man frigör erforderliga medel för förebyggande underhåll av BEFINTLIG infrastruktur
och ser till att de spårburna lösningar som finns idag fungerar och utvecklas.... Visst görs det en hel del (t.ex Österskärslinjen) men det behövs så mycket mer. Jag hävdar att det är ren kapitalförstöring att bara satsa på nya
projekt och hela tiden ha problem pga eftersatt underhåll....

1) Nya fordon till Lidingöbanan. NU!
2) En fungerande pendeltågstrafik för att återställa allmänhetens förtroende. Rättidighet, fungerande fordon osv
3) Fler A32 (så att Nockebybanan slipper köra A30/B30)
4) Se till att problematiken med A32 och frost på kontaktledningen löses

Det var det mest akuta i all hast.....

Ser vi framåt då (bara lite lösa tankar utan att ha kollat kartan alltför noga)
5) Ersätt stomibusslinje 4 med spårväg!
6) Förläng tunnelbanan från Kungsträdgården med tunnel under vattnet till Djurgården där station Djurgården byggs,
och så tunnel under vattnet igen. Ny station nära Spårvägsmuséet/Henriksdal (som betjänar både Viking Line och Hammarby Sjöstad) samt en alternativ resväg vid störningar på grön linje. Linjen fortsätter sedan mot Sickla (station) och slutligen kanske till Nacka.
7) Duospårväg Karolinska - Norra Station - Albano - Värtan - Ropsten (med smidig omstigning till LB i ytläge).
8) Spårväg Ropsten - Värtahamnen - Frihamnen - Radiohuset - Djurgårdsbron (- Centralen)
9) Spårväg Ropsten - Norra Djurgårdsstaden - Ryttarstadion - Östra Station - Nybroplan
10) Spårväg Radiohuset - Valhallavägen - Odengatan - Odenplan (- Karolinska)
11) Förlängning av Roslagsbanan till Rimbo
12) Förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö (alternativa resalternativ vid störningar)
13) Förlängning av tunnelbanan från Skarpnäck via Älta till Tyresö (Bollmora)
14) Tvärspårväg norr (Ropsten - Östra redan med i alt 9 ovan) - Universitetet - Bergshamra - Järva krog -Frösunda - Solna

Ja?

Lägg ner SIKA och frigör pengarna nu så har vi plötsligt löst alla världsproblemen... eller hur? :lol: :lol: :lol: :cheesygrin:
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg har skrevet mine visjoner tidligere. Man bør bygge en ny Nordre Lidingöbane. Begge Lidingöbanene bör så ta over T-banetunnelen från Ropsten til Østermalstorg og deretter forlenges som gatesporvei gjennom sentrale Stockholm til Slussen og videre til Saltsjöbanan. T-banene til Ropsten kan flyttes til Östra Station og fortsette på Roslagsbanan. Da vil tre store områder som i dag ikke har direkte trafikk få gode direkte forbindelser helt til sentrum uten omstigning.
B Thomas
Inlägg: 389
Blev medlem: torsdag 19 oktober 2006 16:18

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av B Thomas »

Nils Carl Aspenberg skrev:Begge Lidingöbanene bör så ta over T-banetunnelen från Ropsten til Østermalstorg og deretter forlenges som gatesporvei gjennom sentrale Stockholm til Slussen og videre til Saltsjöbanan. T-banene til Ropsten kan flyttes til Östra Station og fortsette på Roslagsbanan. Da vil tre store områder som i dag ikke har direkte trafikk få gode direkte forbindelser helt til sentrum uten omstigning.
Och de som idag tar T-banan från Ropsten, Gärdet och Karlaplan med resmål T-Centralen och söderut får ett extra byte som kompensation :P
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av djth »

En ny tunnelbanelinje dras från Skanstull till Karolinska via Södersjukhuset/Södra station (delvis i gamla järnvägstunneln), Hornstull, Marieberg, Fridhemsplan och Odenplan. Detta minskar behovet att bygga om linje 4 till spårväg, motverkar onödigt långa resvägar och lättar därmed samtidigt trycket på övriga tunnelbanelinjer genom City.

Blå linjen dras vidare från Kungsträdgården via Sofia till Lugnet/Sickla, där den ansluter till Nacka/Värmdö-bussarna samt den nygamla Saltsjöbanan/Tvärbanan som växt ihop där. Denna grenas av vid Saltsjö-Järla och fortsätter till Orminge via Nacka Forum och Ektorp.

Stationerna Blåsut och Stureby stängs och ersätts med nya ingångar på stationerna i Sandsborg och Bandhagen.

Skarpnäcksgrenen dras vidare till Sköndal.

Cityspårvägen byggs som planerat till Ropsten och kopplas där ihop med Lidingöbanan.

Elstötar ges till dem som hindrar stängning av de nya tystare dörrarna i tunneltågen.

Nybohovshissen ersätts med rutschkana respektive katapultstol.
Användarens profilbild
MalteR
Inlägg: 1884
Blev medlem: söndag 11 februari 2007 20:30
Ort: Schtockolm
Kontakt:

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av MalteR »

Gillar dastrike's Gula linje! Man skulle t.ex. ha en station vid Årsta torg, och bygga om gamla Konsum till uppgång, och en uppgång vid Tvärbanan (Valla torg). Låt linjen även gå genom Östberga och Örby.

Tycker även det behövs t-bana vid Skeppsbron. Låt blåa linjens förlängning passera där, och vidare genom Slussen-Tjärhovsplan (med halvöppen station i bergssidan! Ja! :P)-Sofia-Henriksdal.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

"Och de som idag tar T-banan från Ropsten, Gärdet och Karlaplan med resmål T-Centralen och söderut får ett extra byte som kompensation"

Jeg tror det er svært få som tar T-banen fra Ropsten. De som kommer på der kommer for det meste fra Lidingö og med to baner vil mange få direkte forbindelse uten bytte i Ropsten. Jeg tenker å forlenge Lidongöbanene videre til Slussen og Saltsjöbanan, så i alt vil vel dette gi færre omstigninger ved at man kommer direkte fra Lidingö sentrum til Stockholm sentrum. Mine ideer vil ganske sikkert gi mange færre omstigninger og ikke flere
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det er fint om mange drømmer om mer T-bane, men dette er fruktansvärt dyrt å bygge og siden Sverige ikke har olje så er det neppe realistisk. De store tunge infrastrukturprosjektene bør nok heller konsentreres til järnvägen. Jeg tror de mest realiserbare visjonene er i større grad å videreutvikle den infrastruktur som redan fins i Stockholm, som å koble i hop T-banan og Roslagsbanan og Lidingöbanan og Saltsjöbanan.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Odd »

L10: Hjulsta-Barkarby.
L10: (Befintlig t-bana)-Kungsträdgården-Sofia(Södermalm)-Skanstull-Gullmarsplan-(Anslutning till Hagsätragrenen). 3,9km varav 2,3km gemensam med L11.
L11: (Befintlig t-bana)-Kungsträdgården-Sofia(Södermalm)-Sickla station-Anslutning till befintlig Saltsjöbanan som byggs om till T-bana. 4,6km varav 2,3km gemensam med L10.
L12: Alvik-(tranebergsbron)-Kristineberg-Thorildsplan-Fridhemsplan-(Fleminggatan)-Kungsgatan-Vasagatan-Norra Bantorget. 4,9Km varav 1,9km kommande gemensamt spår med kommande Djurgårdslinjens förlängning, 2 km befintligt spår nuvarande T-bana. Drygt 1km nybyggnad av spår.
L17: Från Skarpnäck-Trollbäcken-Vendelsö-Handen C. Ca 14km. Byggs med få uppehåll och för 90-100 km/h med T-bana i ytläge.
L17/18/L19: Fridhemsplan-Marieberg-Alvik-Abrahamsberg. Tunnelläge. 4,2km. Inga mellanliggande stationer. Stora mossen slopas. Thorildspan-Kristineberg, se L12.
L22: Förlängs från Sickla Udde till Slussen via L24-förslaget.
L23: Högdalen-Bandhagen(Korsningen Skebokvarnsvägen/Trollesundsvägen)-Örby(Huddingevägen)-Östberga-Årstafältet-(via tvärbanan)-Liljeholmen-Hornstull-(västerbron)-Fridhemsplan. Längd ca 4,2km+3,3km.
L24: Orminge-Björknäs-Ektorp-Nacka forum-<Saltsjö-Järla>-(Anslutning till dagens vändplats för Tvärbanan i Sickla udde)-(Högbro i Kanalvägens förlängning ca 200 m söder om Danviksbron)-Folkungagatan-Renstiernas gata-Katarinavägen-Slussen. 12.3km.
Buss:Konvertera lokala busslinjerna med bas vid Gullmarsplan-Årsta-Liljeholmen-Västberga till trådbusslinjer. Lite off-topic men ändå.

Edit: Jag höll ju på att glömma av Lidingöbanan:
L21: Ropsten-Östra Station-Odenplan. 4,3km, varav 1,5km gemensam med innerstadsspårväg linje 4.
Motorväg: Österleden mellan Södra Länken och Norra Länken. Behövs absolut!

Edit igen: Glömde Roslagsbanan:
RB: Roslagsbanan -Norra Station-Karlberg Station-Centralen spår 15-16. Det går, har jag räknat ut men det kräver en kurva smalspår med en radie på drygt 60 meter på ett ställe där banan avviker från Normalspårets sträckning. Sträcka ca 5km, varav nästan allt längs befintlig banvall.
Senast redigerad av Odd den onsdag 19 november 2008 1:23, redigerad totalt 2 gång.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av bruse »

Odd! Tror jag kan hålla med om nästan alla förslag. Förutm att Nacka behöver en t-bana. Eller tom ända ut till både Orminge och Gustavsberg.

Men jag vill ha en karta också! seså, jag vet att du vill. :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
B Thomas
Inlägg: 389
Blev medlem: torsdag 19 oktober 2006 16:18

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av B Thomas »

Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg tror det er svært få som tar T-banen fra Ropsten. De som kommer på der kommer for det meste fra Lidingö og med to baner vil mange få direkte forbindelse uten bytte i Ropsten. Jeg tenker å forlenge Lidongöbanene videre til Slussen og Saltsjöbanan, så i alt vil vel dette gi færre omstigninger ved at man kommer direkte fra Lidingö sentrum til Stockholm sentrum. Mine ideer vil ganske sikkert gi mange færre omstigninger og ikke flere
Om man tror att tunnelbanas Ropstensgren med stationerna Karlaplan, Gärdet och Ropsten kan ersättas av två spårvagnslinjer föreslår jag ett studiebesök på sträckan.
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
daniel_s
Inlägg: 14413
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av daniel_s »

Studiebesök hjälper inte på den som är notoriskt övertygad om spårvagnens omnipotens! :mrgreen:
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg er ikke noen bestemt tilhenger av sporvei fremfor T-bane. T-bane er mycket bra på strekninger med stor trafikk. Det ulykksalige i Stockholm er at reisende med Lidingö-, Saltsjö- og Roslagsbanan må bytte for å komme til sentrum, og dette er for rett og slett for dårlig. Stockholm bør ha en visjon om flere direkte forbindelser til sentrum og finne hvordan dette kan løses. Ropstengrenen av T-banenettet har ikke større trafikk enn det kan avvikles med sporvei, og da kan man heller dra T-banen nordover langs Roslagsbanen som er mye lengre og har større trafikkgrunnlag en Ropstengrenen. Jeg vil ikke oppfattes som noen motstander av T-baner. I Oslo vil jeg riktignok helst hatt sporvei til Frognerseteren, samtidig som jeg gjerne skulle ha sett nye T-banestrekninger Mortensrud-Bjørndal, Østerås-Lommedalen, Kolsås-Rykkinn og Vestli-Slattum. Jeg skulle også gjerne ha hatt en ny tunnell Majorstuen-Tøyen, slik at vi får fire gjennomgående spor som i Stockholm.
daniel_s
Inlägg: 14413
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av daniel_s »

Tack för det klarläggandet. Men det är inte självklart att bytet från förortsbana till T-bana utgör något större problem; ett stort antal människor måste ändå byta för att komma vidare från stadens centrum.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Odd »

Ang inläggsväxlingen strax ovan detta inlägg:
Vi säger att om tex Lidingöbanan går till Odenplan eller Fridhemsplan så kommer alla dom som skall till sergelstorgstrakten, västerut eller söderut fortfarande att byta till tunnelbanan. De som skall åt nordost eller till pendeltågen norrut sitter naturligtvis kvar eftersom man kommer till östra station resp Odenplan (framtida pendeltågen). De som skall till värtaområdet eller syd-östra östermalm byter istället till den ev kommande förlängningen av Djurgårdslinjen till Värtan/Ropsten. Därför går det inte att säga generellt att det ena eller andra är bra eller dåligt. Sen åker det ju folk även åt andra hållet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Era spårtrafikvisioner.

Inlägg av Kantorn »

Jag tycker att allt verkar bra i stort. Har inte lusläst.

Men jag tycker fortfarande att man kan göra en tväbana Nordost, som ansluter - antingen genom direkttåg eller genom byte - till Solna station.
Nämligen såhär:
Solna Station - Frösunda - Järva krog - Kungshamra - Bergshamra - Inverness - Danderyds sjukhus - Mörby station - (Parallellt spår) - Djursholms Ösby - (Utspikat spår, behållande av de flesta hållplatser) - Näsby Park - ev förlängning i tunnel under Södra Viggbyholm, med lämplig hållplats - Galoppfältet - (Parallellt spår) - Täby Centrum

Ja jag vet, detta är både en radiell och perifer linje, men jag ser inget hinder. Eller också bara radiell, det beror på hur man ser det.

Varför den sista förlängningen? Jo, för att de som bor i Näsby Park med omnejd ska kunna ta spårtrafik till "kommuncentrum". (Vet ej om Täby kommun har sitt centrum i Täby Centrum, därav citattecknena.)
Professionell tyckare
Skriv svar