Era spårtrafikvisioner.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Era spårtrafikvisioner.
Jag tycker det var länge sen någon kom med spännande/galna idéer om spårutbyggnader här, så jag startar en tråd om det. Alla bidrag är välkomna, hur konstiga/orealistiska de än är. Kort sagt vad ni skulle vilja bygga om ni hade obegränsat med resurser och envälde över trafikplaneringen i valfri stad.
Jag har flera idéer, men bidrar med två till att börja med: Dels en ordentligt upprustad Roslagsbana kompletterade med en nordvästgren från Ormsta eller Lindholmen till Arlanda och dragen i tunnel in till Stockholm C. I norr kan den förlängas från Kårsta till Rimbo, framför allt Österskärsgrenen kan rätas ut en del och banan anpassas för höjd hastighet till 120 km/ tim.
Den andra är att Köpenhamn skrotar metroringen, och istället satsar på en S-tågstunnel Dybbölsbro- Hovedbanegården- Rådhuspladsen- Kgs Nytorv- Österport- Rigshospitalet- Vibenshus Runddel- Bispebjerg med anslutning även till ringbanan. Sen kan man komplettera med spårvägar ungefär som letbaner.dk har föreslagit. Plus en linje till Buddinge via Emdrup Torv.
Det är väl egentligen inga renodlade visioner utan mera önskningar utifrån förslag som andra lagt, men ändå.
Jag har flera idéer, men bidrar med två till att börja med: Dels en ordentligt upprustad Roslagsbana kompletterade med en nordvästgren från Ormsta eller Lindholmen till Arlanda och dragen i tunnel in till Stockholm C. I norr kan den förlängas från Kårsta till Rimbo, framför allt Österskärsgrenen kan rätas ut en del och banan anpassas för höjd hastighet till 120 km/ tim.
Den andra är att Köpenhamn skrotar metroringen, och istället satsar på en S-tågstunnel Dybbölsbro- Hovedbanegården- Rådhuspladsen- Kgs Nytorv- Österport- Rigshospitalet- Vibenshus Runddel- Bispebjerg med anslutning även till ringbanan. Sen kan man komplettera med spårvägar ungefär som letbaner.dk har föreslagit. Plus en linje till Buddinge via Emdrup Torv.
Det är väl egentligen inga renodlade visioner utan mera önskningar utifrån förslag som andra lagt, men ändå.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Re: Era spårtrafikvisioner.
Dessa visioner/önskemål gäller Stockholm:
1. Utbyggande och uppdelning av Gröna tunnelbanelinjerna
Och för alla ovan idéer: Om trafikantunderlaget är för lågt, då är lösningen att bygga rejält med bostäder inom berörda områden.
1. Utbyggande och uppdelning av Gröna tunnelbanelinjerna
- Fyrspår Odenplan — Gullmarsplan. Låt de två nya spåren vara anslutet till något nytt som vi kallar till exempel för "Gula linjen".
- Lägg den planerade Karolinskagrenen på den nya "Gula linjen"
- Lägg om Hagsätragrenen på den nya "Gula linjen"
- Bygg ut Hagsätragrenen så det blir tvågrenat, t ex en ny gren väster om den befintliga, t ex Globen — Årsta — ... — Älvsjö. Eller något sådant.
- Bygg ut Karolinskagrenen så det blir tvågrenat. Någonstans lämpligt.
- Bygg ut Gröna linjens Hässelbygren så det blir tvågrenat, t ex, t ex bygg tvåhundratusen bostäder på marken som Bromma flygplats ligger på och dra tbanegren ditåt.
- Låt Hagsätragrenen gå från Rågsved till Stuvsta. Anslut istället Hagsätra till "Gula linjens" nya gren via Årsta/Älvsjö.
- Förläng Gröna linjens Skarpnäcksgren: Skarpnäck — Sköndal — ... — Trångsund.
- Bygg två nya spår Liljeholmen — ... — Fridhemsplan — ... — T-Centralen — Östermalmstorg
- Låt Fruängengrenen och Ropstengrenen använda denna nya dragning
- Bygg ut Mörbygrenen så det blir tvågrenat.
- Bygg ut Norsborgsgrenen så det blir tvågrenat.
- Bygg ut från Kungsträdgården mot Nacka på lämpligt sätt, och ha en förgrening någonstans i Nacka, med en gren t ex till Orminge och en andra till... ja något söder om det?
- Bygg ut från Hjulsta mot Barkarby.
- Bygg ut från Akalla mot Jakobsberg.
- Antingen normalspårifiera Roslagsbanan, eller smalspårifiera Saltsjöbanan
- En ny gren till Gustavsberg.
- Tunnel: Stockholm Ö â€” Stockholm C — Slussen — Henriksdal
- Ersätt dagens blåbusslinjer med snabbspårväg istället.
- Antingen approximera dagens busslinjedragning med spår parallellt med Nynäsvägen och Tyresövägen, eller något mer storslaget, t ex tunnel för att undvika omvägen via Gubbängens Trafikplats.
Och för alla ovan idéer: Om trafikantunderlaget är för lågt, då är lösningen att bygga rejält med bostäder inom berörda områden.

- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Era spårtrafikvisioner.
Den mest attraktiva och spektakulära linjen är den nya spårvägen från Älvsjö-Hagsätra(slipper man förlännga tuben)-Esplundagränd-Stuvsta-Segeltorp-Kungenskurva och en sväng över till Skärholmen.
Jag tror den blir väldans bra. Iaf vet jag två som definitvt tycker det.
/stefan
Jag tror den blir väldans bra. Iaf vet jag två som definitvt tycker det.
/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Era spårtrafikvisioner.
ÅÅÅ glömde stickspåret vid Esplundagränd ....samt att linjen från Älvsjö förlängs till Valla torg enligt snabbens ursprungsplaner. Från Sickla byggs det mot Slussen och vidare mot Norrmalmstorg.
Tänk vad livet skulle bli bra då.
Stefan
Tänk vad livet skulle bli bra då.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Era spårtrafikvisioner.
Ny pendeltågsring som lämnar Nynäsbanan vid Skogås, och sedan går via Trollbäcken - Bollmora (den plats de svaga kallar Tyresö C) - Saltsjöbaden - Gustavsberg - Vaxholm - Åkersberga - Arninge - Täby C - Edsberg - Sollentuna och så på befintliga spår till Solna, sedan via Kungsholmsbanan med stationer vid Fridhemsplan och Hornstull åter till befintliga spår i höjd med Årstaberg, och så tillbaka till Skogås.
Roslagsbanans gren till Österskär ersätts naturligtvis, men å andra sidan förlängs Näsbyparksgrenen via Viggbyholms gård - Viggbyholm - Hägernäs till Arninge.
I Åkersberga anläggs spårväg i en åtta, delvis ersättande stationer på RB; stationen - Österskär - (tunnel under Rödbosund) - Margretelund - Tråsättra - stationen - centrum - Runö - Åkerstorp - Sjökarby - Skånsta- Hacksta - centrum - stationen. Eftersom resurserna är obegränsade byggs också en linje från Margretelund via Lervik och Flaxenvik till Skärgårdsstad.
Eftersom det inte råder någon trängsel på Citybanan nu när jag byggt Kungsholmsbanan i första stycket, så passar det bra med en ny gren från Huddinge via Glömsta - Fittja - Alby - Hallunda - Norsborg - Träkvista till Tappström (ibland under öknamnet Ekerö C). T-banans röda linje kortas till Fittja.
Tillräckligt visionärt? I alla fall för stunden. Nästa gång inspirationen kommer ska jag bygga spårväg i Södertälje, tror jag.
/ Kristofer
Roslagsbanans gren till Österskär ersätts naturligtvis, men å andra sidan förlängs Näsbyparksgrenen via Viggbyholms gård - Viggbyholm - Hägernäs till Arninge.
I Åkersberga anläggs spårväg i en åtta, delvis ersättande stationer på RB; stationen - Österskär - (tunnel under Rödbosund) - Margretelund - Tråsättra - stationen - centrum - Runö - Åkerstorp - Sjökarby - Skånsta- Hacksta - centrum - stationen. Eftersom resurserna är obegränsade byggs också en linje från Margretelund via Lervik och Flaxenvik till Skärgårdsstad.
Eftersom det inte råder någon trängsel på Citybanan nu när jag byggt Kungsholmsbanan i första stycket, så passar det bra med en ny gren från Huddinge via Glömsta - Fittja - Alby - Hallunda - Norsborg - Träkvista till Tappström (ibland under öknamnet Ekerö C). T-banans röda linje kortas till Fittja.
Tillräckligt visionärt? I alla fall för stunden. Nästa gång inspirationen kommer ska jag bygga spårväg i Södertälje, tror jag.
/ Kristofer
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Era spårtrafikvisioner.
"I have a dream..."
...och det är att man ser till att man frigör erforderliga medel för förebyggande underhåll av BEFINTLIG infrastruktur
och ser till att de spårburna lösningar som finns idag fungerar och utvecklas.... Visst görs det en hel del (t.ex Österskärslinjen) men det behövs så mycket mer. Jag hävdar att det är ren kapitalförstöring att bara satsa på nya
projekt och hela tiden ha problem pga eftersatt underhåll....
1) Nya fordon till Lidingöbanan. NU!
2) En fungerande pendeltågstrafik för att återställa allmänhetens förtroende. Rättidighet, fungerande fordon osv
3) Fler A32 (så att Nockebybanan slipper köra A30/B30)
4) Se till att problematiken med A32 och frost på kontaktledningen löses
Det var det mest akuta i all hast.....
Ser vi framåt då (bara lite lösa tankar utan att ha kollat kartan alltför noga)
5) Ersätt stomibusslinje 4 med spårväg!
6) Förläng tunnelbanan från Kungsträdgården med tunnel under vattnet till Djurgården där station Djurgården byggs,
och så tunnel under vattnet igen. Ny station nära Spårvägsmuséet/Henriksdal (som betjänar både Viking Line och Hammarby Sjöstad) samt en alternativ resväg vid störningar på grön linje. Linjen fortsätter sedan mot Sickla (station) och slutligen kanske till Nacka.
7) Duospårväg Karolinska - Norra Station - Albano - Värtan - Ropsten (med smidig omstigning till LB i ytläge).
Spårväg Ropsten - Värtahamnen - Frihamnen - Radiohuset - Djurgårdsbron (- Centralen)
9) Spårväg Ropsten - Norra Djurgårdsstaden - Ryttarstadion - Östra Station - Nybroplan
10) Spårväg Radiohuset - Valhallavägen - Odengatan - Odenplan (- Karolinska)
11) Förlängning av Roslagsbanan till Rimbo
12) Förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö (alternativa resalternativ vid störningar)
13) Förlängning av tunnelbanan från Skarpnäck via Älta till Tyresö (Bollmora)
14) Tvärspårväg norr (Ropsten - Östra redan med i alt 9 ovan) - Universitetet - Bergshamra - Järva krog -Frösunda - Solna
Ja?
Lägg ner SIKA och frigör pengarna nu så har vi plötsligt löst alla världsproblemen... eller hur?

...och det är att man ser till att man frigör erforderliga medel för förebyggande underhåll av BEFINTLIG infrastruktur
och ser till att de spårburna lösningar som finns idag fungerar och utvecklas.... Visst görs det en hel del (t.ex Österskärslinjen) men det behövs så mycket mer. Jag hävdar att det är ren kapitalförstöring att bara satsa på nya
projekt och hela tiden ha problem pga eftersatt underhåll....
1) Nya fordon till Lidingöbanan. NU!
2) En fungerande pendeltågstrafik för att återställa allmänhetens förtroende. Rättidighet, fungerande fordon osv
3) Fler A32 (så att Nockebybanan slipper köra A30/B30)
4) Se till att problematiken med A32 och frost på kontaktledningen löses
Det var det mest akuta i all hast.....
Ser vi framåt då (bara lite lösa tankar utan att ha kollat kartan alltför noga)
5) Ersätt stomibusslinje 4 med spårväg!
6) Förläng tunnelbanan från Kungsträdgården med tunnel under vattnet till Djurgården där station Djurgården byggs,
och så tunnel under vattnet igen. Ny station nära Spårvägsmuséet/Henriksdal (som betjänar både Viking Line och Hammarby Sjöstad) samt en alternativ resväg vid störningar på grön linje. Linjen fortsätter sedan mot Sickla (station) och slutligen kanske till Nacka.
7) Duospårväg Karolinska - Norra Station - Albano - Värtan - Ropsten (med smidig omstigning till LB i ytläge).

9) Spårväg Ropsten - Norra Djurgårdsstaden - Ryttarstadion - Östra Station - Nybroplan
10) Spårväg Radiohuset - Valhallavägen - Odengatan - Odenplan (- Karolinska)
11) Förlängning av Roslagsbanan till Rimbo
12) Förlängning av tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö (alternativa resalternativ vid störningar)
13) Förlängning av tunnelbanan från Skarpnäck via Älta till Tyresö (Bollmora)
14) Tvärspårväg norr (Ropsten - Östra redan med i alt 9 ovan) - Universitetet - Bergshamra - Järva krog -Frösunda - Solna
Ja?
Lägg ner SIKA och frigör pengarna nu så har vi plötsligt löst alla världsproblemen... eller hur?




Stoppa plågsamma Handelskammarförsök 

- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Era spårtrafikvisioner.
Jeg har skrevet mine visjoner tidligere. Man bør bygge en ny Nordre Lidingöbane. Begge Lidingöbanene bör så ta over T-banetunnelen från Ropsten til Østermalstorg og deretter forlenges som gatesporvei gjennom sentrale Stockholm til Slussen og videre til Saltsjöbanan. T-banene til Ropsten kan flyttes til Östra Station og fortsette på Roslagsbanan. Da vil tre store områder som i dag ikke har direkte trafikk få gode direkte forbindelser helt til sentrum uten omstigning.
Re: Era spårtrafikvisioner.
Och de som idag tar T-banan från Ropsten, Gärdet och Karlaplan med resmål T-Centralen och söderut får ett extra byte som kompensationNils Carl Aspenberg skrev:Begge Lidingöbanene bör så ta over T-banetunnelen från Ropsten til Østermalstorg og deretter forlenges som gatesporvei gjennom sentrale Stockholm til Slussen og videre til Saltsjöbanan. T-banene til Ropsten kan flyttes til Östra Station og fortsette på Roslagsbanan. Da vil tre store områder som i dag ikke har direkte trafikk få gode direkte forbindelser helt til sentrum uten omstigning.

Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Re: Era spårtrafikvisioner.
En ny tunnelbanelinje dras från Skanstull till Karolinska via Södersjukhuset/Södra station (delvis i gamla järnvägstunneln), Hornstull, Marieberg, Fridhemsplan och Odenplan. Detta minskar behovet att bygga om linje 4 till spårväg, motverkar onödigt långa resvägar och lättar därmed samtidigt trycket på övriga tunnelbanelinjer genom City.
Blå linjen dras vidare från Kungsträdgården via Sofia till Lugnet/Sickla, där den ansluter till Nacka/Värmdö-bussarna samt den nygamla Saltsjöbanan/Tvärbanan som växt ihop där. Denna grenas av vid Saltsjö-Järla och fortsätter till Orminge via Nacka Forum och Ektorp.
Stationerna Blåsut och Stureby stängs och ersätts med nya ingångar på stationerna i Sandsborg och Bandhagen.
Skarpnäcksgrenen dras vidare till Sköndal.
Cityspårvägen byggs som planerat till Ropsten och kopplas där ihop med Lidingöbanan.
Elstötar ges till dem som hindrar stängning av de nya tystare dörrarna i tunneltågen.
Nybohovshissen ersätts med rutschkana respektive katapultstol.
Blå linjen dras vidare från Kungsträdgården via Sofia till Lugnet/Sickla, där den ansluter till Nacka/Värmdö-bussarna samt den nygamla Saltsjöbanan/Tvärbanan som växt ihop där. Denna grenas av vid Saltsjö-Järla och fortsätter till Orminge via Nacka Forum och Ektorp.
Stationerna Blåsut och Stureby stängs och ersätts med nya ingångar på stationerna i Sandsborg och Bandhagen.
Skarpnäcksgrenen dras vidare till Sköndal.
Cityspårvägen byggs som planerat till Ropsten och kopplas där ihop med Lidingöbanan.
Elstötar ges till dem som hindrar stängning av de nya tystare dörrarna i tunneltågen.
Nybohovshissen ersätts med rutschkana respektive katapultstol.
Re: Era spårtrafikvisioner.
Gillar dastrike's Gula linje! Man skulle t.ex. ha en station vid Årsta torg, och bygga om gamla Konsum till uppgång, och en uppgång vid Tvärbanan (Valla torg). Låt linjen även gå genom Östberga och Örby.
Tycker även det behövs t-bana vid Skeppsbron. Låt blåa linjens förlängning passera där, och vidare genom Slussen-Tjärhovsplan (med halvöppen station i bergssidan! Ja!
)-Sofia-Henriksdal.
Tycker även det behövs t-bana vid Skeppsbron. Låt blåa linjens förlängning passera där, och vidare genom Slussen-Tjärhovsplan (med halvöppen station i bergssidan! Ja!

Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Era spårtrafikvisioner.
"Och de som idag tar T-banan från Ropsten, Gärdet och Karlaplan med resmål T-Centralen och söderut får ett extra byte som kompensation"
Jeg tror det er svært få som tar T-banen fra Ropsten. De som kommer på der kommer for det meste fra Lidingö og med to baner vil mange få direkte forbindelse uten bytte i Ropsten. Jeg tenker å forlenge Lidongöbanene videre til Slussen og Saltsjöbanan, så i alt vil vel dette gi færre omstigninger ved at man kommer direkte fra Lidingö sentrum til Stockholm sentrum. Mine ideer vil ganske sikkert gi mange færre omstigninger og ikke flere
Jeg tror det er svært få som tar T-banen fra Ropsten. De som kommer på der kommer for det meste fra Lidingö og med to baner vil mange få direkte forbindelse uten bytte i Ropsten. Jeg tenker å forlenge Lidongöbanene videre til Slussen og Saltsjöbanan, så i alt vil vel dette gi færre omstigninger ved at man kommer direkte fra Lidingö sentrum til Stockholm sentrum. Mine ideer vil ganske sikkert gi mange færre omstigninger og ikke flere
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Era spårtrafikvisioner.
Det er fint om mange drømmer om mer T-bane, men dette er fruktansvärt dyrt å bygge og siden Sverige ikke har olje så er det neppe realistisk. De store tunge infrastrukturprosjektene bør nok heller konsentreres til järnvägen. Jeg tror de mest realiserbare visjonene er i større grad å videreutvikle den infrastruktur som redan fins i Stockholm, som å koble i hop T-banan og Roslagsbanan og Lidingöbanan og Saltsjöbanan.
Re: Era spårtrafikvisioner.
L10: Hjulsta-Barkarby.
L10: (Befintlig t-bana)-Kungsträdgården-Sofia(Södermalm)-Skanstull-Gullmarsplan-(Anslutning till Hagsätragrenen). 3,9km varav 2,3km gemensam med L11.
L11: (Befintlig t-bana)-Kungsträdgården-Sofia(Södermalm)-Sickla station-Anslutning till befintlig Saltsjöbanan som byggs om till T-bana. 4,6km varav 2,3km gemensam med L10.
L12: Alvik-(tranebergsbron)-Kristineberg-Thorildsplan-Fridhemsplan-(Fleminggatan)-Kungsgatan-Vasagatan-Norra Bantorget. 4,9Km varav 1,9km kommande gemensamt spår med kommande Djurgårdslinjens förlängning, 2 km befintligt spår nuvarande T-bana. Drygt 1km nybyggnad av spår.
L17: Från Skarpnäck-Trollbäcken-Vendelsö-Handen C. Ca 14km. Byggs med få uppehåll och för 90-100 km/h med T-bana i ytläge.
L17/18/L19: Fridhemsplan-Marieberg-Alvik-Abrahamsberg. Tunnelläge. 4,2km. Inga mellanliggande stationer. Stora mossen slopas. Thorildspan-Kristineberg, se L12.
L22: Förlängs från Sickla Udde till Slussen via L24-förslaget.
L23: Högdalen-Bandhagen(Korsningen Skebokvarnsvägen/Trollesundsvägen)-Örby(Huddingevägen)-Östberga-Årstafältet-(via tvärbanan)-Liljeholmen-Hornstull-(västerbron)-Fridhemsplan. Längd ca 4,2km+3,3km.
L24: Orminge-Björknäs-Ektorp-Nacka forum-<Saltsjö-Järla>-(Anslutning till dagens vändplats för Tvärbanan i Sickla udde)-(Högbro i Kanalvägens förlängning ca 200 m söder om Danviksbron)-Folkungagatan-Renstiernas gata-Katarinavägen-Slussen. 12.3km.
Buss:Konvertera lokala busslinjerna med bas vid Gullmarsplan-Årsta-Liljeholmen-Västberga till trådbusslinjer. Lite off-topic men ändå.
Edit: Jag höll ju på att glömma av Lidingöbanan:
L21: Ropsten-Östra Station-Odenplan. 4,3km, varav 1,5km gemensam med innerstadsspårväg linje 4.
Motorväg: Österleden mellan Södra Länken och Norra Länken. Behövs absolut!
Edit igen: Glömde Roslagsbanan:
RB: Roslagsbanan -Norra Station-Karlberg Station-Centralen spår 15-16. Det går, har jag räknat ut men det kräver en kurva smalspår med en radie på drygt 60 meter på ett ställe där banan avviker från Normalspårets sträckning. Sträcka ca 5km, varav nästan allt längs befintlig banvall.
L10: (Befintlig t-bana)-Kungsträdgården-Sofia(Södermalm)-Skanstull-Gullmarsplan-(Anslutning till Hagsätragrenen). 3,9km varav 2,3km gemensam med L11.
L11: (Befintlig t-bana)-Kungsträdgården-Sofia(Södermalm)-Sickla station-Anslutning till befintlig Saltsjöbanan som byggs om till T-bana. 4,6km varav 2,3km gemensam med L10.
L12: Alvik-(tranebergsbron)-Kristineberg-Thorildsplan-Fridhemsplan-(Fleminggatan)-Kungsgatan-Vasagatan-Norra Bantorget. 4,9Km varav 1,9km kommande gemensamt spår med kommande Djurgårdslinjens förlängning, 2 km befintligt spår nuvarande T-bana. Drygt 1km nybyggnad av spår.
L17: Från Skarpnäck-Trollbäcken-Vendelsö-Handen C. Ca 14km. Byggs med få uppehåll och för 90-100 km/h med T-bana i ytläge.
L17/18/L19: Fridhemsplan-Marieberg-Alvik-Abrahamsberg. Tunnelläge. 4,2km. Inga mellanliggande stationer. Stora mossen slopas. Thorildspan-Kristineberg, se L12.
L22: Förlängs från Sickla Udde till Slussen via L24-förslaget.
L23: Högdalen-Bandhagen(Korsningen Skebokvarnsvägen/Trollesundsvägen)-Örby(Huddingevägen)-Östberga-Årstafältet-(via tvärbanan)-Liljeholmen-Hornstull-(västerbron)-Fridhemsplan. Längd ca 4,2km+3,3km.
L24: Orminge-Björknäs-Ektorp-Nacka forum-<Saltsjö-Järla>-(Anslutning till dagens vändplats för Tvärbanan i Sickla udde)-(Högbro i Kanalvägens förlängning ca 200 m söder om Danviksbron)-Folkungagatan-Renstiernas gata-Katarinavägen-Slussen. 12.3km.
Buss:Konvertera lokala busslinjerna med bas vid Gullmarsplan-Årsta-Liljeholmen-Västberga till trådbusslinjer. Lite off-topic men ändå.
Edit: Jag höll ju på att glömma av Lidingöbanan:
L21: Ropsten-Östra Station-Odenplan. 4,3km, varav 1,5km gemensam med innerstadsspårväg linje 4.
Motorväg: Österleden mellan Södra Länken och Norra Länken. Behövs absolut!
Edit igen: Glömde Roslagsbanan:
RB: Roslagsbanan -Norra Station-Karlberg Station-Centralen spår 15-16. Det går, har jag räknat ut men det kräver en kurva smalspår med en radie på drygt 60 meter på ett ställe där banan avviker från Normalspårets sträckning. Sträcka ca 5km, varav nästan allt längs befintlig banvall.
Senast redigerad av Odd den onsdag 19 november 2008 1:23, redigerad totalt 2 gång.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Era spårtrafikvisioner.
Odd! Tror jag kan hålla med om nästan alla förslag. Förutm att Nacka behöver en t-bana. Eller tom ända ut till både Orminge och Gustavsberg.
Men jag vill ha en karta också! seså, jag vet att du vill.
Men jag vill ha en karta också! seså, jag vet att du vill.

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Era spårtrafikvisioner.
Om man tror att tunnelbanas Ropstensgren med stationerna Karlaplan, Gärdet och Ropsten kan ersättas av två spårvagnslinjer föreslår jag ett studiebesök på sträckan.Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg tror det er svært få som tar T-banen fra Ropsten. De som kommer på der kommer for det meste fra Lidingö og med to baner vil mange få direkte forbindelse uten bytte i Ropsten. Jeg tenker å forlenge Lidongöbanene videre til Slussen og Saltsjöbanan, så i alt vil vel dette gi færre omstigninger ved at man kommer direkte fra Lidingö sentrum til Stockholm sentrum. Mine ideer vil ganske sikkert gi mange færre omstigninger og ikke flere
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Re: Era spårtrafikvisioner.
Studiebesök hjälper inte på den som är notoriskt övertygad om spårvagnens omnipotens! 

- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Era spårtrafikvisioner.
Jeg er ikke noen bestemt tilhenger av sporvei fremfor T-bane. T-bane er mycket bra på strekninger med stor trafikk. Det ulykksalige i Stockholm er at reisende med Lidingö-, Saltsjö- og Roslagsbanan må bytte for å komme til sentrum, og dette er for rett og slett for dårlig. Stockholm bør ha en visjon om flere direkte forbindelser til sentrum og finne hvordan dette kan løses. Ropstengrenen av T-banenettet har ikke større trafikk enn det kan avvikles med sporvei, og da kan man heller dra T-banen nordover langs Roslagsbanen som er mye lengre og har større trafikkgrunnlag en Ropstengrenen. Jeg vil ikke oppfattes som noen motstander av T-baner. I Oslo vil jeg riktignok helst hatt sporvei til Frognerseteren, samtidig som jeg gjerne skulle ha sett nye T-banestrekninger Mortensrud-Bjørndal, Østerås-Lommedalen, Kolsås-Rykkinn og Vestli-Slattum. Jeg skulle også gjerne ha hatt en ny tunnell Majorstuen-Tøyen, slik at vi får fire gjennomgående spor som i Stockholm.
Re: Era spårtrafikvisioner.
Tack för det klarläggandet. Men det är inte självklart att bytet från förortsbana till T-bana utgör något större problem; ett stort antal människor måste ändå byta för att komma vidare från stadens centrum.
Re: Era spårtrafikvisioner.
Ang inläggsväxlingen strax ovan detta inlägg:
Vi säger att om tex Lidingöbanan går till Odenplan eller Fridhemsplan så kommer alla dom som skall till sergelstorgstrakten, västerut eller söderut fortfarande att byta till tunnelbanan. De som skall åt nordost eller till pendeltågen norrut sitter naturligtvis kvar eftersom man kommer till östra station resp Odenplan (framtida pendeltågen). De som skall till värtaområdet eller syd-östra östermalm byter istället till den ev kommande förlängningen av Djurgårdslinjen till Värtan/Ropsten. Därför går det inte att säga generellt att det ena eller andra är bra eller dåligt. Sen åker det ju folk även åt andra hållet.
Vi säger att om tex Lidingöbanan går till Odenplan eller Fridhemsplan så kommer alla dom som skall till sergelstorgstrakten, västerut eller söderut fortfarande att byta till tunnelbanan. De som skall åt nordost eller till pendeltågen norrut sitter naturligtvis kvar eftersom man kommer till östra station resp Odenplan (framtida pendeltågen). De som skall till värtaområdet eller syd-östra östermalm byter istället till den ev kommande förlängningen av Djurgårdslinjen till Värtan/Ropsten. Därför går det inte att säga generellt att det ena eller andra är bra eller dåligt. Sen åker det ju folk även åt andra hållet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Era spårtrafikvisioner.
Jag tycker att allt verkar bra i stort. Har inte lusläst.
Men jag tycker fortfarande att man kan göra en tväbana Nordost, som ansluter - antingen genom direkttåg eller genom byte - till Solna station.
Nämligen såhär:
Solna Station - Frösunda - Järva krog - Kungshamra - Bergshamra - Inverness - Danderyds sjukhus - Mörby station - (Parallellt spår) - Djursholms Ösby - (Utspikat spår, behållande av de flesta hållplatser) - Näsby Park - ev förlängning i tunnel under Södra Viggbyholm, med lämplig hållplats - Galoppfältet - (Parallellt spår) - Täby Centrum
Ja jag vet, detta är både en radiell och perifer linje, men jag ser inget hinder. Eller också bara radiell, det beror på hur man ser det.
Varför den sista förlängningen? Jo, för att de som bor i Näsby Park med omnejd ska kunna ta spårtrafik till "kommuncentrum". (Vet ej om Täby kommun har sitt centrum i Täby Centrum, därav citattecknena.)
Men jag tycker fortfarande att man kan göra en tväbana Nordost, som ansluter - antingen genom direkttåg eller genom byte - till Solna station.
Nämligen såhär:
Solna Station - Frösunda - Järva krog - Kungshamra - Bergshamra - Inverness - Danderyds sjukhus - Mörby station - (Parallellt spår) - Djursholms Ösby - (Utspikat spår, behållande av de flesta hållplatser) - Näsby Park - ev förlängning i tunnel under Södra Viggbyholm, med lämplig hållplats - Galoppfältet - (Parallellt spår) - Täby Centrum
Ja jag vet, detta är både en radiell och perifer linje, men jag ser inget hinder. Eller också bara radiell, det beror på hur man ser det.
Varför den sista förlängningen? Jo, för att de som bor i Näsby Park med omnejd ska kunna ta spårtrafik till "kommuncentrum". (Vet ej om Täby kommun har sitt centrum i Täby Centrum, därav citattecknena.)
Professionell tyckare