Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vart hamnar du om du låter växelväljaren ligga konstant till vänster och kör över Götaälvbron mot centrum?
Om du lämnar Grönsakstorget med växelväljaren till vänster och kör över den just nu icke existerande Viktoriabron?
Vi skall väl inte vara elak mot fröken höger så vi tar en åt det hållet också.
Vart hamnar du om du lämnar Kålltorp och låter växelväljaren ligga konstant till höger??
Villkoren för detta är att växlarna du passerar går att lägga elektriskt (alltså inte de växlar du kan lägga om men måste spetta manuellt) och att spårvagnsnätet är intakt utan avstängda sträckor.
Den första: Guldheden (Doktor Sydows Gata)?
Den andra: Runt, runt i en oändlig cirkel (Grönsakstorget-Vasa Viktoriagatan-Vasaplatsen-Grönsakstorget)?
Den tredje: Vagnhallen Majorna?
Jag håller med Jesper utom i fall 1. Visserligen kommer man till Guldheden (via Torp), men det finns ingen orsak att stanna där heller och fortsätter man så hamnar man i samma oändliga slinga som i fall 2.
Det är faktiskt så att från vilken ytterände man än startar med växelväljaren i vänsterläge så hamnar man till slut i den nämnda rundturen. Man kan visserligen hamna i en vagnhall, men även där går spåren runt så att man kommer ut på stan igen om man fortsätter att köra.
Om man under samma förutsättningar kör med växelväljaren åt höger så hamnar man i en annan rundtur. Vilken då?
Harald skrev:Nej, det går inte att komma in i den rundan utan att någonstans ha haft växelväljaren åt vänster. Dessutom är växeln vid Vasaplatsen manuell.
Visst lär man ju fastna i Marklandsgatan - Frölundaborg? Kommer du från t.ex. Opaltorget så är första högerväxeln Frölundaborgsslingan och sen är man fast, eftersom nästa högerväxel är Marklandsgatanslingan...
Första frågan Pwer ställde var: om man färdas på GÖÄ-bron riktning fastlandet och har växelväljaren åt vänster, var hamnar man då. Brainstorma vidare nu...
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Men det har vi ju redan svarat på. Vill du ha alla detaljerna så kör man via Nordstan, runt Eggers, vidare N Hamngatan-Avenyn-Korsvägen till Torp. Om man då inte går ut och spettar om växeln så kör man tillbaka mot Korsvägen-Valand-Vasaplatsen-Dr Sydows gata-Grönsakstorget-Viktoriagatan-Vasagatan-Grönsakstorget-Viktoriagatan-Vasagatan osv. Fast just nu blir det lite roligare eftersom Viktoriabron är stängd. Då hamnar man i stället tillbaka på Hisingen där man får vända vid Eketrägatan och så börjar alltihopa om.
Såna här nötter gillar jag! Visserligen har jag ingen chans att svara, men de är roliga att fundera på och att se era lösningar!
Bra initiativ, Pwer!
Kanske går att hitta historiska stockholmsparalleller, som "Vart kom man om man startade med trådbussen på Stora Essingen och gick med pådrag genom samtliga växelväljare?"
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Harald skrev:Jag håller med Jesper utom i fall 1. Visserligen kommer man till Guldheden (via Torp), men det finns ingen orsak att stanna där heller och fortsätter man så hamnar man i samma oändliga slinga som i fall 2.
Vilket rimligen även gäller för fallet 3 med vagnhallen Majorna. Dvs du fortsätter Älvsborgsplan-Godhemsgatan-Marklandsgatan-Axel Dahlström-Slottskogsvallen-Marklandsgatan-Slottsskogsvallen-Marklandsgatan.....
Harald skrev:Om man under samma förutsättningar kör med växelväljaren åt höger så hamnar man i en annan rundtur. Vilken då?
Är det Eggers runt du menar
Eller en 8 vid Marklandsgatan/Slottskogsvallen? Kort och intensivt.
Ni har ju svarat riktigt bra tycker jag.
Den där tanke leken var ett bra hjälpmedel när man började köra spårvagn och skulle lära sig spåren utantill.
Fast villkoren i tankeleken kan naturligtvis förändras under de förutsättningar att någon manuell växel kan ha blivit omlägd innan du kommit dit. Då skulle du tex fortsätta rakt vid Torp och runt via Rantorget, skånegatan, tillbaka till Torp och hoppas på att någon lagt tillbaka växeln
i fall 1 här då, när man kommer från Korsvägen till Berzerigatan, om vi då har växelväljaren i vänsterläge, då påverkas ju vänstra signalen som e för bussar som ska till Götaplatsen, spårvagn väljer ju höger där. Men kollektivsignaler kanske inte e något Per ville att vi skulle tänka på?
Anders Norén skrev:Finns det icke-spårvägsförare i Göteborg som känner till växlarna i spårvägsnätet så väl...?
Sånt där är en baggis för den någorlunda intresserade; själv kunde jag nog felfritt rita upp hela tunnelbanans spårsystem redan som femtonåring...
Det som inte är helt självklart (som jag ser det) är att veta är väl vilka växlar som är motordrivna och vilka som är manuella.
Det vore trevligt om den här kartan innehöll info om vilka växlar som är motordrivna: http://trackmap.net/se/g-t
Anders W skrev:i fall 1 här då, när man kommer från Korsvägen till Berzerigatan, om vi då har växelväljaren i vänsterläge, då påverkas ju vänstra signalen som e för bussar som ska till Götaplatsen, spårvagn väljer ju höger där. Men kollektivsignaler kanske inte e något Per ville att vi skulle tänka på?
Eftersom det verkar vara skillnad på signalen från spårvagnar respektive från bussar, för att signalsystemen ska veta om växlar behöver läggas om eller inte, så kan man väl iofs fråga sig varför signalsystemet reagerar på "felaktiga" signaler, såsom att en spårvagn (=fordon som skickar "lägg växel"-signal) vill åka där det inte finns några spår? Beror det möjligtvis på att man helt enkelt struntat i de "felmanövreringsfallen" och låtit resultatet bli vad det nu råkar bli (så länge de inte äventyrar trafiksäkerheten)?
M_M skrev:Eftersom det verkar vara skillnad på signalen från spårvagnar respektive från bussar, för att signalsystemen ska veta om växlar behöver läggas om eller inte, så kan man väl iofs fråga sig varför signalsystemet reagerar på "felaktiga" signaler, såsom att en spårvagn (=fordon som skickar "lägg växel"-signal) vill åka där det inte finns några spår? Beror det möjligtvis på att man helt enkelt struntat i de "felmanövreringsfallen" och låtit resultatet bli vad det nu råkar bli (så länge de inte äventyrar trafiksäkerheten)?
Beror det inte snarare på att systemet inte kan skilja mellan en buss och en spårvagn?