Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen
Inlägg: 240
Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39

Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Vart hamnar du om du låter växelväljaren ligga konstant till vänster och kör över Götaälvbron mot centrum? :D


Om du lämnar Grönsakstorget med växelväljaren till vänster och kör över den just nu icke existerande Viktoriabron?

Vi skall väl inte vara elak mot fröken höger så vi tar en åt det hållet också.

Vart hamnar du om du lämnar Kålltorp och låter växelväljaren ligga konstant till höger??

Villkoren för detta är att växlarna du passerar går att lägga elektriskt (alltså inte de växlar du kan lägga om men måste spetta manuellt) och att spårvagnsnätet är intakt utan avstängda sträckor.
Perra-Spårvagnsförare!
jesper
Inlägg: 198
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av jesper »

Den första: Guldheden (Doktor Sydows Gata)?
Den andra: Runt, runt i en oändlig cirkel (Grönsakstorget-Vasa Viktoriagatan-Vasaplatsen-Grönsakstorget)?
Den tredje: Vagnhallen Majorna?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Kantorn »

Pwer med ölmagen skrev:fröken höger
hmmm... Har du hört ViBaFemBas sång om Fräcka fröken höger eller...?
Professionell tyckare
Harald
Inlägg: 8818
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Harald »

Jag håller med Jesper utom i fall 1. Visserligen kommer man till Guldheden (via Torp), men det finns ingen orsak att stanna där heller och fortsätter man så hamnar man i samma oändliga slinga som i fall 2.
jesper
Inlägg: 198
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av jesper »

Ja, självklart, det var jag som tänkte fel.....
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Anders Norén »

Finns det icke-spårvägsförare i Göteborg som känner till växlarna i spårvägsnätet så väl...?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
daniel_s
Inlägg: 14427
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av daniel_s »

Anders Norén skrev:Finns det icke-spårvägsförare i Göteborg som känner till växlarna i spårvägsnätet så väl...?
Sånt där är en baggis för den någorlunda intresserade; själv kunde jag nog felfritt rita upp hela tunnelbanans spårsystem redan som femtonåring...
Harald
Inlägg: 8818
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Harald »

Det är faktiskt så att från vilken ytterände man än startar med växelväljaren i vänsterläge så hamnar man till slut i den nämnda rundturen. Man kan visserligen hamna i en vagnhall, men även där går spåren runt så att man kommer ut på stan igen om man fortsätter att köra.

Om man under samma förutsättningar kör med växelväljaren åt höger så hamnar man i en annan rundtur. Vilken då?
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av MartinW »

Harald skrev: Om man under samma förutsättningar kör med växelväljaren åt höger så hamnar man i en annan rundtur. Vilken då?
Vasaplatsen - Wavrinskys - Linnéplatsen - Annedal - Vasaplatsen?
Harald
Inlägg: 8818
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Harald »

Nej, det går inte att komma in i den rundan utan att någonstans ha haft växelväljaren åt vänster. Dessutom är växeln vid Vasaplatsen manuell.
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av MartinW »

Harald skrev:Nej, det går inte att komma in i den rundan utan att någonstans ha haft växelväljaren åt vänster. Dessutom är växeln vid Vasaplatsen manuell.
Visst lär man ju fastna i Marklandsgatan - Frölundaborg? Kommer du från t.ex. Opaltorget så är första högerväxeln Frölundaborgsslingan och sen är man fast, eftersom nästa högerväxel är Marklandsgatanslingan...
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Fredrik E »

Första frågan Pwer ställde var: om man färdas på GÖÄ-bron riktning fastlandet och har växelväljaren åt vänster, var hamnar man då. Brainstorma vidare nu...
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald
Inlägg: 8818
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Harald »

Men det har vi ju redan svarat på. Vill du ha alla detaljerna så kör man via Nordstan, runt Eggers, vidare N Hamngatan-Avenyn-Korsvägen till Torp. Om man då inte går ut och spettar om växeln så kör man tillbaka mot Korsvägen-Valand-Vasaplatsen-Dr Sydows gata-Grönsakstorget-Viktoriagatan-Vasagatan-Grönsakstorget-Viktoriagatan-Vasagatan osv. Fast just nu blir det lite roligare eftersom Viktoriabron är stängd. Då hamnar man i stället tillbaka på Hisingen där man får vända vid Eketrägatan och så börjar alltihopa om.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1517
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Kristofer »

Såna här nötter gillar jag! Visserligen har jag ingen chans att svara, men de är roliga att fundera på och att se era lösningar!

Bra initiativ, Pwer!

Kanske går att hitta historiska stockholmsparalleller, som "Vart kom man om man startade med trådbussen på Stora Essingen och gick med pådrag genom samtliga växelväljare?"
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:Jag håller med Jesper utom i fall 1. Visserligen kommer man till Guldheden (via Torp), men det finns ingen orsak att stanna där heller och fortsätter man så hamnar man i samma oändliga slinga som i fall 2.
Vilket rimligen även gäller för fallet 3 med vagnhallen Majorna. Dvs du fortsätter Älvsborgsplan-Godhemsgatan-Marklandsgatan-Axel Dahlström-Slottskogsvallen-Marklandsgatan-Slottsskogsvallen-Marklandsgatan.....

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Anders W
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 15 februari 2008 16:44
Ort: Göteborg

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Anders W »

Oh, ja kan, ja kan 1an :D men ja får inte svara då ja e förare
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen
Inlägg: 240
Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Harald skrev:Om man under samma förutsättningar kör med växelväljaren åt höger så hamnar man i en annan rundtur. Vilken då?
Är det Eggers runt du menar :D
Eller en 8 vid Marklandsgatan/Slottskogsvallen? Kort och intensivt.

Ni har ju svarat riktigt bra tycker jag.
Den där tanke leken var ett bra hjälpmedel när man började köra spårvagn och skulle lära sig spåren utantill.

Fast villkoren i tankeleken kan naturligtvis förändras under de förutsättningar att någon manuell växel kan ha blivit omlägd innan du kommit dit. Då skulle du tex fortsätta rakt vid Torp och runt via Rantorget, skånegatan, tillbaka till Torp och hoppas på att någon lagt tillbaka växeln
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
Anders W
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 15 februari 2008 16:44
Ort: Göteborg

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av Anders W »

i fall 1 här då, när man kommer från Korsvägen till Berzerigatan, om vi då har växelväljaren i vänsterläge, då påverkas ju vänstra signalen som e för bussar som ska till Götaplatsen, spårvagn väljer ju höger där. Men kollektivsignaler kanske inte e något Per ville att vi skulle tänka på?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
Anders Norén skrev:Finns det icke-spårvägsförare i Göteborg som känner till växlarna i spårvägsnätet så väl...?
Sånt där är en baggis för den någorlunda intresserade; själv kunde jag nog felfritt rita upp hela tunnelbanans spårsystem redan som femtonåring...
Det som inte är helt självklart (som jag ser det) är att veta är väl vilka växlar som är motordrivna och vilka som är manuella.

Det vore trevligt om den här kartan innehöll info om vilka växlar som är motordrivna:
http://trackmap.net/se/g-t
Anders W skrev:i fall 1 här då, när man kommer från Korsvägen till Berzerigatan, om vi då har växelväljaren i vänsterläge, då påverkas ju vänstra signalen som e för bussar som ska till Götaplatsen, spårvagn väljer ju höger där. Men kollektivsignaler kanske inte e något Per ville att vi skulle tänka på?
Eftersom det verkar vara skillnad på signalen från spårvagnar respektive från bussar, för att signalsystemen ska veta om växlar behöver läggas om eller inte, så kan man väl iofs fråga sig varför signalsystemet reagerar på "felaktiga" signaler, såsom att en spårvagn (=fordon som skickar "lägg växel"-signal) vill åka där det inte finns några spår? Beror det möjligtvis på att man helt enkelt struntat i de "felmanövreringsfallen" och låtit resultatet bli vad det nu råkar bli (så länge de inte äventyrar trafiksäkerheten)?
daniel_s
Inlägg: 14427
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tankearbetesnöt (Ej för förare eller dylikt, det blir fusk)

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Eftersom det verkar vara skillnad på signalen från spårvagnar respektive från bussar, för att signalsystemen ska veta om växlar behöver läggas om eller inte, så kan man väl iofs fråga sig varför signalsystemet reagerar på "felaktiga" signaler, såsom att en spårvagn (=fordon som skickar "lägg växel"-signal) vill åka där det inte finns några spår? Beror det möjligtvis på att man helt enkelt struntat i de "felmanövreringsfallen" och låtit resultatet bli vad det nu råkar bli (så länge de inte äventyrar trafiksäkerheten)?
Beror det inte snarare på att systemet inte kan skilja mellan en buss och en spårvagn?
Skriv svar