Innan du-reformen.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
-
Re: Innan du-reformen.
för att ta ett exempel på hur man enkelt kan göra bort sig här borta med språket.
i sverige så används inte så sällan ordet man, eller en dialektalt.
t.ex.
en får ta och vara försiktig så att man inte faller
eller
man hoppas att det går bra
använde tydligen detta mer än vad jag var medveten om när jag bodde i sverige
vad inte ska göra(vilket en viss person gjorde i början med lite lyfta ögon bryn som följd)
var att översätta med det behändiga ordet "one"
enligt
"one have to be careful so as not to fall"
samt
"one hopes that everything will be alright"
båda meningarna ter sig ganska harmlösa.....och är grammatiskt helt korrekt
tyvärr så får man antingen en hovniging till svar eller ett svar type
"one could say that if one was the queen"
när det gäller
thou - thee - thy så är det ingen skillnad mot you mer än att de inte används längre utan är gamla.
pga så hiitar vi det bara i klassiker samt shakespear kanske och pga en möjligen en övervikt av kunligheter präster och annat
så kanske det ter sig som att de är mer formella men det ska tydligen inte vara fallet.
på skoj änvänds ibland här borta "squire"
edit: i politik samt väldigt officiella tillfällen finns det mer formella tilltal här borta
-Dan
i sverige så används inte så sällan ordet man, eller en dialektalt.
t.ex.
en får ta och vara försiktig så att man inte faller
eller
man hoppas att det går bra
använde tydligen detta mer än vad jag var medveten om när jag bodde i sverige
vad inte ska göra(vilket en viss person gjorde i början med lite lyfta ögon bryn som följd)
var att översätta med det behändiga ordet "one"
enligt
"one have to be careful so as not to fall"
samt
"one hopes that everything will be alright"
båda meningarna ter sig ganska harmlösa.....och är grammatiskt helt korrekt
tyvärr så får man antingen en hovniging till svar eller ett svar type
"one could say that if one was the queen"
när det gäller
thou - thee - thy så är det ingen skillnad mot you mer än att de inte används längre utan är gamla.
pga så hiitar vi det bara i klassiker samt shakespear kanske och pga en möjligen en övervikt av kunligheter präster och annat
så kanske det ter sig som att de är mer formella men det ska tydligen inte vara fallet.
på skoj änvänds ibland här borta "squire"
edit: i politik samt väldigt officiella tillfällen finns det mer formella tilltal här borta
-Dan
Men hör ni grabbar..
Nå har jeg ikke særlig peiling på svensk rettskriving, grammatik og språkbruk, men jeg ser jo at det er en del som omtaler seg selv i 3. person her på forumet:
"man har varit i xxx stad och ...", hvorfor det? Hvorfor da ikke bruke "jag har varit i xx stad och.." istdenfor det litt sånn underdanige "man" som jeg oppfatter det som?
Mvh Bjørn
Nå har jeg ikke særlig peiling på svensk rettskriving, grammatik og språkbruk, men jeg ser jo at det er en del som omtaler seg selv i 3. person her på forumet:
"man har varit i xxx stad och ...", hvorfor det? Hvorfor da ikke bruke "jag har varit i xx stad och.." istdenfor det litt sånn underdanige "man" som jeg oppfatter det som?
Mvh Bjørn
Det är dialektalt.996 skrev:Men hör ni grabbar..
Mvh Bjørn
Om jag vill bli serverad tillgjorda artighetsfraser så går jag inte till McDonalds.bruse skrev:De som niar gör ju inte det för att vara elaka. De gör det i respekt för er som person. Varför inte ta det, och vara glad att de försöker vara trevliga? Låter lite bittert och otacksamt att gnälla över att folk vill vara artiga?
För det finns bara de två lägena att välja på?bruse skrev:Hade det varit bättre om de sa "öh dö du där ö bha"?
Man får akta sig, så man inte gör bort sig när man pratar främmande språk!
Det är lätt att göra ordagranna översättningar som blir svårbegripliga, obegripliga eller rent av komiska. (En annan fälla är att använda ord som låter och/eller stavas likadant på båda språken, men har olika betydelse. En tredje är att ett ord som har en vid betydelse i ett språk kan motsvaras av flera ord med smalare betydelse i ett annat språk.)
Jag har alltid trott att "man" i t.ex. inledningsmeningen ovan lämpligen översätts med "you" på engelska.
Det är lätt att göra ordagranna översättningar som blir svårbegripliga, obegripliga eller rent av komiska. (En annan fälla är att använda ord som låter och/eller stavas likadant på båda språken, men har olika betydelse. En tredje är att ett ord som har en vid betydelse i ett språk kan motsvaras av flera ord med smalare betydelse i ett annat språk.)
Jag har alltid trott att "man" i t.ex. inledningsmeningen ovan lämpligen översätts med "you" på engelska.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Nja, är du säker på det? I åtminstone några fall känns det mera som en (under)klassmarkör. Fast det är kanske ungefär samma sak som "söderdialekt"?NerdBoy skrev:Det är dialektalt.996 skrev:"man har varit i xxx stad och ...", hvorfor det? Hvorfor da ikke bruke "jag har varit i xx stad och.." istdenfor det litt sånn underdanige "man" som jeg oppfatter det som?
Va? Denna pittoreska skotska restaurang! Vad har du emot den egentligen?NerdBoy skrev: Om jag vill bli serverad tillgjorda artighetsfraser så går jag inte till McDonalds.

Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Absolut ingenting, det är det lismande ni:andet jag har något emot.TS skrev:Va? Denna pittoreska skotska restaurang! Vad har du emot den egentligen?NerdBoy skrev: Om jag vill bli serverad tillgjorda artighetsfraser så går jag inte till McDonalds.
...fast jag är lite bitter för att Bigger Tasty har mindre omfång än Big Tasty...

De kanske menar att den är större än Small Tasty.
Appropå detta med niande/duande hittade jag den här ganska intressanta artikeln på wikipedia. De gamla svenska variationerna finns också utförligt beskrivna:
http://en.wikipedia.org/wiki/T-V_distinction
Appropå detta med niande/duande hittade jag den här ganska intressanta artikeln på wikipedia. De gamla svenska variationerna finns också utförligt beskrivna:
http://en.wikipedia.org/wiki/T-V_distinction
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Har lite svårt att förstå detta motstånd mot att använda "NI".I en affär tycker jag mig bli visad en viss respekt om detta ord används.O här i dalarna har som någon mkt riktigt skrev "DU" brukats som ett dialektalt tilltal under lång tid.Så här känns det alltid rätt med "DU".
"Man gör som man tänker,som det blev,så hade man inte tänkt"
"Man gör som man tänker,som det blev,så hade man inte tänkt"
BÄTTRE ENKELSPÅRIG , ÄN INGA SPÅR ALLS!!
Men jag tycker inte den är särskilt Tasty. Däremot var Arizona Grande en höjdare enl en viss kantor (på tal om att tala om sig själv på olika sätt...)NerdBoy skrev:Absolut ingenting, det är det lismande ni:andet jag har något emot.TS skrev:Va? Denna pittoreska skotska restaurang! Vad har du emot den egentligen?NerdBoy skrev: Om jag vill bli serverad tillgjorda artighetsfraser så går jag inte till McDonalds.
...fast jag är lite bitter för att Bigger Tasty har mindre omfång än Big Tasty...
Professionell tyckare
Det kan jag hålla med om, åt en för tre timmar sedan.Kantorn skrev:Men jag tycker inte den är särskilt Tasty. Däremot var Arizona Grande en höjdare enl en viss kantor (på tal om att tala om sig själv på olika sätt...)

- Kristofer
- Kontakt:
Nu är jag inne och citerar ett gammalt inlägg, varför det blir oreda i tråden...daniel_s skrev:Ja, särskilt om man inte heter Harald!Harald skrev:Det värsta är väl när man får försäljningbrev som inleds "Hej Harald!" och de sedan använder "ni" i texten.
Jag vill å det synnerligaste instämma med Harald, och dessutom påpeka att jag ofta får reklambrev till Karl. Det är riktigt illa när de inte ens klarar av att läsa ut det fält i folkbokföringen som pekar ut tilltalsnamnet. (För att bringa viss klarhet i inlägget kan jag kanske påpeka att jag heter Karl Kristofer, med Kristofer som tilltalsnamn.)
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
JDS vet precis vad du menar utan närmare förklaring!Kristofer skrev:Jag vill å det synnerligaste instämma med Harald, och dessutom påpeka att jag ofta får reklambrev till Karl. Det är riktigt illa när de inte ens klarar av att läsa ut det fält i folkbokföringen som pekar ut tilltalsnamnet. (För att bringa viss klarhet i inlägget kan jag kanske påpeka att jag heter Karl Kristofer, med Kristofer som tilltalsnamn.)
Finns verkligen tilltalsnamnet registrerat i folkbokföringen? Är tämligen säker på att det inte fanns på 1970-talet i alla fall! Så hur skulle man senare ha fått in informationen utan att göra en förfrågan? Dessutom kan man ju i princip välja det hur man vill, och är egentligen inte ens bunden av de namn man har i folkbokföringen! Tänk på alla Kalle, Kicki, Jompa, K-G etc. De namnen finns sällan i registren! I alla fall inte i den formen.Kristofer skrev:Nu är jag inne och citerar ett gammalt inlägg, varför det blir oreda i tråden...daniel_s skrev:Ja, särskilt om man inte heter Harald!Harald skrev:Det värsta är väl när man får försäljningbrev som inleds "Hej Harald!" och de sedan använder "ni" i texten.
Jag vill å det synnerligaste instämma med Harald, och dessutom påpeka att jag ofta får reklambrev till Karl. Det är riktigt illa när de inte ens klarar av att läsa ut det fält i folkbokföringen som pekar ut tilltalsnamnet. (För att bringa viss klarhet i inlägget kan jag kanske påpeka att jag heter Karl Kristofer, med Kristofer som tilltalsnamn.)
- stockholm79
De flesta reklamutskick tar inte namnet från folkokföringen utan andra alternativa register.
Där kan heta nästan vadsomhelst.
/or
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Ja, för 2/3 av befolkningen enligt SCB.LÅ1 skrev:Finns verkligen tilltalsnamnet registrerat i folkbokföringen?
Men det blir oftast fel hur man än gör. Jag har av praktiska skäl alltid eftersträvat att få båda förnamnen utskrivna, men det slutar alltsomoftast med att jag får fel namn ändå. En lösning skulle kunna vara att anmäla båda namnen som tilltalsnamn, men jag befarar att det inte skulle hjälpa långt. Registren är lynniga och det är komplicerat att göra ändringar. Uppenbarligen kör företagen med egna register trots att de påstår att de hämtar allt från SPAR (jag misstänker att de snålar med uppdateringarna och/eller att det finns något slags tröskel i uppdateringsfunktionerna som gör att inte alla ändringar fångas upp).
Om någon kan berätta för mig hur jag får Telia att ta bort det c/o-namn som envist står kvar på en tredjedel av räkningarna så vore jag för övrigt ytterst tacksam!
Ja, där ser man!daniel_s skrev:Ja, för 2/3 av befolkningen enligt SCB.LÅ1 skrev:Finns verkligen tilltalsnamnet registrerat i folkbokföringen?

Försökt med adressändring?daniel_s skrev:Om någon kan berätta för mig hur jag får Telia att ta bort det c/o-namn som envist står kvar på en tredjedel av räkningarna så vore jag för övrigt ytterst tacksam!

En annan variant är att byta operatör!
- Kristofer
- Kontakt:
Och det är värst för dem. Brev adresserade till Karl K Efternamn märker jag konsekvent med texten "Åter avsändaren. Adressaten okänd på angiven adress" och lägger på en av Postens brevlådor, bara för att dj-vlas...stockholm79 skrev:De flesta reklamutskick tar inte namnet från folkokföringen utan andra alternativa register.
/or
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Tyvärr tror jag inte det spelar någon roll - det blir bara mer jobb för dig. Eller har de slutat skicka?Kristofer skrev:Och det är värst för dem. Brev adresserade till Karl K Efternamn märker jag konsekvent med texten "Åter avsändaren. Adressaten okänd på angiven adress" och lägger på en av Postens brevlådor, bara för att dj-vlas...stockholm79 skrev:De flesta reklamutskick tar inte namnet från folkokföringen utan andra alternativa register.
/or
Professionell tyckare