Londonbussar

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
vec

Londonbussar

Inlägg av vec »

Bild
Bild
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Som tur är håller de på att byta ut alla dessa giftutsprutande bussar mot lite mer hälsosamma moderna bussar med ingång fram och bara förare ombord.

Ska även tilläggas att det från och med i lördags (23 augusti) inte säljs biljetter ombord på bussar i centrala London. Hela innerstaden har utrustats med biljettmaskiner vid hållplatserna där man kan köpa enkelbiljetter av alla sorter och dagskort. Allt detta är gjort för att minska stopptiden på hållplatserna.
Nu i början sker det dock en hel del missförstånd och det blir längre stopptider, men det löser sig så snart folk har lärt sig!
Användarens profilbild
HE-E
Kontakt:

Inlägg av HE-E »

MartinW skrev:Som tur är håller de på att byta ut alla dessa giftutsprutande bussar mot lite mer hälsosamma moderna bussar med ingång fram och bara förare ombord.

Ska även tilläggas att det från och med i lördags (23 augusti) inte säljs biljetter ombord på bussar i centrala London. Hela innerstaden har utrustats med biljettmaskiner vid hållplatserna där man kan köpa enkelbiljetter av alla sorter och dagskort. Allt detta är gjort för att minska stopptiden på hållplatserna.
Nu i början sker det dock en hel del missförstånd och det blir längre stopptider, men det löser sig så snart folk har lärt sig!
Har dom inte byt ut alla gamla motorer till nya motorer med dagens teknik? Har för mig att jag läst nåt sånt. Vad jag har förståt varför dessa bussar har användts, är för att de har högre medelhastighet en de nyare bussarna, just på grund av att det finns konduktörer ombord. Annan orsak varför de har bevarats är ju för deras nostalgiska skäl. London Transport har ju till och med köpt bussar från andra delar av landet för att låna ut dem åt trafikbolagen, så att de kan renovera sina egna bussar, utan att det blir vagnsbrist.

Mvh: Henrik E-E
Medlem i:FSS, BHSF
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

En del av de där bussarna har säkert fått nya motorer, men den största mängden spyr ut avgaser som motsvarar ett par moderna bussar.

Nu när de övergår till förbetalning finns det ingen anledning att spara de gamla i mer än nostalgiska själ, och även om engelsmännen brukar vara konservativa så är de på väg ut ur normal trafik.
De spar de säkert som extrabussar och liknande.

De har även en annan aspekt för att byta ut bussarna, och det är handikappanpassningen. De nya bussarna har plattformar som kommer ut vid bakdörrarna och lägger an mot trottoaren så rullstolar kan rulla ombord.
redfox

Inlägg av redfox »

Ja dom har nya motorer. Det sitter Scaniamotorer i dom.
Thomas
Kontakt:

Inlägg av Thomas »

Det är synd att de skall ta bort dubbeldäckarna. Det är ju kultur. Har själv kastat mig av och på dessa i farten med både utskällning och hjärtat i halsgropen. Upplevde dessutom som passagerare en bakhjulspunka på linje 7 Oxfordstreet. Chauffören bara ryckte på axlarna och såg allmänt less ut.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Thomas skrev:Det är synd att de skall ta bort dubbeldäckarna. Det är ju kultur. Har själv kastat mig av och på dessa i farten med både utskällning och hjärtat i halsgropen. Upplevde dessutom som passagerare en bakhjulspunka på linje 7 Oxfordstreet. Chauffören bara ryckte på axlarna och såg allmänt less ut.
Det är väl inte dubbeldäckarna som ska bort? Det är väl de klassiska routmastrarna.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hei!
Til de som ikke veit det, så kan jeg fortelle at LTF i Oslo har en ekte London Routemaster, ta en titt på http://www.ltf.no/museum/vh5_museumskatalogen_4.html

Andreas
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Helt korrekt, Bruse.

Det är de gamla Routmastrarna som ska bort.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Tilläggas bör väl att det finns ett flertal dubbeldäckare, varav den klassiska Routmastern är en av dem.
Just Routmastrarna var väl egentligen aldrig tilltänkta för motorbyte??
Utan det var väl senare generationers bussar?

Det finns ett företag i Skåne, som jag glömt namnet på, som importerar londonbussar, londontaxi och en del andra exotiska fordon, exempelvis amerikanksa brandbilar. Och det vet vi ju alla hur praktisk en American la France articulated laddertruck är, särskillt att fickparkera. :?
Och londonbussrana är ju himla praktiska också, särskillt som de har dörrarna på vänster sida... :roll:

Det där med enmansbetjäning och biljettautomater... det är väl som så att en biljettautomat inte skall ha lön och arbetsgivaren behöver ju inte betala arbetsgivaravgifter för sådana.
Även i England är det dyrt att ha folk anställda. Det är väl alltså så att man vill göra trafiken mer lönsam med färre antal anställda...

Är det förresten någon som studerat en londonbuss underifrån..?
Jag har det, ja från smörjgropsperspektiv då, och det är nog ingentingen som ser ut som på en svensk buss... ja möjligen däckmönstret.

Bj.
Vadå jag dyster?
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Björn J. skrev:Det där med enmansbetjäning och biljettautomater... det är väl som så att en biljettautomat inte skall ha lön och arbetsgivaren behöver ju inte betala arbetsgivaravgifter för sådana.
Även i England är det dyrt att ha folk anställda. Det är väl alltså så att man vill göra trafiken mer lönsam med färre antal anställda...
I Storbritannien betalas inte arbetsgivaravgifter. Om en lön är t.ex. £35000/året (för att ta tubförarlönen) så är det exakt vad arbetsgivaren betalar också, no more, no less.

Björn J. skrev:Är det förresten någon som studerat en londonbuss underifrån..?
Jag har som princip att försöka hålla mig borta från undersidan. Även om det kan vara jobbigt i den hetsiga trafiksituationen som är här...
Lars Fredrik

Inlägg av Lars Fredrik »

Andy skrev:Hei!
Til de som ikke veit det, så kan jeg fortelle at LTF i Oslo har en ekte London Routemaster, ta en titt på http://www.ltf.no/museum/vh5_museumskatalogen_4.html

Andreas
Nei. Det er en RT som står på Majorstuen.

Lars Fredrik.
Per-Åke Sjögren
Kontakt:

Inlägg av Per-Åke Sjögren »

Routemasterbussarnas historia (på svenska): http://home.swipnet.se/jpg-rm/p1006.htm

Ser också på samma sajt att RM 809 går i trafik på Ohsabanans dag nu på lördag. Presumtiva RM-passagerare bör alltså bege sig till småland: http://home.swipnet.se/jpg-rm/p1010.htm#Ohsabanan
/Per-Åke
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej

Bör nog förtydliga en del. Alla Routemasterbussar (ca 600) som går i trafik är moderniserade i flera omgångar. Ytterst få återinköpta bussar kan ha kvar AEC-dieseln. Övriga är försedda med med Scania, Iveco eller Cummins motorer. De senast moderniserade har t ex Cummins motor och Allison automatlåda. Så att dessa bussar skulle spy ut mera avgaser än övriga Londonbussar är bara snack.
Hälsn
Björn
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Försök övertyga mig om det nästa gång jag får ett stort mörkt moln med avgaser i ansiktet från en buss som gasar iväg från en hållplats.

Dessutom tror jag knappast att de skulle spendera så mycket pengar på att byta ut bussarna om de inte var A. oekonomiska B. miljöfarliga.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej
Givetvis kan alltid enstaka fordon var behäftade med fel ger sådana effekter.
Men nu är det så att motorer och i vissa fall drivlinor utbytta på så gott som alla. Att ett fordon har en gammal kaross påverkar knappast avgaserna. Däremot inverkar förstås dåligt underhåll, men då gäller det även övriga bussar. Även här i Stockholm ser jag ofta bussar av nyare modell som ryker. Samt äldre bussar med motorer i gott skick som inte ryker.
Anledningen till att man vill ha bort RM-bussarna på sikt är kraven på handikappanpassning. Någon vinst med enmansbetjänade bussar tror jag inte man gör, snarare tvärtom när det krävs betydligt fler bussar per linje.
Dessutom, en lika slitstark buss som Routemastern finns inte idag! Och London utan Routemaster vill jag aldrig uppleva!
Hälsn
Björn Forslund
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Då är underhållet urdåligt på alla de gamla bussar jag ser dagligen. Och om det nu är det som är fallet, bort med dom.

Dessutom så krävs det inte alls fler bussar per linje, för de nya är också tvåvåningsbussar. Så de gör helt enkelt en vinst som motsvarar en konduktör. Däremot har de tänkt lite fel då de nu även har börjat införskaffa långa ledbussar på vissa linjer. Dessa har ett stort problem i trafiken då de tar upp flera filer vid kurvtagning.

Nä, bort med RM-bussarna!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Suck!
Här skall man uppenbarligen inte diskutera bussar, utom möjligen ur negativ synpunkt...

Att kommande nya bussarna är tvåvånings betvivlar jag inte heller.
Det som tar tid är enmansbetjäning (OPO). Alla skall gå in genom en dörr och visa färdbevis. På en RM av gammal hederlig modell går man ombord och blir betjänad av konduktören medan föraren kör iväg.

Jag var själv i London en vecka häromåret, och inte tyckte jag att RM-bussarna var i bättre/sämre skick än övriga Londonbussar av andra modeller. Ryker det så beror det på dåligt underhåll, inget annat. Jag har själv tre Scaniabussar från 1967 och de ryker inte.
mvh
Björn
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Eftersom de har infört förköpskrav på biljetter, så blir inte påstigningstiden längre än de gamla RM-bussarna.
Dessutom slipper man vänta på att passagerare ska gå av innan man kan gå på, eftersom de nya bussarna har ett bakre dörrpar för avstigning. På RM så finns bara en kombinerad ingång/utgång.
Så tidsskillnaden är minimal, om någon alls.

Och som jag sa i mitt tidigare inlägg så är väl RMarna dåligt underhållna då. Kanske just med anledningen att de ska byta ut dem, vilket är ett välkänt fenomen som återgått i andra kollektivtrafikverksamheter som t.ex. Lidingöbanan och Nockeybanan (där de senare tog sitt förnuft till fånga...)
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Och här är en bild på en av de nyare tvåvåningsbussarna.

Bild
Skriv svar