Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Har dom inte byt ut alla gamla motorer till nya motorer med dagens teknik? Har för mig att jag läst nåt sånt. Vad jag har förståt varför dessa bussar har användts, är för att de har högre medelhastighet en de nyare bussarna, just på grund av att det finns konduktörer ombord. Annan orsak varför de har bevarats är ju för deras nostalgiska skäl. London Transport har ju till och med köpt bussar från andra delar av landet för att låna ut dem åt trafikbolagen, så att de kan renovera sina egna bussar, utan att det blir vagnsbrist.MartinW skrev:Som tur är håller de på att byta ut alla dessa giftutsprutande bussar mot lite mer hälsosamma moderna bussar med ingång fram och bara förare ombord.
Ska även tilläggas att det från och med i lördags (23 augusti) inte säljs biljetter ombord på bussar i centrala London. Hela innerstaden har utrustats med biljettmaskiner vid hållplatserna där man kan köpa enkelbiljetter av alla sorter och dagskort. Allt detta är gjort för att minska stopptiden på hållplatserna.
Nu i början sker det dock en hel del missförstånd och det blir längre stopptider, men det löser sig så snart folk har lärt sig!
Det är väl inte dubbeldäckarna som ska bort? Det är väl de klassiska routmastrarna.Thomas skrev:Det är synd att de skall ta bort dubbeldäckarna. Det är ju kultur. Har själv kastat mig av och på dessa i farten med både utskällning och hjärtat i halsgropen. Upplevde dessutom som passagerare en bakhjulspunka på linje 7 Oxfordstreet. Chauffören bara ryckte på axlarna och såg allmänt less ut.
I Storbritannien betalas inte arbetsgivaravgifter. Om en lön är t.ex. £35000/året (för att ta tubförarlönen) så är det exakt vad arbetsgivaren betalar också, no more, no less.Björn J. skrev:Det där med enmansbetjäning och biljettautomater... det är väl som så att en biljettautomat inte skall ha lön och arbetsgivaren behöver ju inte betala arbetsgivaravgifter för sådana.
Även i England är det dyrt att ha folk anställda. Det är väl alltså så att man vill göra trafiken mer lönsam med färre antal anställda...
Jag har som princip att försöka hålla mig borta från undersidan. Även om det kan vara jobbigt i den hetsiga trafiksituationen som är här...Björn J. skrev:Är det förresten någon som studerat en londonbuss underifrån..?
Nei. Det er en RT som står på Majorstuen.Andy skrev:Hei!
Til de som ikke veit det, så kan jeg fortelle at LTF i Oslo har en ekte London Routemaster, ta en titt på http://www.ltf.no/museum/vh5_museumskatalogen_4.html
Andreas